Zavedenie sobotného režimu vo vlakovej doprave (28.3. – 16.4.2021)

Od 6. apríla budú zavedené ďalšie posilové vlaky.

Aktualizácia: Od 18. apríla 2021 sa ruší dočasný sobotný grafikon vlakovej dopravy.


Koordinátor IDS BK, spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava informovala, že od 28. marca 2021 pristupuje Železničná spoločnosť Slovensko k zavedeniu sobotného režimu premávky vlakovej dopravy, ktorý by mal predbežne trvať do 1. mája 2021. Dôvodom sú pretrvávajúce obmedzenia a znížená mobilita v súvislosti s pandémiou.

Pre zabezpečenie dostatočnej obsluhy pre pracujúcich budú nad rámec sobotného grafikonu v pracovných dňoch vedené nasledujúce spoje na linkách S20 S50 S60 a S70 (doplnené o ďalšie vlaky od 6.4.2021):

  • Na linke S20 pôjdu navyše vlaky:
    • Os 2003 s odchodom z Kútov o 4:46 smer Bratislava hlavná stanica
    • Os 3045 s odchodom z Malaciek o 6:28 smer Bratislava hlavná stanica
    • Os 2052 s odchodom z Bratislavy hlavnej stanice o 15:16 smer Malacky
    • Os 3027 s odchodom z Malaciek o 16:19 smer Bratislava hlavná stanica
    • Os 2056 s odchodom z Bratislavy hlavnej stanice o 17:16 smer Kúty
  • Na linke S50 pôjde navyše vlak:
    • REX 1732 s odchodom o 5:49 z Trnavy (4:42 z Trenčína) smer Bratislava hlavná stanica
  • Na linke S60 pôjdu navyše vlaky:
    • REX 1872 s odchodom o 5:18 z Nových Zámkov smer Bratislava hlavná stanica
    • REX 1876 s odchodom o 6:18 z Nových Zámkov smer Bratislava hlavná stanica
    • Os 4625 s odchodom o 16:09 z Bratislavy hlavnej stanice smer Nové Zámky
  • Na linke S70 bude navyše vedený vlak:
    • Os 4302 s odchodom o 3:30 z Komárna smer Bratislava hlavná stanica
    • Os 4360 s odchodom o 5:57 z Dunajskej Stredy smer Bratislava hlavná stanica

Linky S55 a S65 premávať nebudú.

V čase rannej špičky bude od 6.4.2021 kapacita niektorých vlakov zvýšená.

V cestovných poriadkoch na stránkach imhd.sk bude v pracovných dňoch platiť stĺpec pre konkrétny dátum (v prípade, ak sa premávka líši od bežného voľného dňa), resp. stĺpec Voľné dni (ak budú z danej stanice odchody zhodné s voľným dňom), resp. na linke S8 stĺpec Sobota okrem sviatku. Konkrétny najbližší odchod spoja je vždy v cestovnom poriadku automaticky zvýraznený. Zmeny budú zapracované aj v Plánovači cesty.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Železničná spoločnosť Slovensko od nedele ruší mimoriadny grafikon vlakovej dopravy a takmer v plnom rozsahu sa vracia k riadnemu cestovnému poriadku. Vlaky InterCity však naďalej zostávajú zrušené a obmedzená zostáva aj medzištátna doprava. (tasr)

https://dennikn.sk/minuta/2354274/?ref=mpm&_ga=2.179429668.1685104994.1618483742-242300662.1618483742
Reakcia na: stanod #100:
Kráľ Mikas ako riaditeľ rozpočtovej organizácie ministerstva zdravotníctva zase nie je až taký absolútny monarcha, aby mohol rozhodovať o tom, aký rozsah výkonov si objedná ministerstvo dopravy.
Reakcia na: Joyki #99:
Zrejme to odobril pán Mikas 😉
Uvoľnenie opatrení, a vlaky stále obmedzené. Kým na exteriérové športovisko je možné vpustiť len max. 6 osôb, do vlakov s kapacitou 300(+300) každé dve hodiny aj 800. Asi to chcú mať podľa soboty až do septembra.
Reakcia na: Ike #91:
Všetko už bolo vynájdené, patentový úrad sa môže zrušiť?
Reakcia na: Ike #89:
Tak ti napisem, firma vie co ma a s cim hospodari a vie ake ma realne naklady na VZKM. A v tom je to caro, mozes byt zdrzglavy manazer a podliezt sumu ale podpisom konraktu hras wabank. Neviem presne ako to mali planovaci vyratane, ale ratali sa z extremami. Pri nahradnej doprave za vlak sme boli plateny asi tak, ze to pokrylo aj nadcasovu pracu. Vo vseobecnosti zamestnavatel ti platil aj 10 dni marodky v hodnote 100,% a aj Pcka ti musel preplacat v 100% a to si mal narok na 24 do roka a na kazde dieta este 10 dni naviac. Arabsky kolegovia mali aj za 7 deti. Tak to mas takmer 100 dni na paragraf bez papiera od lekara. Toto su vsetko naklady s ktorymi ratal zamestnavatel zo socialneho fondu. Takze odhadujem, ze mozno mzdove naklady do kontraktu boli nadstavene mozno o 60% realnych nakladov. Lebo ak doslo aj k strajku, tak vzdy sa dohodli a neuskodilo to ani dopravcom. My sme mali asi 9 prevadzok v 2011 v okoli Osla a viem, ze 2 boli stratove a zo ziskov ostatnych sa snazili kompenzovat stratove.
Skodove udalosti si riesi vo svojej vlastnej rezii. Poistky boli u kazdej firmy individualne. Napriklad skody nad 200000 sa riesili len s poistovnou, do tejto sumy sa to riesilo vo vlastnej rezii. Napriklad ked prasknuty roh siel do VoLva tak bola faktura na 7 hodin normohodiny za 400Nok/h. Plus novy roh, lakovanie atd... Takze suma sumarum 5000Nok za opravu rohu. Alebo sa to dalo aj inac, vlastny mechanik, oprava vymenou za 30 minut a poskodeny diel na repas. Rozdiel v nakladoch bol o polovicu nizsi.
Napriklad odstavene vozidlo skrz nehody, je strata ale ak nebola vinna skrz vodica, tak naklady na straty a vypadok znasal vynik nehody. Vodici autobusov boli kryty s poistky firmy, ale vodici co pachali vysoku skodovost boli prepusteny.
Skody ako rypance bola povinost odstranit do 14 dni. V praxi ale jazdili oskrabane autobusy, lebo platilo 14 dni a pokial sa nenasiel niekto kto bonzol oskrabny autobus alebo neprisla kontrola s kraja, tak to neriesili dopravcovia, len ty co chceli udrzat imidz. Ale obcas prisla akcia Z a ty co na to kaslali, potom nestihali opravovat a platili sankcie. Takze opat o manazovani. 5 rokov som opravoval mimo hlavny pracovny pomer skody na zverenych vozoch. Ale bolo to preto, ze moj nadradeny aj vedel zratat 2 + 2 a dali sa opravy robit v hluchych miestach, ked autobus nemusel zarabat na seba. Usetrene peniaze sa premietaly potom aj do benefitov, pre kolektiv. Motivovany kolektiv a spokojny je ovela efektnejsi aj na pracu.
Ale pisal so, ze do kontraktu boli integrovane aj TaXi (marsutky) alebo inac taxi buss s objednavkov. Hlavne po dedinskych lazoch boli linky, kde bol grafikon a zastavky boli na zatelefonovanie, polhodku pred pred odchodom si zavolal priamo seforovi a ten zasiel k farmam podla potrieb. + Robili aj skolske spoje do skoly a ku skole. A to boli zivnostnici alebo male SRO a zvladali to bez strat.
Reakcia na: Vladimír #83:
Nemám komplexný prehľad v tejto veci, ale z toho čo som videl sa mi javí že najzásadnejším rozdielom je práve to že u nás sa stále držíme nejakých variabilných zložiek úhrady. Pri zahraničných som sa takmer exkluzívne stretol s tým že cena bola daná fixne. Taktiež je slovenským špecifikom že tržby z cestovného sú príjmom dopravcu a tiež že dopravca prevádzkuje vlastný tarifný systém (aj v rámci IDS) od zariadení cez software až po predajné miesta. To posledné je mimochodom vec ktorú najviac vyčítam BSK tendru, minimálne predpredaj mal ísť pod BIDku.
Reakcia na: Viko #92:
Ja len doplním že zmluva v BSK počíta s doplatkom ak dopravca bude musieť zvýšiť mzdy kvôli kolektívnemu vyjednávaniu (do 5% ročne), alebo zmene legislatívy. Akurát neviem ako je tam ošetrené aby dopravca nezvyšoval o tých 5% každý rok keď je to pre neho bez nákladov (nepochybujem že odbory ktoré to budú požadovať, aby sa splnilo že základom je kolektívne vyjednávanie, sa bez problémov nájdu :)).
Reakcia na: Vladimír #83:
Zaniknuta zmluva, nestalo sa to od roku 2000 co sa preslo na tento system. Vsetci dopravcovia dosli vzdy na koniec kontraktu, aj ked z odratymi usami niektore firmy a pozickami od bank, kde do zaruk davali majetok aj splatene autobusy. Cenu do obalok pisali dopravcovia a najnizsia ponuka vyhravala a na spracovanie ponuk mali myslim, ze rok od vyhlasenia sutaze.
Reakcia na: Vladimír #83:
Ak doslo k neakej zmene vykonov, vzdy to bolo len posilnenie a doplatila sa dorovnavka.
Reakcia na: Ike #89:
Podľa mňa nastáva neporozumenie aj kvôli pojmom. Nerátaj so "znižovaním mzdových nákladov". Buď musíš udržať aktuálne nastavenú úroveň, ktorá je jasná, alebo chceš robiť nábor ala SL a dvihneš. (Áno, niekde je súčasná úroveň absurdne nízka - ale buď sa spoliehaš na zapadnutosť regiónu, alebo ti zostane vyberať si medzi ožranmi, flákačmi a nekvalifikovanými, ak nečerpáš personál z cudziny). Nedá sa to robiť tak, že aha súťaž, tak ja škrtnem 10% oproti súčasnosti, lebo by si nikdy nebol schopný naplniť voľné pozície.

Dopravca do svojej kalkukácie musí určite zahrnúť, aké platové podmienky vytvorí zamestnancom, aké nepeňažné benefity im bude poskytovať a ako sa to prejaví na iných zložkách nákladov, výsledkoch práce či fluktuácii. Ale objednávateľovi je šumafuk, koľko sa čerpá z pzp a havárky. Jeho môže akurát tak zaujímať, či má dopravca zabezpečenú požadovanú zálohu, či sú vozidlá technicky spôsobilé, či spĺňajú vizuálne štandardy a či je v nich udržiavaná čistota podľa dohodutého rozsahu. Prípadne si revízormi / mystery shoppingom môže overiť plnenie povinností zamestnancov voči zákazníkom a úroveň ich komunikácie. Ak je toto podchytené a kontrolované, cestujúcim imho nemajú aké externality vznikať, jediný kto trpí je dopravca kvôli vysokej prestojovosti. A každý, kto si nezahrnul do ceny na vzkm všetky náklady, si zaslúži výpoveď, bez ohľadu na to či sú vo firme dokonalé podmienky alebo sú to z povahy potížisti.
Reakcia na: S499.1023 #90:
Rok 1993 je "dnešná doba"?
Reakcia na: Ike #79:
Ako teda vznikli dopravcovia ako napr. ČSAD Polkost alebo Martin Uher?
Reakcia na: BMko #82:
Rozumiem tomu, čo píšeš. Ale stále si neviem predstaviť ako mzdové náklady *nevstupujú* do celkovej ceny za vzkm a kvality dopravnej ponuky. Použijem hyperbolizujúci príklad (nereálny, ale princípy sú reálne):

a) mám dopravcu A, ktorý má flotilu skúsených vodičov. Títo vodiči majú 20 ročné skúsenosti s vedením autobusu a nič ich neprekvapí. Pochopiteľne sa neuspokoja s minimálkou, ani s mzdou, ktorú dostávajú zelenáči, ktorí ešte včera ťahali rolopedko. Keď tento "príplatok" premietneš do ročných nákladov, vznikne ti slušný balík, ktorý sa pretaví aj do výslednej ceny za vzkm. Títo vodiči ale budú šetriť na škodových udalostiach, opotrebovaní pneumatík a celkovo vozidiel.

b) mám dopravcu B, ktorý má flotilu zelenáčov. Každý z nich má pred sebou ešte niekoľko urvatých zrkadiel, ešte niekoľko defektov z dôvodu vybehnutia na obrubník, niekoľko oplieskaní zadného previsu o iné autá, značky, stĺpy a pod. Niektorí z nich si mýlia autobus s ojazdeným vytunovaným golfom 2. generácie a spaľujú aj trávu z krajnice. Ale uspokoja sa s platom o máličko vyšším ako je minimálka. Teda aj cena za vzkm bude tomu adekvátne nižšia.

Takže existuje šanca, že ten druhý, horší dopravca vyhrá, pričom nižšie náklady na prevádzku sú len fiktívne.

Neviem, ako je to zmluvne riešené, predpokladám, že škodové udalosti idú na vrub dopravcu počas prevádzky. Každopádne oplieskané vozidlá, odstavené vozidlá z dôvodu škodových udalostí a pod. predstavujú externality pre cestujúcich bez ohľadu na to, že priame finančné náklady znáša dopravca. Ten ale zároveň môže, s cieľom udržať cenu za vzkm, kompenzovať výpadky financií z dôvodu zvýšených nákladov na údržbu z dôvodu amatérskych vodičov, inde, napr. na manažmente a nerobiť absolútne žiadny nadštandard, prípadne ísť subštandard vo veciach, ktoré nie sú definované v zmluve.

Ale možno mám na to príliš východoeurópsky pohľad. Ale zaujíma ma, ako sa s týmto v súťaži vysporiadávajú. Ak do súťaže vstupuje napr. miera čerpania PZP a ekvivalentu havarijného poistenia, tak som ticho, ale to zase môže znevýhodňovať dopravcov na zelenej lúke.
Reakcia na: Vladimír #86:
Aha, ok, tak som si zle pamätal.
Reakcia na: Ike #81:
Na Slovensku je nedokonalá konkurencia preto, že väčšina krajov ide na ruku doterajším dopravcom a súťaže cielene organizuje na čo najväčšie jednotky, aby sa neohrozovala pozícia tradičného dopravcu. Pomenovať to ako "atribúty trhu" je lepenie si očí pred problémom.

Problém totiž nie je nedostatok schopných dopravcov strednej veľkosti. Na Kysuciach majú ľudský kapitál s 27-ročnými skúsenosťami prevázdky "sprivatizovaných" diaľkových liniek a neskôr KIA zvozov, juh od Galanty po Šahy zo dvadsať rokov žije zo zabezpečovania veľkých objemov zmluvnej dopravy, aj inde by sme našli ďalšie príklady ľudí, ktorí v linkovej alebo zmluvnej doprave úspešne pôsobili a dnes v pohode mali zručnosti a kapacitu na adekvátne prevádzkovanie zväzku liniek. Samozrejme, ak im chceme dať prevádzkovať 200 busov ako som čítal v #85 - to zákonite bude fail. Ale pri funkčnej IDSke nevidím žiaden benefit toho, že máme unitárneho dopravcu pre celú župu.
Reakcia na: 810zssk #77:
Nezdá sa mi, že by to bolo tak. Čítam zmluvu, vyberám z bodu 6.9: "Dopravca je oprávnený (nie však povinný) si vytvoriť a používať vlastné obehy (ďalej len "Obehy dopravcu"), pričom je však povinný dodržiavať minimálny druh, typ a kapacitu Vozidla na Spoji podľa Obehov."
Reakcia na: Ike #81:
Pretože ak máš dnes tri autobusy a zajtra ich máš prevádzkovať dvesto, tak je veľmi dobrá šanca že to nezvládneš. Jeden z najbežnejších dôvodov prečo firmy krachujú je príliš rýchla expanzia.

Takúto veľkú zakázku by podľa môjho názoru mal robiť niekto kto s tým má skúsenosti a vie to zabezpečiť organizačne aj finančne. A tiež niekto kto vie správne kalkulovať cenu, lebo ak spomínaný Fero ktorý doteraz jazdil školské zájazdy prehliadne nejaký náklad spojený s takouto masívnou prevádzkou, o mesiac ti príde nariekať že je v strate a máš problém. Miskalkulácie nákladov sa samozrejme môžu stať aj veľkému dopravcovi (viď Ondrova kniha), ale tam je výhoda že veľká skupina tú stratu aspoň vie kompenzovať z iných prevádzok a neskončí v likvidácií. Keď bude v strate Fero, o chvíľu nebude vedieť platiť vodičov a naftu.
Reakcia na: Ike #79:
Napriek tomu, čo píšeš, sme už dnes na Slovensku svedkami čoraz častejšieho prenikania malých dopravcov do dotovanej dopravy. Zatiaľ sú to malé prevádzky MHD (najnovšie Hriňová a Topoľčany, predtým východoslovenské mestá), ale nepochybujem, že časom začnú prenikať aj do prímestskej dopravy, zvlášť ak sa budú osobitne súťažiť menšie zväzky liniek, na ktoré si budú môcť trúfnuť. A stane sa presne to, čo píše 810zssk, že časom sa pustia do bitky aj s veľkými dopravcami.
Reakcia na: BMko #64:
"zaroven podpisom kontraktu dostava dopravca uvolnene financie na cele obdobie kontraktu"

Prosím Ťa, si si týmto istý? Lebo z toho, čo opisuješ, je toto asi najzásadnejší rozdiel oproti slovenskej praxi. U nás to funguje spravidla tak, že víťazný dopravca, ktorý ponúkol najlepšiu cenu na km, dostáva od objednávateľa preddavky na mesačnej báze a prípadné odchýlky (napr. cenové zmeny u premenných zložiek ceny - napr. cena nafty) sa vysporiadajú pri ročnom zúčtovaní.
Ak je prax v Nórsku taká ako píšeš, ako sa riešia zmeny CP v priebehu kontraktu (ak sa menia km výkony)? Prípadne ešte extrémna otázka - čo ak by zmluva nečakane uprostred kontraktu zanikla?
Reakcia na: Ike #78:
Si na prudkom omyle. Nori si nemozu dovolit znizovat plat. Platy su statom stanovene podla dohody Odbori + Dopravcovia. Obrazne, statom minimalna mzda pre vodica autobusu je 250Nok na hodinu, to znamena, ze pod tuto sumu nemoze dopravca podliest, v praxi dopravcovia sa pohybuju v rozmedzi 260 - 280Nok, lebo vedia ze zamestnanca si nechytia ma minimalnej mzde. Dalej nesplneny pracovny uvazok zo strany zamestnavatela, ti aj tak garantuje doplatenie do uvazku. A dopravcovia rsdsej ti doplatia 1 - 3 hodiny do uvazku ako ako 2 - e3 hodiny nad uvazok, lebo by ti museli platit 100% nadcas. Nori nesetria na zahranicnych vodicoch skrz platy, ale na tom ze si vyberali kvalitnejsich vodicov ako im ponukal domaci trh. V rokoch 2008 - 2011 sme znizili my ako Slovaci nehodovost o 50% a spotrebu o neakych 10%. Druha vec je, ze norsky trh prace ponukal vacsinou africko vychodoazijskych soferov a pre nasu firmu boli z hladiska ekonomiky neakceptovatelny. Polskych soferov sme mali len asi zo 5 na 2200 zamestnancov, tiez nmali nalepku welcome. A Nori neako nechceli pracovat ako vodici autobusov, vsetci uz chceli byt msnazeri. Preto sme ako Slovaci vyplnali dieru na trhu.
Dalsia vec je, ze norsky plat vodica nema pohyblivu zlozku platu (premie) . Platilo len jedno , upozornenie, vystrazny list, rozviazanie pracovneho pomeru ( a ak s tebou rozviazali zamestnavatel pracovny pomer za hrube porusovanie, tak si mal garantovane, ze si robotu uz v Norsku nenajdes, lebo ti to napisali do tvojej karty) .Tvrda vacsina vodico
tamm po prvom vystraznom liste dala vypoved sama a sla si hladat este robotu u ineho dopravcu, pokial nema zapis v osobnej karte zamestnanca)
Reakcia na: 810zssk #80:
Ale prečo nie? Ak dá výhodnú sumu za vzkm, splní súťažné podmienky a bude dodržiavať zmluvu, prečo nie? Nie je to náhodou cieľ súťaženia?

Či, radšej chceme oligopol s rizikom kartelu?

Pointa je v tom, že dobrú cenu za vzkm istotne neponúkne. A sútaže sa možno ani nezúčastní. A dostaneme sa obaja k rovnakému bodu, len každý z inej strany. Teda že minimálne na Slovensku je vzhľadom na atribúty trhu nedokonalá konkurencia. Plus medzi mierou súťaženia a kvalitou VOD nie je umernost ani vo svete.

Neber ma zle. Som za súťaženie, len nerozumiem tomu entuziazmu. Aj keď v prípade nášho regiónu je asi na mieste.
Reakcia na: Ike #79:
Každá firma nejak začínala. Isteže v nejakej fáze zrejme budeš potrebovať cudzí kapitál, ale to nemusia byť etablovaní dopravcovia. Sú tu banky, rôzni investori, atď.

Ja si osobne nemyslím že je žiadúce aby prímesto v BSK prevádzkoval malý podnikateľ čo si práve založil firmu so sídlom na záhrade za svojim domom.
Reakcia na: 810zssk #68:
"Iste, Ferko z Kostolišťa asi nezíska prímesto v Bratislave ako svoju prvú zakázku, ale môže postupne budovať firmu menšími zakázkami (zájazdy, malé MHDčky ako napr. Malacky, zmluvná doprava) a keď raz bude dosť veľký a silný, bude sa môcť pobiť s veľkými hráčmi. "

Podľa mňa je to naivné. Uvedomuješ si, koľko je za tým zádrhelov? Počnúc napr. parkovaním autobusov, cez neexistujúce dodávateľsko-odberateľské vzťahy, neexistujúcu dôveru až po napr. neverejnú cenovú ponuku pri kúpe autobusu (teda napr. etablovaný dopravca kúpi na vlas rovnaký autobus za značne nižšiu cenu ako Ferko, no v súťaži to nikoho zaujímať nebude). Naozaj si nemyslím, že aj keby si bol ekonomický guru, že by si vybudoval v dnešnej dobe dopravcu na zelenej lúke. Bez centu cudzieho kapitálu, pretože well, keby Ťa kúpil etablovaný dopravca, alebo do tvojej firmy vstúpila iná etablovaná firma, už by to nebolo na zelenej lúke.
Reakcia na: BMko #69:
Tak ale myslím si, že v tomto je Nórsko trocha špecifické pre kvalifikovanú lacnú pracovnú silu, ktorú Slovensko nemá. Neviem si predstaviť na Slovensku znižovať mzdové náklady a zároveň mať vodičov, ktorí budú minimalizovať nehodovosť, sporiť palivo a pneumatiky.
Reakcia na: Vladimír #71:
Zmluvne sú záväzné. Uchádzač môže dúfať že objednávateľ mu prípadne po podpise zmluvy schváli nim navrhované zmeny, ale nemôže sa na to spoliehať a teda by bolo veľmi nerozumné s tým kalkulovať pri predkladaní ponuky.
Reakcia na: BMko #73:
Nie, nie je. Prečítaj si súťažné podklady. Obehy stanovuje objednávateľ.
Reakcia na: Joyki #74:
Ak je jeden dopravca napr pre primestsku dopravu, tak to je jedno. Ale ak by uz sa podielala napr Arriva a Slovaklines, tak by to isto bolo efektnejsie ak by dostali len cestovne poriadky a prestavky a obehy by si planovali dopravcovia. Myslim, ze Vladimir by to potvrdil
Reakcia na: BMko #73:
V BSK budu naplanovane aj obehy vozidiel, aj prestavky.
Reakcia na: 810zssk #70:
Cestovny poriadok si uda kraj. Ale ako si roztocis soferov a vozidla, to je na dopravcovi
Reakcia na: Viko #67:
Napriklad na drobne opravy a skody sme mali vlastne dielne. V Osle sme mali MAN servis a z nim bola uzavreta aj zmluva na servis a plabovanu udrzbu. Ak nastala porucha skrz technickej zavady od servisu MAN mali povinost odstranit do 24 h a hradili straty vzniknute vypadkom spoja. Stalo sa to za 3 roky 2xkrat.
Ked som pracoval uz na vidieku ako garazmajster, tak som si urcoval opravy sam, co si spravim vo vlastnej rezii a co poslem do servisu, ale si zavolam mobilny servis. Za rok sa spravnymi opatreniami a koordinaciou dalo ziskat na usporach a na odmenach za kvalitne sluzby ziskat k rozpoctu takmer 1 milion norskych korun (800000 odmeny za cistotu a zakaznicku spokojnost a presnost dopravy a 200000 priblizne za usporu na servisne naklady). Tam sme mali 600000Nok na rok na udrzbu a servis rozpocet na 20 vozidiel. Vacsinou sa chodilo len na vymenu oleja a filtrov a prehliadku a servis zabezpecoval aj STK podla zmluv. Mal som VOLVA a IVECA. Takze hospodarit sa dalo, ale je to o teame ludi. Bohuzial nasimi ziskami, firma vykrivala straty inych garazi, kde bol lahostajny pristup vedenia.
Reakcia na: 810zssk #70:
Pre účely tendra (schopnosť uchádzačov stanoviť si cenu) ich navrhol, otázne je, či má dôvod na nich trvať.
Reakcia na: BMko #69:
Obehy v prípade BSK určuje objednávateľ, takže tam dopravca neušetrí nič.
Reakcia na: Ike #66:
Usetris na spotrebe, nehodovosti, udrzbe, na k alitne spravenych obehoch. Vies odjazdit linku s 20 vozidlami ale aj 19.. tam uz mas usporu na vodicoch. Ak mas zodpovednych vodicov, tak mas usporu na palive, pneumatikach, olejoch... a mas cistotu v poriadku, tak mas bonusove peniaze co je + do rozpoctu. Cim menej byrokratov v kancelarii, tym viac uspor. Autobusy po skonceni kontraktu ostavaju firmam a ked je firma sikovna a drzala ich v dobrom stave, teoreticky ich moze pouzit na nahradnu dopravu za vlaky, na vylukovu alebo ich predat do zahranicia.
Reakcia na: Ike #66:
"Či to súťaženie nie je len iluziórne, keď je všetko dané a obrovskú výhodu majú etablovaní dopravcovia a nový malý dopravca nemá šancu.*
Aj etablovaní dopravcovia medzi sebou môžu súťažiť. V regióne pôsobí viacero veľkých dopravcov / skupín. Napr. MHD v Nitre po Arrive preberá Transdev, prímesto v Bratislave po Slovak Linese (údajne) Arriva.

Súťaženie teda nie je iluziórne. Iste, Ferko z Kostolišťa asi nezíska prímesto v Bratislave ako svoju prvú zakázku, ale môže postupne budovať firmu menšími zakázkami (zájazdy, malé MHDčky ako napr. Malacky, zmluvná doprava) a keď raz bude dosť veľký a silný, bude sa môcť pobiť s veľkými hráčmi.
Reakcia na: Ike #66:
Nórsku situáciu konkrétne nepoznám, tak to skúsim popísať vo všobecnosti.
Okrem personálneho zabezpečenia si ešte zabudol na výber obchodných partnerov, zvlášť čo sa týka spôsobu obstarania, prevádzkovania a udržiavania vozidiel a ďalšieho technického zázemia. Akú značku autobusov kúpiš, v akých priestoroch ich odparkuješ. V čích rukách, ako ďaleko a s akou výbavou bude ich servis a TK/EK, s akou periodicitou ho budeš navštevovať. Aká organizačná zložka akými pomôckami ich bude čistiť, kde a čo do nich budeš plniť. Kto a za akých podmienok ti dodá predpísaný odbavovák. Čo budeš robiť s vyradenými vozidlami. Ako si pripravený na možné prevádzkové problémy a ich riešenia (further reading: rozpad vzťahov Transdev Finland a miestneho zastúpenia Iveca). V menšej miere sa tiež dá pracovať aj s rentabilizáciou deleniek nepravidelnou dopravou za trhovú cenu v medzidieli (plávanie, korčuľovanie, fabriky a i.). Môže sa to zdať ako veľa malých čísel, ale za desať rokov sa to dá naskladať na zaujímavé rozdiely.
Samozrejme, že veľké firmy vedia v týchto oblastiach získať značné výhody prameniace zo synergií, ale aj malá firma im dokáže konkurovať práve vďaka svojej "malosti" - jednoduchšie riadenie a rozhodovanie, väčšia flexibilita vo výbere metód a partnerov pre horeuvedené. Treba ale pripomenúť, že pre vstup nových firiem na trh je najpriaznivejšie súťaženie po menších celkoch (mikroregióny či zväzky liniek). Ak má víťazná firma úlohu pokryť od jedného dátumu polovicu kraja, ťažko súťaž prinesie nejakého nového hráča.

Osobne si preto nemyslím, že samotné súťaženie je iluzórne. Áno, ak zadávateľ stanoví dobré podmienky a dobre ich kontroluje, systém má aj bez súťaže potenciál dosiahnuť úroveň. Akurát môže úplne zlyhať či už v jej udržiavaní, alebo z pohľadu value for money, bez ohľadu na typ vlastníctva. Aj v hypotetickej situácii, že by medzi sebou súťažilo 17 plne štátnych SADiek o ZDO na obmedzenú dobu, predsa stále bude výsledok, že za nižšie náklady získame lepšie služby, než keby sme ich zadali priamo. Prím veľkých firiem totiž neznamená, že situácia je bez perimen. Viď hoc už len ČR, kde pri poslednom kole súťaží po oblastiach došlo v nemálo z nich k prehre "tradičných" dopravcov. Jediný problém môže byť v tom, že koncern (Icom, Arriva, Busline, Transdev, Z-group atď) sa pre istotu prihlási do súťaží v štvrťke republiky, kým Fero s tromi linkami toto nemá šancu zvládnuť... Badám ale trend, že malí dopravcovia úspešne vytláčajú "verejnozáujmových" z rôznych zmluvných zvozov, takže by som správne nastavené súťaženie naozaj nepokladal za nejaké ochromovanie súkromného trhu.

Omnoho väčsí prúser nastáva, keď sa súťaž nerobí s primárnym zreteľom na čo najlepšiu kvalitu dopravy, ale na zákulisné záujmy. Učebnicový príklad bolo fiasko SAD TT na MHD Přerov: vyhrala s podstrelenou cenou, ktorú zakrátko začala dodatkovať tak, že celková hodnota zákazky by sa dosiahla za asi polovicu plánovaného obdobia, čo sa malo vyriešiť zas len politicky - len sa na ich smolu medzičasom konali komunálne voľby...
Úprimne ma zaujíma: keď je všetko pripravené a dané od kilometrov, obehov, výbavy vozidiel, náteru, proste všetko, tak v akej oblasti má dopravca priestor na redukciu ponúkanej ceny za vzkm? Ako to vlastne funguje?

Ja si teraz chystám drobné rodinné podnikanie bez vidiny nejakého veľkého zisku (zatiaľ mám pripravenú len internú stratégiu), skôr ako hobby a teda musím povedať, že pokiaľ nebudem kapitálove výdavky orientovať na Aliexpress, tak mám veľký problém súťažiť s konkurenciou. A mám pocit, že konkurencia z toho Aliexpresu žije tiež a náklady redukuje úsporami z rozsahu.

Doprava mi v tomto nepríde úplne odlišná. Lebo v tom tvojom prípade vidím priestor na redukciu nákladov už len v personálnom zabezpečení.

Len doplním, že občas mám pocit, že súťaženie sa preceňuje a skutočná kvalita verejnej dopravy na západe je daná vynikajúcim fungovaním verejnej správy. Príklad je Rakúsko, kde som sa raz na vtedajšom BMVITe pýtal, koľko % výkonov v železničnej doprave vo verejnom záujme robia súkromní dopravcovia. Odpoveď bola, že asi 90 %. V zápätí daný riaditeľ doplnil, že zvyšných 10 % vykonávajú "súkromní" dopravcovia vo vlastníctve spolkových krajín. Či to súťaženie nie je len iluziórne, keď je všetko dané a obrovskú výhodu majú etablovaní dopravcovia a nový malý dopravca nemá šancu. Niečo ako voľby v US. 🙂 Ale vravím, pýtam sa, nepoznám Nórsko podrobne a viacerí z Vás ste tam trávili nejaký čas.
Reakcia na: BMko #64:
To si odpísal na úplne inú otázku.. 😉
Reakcia na: Andy #16:
Odpoviem ti jednoducho. OSLO, Norsko . Samospravny kraj si cez RUTER (institucia zastresujuca dopravu) objednava vykony u vysutazenych dopravcov. Verejna sutaz prebieha 2 roky pred zacatim. K dispozicii pre dopravcov (bus, metro, elektricka, lod, vlak, taxi - "marsutka") su planovane vykony, dlzka trati, interval, takt pozadovane podmienky, napriklad na vzhlad vozidla, vybavu vozidiel a minimalne kapacitne parametre. To vsetko je zahrnute do podkladov vyberoveho konania. Sutaziaci zadavaju cenu, za aku to dokazu odjazdit a nakupit si vozidla na prevadzku a zaplatit ludi. Potom asi 13 mesiacov pred zaciatkom GVD je vyhlasenie vysledkov. Vitazny dopravca dostane cas 1 roka na to aby si vsetko pripravil a zabezpecil, zaroven podpisom kontraktu dostava dopravca uvolnene financie na cele obdobie kontraktu. Obrazne, ked vysiel ako vitaz s ponukov dajme tomu obrazne 1 milion na linku na 6 rokov. Tak dostane to mega a je uz na dopravcovi ako bude hospodarit. Reklama a vozidlach ma svoje podmienky ale je to interny zisk firmy. Medzi dalsie mozne zisky firmy boli takzvane bonusi, za vysoku cistotu vozidiel a spokojnost zakaznikov (niektory dopravcovia wifi, niektori noviny). Za nespokojnost a bordel su samozrejme pokuty. Vsetko to bolo riesene kvartalne. Vypadky spojov,jazda z naskom, neodvovodnene meskanie, za to vsetko boli pokuty. Samospravny kraj si sam kompenzuje naklady na dopravu nie len z predaja listkov ale napriklad aj z parkovneho.
Cena jednorazoveho listka ale dokazala obrazne vykryť takmer 3 litre nafty alebo 20kWH elektriky. To u nas na SK nehrozi , preto je doprava stratova (politicku nenazranost neratam)
Reakcia na: S499.1023 #62:
Premýšľam, že či to bola len básnická otázka, alebo naozaj Vás zaujíma odpoveď.

Nuž poviem asi toľko, že nie je to výlev ale normálna logická úvaha, keď si dá človek dokopy súvislosti, čo sa dialo a čo sa deje, plus náznaky podľa činova. Už som vysvetľoval, že populista je každý jeden človek, ktorý sľubuje ľúbivé veci masám aby bol zvolený do pozície. Hodnotili ste, že "Hárem Partaj" je najpopulistickejšia časť koalície, s čím nesúhlasím. Populisti sú všetci rad radom, lebo sľubujú nesplniteľné (buď to nevedia splniť, alebo ani nechcú!) a vzhľadom k absolútnemu rozkolu medzi výsledkami vo voľbách pred rokom a preferenciami pár mesiacov po voľbách najväčší pád vykázalo OĽaNO a Quatro Developer Partaj vedená Remišovou sa rozkladá nie pre vek členov biologicky ale preto, že niektorí majú dosť rozporu medzi sľubmi a realitou. Ja mám dodnes doma OĽaNO noviny kde veľkým stojí "Nesklameme Vás". Nuž, keď pustili ministerstvo dopravy a Marosz aj Kubáček sa stiahli, pričom obidvaja sa uspokojili s "držhubným" na úrade vlády + na ŽSK, tak sklamali myslím viac než dosť tých, ktorí v oblasti dopravy očakávali niečo viac. A takisto chudáci zdravotníci, ktorými z nenazdajky šéfujú nejakí kovoobrábači, či hútníci alebo lesníci. Robili to aj tí pred nimi, ktorých tak kritizovali v plamenných prejavoch a ja som ozaj v zadku s nervami a očakávaniami, keď už taký rebel ako Matelko sklapol opätky a všetko ide v starých koľajach. A navyše klinec do rakvy nielen mojím nádejám na slušný život dáva to, že "rudé tváře" majú dokopy 30% a pri tomto cirkuse čo tu je, dajú s pomocou tejto vlády aj 40%, za čo vopred pekne ďakujem, pretože emigrovať nie je kam, nakoľko v susedstve u Babišova tiež nie sú priaznivé referencie a ja osobne neviem, či mám ísť niekam, kde séfuje štátu zbohatlícky ŠtBák podporovaný mafiánskymi socialistami, ktorí kryjú oligarchu Bakalu aby sa neriešili jeho kauzy (v Poľsku bolo šumno okolo akvizície AWT u PKPC práve od Bakalu, ale v našom mediálnom priestore ostalo ticho ...), prečo aj majú ministerstvo vnútra. To zas perličky spoza rieky Moravy.
Reakcia na: pomaranc #57:
A celý tento výlev mi má povedať čo?
Reakcia na: Urbanway 2423 #44:
DPB by hlavne nemal "darovat" vystavene pokuty nezaplatene do 3 mesiacov sukromnej s.r.o. za zlomok jej hodnoty. Pokuty, ktore su dokonca zaplatene DPB po 3 mesiacoch musi v plmej vyske preposlat tej zlodejskej firme. Je to neuveritelne ale je to zial tak! Cize z pokut profituju hlavne sukromne osoby a nie DPB. Kocurkovo! Som velmi zvedavy, ako sa k novej zmluve o vymahani pokut postavi nove vedenie DPB.
Reakcia na: pomaranc #59:
Čínsko-americký Smithfield Foods.
Reakcia na: Solider #58:
Kto je aktuálny vlastník?
Reakcia na: pomaranc #57:
Penta už nevlastní Mecom.
Reakcia na: S499.1023 #54:
Dovolím si zaspamovať a položiť otázku, že kto/čo je to populista? Keďže vox populi je "hľas ľudu" (aj keď vzhľadom k ignorantstvu politikov by bol lepší "vox po papuli" + pridáva sa aj, že "vox dei", t.j. hlas boží ale zjavne je to sci-fi ...), tak populista je logicky každý jeden človekv akejkoľvej pozícií, ktorý hovorí to, čo chce ľud počuť a sľubuje často nezrealizovateľné, alebo len čiastočne naplniteľné sľuby, o čom buď vie alebo nevie, prípadne ich v prvom kole koaličných vyjednávaní pustí k vode, čím priamo úmerne rastie sklamanie voličov. A poďme teda od podlahy nejak tak si nastaviť "zrcátko": "Zrkadlo, zrkadlo, povedz mi kto najlepšie sľuboval minulé voľby a najviac padol v preferenciách?" ... Jednoznačne kráľ Igor a jeho družina. Ako ja som si želal úprimne aby začali oligarchovia dostávať na zobák. Nestalo sa. Igorovo rebelantstvo tak maximálne je na úrovni vytáčania koaličných partnerov v čom drukujem Sulíkovi, že ako jediný má "tojás" sa Igorovi postaviť. To, že už "žaľude" a "pasák a mafián v jednej osobe s Lipšicovými kresťanmi" za miesto pri váľove predajú aj kožu na tvári a zahodia sľuby voličom dané a idú nielenže pomaly pod 5% ale dokonca si rozkladajú vlastnú stranu to je teda klasa. A nielen oni si rozložili svoju partaj egom "vodcu". Keby Igor burcoval ľudí na boj s Pentou, ktorej tak šiel po krku výzvami na FB aby ľudia bojkotovali výrobky Mecom, lekárne Dr. Max a nekupovali Penťácke mediálne plátky, tak to bolo iné kafé. V zahraničí, tak ľudia vedeli podnikom zraziť príjmy o 30-40% keď prekročili hranicu. Prečo to neurobíme aj my? Okrem toho, Igorova posteľná aféra s "penťáčkou" Kálavskou je len bonbónik na torte. A rovnako tak populizmus "socialistov" s hodinkami za tisíce eur a detto obleky, to je fraška storočia. Kto toto hlce, tak neviem. Alebo popri "pasáckych kresťanoch" od Boriska si dovolím poukázať na tzv. "swingers kresťanov", čo je zas druhá ukážka rozkolu medzi sľubmi a realitou. Takže toľko asi o populizme = robí ho každý, kto chce zaujať a získať moc/miesto. Nikto ti nepovie o sebe, že je sukničkár/inseminátor všetkého čo sa pohne, že prepiera peniaze, ulial DPH, vyváža zisky za hranice, okráda štát a daňovníkov, prípadne si objednal zopár vrážd, alebo, že ako plánuje ľudí oklamať/okradnúť, zvyýšiť dane, či pokaziť školstvo, zdravotníctvo, či urobiť z dopravy trhací kalendár atď., nikto sa ti neprizná.
Od 6.4. sa pridávajú vlaky a vozne v okolí Bratislavy.
https://e.dennikn.sk/minuta/2336176
Reakcia na: S499.1023 #54:
No Maroszova odbornosť spočívala v tom, čo mu napísal Kubáček a ňom je tiež dakedy pochýb, že o čo mu vôbec ide. Marosz je pokiaľ viem učiteľ, s dopravou nemá inak nič spoločné. Dodnes ale s Kubáčkom riešia dopravnú problematiku v ŽSK, kde minimálne Kubáček radí županke. Výsledky sú rozpačité. Kubáček navyše schopné trate nechal s 3-6-hodinovými dierami a kreslil taktový GVD tam, kde nemal na to trate, vedel to, vie to aj jeho nástupca a kamarát Farkaš, veď dlhé roky spolu na MDV ťahali jednu pílku. Preto nedáva akosi zmysel, že keď je tam Farkaš, že prečo tam nie je naspäť Kubáček a aj Marosz?! Na pár recepciách/konferenciách to Kubáčkovi nepriamo ale perfektne ostro naznačili kolegovia z ČR, keď povedali :"GVD nie je modelová železnica, kde sa hráme a robíme pokusy." Za tie roky stačilo na kope tých tratí odstrániť križovania nad 3-4 minúty investíciou do 1-2 staníc na trati a v rámci nej aj by stačilo riešiť len stavanie 2-4 výmen z dopravnej kancelárie, prípadne mohli sa už urobiť projekty na to aby sa napr. celá 162 stavala z Lučenca a 174 časť z Brezna a časť z RS alebo Jesenského (to už je organizačná vec ŽSR, že či RS alebo Jesenské), alebo severná polovica 191 a celá 196 stavali zo Strážskeho odkiaľ by sa dalo následne urobiť aj riadenie na 193 a časti 191 smerom na juh. Ale to je už zachádzanie do detailov. Proste neurobilo sa nič, riešil sa len úsek ZA-BA, niečo sa urobilo na precpatej 131 a koridorové trate 110 a 130 sú v žobráckom stave a čakáme kde sa uráči TSS Grade stavať a robiť zásahy, čo samozrejme kvitujú aj subdodávatelia, ktorí sa nažerú a pokračuje sa v Smerácko-Dzurindovskom bačovaní. Okrem BA hl.st., Vinohradov, NZ a Štúrova je na 110+130 všade prístup na nástupištia úrovňový, peronizácia v nedohľadne zatiaľ - priznám sa, že som to ani nemal čas sledova v akom stave je projekt na modernizáciu. Čo je za neúčasťou Marosza na MDV tam, kde píšete je teda záhadou skôr, možno je tým "vyobchodovanie" jeho presunu za presun inej osoby a možno OĽaNO nezáležalo na tom poste tak, ako na inom, tak to pustili proste k vode, čo muselo Marosza sklamať a aj Kubáčka.
Reakcia na: pomaranc #51:
Však keď je MD v gescii SME-R, najpopulistickejšej časti koalíci, nieto divu. Jedný schopný človek na dopravu, čo sa tam mihol, bol Marosz ale toho Doležal bleskovo vyšupol, keď zistil, že sa nebude len tak prizerať tunelom, na MD obvyklým.
Reakcia na: Urbanway 2423 #41:
Hm, to je nejaké iné mentálne nastavenie proste. V Prahe je frekvencia revízorov taká, že by sa mi určite viac vyplatilo cestovať načierno a občas zaplatiť nejakú tú pokutu ale ani mi to len nenapadlo.
Reakcia na: johnnyjanko #40:
Lenže interval je drasticky zriedeny aj ráno, a napr na S60 jediný Os o pol 7 berie ľudí od zrušených dvoch S65iek a od dvoch zrušených REX, plus svojich cestujucich. To je 5 spojov, čo je cca. 1500 ľudí počas korony (3500 mimo korony). To ani zdvojena súprava nedokáže zobrať, čo sa aj ukázalo. Načo je to teda potrebné až takto drasticky zrušiť vlaky? Toto už nie je obmedzenie, ale chorá taktika cieľom vyhnať ľudí z vlakov a udržať nemožný grafikon po celý rok, alebo minimálne do septembra. A ešte si budú držať palce, nech sa ľudia nevrátia, aby S55/65 nemuseli obnoviť.
Reakcia na: Trammat #48:
Štát spravuje ZSSK, resp. vláda nominuje vedenie ZSSK a to, že tam nechali Hlubockého, ktorého tam dosadil ešte kpt. Danko, ktorý by si s Matovičom mentálne krásne rozumel je vizitka aj tejto vlády. Hlubocký je totiž iba skrachovaný právnik, ktorý do svojej nominácie na post GR ZSSK robil vedúceho odboru právnych služieb v Cargu. A tam namiesto skutočnej právnickej činnosti, len zadávali zmluvy na právne služby od rôznych advokátskych kancelárií blízkych osobám okolo SNS a Sme Rodina, a bol tam aj Čarnogurský ml. medzi nimi. Druhá vec je, že MDV už roky ako objednávateľ len rozpráva a rozpráva o systémovom objednávaní výkonov ale aká je realita? Bez štipky rozumu obmedzia výkony len tak strojovo aby sa nemuseli namáhať a tí ľudia, ktorí musia fyzicky prísť do práce sú odkázaní na ešte menej spojov a teda namiesto docielenia, že ľudia ostanú doma sa nám rovnaký počet ľudí tlačí v menšom počte vlakov, čo je fakt výkon hodný mentálneho paralympionika, alebo paralympionikov na sekcií drážnej dopravy na MDV, kde to vedie istý pán Farkaš snažiaci sa byť s každým za dobre, lenže to nejde, ak sa má vyriešiť problém. A problém je, že už tu mali mať systémový "Covid GVD" pripravený aby tie vlaky jazdili 1x za hodinu v pracovné dni aspoň okolo krajských miest. A ak niekto nevie aký má sobotný GVD, alebo si myslí, že 2h na úseku BA-NZ stačí, tak nič iné, než hodinovú výpoveď si nezasluhuje. V iných krajoch sú desiatky výnimiek, že ktoré vlaky premávajú navyše oproti sobotnému GVD a v BSK absolútne diétna porcia. ZSSK pripravila viac variánt ako riešiť vzniknutú situáciu pri obmedzení GVD, ale aby bola zachovaná mobilita a nevznikla sardinkáreň, ako vznikla teraz po zásahu MDV, kedy sa ešte zlepšili podmienky pre šírenie Covidu. MDV však mlčí a 3-4 mesiace nie je schopné sa vyjadriť k ničomu. Info vyšlo von vďaka aspoň pár normálnym ľuďom z MDV, ktorí by radi predišli spoločne so ZSSK (nemám na mysli vedenie, ale tých normálnych ľudí, ktorí myslia hlavou) blamáži, keďže vedúci sekcie p. Farkaš, tajomník a minister nie sú schopní sa vyjadriť a vydať pokyny už zopár mesiacov, okrem teda tohoto pokynu na sprznenie dopravy zavedením tlačenky.
Reakcia na: Peon #49:
Ale áno, uvažuje sa o tom, akurát to nie je rozhodnutie, ktoré sa dá spraviť zo dňa na deň. Osobne by som sa nedivil, keby tento GVD bol na dlhú dobu posledný s "vlakmi zadarmo".
Reakcia na: Trammat #48:
Hmm, keď šetriť, tak stále nie je politická vôľa na rušenie "vlakov zadarmo"? Denní študenti, starobní dôchodcovia nad 70 rokov aj držitelia preukazu ŤZP majú na cestovné vo vlakoch v tarife ZSSK výrazné zľavy. A tí čo majú Seniorpas a cestujú vlakom iba v IDS BK by cestovali aj naďalej bezplatne.
Reakcia na: johnnyjanko #37:
"Prečo sa spoje rušia až teraz a nie už v januári" - To je čisto spor MD so ZSSK, čo viem, tak vedenie ZSSK chcelo držať plný režim čo najdlhšie za každú cenu a očakávali, že keď požiadajú o príspevok, tak ho obratom dostanú. Toto obmedzenie je následok zlého hospodárenia ZSSK v minulosti a nechuť štátu tlačiť do ZSSK vyššie množstvo financií.
Reakcia na: Urbanway 2423 #41:
Už som to tuším raz písal, ale ja som stretol revízorov, ktorí nastupovali na zastávke Kamenáče. Myslím, že to je dostatočne okrajová časť 😃
Reakcia na: Urbanway 2423 #44:
Podľa mňa je normálne za službu ktorú využívam zaplatiť bez toho aby mi niekto musel držať zbraň pri hlave.

Isteže DPB by mal revízorov "rozložiť" rovnomernejšie ako v čase, tak aj v priestore, ale systém kde všetci odrbávajú všetko čo sa nekontroluje je cesta do pekla. Mňa teší že väčšina je poctivá a cestovné si platí, čo sa pri kontrolách CL ukazuje.
Reakcia na: Urbanway 2423 #41:
Využitie služby a zaplatenie za to nie je žiadna "dotácia podniku" 😠
Reakcia na: gejza #43:
To je síce pravda, ale bežný človek, ktorý nemá peňazí nazvyš (ktorých teraz nie je zrovna málo) skrátka nebude platiť za niečo, čo nikto nekontroluje. Podľa mňa je normálne, že keď chcem, aby mi ľudia za moje služby platili, tak na to musím aspoň ako-tak dozerať a nie predpokladať, že ľudia zaplatia dobrovoľne. Ak by sa medzi ľuďmi rozchýrilo, že niekoho chytil o 22-ej revízor, tak by si podľa mňa okrem zarytých neplatičov, väčšina ľudí ten lístok radšej kúpila. Týmto neobhajujem čiernych pasažierov, ale myslím si, že aj DPB by sa mohol trochu viac posnažiť vo vyberaní pokút.
Reakcia na: Urbanway 2423 #41:
to nie je o dotovaní podniku, ale o platbe za službu .... ja čierneho pasažiera beriem ako sprostého zlodeja, ktorý jednak okráda DPB a.s. a jednak parazituje na slušných platiacich cestujúcich
Reakcia na: johnnyjanko #40:
V obchode spolu ľudia nesedia 15 a viac minút, tam je riziko infekcie takmer nulové keďže nedochádza k blízkemu kontaktu.

Rozumiem redukcií tam kde ide naozaj o vzduch a aj po redukcií je možné dodržovať tie dva metre (napr. po tých 20:00 predpokladám že to vo väčšine lokalít ide). Ale žiaľ tých redukcií je oveľa viac, aj v časoch kedy - súdiac podľa toho čo čítam - nie je možného ani pol metra.

So súkromnými subjektami to má pokrytectvo štátu ktorý sa tvári že hnusobu musíme zastaviť za každú cenu, okrem ceny ktorú by mal sám platiť.

Nikde som nepísal že ty osobne niečo obhajuješ, ani som ťa z ničoho neobviňoval.
Reakcia na: johnnyjanko #39:
Ak DPB nechce, aby ľudia v MHD večer cestovali zadarmo, tak by mal začať nasadzovať revízorov aj v okrajových časoch, pretože väčšina ľudí nie je ochotná dotovať podnik, keď vie, že na 99,9% revízora nestretne.
Reakcia na: 810zssk #38:
Obhajujem niečo také? Však ja nechcem, aby jazdili plné spoje. Redukovať iba tam, kde vozia vzduch. Ak sa v nejakom autobuse vezie 5 ľudí a po poškrtaní polovice spojov sa tam povezie 10 ľudí (s respirátormi a odstupmi), tak to nie je nič strašné. Nehovor mi, že to nejako strašne zvýši šancu hnusoby šíriť sa. V každom obchode s potravinami je ľudí omnoho viac.

Čo sa týka súkromných subjektov, nechápem čo to s tým má spoločné, ale ja som zástanca toho, aby štát zakazoval čo najmenej. Kľudne by som ponechal všetky malé obchodíky otvorené, práve preto, aby si zarábali na seba sami, aby si ľudia mohli v pohode kúpiť čo im treba (vodovodnú batériu alebo topánky) a aby štát nemusel dotovať.
Reakcia na: Petto #9:
Nechápem, prečo sa ešte chváliš tým, že jazdíš načierno, to mi hlava neberie. Aj mne vypršala električenka a nevidím dôvod kúpiť novú. Pracujem z domu už rok (s malými prestávkami), do prírody sa s rodinou presúvame autom, a keď občas potrebujem cestovať MHD, tak si kúpim lístok. Ale cestovať načierno v dobe keď DPB melie z posledného a sú radi za každého cestujúceho, to mi príde fakt chucpe.
Reakcia na: johnnyjanko #37:
"Peniaze nerastú na stromoch, bohužiaľ" - Len je zaujímavé že tento princíp platí iba pre verejnú správu. Keď ide o súkromné subjekty, tie necháme aj pokapať od hladu a na rok im zakážeme pracovať, ale pri verejnej správe je zrazu v poriadku zvyšovať šírenie hnusoby ak vďaka tomu ušetríme.
Samotné rušenie spojov kvôli pandémii nevnímam ako principiálne zlé, keby tie spoje boli naozaj prázdne. VHD je kritická infraštruktúra a musí fungovať aj počas pandémie, ale nemusí fungovať v plnom rozsahu, ak naozaj vozí vzduch. Peniaze nerastú na stromoch, bohužiaľ. Tu sú však dva problémy. Okrem už spomenutého nekoordinovaného rušenia integrovaných spojov nechápem ani to, prečo to rušenie prichádza teraz. Pandemické čísla padajú a dá sa očakávať, že po Veľkej noci bude cestovať oveľa viac ľudí ako doteraz. Otvoria sa školy (!!!) a mnohí sa veľmi radi vrátia do kancelárií. Fakt treba teraz rušiť vlaky? Nemohli to zrušiť v januári a teraz obnoviť?

Ak budú spoje fakt preplnené, potom jediné čo pomôže je poctivo dokumentovať a zverejňovať všetky také prípady.
Reakcia na: Joyki #11:
Prispôsobujú sa linky 640, 649 a 659 k sobotnému režimu na ŽST Senec v rannej špičke, a teda aj mnou označené víkendové spoje budú premávať denne.
https://www.facebook.com/150781391772209/posts/1769940453189620/
Reakcia na: Petto #32:
To nič nevyrieši, maximálne sa zrušia aj ďalšie vlaky, len v iných krajoch. ZSSK už nemá financie takmer na nič, vyššie postavené inštitúcie sa tvária, že ich problém to nie je a nech ľudia využijú alternatívnu dopravu (takže auto).
Reakcia na: Joyki #26:
A to mal byť pôvodne zrušený aj 1876.
Reakcia na: Petto #32:
A čo si myslíš, že sa stane? Oni prikázali šetriť v rezortoch a ich nezaujíma, ako ľudia cestujú.
Reakcia na: Joyki #26:
Odfotit a preposlat novemu premierovi ked nam zacnu rast covid cisla v BA kraji zase.
Reakcia na: Peon #30:
Je to vysvetlené o vetu skôr.
Reakcia na: Joyki #26:
Prečo SAD DS zo Zlatých pieskov smer Senec a Galanta nezobrala nikoho?
Reakcia na: 810zssk #27:
To by som nerobil, lebo zrušia aj tie a ľudia budú sedieť v respirátoroch doma (a bez práce).
Keď je hlúpa hlava, trpí celé telo... (prenesene na domyslenie)
Reakcia na: Joyki #26:
Odfotiť a publikovať. Hlavne že sa musia nosiť respirátory 😃
Zdvojená poschodová súprava Os 4604 bola narvana po dvere, následný Rex 1876 skrátený ako pôvodne a v Ivanke už nepobral ľudí. Autobusy prepchaté, tiež nestíhajú. SAD DS Ba-SC-GA zo Zlatých pieslov nezobrala nikoho.
Ďakujeme.
Od zajtra by mala byť zdvojená poschodová súprava na S60 - Os 4604 ako náhrada za zrušený REX 1872.
Reakcia na: branislav #18:
Otvorene povedané, nepoznám žiadny zabehnutý integrovaný dopravný systém na západe, kde by rozhodovalo celoštátne ministerstvo. Tam si tú kompetenciu tiež museli nižšie územné celky vybojovať, ale už to majú 30 - 50 rokov za sebou.
Reakcia na: Ike #22:
Hej, ale akonáhle ide o legislatívnu stránku veci... 🙂 Debaty o zákone o VOD budú vďaka tomu ešte veeeeľmi zaujímavé...
Reakcia na: 810zssk #20:
Ministerstvo nevyplakáva. Ministerstvo sa nestará. De facto je ZSSK aj objednávateľ a aj dopravca. Ministerstvo je len bankomat, do ktorého naťukáš cieľovú hodnotu a vypľuje Ti bankovky.

#21 Dispecer
Sekcie sú nad sebou, teda stačí zbehnúť po schodoch hore, alebo dole. Problém je však v právnych predpisoch, kde panuje veľká miera ješitnosti a presvedčenosti o svojej pravde (tu jemne nadŕžam cestárom, pretože s nimi sa aspoň dá komunikovať a nechajú si vysvetliť, kým dráhari držia veľmi silnú "my sme modrá armáda, do nás sa nestarajte" líniu).

V objednávke ale problém nie je. Tam dokonca ani nie je nutnosť komunikovať, keďže ministerstvo v cestnej doprave neobjednáva nič.
Reakcia na: 810zssk #20:
"Najsmutnejšie je že práve ministerstvo vyplakáva ako zlé župy objednávajú súbežné autobusy, pritom ale jeho predstava je že sa nikdy nikomu a ničomu prispôsobovať nebude."
Ešte smutnejšie je, že ak sú reči "JPP" pravdivé, tak ani dve sekcie ministerstva (ktoré majú na starosti autobusovú a železničnú dopravu) v tomto nedosahujú taký level integrácie, aký by bol potrebný... 😂
Reakcia na: Andy #19:
Ťažko dáš ministerstvu podmienku aby sa koordinovalo s tým čo si objednáva niekto iný. Taká koordinácia by predpokladala vzájomnú dohodu na rozsahu dopravy a tá existovať vždy nemusí.

Primárnym problémom je teda rozbitie objednávky medzi 2 subjekty (3 ak rátame aj MHD), sekundárne potom tá balkánskosť keď sa takéto veci robia zo dňa na deň a bez debaty s ostatnými dotknutými subjektami.

Najsmutnejšie je že práve ministerstvo vyplakáva ako zlé župy objednávajú súbežné autobusy, pritom ale jeho predstava je že sa nikdy nikomu a ničomu prispôsobovať nebude.
Chápem, že vlaky objednáva štát a autobusy kraj. Ale ak tomu správne rozumiem, problém je, že niekto na ministerstve, kto IDS nerozumie, má kompetenciu zoškrtať aj také spojenia, ktorých zmysel je podmienený koordináciou vrámci IDS, pritom to s IDS nemá povinnosť koordinovať. To je nepochopiteľné, že to nie je nejak právne ošetrené.
Reakcia na: Andy #16:
Odpoviem ti protiotázkou. Myslíš, že v zabehnutých integrovaných dopravných systémoch na západe sa rozhoduje štýlom "za 5 dní zredukujeme rozsah vlakov na polovicu, aj keď nimi cestuje čoraz viac ľudí a sú previazané kade-tade, veď no a čo, sme ministerstvo, môžeme všetko bez ohľadu na ostatných"?
Reakcia na: Andy #16:
Zásadný rozdiel bude okrem iného v tom že inde nemajú rôzne časti regionálnej dopravy dvoch rôznych pánov.
Reakcia na: branislav #15:
Tu sa vynára otázka - Toto sa stáva aj v zabehnutých integrovaných systémoch na západe? Ak nie, v čom majú oni ten systém inak spravený, že sa to nestáva? Alebo je to len o tom, že sa spoliehajú, že na strane objednávateľa dopravy nebude niekto, koho taká volovina zo dňa na deň napadne, alebo to majú nejak právne ošetrené? Lebo teraz mi to príde, že sa vlastne dávajú peniaze do nejakého systému, ktorého podstata sa dá rozložiť rozhodnutím akéhosi úradníka zo dňa na deň. Keby som bol obyvateľ nejakej obce, z ktorej naváža autobus ľudí na vlak, a niekto urobí toto, asi by som dnes cestoval verejnou dopravou naposledy.
Reakcia na: Trammat #12:
V skratke a zjednodušene: NIE, neboli. Informácia prišla ku koncu pracovného týždňa a tak koordinácia od pondelka bude vyzerať tak, ako napísal Joyki. Bohužiaľ, za dva pracovné dni ťažko naplánuješ, odkonzultuješ a dáš schváliť zmenu CP PAD.
Reakcia na: Joyki #13:
Tak to snáď nie, lebo minimálne všade kde sú po novom.2h intervaly by si to v rannej a obednej špičke zaslúžilo ísť na 1h...
Reakcia na: Trammat #12:
Ale kdeze...
Vsimajte si aj rozdielne poznamky: pri Os nejde od 28.III., ale pri
dialkovych su poznamky ohranicene do 30.IV.
Aj v kuloaroch sa povrava, ze Os a REX mozno zostanu zoskrtane minimalne do septembra, ak nie po cely rok.
Reakcia na: Joyki #11:
Zaujíma ma jedna vec - boli do jednaní týkajúcich sa tohoto obmedzenia pozvaní aj predstavitelia IDS BK? Že by mali čas aspoň trochu vymyslieť prípoje a pripadne posilové autobusové spoje ako náhrada za zrušené vlakové.
Linke 640 zobrali okrem 2 vlakov všetky v pracovných dňoch. CP neprisposobene, takže na zostávajúce vlaky nepôjdu spoje v pracovných dňoch, a pri premávajúcich autobusových spojoch zas nezostane žiaden vlak okrem prvých dvoch. To je teda IDS!
Reakcia na: Erasmus #3:
Dlžno ale dodať, že ako Juhomoravský, tak Stredočeský kraj majú so žel. dopravcami čistokrvné brutto zmluvy.
Napriek tomu, že objednávatelia sa snažili u ČD o zhovievavosť, ČD to (a právne v poriadku) zásadne odmieta.

Ale, samozrejme, od leta som nikde v kuloároch nezapočul úvahy o tom, žeby sa malo začať premávať ako v sobotu, vr. Moravskosliezského kraja.
Reakcia na: shaggy #8:
Aj moj pripad, nemam uz elektricenku mesiac , semtam si kupim listok, sem tam načierno - po sidlisku vecerne hodiny a kratke trasy mimo revizorskych stvrti.
Reakcia na: Petto #7:
A potom sa opäť zvýšia dane. Tak, ako naposledy, len o 50% (rozumej 100 a viac percent). Hlavne, aby bolo na platy niektorých funkcionárov (nehovorím, že by to zachránilo mestský rozpočet, ale je to krásne cynické nechať si pridať bez nejakých výsledkov a potom si ho pre koronavírus kozmeticky upraviť).

Ja prvýkrát po viac ako 25 rokoch nemám električenku. Chodím už iba autom a som spokojný. Viem, že za to DPB nemôže, ale tak, ako sa musia správať oni ekonomicky, musím sa aj ja správať tak, aby mi to čo najviac vyhovovalo.
Reakcia na: HORVI #6:
Na zaciatku roka minieme celu mestsku kasu len na straty DPB a na konci roka bude kasa krvacat, tak co prestaneme svietit? nebudu fungovat OLO? odvoz odpadu a co este ? Vsetky planovane investicie pojdu "doprec" ? Stavim sa ze aj modernizacia Racka sa odlozi na neskor.

Elektricky mohli ist kludne na celovikendovy rezim uz davno . PO-PI ba ale jazdili len supravy , vikend K2S a 29T. V Raci mohla rano vypomahat rano L7 , poobede po Vinohorady
80 mala byt uz davno presmerovana na Blumental + 39 detto smer CSU. 66 predlzuna k NUPPU ku Grofskej Nive
Reakcia na: Petto #5:
Ešte dokážu zubami, nechtami neprepúšťať zamestnancov, ale dlho sa neudržia.
Reakcia na: HORVI #2:
Neviem naco caka DPB s tym. Ci len aby neprepustal ?
Reakcia na: Erasmus #3:
Tie regiobusy vozia na senecku stanicu baliky k roznym vlakom, ktore budu vo vacsine zrusene, takze sa vyludnia aj regiobusy. Pripoje su vytvorene na vlaky, nie na busy smer BA a spat /ktore tiez premavaju riedko/, takze cely IDS pada na hubu v pondelok. Regionalne linky budu prazdne, narazovo vsak plne k Os, vlaky plne, a nosne autobusove linky do BA, ktore su tiez vyrazne okliestene budu tiez plne, v spicke natrieskane, ak vobec zoberu lud.
Korona nas fakt ma rada, idiotskejsiu krajinu si ani nemoze najst.
Reakcia na: Joyki #1:
Na tomto vidno, ako nemôže fungovať integrovaný dopravný systém, ak majú regionálne vlaky a autobusy rôznych objednávateľov.
V normálnom IDS by o akýchkoľvek obmedzeniach rozhodoval koordinátor, len u nás si niečo takéto vymyslí jeden dopravca na pokyn svojho objednávateľa, a ostatných postaví pred hotovú vec.
Okrem toho v PID alebo IDS JMK nikoho ani nenapadne zavádzať na prímestských vlakoch víkendový interval.
Za chvíľu bude aj MHD premávať podľa cestovného poriadku na víkend (ak vláda nezakročí a nedá dopravným podnikom nejaký finančný príspevok).
Toto je REx 1872 o 6:06. Zdvojena súprava obsadená na 60% prichádza do stanice Senec poberať ľudí, ktorých priviezli regiobusy.@ ktorým už v januári zrušili Os S65 s odchodom o 5:53.
Tento vlak ma byt tiež zrušený a zostanú už len Os S60 o 5:30 a 6:30. To sa teda kam vopcha celé toto osadenstvo? Uvidíme.