Dokument bude slúžiť ako podklad pre skvalitnenie dopravy v kraji a tiež ako podklad pre čerpanie eurofondov.
Bratislavský samosprávny kraj predstavil ďalšiu časť Plánu udržateľnej mobility, strategického dokumentu pre budúce plánovanie dopravy v kraji. V minulom roku predstavil jeho analytickú časť, teraz bola dokončená návrhová časť, ktorá predstavuje víziu mobility a návrhy zmien v dopravnej sieti Bratislavského kraja. Dokument je dostupný na Enviroportáli (Návrhová časť, Plán implementácie). Verejnosť môže tento návrh Plánu udržateľnej mobility BSK pripomienkovať do 2. júna 2020 na adrese Ministerstva životného prostredia SR.
Verejné prerokovanie Plánu udržatelnej mobility sa bude konať až po skončení mimoriadnej situácie v súvislosti s pandémiou Covid-19.
„Plán udržateľnej mobility je v oblasti dopravy najdôležitejším dokumentom. Okrem toho, že nám dáva presné dáta o pohybe obyvateľov v rámci nášho územia, tvorí podklad pre čerpanie eurofondov v ďalšom programovom období. Zjednodušene – čo sa nachádza v tomto dokumente, môže sa uchádzať o finančnú podporu z Bruselu. V dopravnom plánovaní často chýba systémový prístup. Obyvatelia následne volia zdanlivo najspoľahlivejší a najmenej udržateľný spôsob dopravy – individuálnu automobilovú dopravu – čo v konečnom dôsledku zhoršuje situáciu, stav životného prostredia a v neposlednom rade aj závislosť krajiny na nerastných zdrojoch. Súčasným svetovým trendom rozvoja dopravného plánovania je rovnocenná podpora všetkých módov dopravy. Odhliadnuc od zvýšenia kvality života by mal tento nový prístup k dopravnému plánovaniu zabezpečiť zlepšenie situácie v každom druhu dopravy,“ uviedol predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba.
lostrail
Niektore veci su tam celkom usmevne a cely navrh je bohuzial zasa raz poriadne prehnany. Napriklad sa po roku 2030 navrhuje zvysit priepustnost trate BA - Sturovo. Ja teda neviem, ale skor mam pocit, ze ta trat je pomerne slabo vyuzita v porovnani s BA-TT. Cez vikend osobak raz za dve hodiny nie je opatrenie, ktore by bolo sposobene nizkou priepustnostou trate. Ta trat bude stacit este na dost dlho.
Navrh novych regionalnych trati, ako napr. do Smolenic, Samorina, Stupavy, ci do Pezinka cez Chorvatsky Grob.
Este tu Modru a Smolenice ako tak pochopim, kedze by slo o pomerne dlhu spojnicu, ktora nie je paralelna k existujucim tratiam, tak tie dalsie su uz slusna utopia. Ten udajny preukazatelny dopyt sa skumal ako? Kolko ludi vyuziva v Chorvatskom Grobe auta? Lebo tak by som preukazal dopyt po zeleznici doslova vsade v okoli mesta. Takisto sa daju navrhnut trate napr. do Novych Zamkov cez Most pri Bratislave, Novy Zivot a Tomasikovo, pripadne spojka medzi Svatym Jurom a Pernekom. Od tychto dedin je potrebne navrhnut kvalitne napojenia autobusovych liniek a zodpovedajucu cestnu infrastrukturu (ked aj s BUS pruhmi mimo obci).
Ak by sa mali postavit vsetky tie trate, ktore tam navrhuju, tak na vstupe do Bratislavy by bola potrebna asi 8-kolajka (teda pri zachovani rozumneho intervalu priameho regio vlaku do kazdej diery).
Samozrejme nesmie chybat obrazok (4-1) z roku razdvatri, kde je zakreslena trat cez Filialku do Petrzalky v takej polohe, kedy by mohla ist jedine pod zemou v celej trase (aj pod Dunajom). OK, ako ilustracny obrazok dobre, ale jednak je jasne, ze Filialka ako taka je dost utopia, nie este vrtanie nejakych tunelov. Celkovo navrh prepojenia k Nivam je ciste sci-fi. Cela ta oblast bude mat v najblizsich rokoch uplne novu vystavbu a nezostane tam miesto ani na ostruhany vlas, nie este na plnohodnotnu vlakovu stanicu. Pri zazmureni vsetkych kurich oci nanajvys zastavku na styl metra (jedna kolaj tam, druha naspat).
V menej bolestivej verzii si to viem predstavit potiahnut v malej hlbke (pod cestnymi komunikaciami) niekde poza krizovatku Kosickej s pristavnou, za nou vyustit na povrch a ponad kolajisko pristavu viest dalsim mostom cez Dunaj. Samozrejme takto plytko pod povrchom by sa to viedlo uz od Trnavskeho myta, napr. popod Karadzicovou ulicou
Uplne slendrianska verzia by zahrnala vedenie trate tiez v style plytkeho "metra" od Niv popod ulicu Mlynske Nivy (na povrchu by bola elektricka), zvrtnut to na Pristavny most a dalej po existujucej trati. Tato cast infrastruktury sa aj tak vyuziva minimalne, tak naco vrtat predrazene tunely.
Ale aj tak sa nic take nikdy robit nebude. Jedine, s cim suhlasim je, ze ak sa ma Filialka vobec robit, tak jedine s pokracovanim. Ak sa nebude dat pokracovat, je X dalsich moznosti, ako priestor vyuzit. O tych sme tu diskutovali velakrat.
Trat na letisko - pri sucasnom pristupe vedenia letiska k leteckej doprave, no najma po koronakrize, by mozno bolo vhodne este raz prehodnotit prinos a navratnost takej investicie. V dobe, ked sa sklonuju troj-, az stvornasobne ceny leteniek oproti dobe spred koronakrizy, ci zavadzanie likvidacnych (a do velkej miery aj zbytocnych) opatreni na letiskach, ktore by predlzili pobyt na letisku pred odletom na "pohodove" 4 hodiny, je naozaj otazkou, ci ma zmysel stavat take megalomanie. Zasa raz do pozornosti prichadzaju vysokorychlostne trate a pozemne alternativy.
Alternativna trat od Stupavy do Borov je tiez na zamyslenie. Najma preto, ze za zlomok tych penazi sa da vytvorit TIOP Lamacska brana a zvysok napojit inymi druhmi VOD. Autobusom z tohto TIOP do Stupavy by to trvalo 10-15 minut? No a samozrejme posledne opatrenie (K7+K11) je teda kvalitny zahul. Ak sa z dovodu chybajucich financii nezrealizuje skapacitnenie trate BA-TT, na juzny tah si uz nikto nespomenie a nad tymto sa niekto len velmi dobre zasmeje.
Elektrickove trate, ktore sa v navrhu spominaju, su tiez dost divne. Okrem tych, ktore sa uz spominali inde, ci su zapracovane v inych materialoch, ma zaujali najma tieto:
1. Tahanie E2 po TIOP Ruzinov ostra zmena, dalej k Avionu, dalsia ostra zmena a pokracujuca E10 na letisko. Preco takto? Ved to moze ist v podstate plynule. Trat by za TIOP Ruzinov odbocila k Avionu a odtial priamo k letisku. Alebo mi nieco uslo? Samozrejme, ktovie, ci v najblizsich rokoch bude treba k letisku cokolvek tahat. Avion by to ale uzivilo, navyse to je naozaj kratky usek od Astronomickej.
2. E6 - Trat do ZST Vajnory. Prajem vela uspechov, najma s plynovodom popri Ceste na Senec. A ak to ma ist zo zadnej strany stanice, potom je to cele aj tak zbytocne.
3. E7 - elektricka cez polia za mestom. Naco? Spolu s E6 to vyzera ako Mrvova robota.
4. E9 - cast s predlzenim do Stupavy. To naozaj ma MHD za peniaze Bratislavcanov vozit aj ludi zo Stupavy? Ak si na tu MHD prispeju (danami, nie listkami), potom prosim, ale takyto navrh je uplne nekoncepcny. Tusim, ze autor tohto platku je zo Stupavy, lebo by tam chcel mat vlak aj elektricku.
Naopak, asi uz definitivne zakapala moznost vybudovania druhej zapadnej radialy. Kym autori nemali problem navrhnut elektricku do Stupavy a DNV, vobec ich netrapi, ze by ludi vlastne nutili trepat sa do centra cez Karlovku, co bude vselico, len nie atraktivne. To je dost kontraproduktivne. Druha zapadna radiala by mohla obsluzit napr. aj ZST Lamac. Takisto zakapala myslienka vybudovania zeleznicnej zastavky na sidlisku v DNV, co je rovnaka skoda. Ale aspon vieme, ze treba trat do Chorvatskeho Grobu.
Naopak, chvalim napad vybudovat P+R a ZST na Triblavine, opakovane zdoraznovanie potreby tretej kolaje v useku BA-hl. st. - Kuty, zdvojkolajnenie a elektrifikaciu trate do Komarna, ci zdvojkolajnenie trate medzi BA-hl. st. a BA N.m. Dalej je to prepojenie trate z Plaveckeho Mikulasa do Jablonice. Tiez som rad, ze spominaju zeleznicny tunel popod Karpaty pre nakladnu dopravu (ale uz chyba v opatreniach alebo som ho prehliadol). Okrem toho kvitujem, ze pri opatreni K29 existuje aj alternativa E29, ktora navrhuje variantne prepojit Nivy a Trnavske Myto elektrickou. Toto je jednoznacne ovela lepsi navrh, navyse v kombinacii s tym, ze sa tu spominala moznost vedenia novej elektrickovej trate cez Filialku, by sa velmi dobre vyriesilo aj napojenie Predmestia - Vinohradov na Nivy. Mozno aj rychlejsie, ako sa trepat vlakom na hl. st. a potom odtial na Nivy. Hlavne je to lacnejsie, realizovatelne prakticky na existujucich komunikaciach a pomerne lahko mozne zakomponovat do existujucej, resp. planovanej siete elektriciek. Aj keby trat nepokracovala po Dostojevskeho rade, moze odbocit na Nivy alebo do mesta (dobudovat spojku po Dunajskej - tiez je to zakreslene v obrazku 4-9 ako E13) a na Kosickej uz prakticky hocikam (samozrejme s vyhladovym pokracovanim smer Vrakuna). Pri tomto samozrejme zamrzi, ze opatrenie K19 (Predmestie - Filialka) uz elektrickovu alternativu nema.
Ale aj tak, ked vidim kombinaciu opatreni, ako su navrhovane, pri kazdom z nich vyber maximalistickeho variantu, sumu za realizaciu a termin realizacie, je viac ako jasne, ze ide zasa len o papier pre papier. Bohuzial. Je to navrhnute, ako keby sa mal pocet obyvatelov Bratislavy a jej okolia v najblizsich 15-20 rokov strojnasobit a kazdy z nas mal predat ladvinu. To plati pre zeleznice (ktore nieco take zacnu evidovat najskor v roku 2164, ak vobec). Pre elektricky naopak plati, ze ich vyznam a efekt kompetentni zrejme nepochopili uplne spravne.
A to som si napr. cestnu infrastrukturu pozrel len letmo.