Dokument bude slúžiť ako podklad pre skvalitnenie dopravy v kraji a tiež ako podklad pre čerpanie eurofondov.
Bratislavský samosprávny kraj predstavil ďalšiu časť Plánu udržateľnej mobility, strategického dokumentu pre budúce plánovanie dopravy v kraji. V minulom roku predstavil jeho analytickú časť, teraz bola dokončená návrhová časť, ktorá predstavuje víziu mobility a návrhy zmien v dopravnej sieti Bratislavského kraja. Dokument je dostupný na Enviroportáli (Návrhová časť, Plán implementácie). Verejnosť môže tento návrh Plánu udržateľnej mobility BSK pripomienkovať do 2. júna 2020 na adrese Ministerstva životného prostredia SR.
Verejné prerokovanie Plánu udržatelnej mobility sa bude konať až po skončení mimoriadnej situácie v súvislosti s pandémiou Covid-19.
„Plán udržateľnej mobility je v oblasti dopravy najdôležitejším dokumentom. Okrem toho, že nám dáva presné dáta o pohybe obyvateľov v rámci nášho územia, tvorí podklad pre čerpanie eurofondov v ďalšom programovom období. Zjednodušene – čo sa nachádza v tomto dokumente, môže sa uchádzať o finančnú podporu z Bruselu. V dopravnom plánovaní často chýba systémový prístup. Obyvatelia následne volia zdanlivo najspoľahlivejší a najmenej udržateľný spôsob dopravy – individuálnu automobilovú dopravu – čo v konečnom dôsledku zhoršuje situáciu, stav životného prostredia a v neposlednom rade aj závislosť krajiny na nerastných zdrojoch. Súčasným svetovým trendom rozvoja dopravného plánovania je rovnocenná podpora všetkých módov dopravy. Odhliadnuc od zvýšenia kvality života by mal tento nový prístup k dopravnému plánovaniu zabezpečiť zlepšenie situácie v každom druhu dopravy,“ uviedol predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba.
lostrail
Ale ked niekto s lepsimi informaciami napise, preco sa to neda, skusam davat nove navrhy. Stale lepsie, ako neustale vymyslat, preco sa to neda a preco stavat tretiu kolaj len preto, aby sa stavala tretia kolaj.
Aby sme vsak nestratili kontext, kladiem teda otazku: v com je tak neuveritelne lacnejsia a lepsia verzia s tretou kolajou, ako spojenie dvoch suprav 671/971+071, certifikacia zmeny softveru na moznost vlozenia voznov, ci vybudovanie kolaji v zastavkach? (Netvrdil som, ze sa musi urobit dopravna z kazdej zastavky a ze vsade musi byt kolajova spojka medzi hlavnymi tratovymi kolajami). To akoze tretia kolaj nevyvola potrebu zmeny celeho ZZ a tiez celu rekonstrukciu trate? Namiesto ciastkovych opatreni za nizsiu cenu rovno robit megalomaniu, to je cesta pre krajinu s vyrazne obmedzenymi zdrojmi? Jedina cesta, ako zvysovat kapacitu na trati 130?
Vsimol som si totiz, ze sa zvyknes vrtat v detailoch, ktore ti velmi rad prenecham, ale podstatna je ustredna tema - ze za vynalozenie mensieho objemu financii sa kapacita navysit da aj bez tretej kolaje.
Navyse, nikto, ani ty, nemal doteraz potrebu vyjadrit sa aj k problematike hlavnej stanice, ktora je uz teraz na hranici kapacity. Cize, ak tvoje prispevky nie su len o vrtani sa v detailoch, musis predsa vediet, ze tretia kolaj logicky vyvola dalsiu zataz na tejto stanici. A to uz dnes niektore vlaky koncia v Novom meste, resp. Petrzalke. Aj keby sa dala kapacita navysit s tym, ze sa vyuziju prave tieto stanice, potom ak je spickovy interval cca. 12 minut, kolko by to malo byt po novom? 6 minut? 8 minut? To si mozu dovolit v okoli niekolkomilionovych miest. Ale jasne, Bratislava na to ma. Mimochodom, akymi supravami tento interval zabezpecime?
Nikdy nikto tu tretiu kolaj nepostavi, sam to musis vediet najlepsie, ked vies, ako sa v tejto krajine niektore veci "robia". Kontrast medzi tym, co je na papieri a co je v skutocnosti, nie je velmi vzdialeny rozvojovym krajinam. My sme mali len urcitu vyhodu v tom, ze sa tu kopa veci postavila za komanca, ktory tymto neobhajujem. Ale tie veci uz su znacne schatrane. U nas je problem dat do poriadku infrastrukturu a pomale jazdy na hlavnom tahu na severe, ci zmodernizovat ostatne nadregionalne trate, nie este budovat tretie kolaje hocikde. Drobnejsie upravy by vsak mohli byt schodnejsie, jednoduchsie by sa planovala vystavba (dalo by sa ist prakticky bez vyluky hlavnych kolaji, napr. vytvorenim docasnych nastupist za zastavkou, co by pri budovani tretej kolaje nebolo mozne), no hlavne takato uprava by mohla byt hotova podstatne rychlejsie, ako zmena celej trate na trojkolajnu.
Alebo teda v duchu hesla: Naco setrit, podme do toho po hlave!, navrhujem, aby sa rovno postavila stvorkolajka aspon do Galanty a interval sme nastavili na tri minuty! Kupime si hrdzave dobytcaky z Rumunska, ktore olepime peknymi tapetkami a vsetci budeme vysmiati.
Vidim, ze na otazku ohladom Esusu ti uz odpovedali ini.