Projekt pripravovanej električkovej trate popri novom SND bol doplnený o nové praktické riešenia.
Spracovateľ zámeru novej električkovej trate Pribinova - Košická pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie (Reming Consult) dokončil správu o hodnotení, ktorá bola spracovaná podľa podmienok zo zisťovacieho konania. Pôvodne bol zámer vypracovaný vo dvoch variantoch, ktoré sa líšili umiestnením zastávky pri Trhovisku. Na základe mnohých pripomienok bol počas vypracovania správy navrhnutý aj tretí variant, ktorý pôvodný návrh vylepšil v koncových úsekoch a zároveň neuvažuje so zbytočnou obchádzkovou trasou okolo budovy SND. Porovnaním výhod a nevýhod jednotlivých realizačných variantov vyšiel nový návrh trate ako najvýhodnejší a odporúča sa jeho realizácia.
Novonavrhnutý variant električkovej trate počíta na Šafárikovom námestí okrem obojsmerného napojenia novej trate na Štúrovej ulici (z/do centra) a za Starým mostom (z/do Petržalky) aj s napojením na existujúcu jednokoľajnú trať na Vajanského nábreží. Vďaka tomuto napojeniu bude možná jazda električiek na Pribinovu aj v smere od Karlovej Vsi.
Na opačnom konci bolo preriešené napojenie novej trate na Ružinovskú radiálu, pričom bolo do návrhu doplnené nové obratisko okolo parčíka na rohu ulíc Miletičova a Záhradnícka. Toto obratisko by umožnilo v prípade potreby otáčať električky zo všetkých smerov (z Trnavského mýta späť na Trnavské mýto, z Ružinova späť do Ružinova, z Košickej späť na Košickú). Pôvodne navrhnuté riešenie neumožňovalo pri Trhovisku otáčanie električiek zo žiadneho smeru. Nové riešenie zároveň navrhuje zriadenie novej zastávky pri parčíku pred trhoviskom, ktorá by nahradila súčasnú električkovú zastávku Saleziáni.
Do nového variantu boli okrem modifikácie električkovej trate zapracované aj ďalšie menšie úpravy infraštruktúry na základe vznesených požiadaviek. Odhadované náklady na realizáciu nového variantu trate sú oproti pôvodnému návrhu vyššie o necelých 10 miliónov eur.
Kompletnú správu o hodnotení je možné nájsť na portáli EIA.
Pre zaujímavosť môžeme zo správy uviesť výhľadové linkové vedenie električiek podľa súčasných plánov DPB po výstavbe trate Pribinova - Košická, ako aj ďalších pripravovaných tratí (Bory, Stn. Ružinov, Stn. Vrakuňa):
- Linka 1: Hlavná stanica - Štúrova - Pribinova - Košická - Saleziáni (v špičke až po Stn. Ružinov)
- Linka 2: Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky - Špitálska - Jesenského - Nám. Ľ. Štúra - Štúrova - Špitálska - Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky
- Linka 3: Petržalka - Štúrova - Špitálska – Rača
- Linka 4: Bory - Dúbravka - Karlova Ves - Vajanského nábr./Jesenského - Štúrova – Pribinova - Stn. Vrakuňa
- Linka 9: Karlova Ves - Trnavské mýto - Saleziáni - Ružinov - Stn. Ružinov
................
https://petrzalskaelektricka.sk/
Takže dve linky v intervale štyri minúty alebo jedna s intervalom dve minúty.
Záleží čo chceme. Ak iba zrušiť 59, 95 a možno 90, tak jedna linka, jednolinkový variant je ok. Aj mestom pripravovaný 2,5 minútový interval iba s linkou 3 povedzme bude v Petržalke akceptovateľný, aspoň na začiatok. Určite však nie v Rači, ak sa zároveň zruši 7, tam to bude tak nedostatočné, ako by bolo štyri minúty s jednou linkou v Petržalke.
Ak chceme výrazne ušetriť vzkm na autobusoch a presunúť ľudí na električku, plus získať nových cestujúcich, potom aj Petržalka potrebuje, rovnako ako Rača dnes, interval spojov maximálne 2 minúty, ideálne 90 sekúnd.
A to sa dá, rozmýšľať v zmysle, že 91/191 po Janíkov dvor, 93 po Holíčsku a misto Hlavnej stanice az do Dúbravky, 94 zrušiť, 83 a 84 zrušiť, 98 po Vyšehradskú, Nesto napojiť cez Petržalka stred, jedine teda 99 posilniť na 4 minúty, vymeniť trasu cez Kopčiansku na Panónsku a potiahnuť cez Betliarsku a Slnečnice k električke na Jankov dvor. A napríklad na inej strane mesta, v Dúbravka, bus z Petržalky, to je jedno aká linka ukončiť na Damborského. Takto by sa dalo pokračovať dlho. Ak by sme sa vybrali cestou prestupu z busu na električky, tie treba jednak posilniť ale hlavne tam už jednolinkový variant nestačí, to by bolo priveľa prestupov.
Ak nám stačí zrušiť 59, 95 a 59, prosím, aj tá jedna linka v intervale 2,5 minúty je v Petržalke ok, ale len za predpokladu, že vyrieši zástavka pod Manderlákom a normálne na hrane sa bude dať prestupovať. Potom ok, nech máme jrdnolinkový variant, ale s lepšou kapacitou v Rači, aspoň.