Od 6. apríla budú zavedené ďalšie posilové vlaky.
Aktualizácia: Od 18. apríla 2021 sa ruší dočasný sobotný grafikon vlakovej dopravy.
Koordinátor IDS BK, spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava informovala, že od 28. marca 2021 pristupuje Železničná spoločnosť Slovensko k zavedeniu sobotného režimu premávky vlakovej dopravy, ktorý by mal predbežne trvať do 1. mája 2021. Dôvodom sú pretrvávajúce obmedzenia a znížená mobilita v súvislosti s pandémiou.
Pre zabezpečenie dostatočnej obsluhy pre pracujúcich budú nad rámec sobotného grafikonu v pracovných dňoch vedené nasledujúce spoje na linkách S20 S50 S60 a S70 (doplnené o ďalšie vlaky od 6.4.2021):
- Na linke S20 pôjdu navyše vlaky:
- Os 2003 s odchodom z Kútov o 4:46 smer Bratislava hlavná stanica
- Os 3045 s odchodom z Malaciek o 6:28 smer Bratislava hlavná stanica
- Os 2052 s odchodom z Bratislavy hlavnej stanice o 15:16 smer Malacky
- Os 3027 s odchodom z Malaciek o 16:19 smer Bratislava hlavná stanica
- Os 2056 s odchodom z Bratislavy hlavnej stanice o 17:16 smer Kúty
- Na linke S50 pôjde navyše vlak:
- REX 1732 s odchodom o 5:49 z Trnavy (4:42 z Trenčína) smer Bratislava hlavná stanica
- Na linke S60 pôjdu navyše vlaky:
- REX 1872 s odchodom o 5:18 z Nových Zámkov smer Bratislava hlavná stanica
- REX 1876 s odchodom o 6:18 z Nových Zámkov smer Bratislava hlavná stanica
- Os 4625 s odchodom o 16:09 z Bratislavy hlavnej stanice smer Nové Zámky
- Na linke S70 bude navyše vedený vlak:
- Os 4302 s odchodom o 3:30 z Komárna smer Bratislava hlavná stanica
- Os 4360 s odchodom o 5:57 z Dunajskej Stredy smer Bratislava hlavná stanica
Linky S55 a S65 premávať nebudú.
V čase rannej špičky bude od 6.4.2021 kapacita niektorých vlakov zvýšená.
V cestovných poriadkoch na stránkach imhd.sk bude v pracovných dňoch platiť stĺpec pre konkrétny dátum (v prípade, ak sa premávka líši od bežného voľného dňa), resp. stĺpec Voľné dni (ak budú z danej stanice odchody zhodné s voľným dňom), resp. na linke S8 stĺpec Sobota okrem sviatku. Konkrétny najbližší odchod spoja je vždy v cestovnom poriadku automaticky zvýraznený. Zmeny budú zapracované aj v Plánovači cesty.
Viko
Okrem personálneho zabezpečenia si ešte zabudol na výber obchodných partnerov, zvlášť čo sa týka spôsobu obstarania, prevádzkovania a udržiavania vozidiel a ďalšieho technického zázemia. Akú značku autobusov kúpiš, v akých priestoroch ich odparkuješ. V čích rukách, ako ďaleko a s akou výbavou bude ich servis a TK/EK, s akou periodicitou ho budeš navštevovať. Aká organizačná zložka akými pomôckami ich bude čistiť, kde a čo do nich budeš plniť. Kto a za akých podmienok ti dodá predpísaný odbavovák. Čo budeš robiť s vyradenými vozidlami. Ako si pripravený na možné prevádzkové problémy a ich riešenia (further reading: rozpad vzťahov Transdev Finland a miestneho zastúpenia Iveca). V menšej miere sa tiež dá pracovať aj s rentabilizáciou deleniek nepravidelnou dopravou za trhovú cenu v medzidieli (plávanie, korčuľovanie, fabriky a i.). Môže sa to zdať ako veľa malých čísel, ale za desať rokov sa to dá naskladať na zaujímavé rozdiely.
Samozrejme, že veľké firmy vedia v týchto oblastiach získať značné výhody prameniace zo synergií, ale aj malá firma im dokáže konkurovať práve vďaka svojej "malosti" - jednoduchšie riadenie a rozhodovanie, väčšia flexibilita vo výbere metód a partnerov pre horeuvedené. Treba ale pripomenúť, že pre vstup nových firiem na trh je najpriaznivejšie súťaženie po menších celkoch (mikroregióny či zväzky liniek). Ak má víťazná firma úlohu pokryť od jedného dátumu polovicu kraja, ťažko súťaž prinesie nejakého nového hráča.
Osobne si preto nemyslím, že samotné súťaženie je iluzórne. Áno, ak zadávateľ stanoví dobré podmienky a dobre ich kontroluje, systém má aj bez súťaže potenciál dosiahnuť úroveň. Akurát môže úplne zlyhať či už v jej udržiavaní, alebo z pohľadu value for money, bez ohľadu na typ vlastníctva. Aj v hypotetickej situácii, že by medzi sebou súťažilo 17 plne štátnych SADiek o ZDO na obmedzenú dobu, predsa stále bude výsledok, že za nižšie náklady získame lepšie služby, než keby sme ich zadali priamo. Prím veľkých firiem totiž neznamená, že situácia je bez perimen. Viď hoc už len ČR, kde pri poslednom kole súťaží po oblastiach došlo v nemálo z nich k prehre "tradičných" dopravcov. Jediný problém môže byť v tom, že koncern (Icom, Arriva, Busline, Transdev, Z-group atď) sa pre istotu prihlási do súťaží v štvrťke republiky, kým Fero s tromi linkami toto nemá šancu zvládnuť... Badám ale trend, že malí dopravcovia úspešne vytláčajú "verejnozáujmových" z rôznych zmluvných zvozov, takže by som správne nastavené súťaženie naozaj nepokladal za nejaké ochromovanie súkromného trhu.
Omnoho väčsí prúser nastáva, keď sa súťaž nerobí s primárnym zreteľom na čo najlepšiu kvalitu dopravy, ale na zákulisné záujmy. Učebnicový príklad bolo fiasko SAD TT na MHD Přerov: vyhrala s podstrelenou cenou, ktorú zakrátko začala dodatkovať tak, že celková hodnota zákazky by sa dosiahla za asi polovicu plánovaného obdobia, čo sa malo vyriešiť zas len politicky - len sa na ich smolu medzičasom konali komunálne voľby...