Projekt pripravovanej električkovej trate popri novom SND bol doplnený o nové praktické riešenia.
Spracovateľ zámeru novej električkovej trate Pribinova - Košická pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie (Reming Consult) dokončil správu o hodnotení, ktorá bola spracovaná podľa podmienok zo zisťovacieho konania. Pôvodne bol zámer vypracovaný vo dvoch variantoch, ktoré sa líšili umiestnením zastávky pri Trhovisku. Na základe mnohých pripomienok bol počas vypracovania správy navrhnutý aj tretí variant, ktorý pôvodný návrh vylepšil v koncových úsekoch a zároveň neuvažuje so zbytočnou obchádzkovou trasou okolo budovy SND. Porovnaním výhod a nevýhod jednotlivých realizačných variantov vyšiel nový návrh trate ako najvýhodnejší a odporúča sa jeho realizácia.
Novonavrhnutý variant električkovej trate počíta na Šafárikovom námestí okrem obojsmerného napojenia novej trate na Štúrovej ulici (z/do centra) a za Starým mostom (z/do Petržalky) aj s napojením na existujúcu jednokoľajnú trať na Vajanského nábreží. Vďaka tomuto napojeniu bude možná jazda električiek na Pribinovu aj v smere od Karlovej Vsi.
Na opačnom konci bolo preriešené napojenie novej trate na Ružinovskú radiálu, pričom bolo do návrhu doplnené nové obratisko okolo parčíka na rohu ulíc Miletičova a Záhradnícka. Toto obratisko by umožnilo v prípade potreby otáčať električky zo všetkých smerov (z Trnavského mýta späť na Trnavské mýto, z Ružinova späť do Ružinova, z Košickej späť na Košickú). Pôvodne navrhnuté riešenie neumožňovalo pri Trhovisku otáčanie električiek zo žiadneho smeru. Nové riešenie zároveň navrhuje zriadenie novej zastávky pri parčíku pred trhoviskom, ktorá by nahradila súčasnú električkovú zastávku Saleziáni.
Do nového variantu boli okrem modifikácie električkovej trate zapracované aj ďalšie menšie úpravy infraštruktúry na základe vznesených požiadaviek. Odhadované náklady na realizáciu nového variantu trate sú oproti pôvodnému návrhu vyššie o necelých 10 miliónov eur.
Kompletnú správu o hodnotení je možné nájsť na portáli EIA.
Pre zaujímavosť môžeme zo správy uviesť výhľadové linkové vedenie električiek podľa súčasných plánov DPB po výstavbe trate Pribinova - Košická, ako aj ďalších pripravovaných tratí (Bory, Stn. Ružinov, Stn. Vrakuňa):
- Linka 1: Hlavná stanica - Štúrova - Pribinova - Košická - Saleziáni (v špičke až po Stn. Ružinov)
- Linka 2: Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky - Špitálska - Jesenského - Nám. Ľ. Štúra - Štúrova - Špitálska - Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky
- Linka 3: Petržalka - Štúrova - Špitálska – Rača
- Linka 4: Bory - Dúbravka - Karlova Ves - Vajanského nábr./Jesenského - Štúrova – Pribinova - Stn. Vrakuňa
- Linka 9: Karlova Ves - Trnavské mýto - Saleziáni - Ružinov - Stn. Ružinov
Žáržo
Argument, že je iný, než jednolinkový systém menej prehľadný, mi príde pomerne banálny za predpokladu, že by sa kvôli "krajšej schéme" malo zásadne znepríjemniť cestovanie tisícom cestujúcich alebo za milióny stavať nové trate a naďalej bez obmedzenia prevádzkovať súbežné autobusy, pretože zo smerov, kde je dopyt, na nové trate nejazdia električky.
Bežný každodenný cestujúci pozná, ako mu jeho linky jazdia a nepozerá sa pred každou jednou cestou do mapy a nevyhľadáva prstom po schéme, ako bude cestovať. Cestuje pravidelne a chce sa dostať do svojho cieľa čo najpohodlnejšie a najrýchlejšie, ideálne ak to je možné bez prestupu. V mnohých prípadoch cestujúci akceptuje aj o trochu dlhší čas prepravy ak nemusí prestupovať.
Iste, treba brať ohľad aj na nových cestujúcich, neznalých či turistov. Avšak nemyslím si, že je na úkor menšiny vhodné zásadne zhoršovať podmienky všetkým. Naviac aj tento argument s prehľadnou schémou postupne zaniká, pretože väčšina ľudí už vlastní smartphone a orientuje sa primárne podľa mobilných aplikácií, ktoré Ti nájdu trasu tak, že trafíš aj na presné nástupište bez toho, aby si musel prstom sledovať farby čiar na mape schémy či si pamätať akou linkou si cestoval.
Priznám sa, ani ja som si neni istý vždy presným trasovaním každej električkovej linky v Prahe, obzvlášť pri množstve výluk. Ale už štandardne cestujem pomocou vyhľadania cesty cez mobilnú aplikáciu PID Lítačka a plánovanie trasy podľa schémy trás liniek som za roky, čo tu žijem, prakticky nepoužil a nepoznám snáď nikoho, kto by tak v dnešnej dobe ešte robil.
Opäť prízvukujem, určite nie som zástanca ani veľkého počtu liniek a naozaj zmätku - súhlasím, že systém má byť čo najjednoduchší, ale nie na úkor použitelnosti.
9-10 liniek po dobudovaní plánovaných tratí je na mesto ako Bratislava podľa mňa úplne v pohode, dostatočne prehľadné a zároveň to zabezpečí atraktívnejšie cestovanie tak, aby tou MHD jazdil aj niekto iný, než dopravní nadšenci a ľudia, čo nemajú inú možnosť.
Myslím si, že v časoch, keď tu boli fakt infantílne a komplikované linkové vedenia električiek (pamätám si na 13 liniek a to nebola ani trať do Petržalky), sme ako dopravní nadšenci tak dlho snívali o vytúženom jednolinkovom variante (sám som ako mnohí vyrastajúci na imhd.sk patril k tejto skupine ľudí) a hraniu sa na Viedeň, až sa nám mnohým stalo to, že sme presvedčení o jeho dokonalosti a odmietame tento vytúžený systém zmeniť, aj keď rozšírením počtu tratí už stratí opodstatnenie a naopak bude prinášať problémy.
Ak sa to nasilu zachová jednolinkové vedenie aj po otvorení Košickej, myslím si, že raz bude nová generácia dopravných plánovačov s podobným dešpektom pozerať na súčasnú generáciu, ako ta súčasná na tú minulú, ktorá (vtedy) napr. logický jednolinkový variant odmietala. Treba vždy reflektovať aktuálnu potrebu, aj keď by to malo znamenať, že raz zrušíme to, za čo sme kedysi bojovali, ale už to neprináša ďalší úžitok.