Projekt pripravovanej električkovej trate popri novom SND bol doplnený o nové praktické riešenia.
Spracovateľ zámeru novej električkovej trate Pribinova - Košická pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie (Reming Consult) dokončil správu o hodnotení, ktorá bola spracovaná podľa podmienok zo zisťovacieho konania. Pôvodne bol zámer vypracovaný vo dvoch variantoch, ktoré sa líšili umiestnením zastávky pri Trhovisku. Na základe mnohých pripomienok bol počas vypracovania správy navrhnutý aj tretí variant, ktorý pôvodný návrh vylepšil v koncových úsekoch a zároveň neuvažuje so zbytočnou obchádzkovou trasou okolo budovy SND. Porovnaním výhod a nevýhod jednotlivých realizačných variantov vyšiel nový návrh trate ako najvýhodnejší a odporúča sa jeho realizácia.
Novonavrhnutý variant električkovej trate počíta na Šafárikovom námestí okrem obojsmerného napojenia novej trate na Štúrovej ulici (z/do centra) a za Starým mostom (z/do Petržalky) aj s napojením na existujúcu jednokoľajnú trať na Vajanského nábreží. Vďaka tomuto napojeniu bude možná jazda električiek na Pribinovu aj v smere od Karlovej Vsi.
Na opačnom konci bolo preriešené napojenie novej trate na Ružinovskú radiálu, pričom bolo do návrhu doplnené nové obratisko okolo parčíka na rohu ulíc Miletičova a Záhradnícka. Toto obratisko by umožnilo v prípade potreby otáčať električky zo všetkých smerov (z Trnavského mýta späť na Trnavské mýto, z Ružinova späť do Ružinova, z Košickej späť na Košickú). Pôvodne navrhnuté riešenie neumožňovalo pri Trhovisku otáčanie električiek zo žiadneho smeru. Nové riešenie zároveň navrhuje zriadenie novej zastávky pri parčíku pred trhoviskom, ktorá by nahradila súčasnú električkovú zastávku Saleziáni.
Do nového variantu boli okrem modifikácie električkovej trate zapracované aj ďalšie menšie úpravy infraštruktúry na základe vznesených požiadaviek. Odhadované náklady na realizáciu nového variantu trate sú oproti pôvodnému návrhu vyššie o necelých 10 miliónov eur.
Kompletnú správu o hodnotení je možné nájsť na portáli EIA.
Pre zaujímavosť môžeme zo správy uviesť výhľadové linkové vedenie električiek podľa súčasných plánov DPB po výstavbe trate Pribinova - Košická, ako aj ďalších pripravovaných tratí (Bory, Stn. Ružinov, Stn. Vrakuňa):
- Linka 1: Hlavná stanica - Štúrova - Pribinova - Košická - Saleziáni (v špičke až po Stn. Ružinov)
- Linka 2: Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky - Špitálska - Jesenského - Nám. Ľ. Štúra - Štúrova - Špitálska - Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky
- Linka 3: Petržalka - Štúrova - Špitálska – Rača
- Linka 4: Bory - Dúbravka - Karlova Ves - Vajanského nábr./Jesenského - Štúrova – Pribinova - Stn. Vrakuňa
- Linka 9: Karlova Ves - Trnavské mýto - Saleziáni - Ružinov - Stn. Ružinov
Žáržo
Myslím, že zaviesť jednolinkové vedenie v súčasnej jednoduchej sieti malo zmysel a bola to dosť revolučná myšlienka. Avšak trvať na ňom aj po otvorení nových tratí by podľa mňa mohlo byť kontraproduktívne a zabiť obrovský potenciál toho, čo nové trate môžu priniesť. Tu uvedený návrh linkového vedenia akoby si neuvedomoval ich možný význam. Naviac trasy, ktoré by sa dali absolvovať električkou by stále boli rýchlejšie autobusmi.
Napr. v Prahe sa na každej radiále počíta s niekoľkými električkovými linkami tak, aby boli spojenia zaistené do rôznych dôležitých smerov a pri plánovaní nových tratí je cieľom častokrát nahradiť autobusové linky, alebo výrazne znížiť ich dôležitosť. Napr. teraz pri spustení trate cez Václavské námestie budeme vo veľkom propagovať koľko úplne nových spojení na rôzne smery vznikne, ako to prepojí mesto a ako to skráti cestovné časy. To by žiaľ pri vyššie navrhovanom variante prakticky nebolo možné.
Absolutne nie som zástancom systému linky odvšadiaľ všade a následným intervalom 3x za hodinu. Ak však už dosiahne atraktívny interval - dajme tomu cca 8 minút, je to podľa mňa už dostatočné a než pretláčať systém jednej linky, aby to bolo pekné na mape, by som sa skôr sústredil na zavedenie atraktivnych priamych spojení tam, kde je veľký dopyt, dáva to zmysel, a kde je potenciál na oslovenie úplne novej skupiny cestujúcich, ktorým sa prestupovať nechce, alebo odbremenenie autobusov. (Napr. tu uverejnený nápad na linku z Košickej, ktorá bude končiť na Saleziánoch a nútiť ľudí prestupovať na ďalšiu električku do Ružinova mi príde úchylné a úplne to zabije potenciál novej trate. Rovnako mi napr. chýba spojenie Petržalky a Hlavnej stanice (odbremenenie L93 a L83+L84) či Petržalky a Nív (odbremenenie L68)).
Skúsil som vymyslieť svoj návrh:
L1 Hlavná stanica - Obchodná - Centrum - Šafárikovo nám. - Petržalka
- interval 8 min.
- prínos: odbremenenie autobusov L93, L83+L84, zavedenie veľmi chýbajúceho priameho spojenia Petržalky a Hlavnej stanice električkou
L2 Stn. Nové Mesto - Vajnorská - Trnavské mýto - Blumentál - Hlavná stanica
- interval 8 min.
- prínos: nie je potrebné mať medzi Blumentálom a Hlavnej stanicou interval 4 minúty ako pri L7 dnes, avšak nemať žiadne spojenie z východných radiál tiež nie je úplne najideálnejšie. Ide teda o kompromis
L3 Petržalka - Šafárikovo nám. - Špitálska - Blumentál - Rača
- polovičný interval 4 min.
- prínos: naďalej tam zostane veľmi atraktívny interval, avšak to, že bude linka veľmi vyťažená ako v Rači tak v Petržalke neznamená, že je medzi týmito oblasťami dopyt na 2-3 min. interval ako sa plánuje. Radšej nech vzniknú aj iné logické spojenia, ktoré prinesú rast počtu cestujúcich a električku v oboch MČ zatraktívnia
L4 Karlova Ves - Most SNP - Šafárikovo nám. - Špitálska - Trnavské mýto - Vajnorská - Zlaté Piesky
- interval 8 min.
- prínos: zostáva zachované spojenie v úseku Most SNP - Trnavské mýto, avšak nie je potrebné, aby bolo tak časté ako dnes
L5 Dúbravka - Karlova ves - tunel - Obchodná - Blumentál - Rača
interval 8 min.
- prínos: zrýchlenie v úseku Dúbravka - Račianske mýto/Rača minimálne o 4-5 minút jazdou cez tunel, doplní chýbajúce spojenie Račianskeho mýta s Obchodnou a Dúbravkou
L6 Karlova Ves - tunel - Obchodná - Hlavná stanica
- interval 8 min.
- prínos: Karlova Ves získa spojenie na stanicu, odbremenenie L32, ktorá stojí v zápchach
L7 Rača - Vazovova - Trnavské mýto - Trhovisko - Nivy - Eurovea - Šafárikovo nám. a ďalej ako L8 smer Centrum - Obchodná - Blumentál - Trnavské mýto - Saleziáni - Ružinov
- interval 8 min.
- prínos: Nové spojenie Rače a Nív, prepojenie Nív a Eurovea s centrom (Nám. SNP, Obchodná), čiastočne náhrada za L50 v úseku Nivy - Račianska, možnosť čiastočného nahradenia L68 vďaka spojeniu Košická - Trnavské mýto
L8 Ružinov - Trhovisko - Trnavské mýto - Blumentál - Obchodná - Centrum - Šafárikovo nám. - Eurovea a ďalej ako L7 smer Nivy - Saleziáni - Trnavské mýto - Vazovova - Rača
- interval 8 min.
poznámka: v úseku Trnavské mýto - Ružinov sa síce predĺží interval, avšak je potreba očakávať zmenu prepravných prúdov, kedy sa časť cestujúcich do centra presunie na trať cez Košickú, cestujúci z Karlovej Vsi sa tiež presunú na trať cez Košickú, takže kapacitne by to malo postačovať.
L9 Dúbravka - Karlova Ves - Most SNP - obojsmerne Jesenského - Šafárikovo nám. - Eurovea - Nivy - Trhovisko (- v prípade potreby Ružinov)
- interval 8 min.
prínos: skrátenie L29 po Riviéru, náhrada za zrušenú L133 do Eurovea, obojsmerné spojenie Karlovej Vsi s Jesenského, obojsmerný prestup na hrane na Šafárikovom námestí kým by sa nevyriešila trať na Vajanského a vhodné zastávky na Šafárikovom námestí
L10 Petržalka - Eurovea - Nivy - Trhovisko - Ružinov
- interval 8 minút
- využitie plného potenciálu petržalskej radiály pre spojenie do nového centra, skrátenie L50 do trasy Kukučínova - Ružinov, odbremenenie L68 a L78
Nevravím, že je to jediné riešenie, možno niekoho napadne niečo lepšie, ale myslím si, že prináša úplne nové možnosti cestovania oproti aktuálne plánovanému trasovaniu liniek. Budem rád za objektívnu kritiku či iný pohľad.
Návrh linkového vedenia električiek po otvorení trate do Petržalky a cez Košickú. Základný interval 8 minút, nosná L3 interval 4 minúty. Cieľom je využitie plného potenciálu nových tratí a čiastočna náhrada či výrazné odbremenenie autobusových liniek 29, 32, 50, 68, 70, 78, 83, 84 a 93.