Bezbariérová doprava

Premávka nízkopodlažných vozidiel

Bratislavská MHD

Od januára 2022 sú na všetkých autobusových a trolejbusových linkách nasadzované len bezbariérové nízkopodlažné (resp. aspoň čiastočne nízkopodlažné) vozidlá, s výnimkou niektorých večerných spojov linky 44 a nočných trolejbusových liniek N44 N47 a N72, na ktorých sú obvykle vypravované staršie vysokopodlažné trolejbusy.

K januáru 2022 sú nízkopodlažné električkové spoje garantované v nasledovnom rozsahu:

  • Na Vajnorskej radiále každý druhý spoj linky 4 (spoje premávajúce na Zlaté piesky).
  • Na Dúbravsko-karloveskej radiále každý druhý spoj liniek 4 a 9.
  • Na Račianskej radiále každý spoj linky 3.
  • Na Ružinovskej radiále každý druhý spoj linky 9.
  • Na trati do Petržalky každý spoj linky 3.
  • Na trati na Hlavnú stanicu každý druhý resp. tretí spoj linky 1 v pracovných dňoch a každý spoj počas voľných dní.

Regionálne autobusy

Od júla 2022 sú všetky autobusy dopravcu Arriva Mobility Solutions na regionálnych autobusových linkách v rámci Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji bezbariérové (s nízkopodlažným vstupom a výklopnou plošinou pre invalidný vozík).

Bezbariérový prístup k autobusovej stanici na Mlynských nivách, ktorá sa nachádza na prvom podzemnom poschodí obchodného centra Nivy, je zabezpečený prostredníctvom výťahov.

Regionálne vlaky

Väčšina regionálnych osobných vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko na linkách S20 S50 S55 S60 a S65 je zabezpečovaná súpravami s bezbariérovým prístupom, výnimkou sú prevažne vlaky kategórie REX. Nízkopodlažné spoje sú vyznačené v cestovných poriadkoch, no v prípade nedostatku prevádzkyschopných bezbariérových súprav môže byť aj na takýto spoj nasadená klasická súprava.

Prístup imobilného cestujúceho na invalidnom vozíku k vlaku je na železničných staniciach v Bratislave zabezpečený iba na týchto staniciach:

  • Bratislava hlavná stanica
  • Bratislava-Petržalka
  • Bratislava-Rača
  • Bratislava-Lamač
  • Bratislava-Nové Mesto
  • Devínska Nová Ves

Na železničných staniciach Podunajské Biskupice, Bratislava predmestie, Bratislava-Vinohrady, Bratislava-Železná studienka, Bratislava-Vajnory nie je zabezpečený prístup imobilného cestujúceho k vlaku.

Detailné informácie o možnosti bezbariérového prístupu na železničných staniciach v rámci SR je možné nájsť na stránke Železníc Slovenskej republiky.

Preprava invalidného vozíka vo vozidlách MHD a regionálnych autobusoch

Cestujúci na invalidnom vozíku môže do vozidla nastúpiť len s vedomím vodiča (informuje vodiča ústne, alebo posunkom). Dvere určené pre nástup/výstup takéhoto cestujúceho a miesto vo vozidle určené pre invalidný vozík sú označené príslušným piktogramom. Cestujúci musí vo vozidle zaistiť zabrzdenie vozíka proti pohybu a súčasne ho upevniť bezpečnostným pásom. V prípade, ak je vozidlo vybavené výklopnou plošinou pre uľahčenie nástupu/výstupu s invalidným vozíkom, je vodič povinný túto plošinu použiť a zároveň pomôcť cestujúcemu pri nástupe/výstupe. Cestujúci majú zakázané svojvoľne manipulovať s výklopnou plošinou. Cestujúci oznamuje vodičovi úmysel nastúpiť/vystupiť s invalidným vozíkom s použitím výklopnej plošiny stlačením tlačidla s piktogramom invalidného vozíka.

Bezbariérové školské spoje

Dopravný podnik Bratislava zabezpečuje počas školského roka bezbariérovú školskú dopravu do škôl a zariadení sociálnych služieb na Dúbravskej ceste, Mokrohájskej ceste a Lipského ulici tromi špeciálnymi linkami premávajúcimi ráno a popoludní. Na týchto spojoch premávajú nízkopodlažné autobusy v špeciálnej úprave na prepravu väčšieho počtu cestujúcich na invalidných vozíkoch.

  • Školský spoj č. 2 zabezpečuje dopravu z/do Karlovej Vsi, Dúbravky a Devínskej Novej Vsi.
  • Školský spoj č. 4 zabezpečuje dopravu z/do Petržalky a Trnávky.
  • Školský spoj č. 5 zabezpečuje dopravu z/do Ružinova, Podunajských Biskupíc a Vrakune.

Podmienky prepravy záujemcom poskytnú jednotlivé zariadenia (Gaudeamus ZKR, Mokrohájska 3; Spojená škola, Mokrohájska 3; IPR, Mokrohájska 1; DSS Rosa, Dúbravská cesta; DSS prof. K. Matulaya, Lipského). Ďalšie informácie a cestovné poriadky sú dostupné na stránke www.mokrohajska.sk.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #11:
Hlavne neviem, kde sa tam zmieňujú predné dvere, tam bolo vždy uvedené "určenými dverami". A teraz to kvoli Jane Kočíkovej študovať nebudem, či sa to nezmenilo.
Reakcia na: Jana_Koci #10:
Pise sa tam o ustnom oznameni? Nepamatam si presne ako je to tam napisane, ale standardom je si suhlas vyziadat (a vodicom potvrdit) vizualne (posunkom).
Čoskoro začnem cestovať aj s detským kočíkom. Všimla som si upozornenia, ktoré "bežia" na monitoroch v autobuse (napr. 37 alebo 36), že by som mala najskôr ústne oznámiť vodičovi autobusu úmysel nastúpiť s kočíkom do vozidla, zástavku na ktorej vystupujem a po súhlase vodiča nastúpiť s kočíkom prednými dverami. Napr. pri autobuse č. 36 nie je možné nastúpiť prednými dverami, lebo dnešné kočíky sú vyrábané skoro v rovnakej šírke, ako je šírka "uličky" smerujúca od predným dverí k miestu pre kočíky v autobuse.

Dnes t.j. 11.03.2019 som čítala PREPRAVNÝ PORIADOK INTEGROVANÉHO DOPRAVNÉHO SYSTÉMU V BRATISLAVSKOM KRAJI verzia 3.5 - platná od 01.10.2018 a v čl. A 10 je uvedený iný postup. Navrhujem informáciu, ktorá je premietaná cestujúcim v dopravných prostriedkoch MHD zjednotiť s aktuálnym znením prepravného poriadku.
Reakcia na: dany #7:
Je mozne, idealne na mobile, vyuzit aj virtualnu zastavkovu tabulu, kde je vidiet nielen nizkopodlaznost, ale aj aky typ vozidla pride v realnom case.

https://m.imhd.sk/ba/online-zastavkova-tabula?z=229&skin=2
Reakcia na: dany #7:
Pri pozornejšom a dôkladnejšom skúmaní by ste zistili, že odchody nízkopodlažných spojov sú vyznačené červenou farbou. 🙂
Dobry den, bolo by fajn pridat do cestovnych poriadkov na web stranke imhd.sk aj piktogram ci ide o nizkopodlazne vozidlo. Presne tak ako je to mozne vidiet na cestovnych poriadkoch na zastavkach. Bude tato informacia pridana aj na webe prosim?👍
Reakcia na: filip zatroch #1:
súhlasím s tebou ale:
1. ako a kto by cestoval týmito spojmi keby žiaci boli v škole?
2. cetovné poriadky by sa dali zriadiť ,ale má to háčik nechválili by ich ,pretože nie je to viac opodstatnené
3. spoje by chodili pravidelne v špičkách ako dnes len by sa im upravili čísla nie č. 2,4,5 lebo je to mätúce pre cetujúcich ktorý nechodia pravidelne mhd , ale L 22 , 34 a by chodili na stanice to by boli víkendové a koncové piatkové spoje a cez týždeň by jazdili L 36 tá by chodila ako č.2 ,L81 tá by chodila ako č.4 ,L 85 by chodila ako č.5
4. musela by byť zabezpečovaná nízkopodlažními vozidlami na to vyhradenými ,ktorých je málo takže by chodli aj iné typy busov a to by už prinieslo kompletný chaos pre cestujúcich mylsím že by si po čase zvikli ale trvalo by to ,nehovorím že to nie je možné je ,ale základná je otázka č.1
Reakcia na: Roberto #3:
ked sme u tohooznačovania samotný DPB má v tom bordel nezdá sa ti ,tak čo riešiš jasné že to trochu nesedí ale mne ide o obnovu týchto liniek z mokrej ,príp. z Tesca Lamač ,ved aj hendikepovaní chcú sa dostať do obchodov si nakúpiť a tak . Momentálne z Mokrej nezáchádza ani jedna linka do Tesca a nejazdí na kramáre takže musia šľapať( vozičkári sa dotlačiť) ako blbci k vojenskej kde zistia ,že 212 je vysokopodlažák a 211 im ide raz za uherský rok ,kedže trpí častými výpadkami spojov a hlavne v zime ? ?
ešte aktualizované dnes 22 by bolo vhodné prepísať na 120
Reakcia na: lapčo #2:
a sedelo by Ti oblastné číslovanie ?
ja by som navrhoval lepšie riešenie študenské buebariérové linky priamo z Mokrej 3 a to na autobusovú a vlakovú stanicu t.j. L22 na HL. žel. stanicu a L34 na aoutobusovú stanicu v pravidelných intervaloch každý deň a v nedeľu by čakali na autobusové spoje a Rýchliky ?
Preco nespravite cestovne poriadky aj pre skolske spoje?