Dokument bude slúžiť ako podklad pre skvalitnenie dopravy v kraji a tiež ako podklad pre čerpanie eurofondov.
Bratislavský samosprávny kraj predstavil ďalšiu časť Plánu udržateľnej mobility, strategického dokumentu pre budúce plánovanie dopravy v kraji. V minulom roku predstavil jeho analytickú časť, teraz bola dokončená návrhová časť, ktorá predstavuje víziu mobility a návrhy zmien v dopravnej sieti Bratislavského kraja. Dokument je dostupný na Enviroportáli (Návrhová časť, Plán implementácie). Verejnosť môže tento návrh Plánu udržateľnej mobility BSK pripomienkovať do 2. júna 2020 na adrese Ministerstva životného prostredia SR.
Verejné prerokovanie Plánu udržatelnej mobility sa bude konať až po skončení mimoriadnej situácie v súvislosti s pandémiou Covid-19.
„Plán udržateľnej mobility je v oblasti dopravy najdôležitejším dokumentom. Okrem toho, že nám dáva presné dáta o pohybe obyvateľov v rámci nášho územia, tvorí podklad pre čerpanie eurofondov v ďalšom programovom období. Zjednodušene – čo sa nachádza v tomto dokumente, môže sa uchádzať o finančnú podporu z Bruselu. V dopravnom plánovaní často chýba systémový prístup. Obyvatelia následne volia zdanlivo najspoľahlivejší a najmenej udržateľný spôsob dopravy – individuálnu automobilovú dopravu – čo v konečnom dôsledku zhoršuje situáciu, stav životného prostredia a v neposlednom rade aj závislosť krajiny na nerastných zdrojoch. Súčasným svetovým trendom rozvoja dopravného plánovania je rovnocenná podpora všetkých módov dopravy. Odhliadnuc od zvýšenia kvality života by mal tento nový prístup k dopravnému plánovaniu zabezpečiť zlepšenie situácie v každom druhu dopravy,“ uviedol predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba.
Viko
To, ze "ak by tie vlaky mali priebezne pokracovat smerom na DNV, asi by sme ich do tych tunelov uz nenapchali" totiz nie je problem samotnej stanice, ale nadvaznej infra. Mozeme mat uzasne kapacitnu stanicu s tridsiatimi hranami a trojkilometrovymi zhlaviami, ale ak z nej nebude kam odist, efekt bude mizivy. Co som tym celym chcel povedat je, ze koncentrovat sa pri obmedzenych zdrojoch na nafukovanie tej casti infra, ktora nedosiahla svoje limity, miesto tej, ktora svoje prekrocene limity manifestuje uz dlho, je nehorazne kratkozrake a realne nam nepomoze.
Diskusia o smerovani vlakov v ramci uzla mala byt uplne na zaciatku - ci preferujeme mat jeden centralny bod, z ktoreho zabezpecime hviezdicovito atraktivny interval, ale ludia budu musiet don dochadzat; alebo nam interval na jednotlivych radialach umozni luxus rozvetvit vlaky na viac tras tak, aby ako mestsky S-bahn ciastocne nahradili prestupy v ramci mesta a stacil iny dopravny prostriedok len na last mile. Stavebnotechnicke opatrenia musia byt uzko previazane s tymto konceptom.
T. j. ak vieme, ze stavbu novej vetvy cez mesto nam ako nerentabilnu nikto neschvalil, a navyse na atraktivne vlaky do kazdej mestskej vetvy (cize tak po 15-20 minut) nemame ani priepustnost, ani prachy, a teda bude nasim cielom smerovat co najvacsie supravy centralne na hlavnu, vtedy sa da spocitat, ci na potrebne skapacitnenie staci zracionalnit jej vyuzitie (premenou z odstaviska na stanicu s kratkymi pobytmi, alebo si pomoct kontroverznym statim R ako REX aby sa znizil pocet prijazdov, ci skratit dalsie spoje po Predmestie/NM). Ak vlakov naozaj pribudne tak strasne vela, ze opatrenia v ramci sucasneho stavu to nepokryju a musime urobit aj nejake stavebne zasahy, vtedy treba zvazit cost/benefit, ci to ma byt uprava stanice (napr. dalsie hrany v sucasnych moznostiach, vacsie vyckavacie priestory na zhlaviach, vacsie odstavne moznosti, presun nastupist), alebo uprava prilahlych usekov (treti tunel, nakladny obchvat, odstavne kolaje v Lamaci/na Predmesti alebo kde), alebo nejaka kombinacia spomenutych, alebo novy pokus o uplne vykaslanie sa na sucasnu stanicu. A opat, ak by aj tak hrozilo, ze aj na najvyhodnejsie opatrenie nikto peniaze neda, tak to nema zostat v podobe pekneho papiera, ale treba najst take sposoby nastavenia grafikonu, aby sa dala co najkvalitnejsia vec odjazdit uz na +/- sucasnej sieti a umoznovala drobne upravy podla lokalnych investicii (a sme spat pri otazke dlzky pobytov a volby konecnych - prve sa podla mna riesit da, na druhe by bolo treba sucinnost MHD, ktora tiez velke rezervy nema).
Odbit toto cele jednym nedolozenym tvrdenim, ze ved hlavna nema kapacitu tak sa nam hodi neschvaleny penazovod Filialka, je z mojho pohladu tak enormnym zuzenim problematiky, ze hranici s jej nepochopenim. Lebo potom si vlastne negujes svoju predstavu, ze problem sa uspesne znizi najlacnejsim variantom obiehania sa vlakov este pred BA. Pre pokoj diskusie by som sa rad mylil v mojom uvazovani, kedze hadat sa ma fakt nebavi, ale nijako v tom neviem najst schodnu cesticku tak, ako to crtas ty.