Projekt pripravovanej električkovej trate popri novom SND bol doplnený o nové praktické riešenia.
Spracovateľ zámeru novej električkovej trate Pribinova - Košická pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie (Reming Consult) dokončil správu o hodnotení, ktorá bola spracovaná podľa podmienok zo zisťovacieho konania. Pôvodne bol zámer vypracovaný vo dvoch variantoch, ktoré sa líšili umiestnením zastávky pri Trhovisku. Na základe mnohých pripomienok bol počas vypracovania správy navrhnutý aj tretí variant, ktorý pôvodný návrh vylepšil v koncových úsekoch a zároveň neuvažuje so zbytočnou obchádzkovou trasou okolo budovy SND. Porovnaním výhod a nevýhod jednotlivých realizačných variantov vyšiel nový návrh trate ako najvýhodnejší a odporúča sa jeho realizácia.
Novonavrhnutý variant električkovej trate počíta na Šafárikovom námestí okrem obojsmerného napojenia novej trate na Štúrovej ulici (z/do centra) a za Starým mostom (z/do Petržalky) aj s napojením na existujúcu jednokoľajnú trať na Vajanského nábreží. Vďaka tomuto napojeniu bude možná jazda električiek na Pribinovu aj v smere od Karlovej Vsi.
Na opačnom konci bolo preriešené napojenie novej trate na Ružinovskú radiálu, pričom bolo do návrhu doplnené nové obratisko okolo parčíka na rohu ulíc Miletičova a Záhradnícka. Toto obratisko by umožnilo v prípade potreby otáčať električky zo všetkých smerov (z Trnavského mýta späť na Trnavské mýto, z Ružinova späť do Ružinova, z Košickej späť na Košickú). Pôvodne navrhnuté riešenie neumožňovalo pri Trhovisku otáčanie električiek zo žiadneho smeru. Nové riešenie zároveň navrhuje zriadenie novej zastávky pri parčíku pred trhoviskom, ktorá by nahradila súčasnú električkovú zastávku Saleziáni.
Do nového variantu boli okrem modifikácie električkovej trate zapracované aj ďalšie menšie úpravy infraštruktúry na základe vznesených požiadaviek. Odhadované náklady na realizáciu nového variantu trate sú oproti pôvodnému návrhu vyššie o necelých 10 miliónov eur.
Kompletnú správu o hodnotení je možné nájsť na portáli EIA.
Pre zaujímavosť môžeme zo správy uviesť výhľadové linkové vedenie električiek podľa súčasných plánov DPB po výstavbe trate Pribinova - Košická, ako aj ďalších pripravovaných tratí (Bory, Stn. Ružinov, Stn. Vrakuňa):
- Linka 1: Hlavná stanica - Štúrova - Pribinova - Košická - Saleziáni (v špičke až po Stn. Ružinov)
- Linka 2: Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky - Špitálska - Jesenského - Nám. Ľ. Štúra - Štúrova - Špitálska - Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky
- Linka 3: Petržalka - Štúrova - Špitálska – Rača
- Linka 4: Bory - Dúbravka - Karlova Ves - Vajanského nábr./Jesenského - Štúrova – Pribinova - Stn. Vrakuňa
- Linka 9: Karlova Ves - Trnavské mýto - Saleziáni - Ružinov - Stn. Ružinov
lostrail
Tiez rozmyslam, ci by mesto bolo ochotne podelit sa s navrhom linkoveho vedenia bez trati do Borov, ci Vrakune, kedze tie su este velmi daleka buducnost.
Napr. taka L4. Napad tahat ju cez Pribinovu a potom k Stn. Vrakuna vnimam pozitivne, lebo sa vytvori priame prepojenie zapadu s downtownom, ale kym este trat k Stn. Vrakuna nebude existovat, kde bude konecna? TIOP Ruzinov? Saleziani? Nejaka spojka na Pribinovej? Ekonom?
Asi by teda bolo najskor dobre poznat navrh mesta pre taky stav, ktory pravdepodobne pride do par rokov a az potom sa zaoberat vedenim niekde do Vrakune.
Mozno toto, co navrhlo mesto, je zle same o sebe, ale nieco mi hovori, ze vychadzali aj z poziadavky minimalneho navysovania vzkm (co je diabolska poziadavka a imho ide proti verejnemu zaujmu), no vsetky tie velkoryse navrhy, co sa tu prezentuju, by tie kilometre navysili az nasobne (netvrdim, ze to v nejakom bode nebude treba).
Namiesto vytvarania dalsieho navrhu si dovolim len poupravit navrh mesta (a ano, aj ja navysim, ale dufam, ze len o nevyhnutne mnozstvo):
L1: Dokoncit okruh, t.j. nezakoncovat na Salezianoch, ale pokracovat cez Trnavske myto a Blumental na Hlavnu stanicu. Preskumat moznost obojsmerneho vedenia (otazkou je prave Blumental, mozno by bolo k veci niektore autobusy presmerovat inam alebo tam uplne vylucit IAD).
L2: Vacsina trasy nezmenena, ale v meste tocena cez Kapucinsku a tunel.
L3: bez zmeny, vedene vysokokapacitnymi vozidlami (49m). Otazkou zostava interval, ktory by v pripade doplnenia L8 musel byt asi dlhsi.
L4: bez zmeny, do doby vybudovania trate do Vrakune koncit na Salezianoch, prip. spojkou za Pribinovou.
L9: bez zmeny
Nova linka:
L8: Petrzalka - TIOP Ruzinov, v pripade potreby aj predlzit interval L9 napr. na 6 minut.
Spickova linka:
L7: Raca - Hlavna stanica, pri 2,5-minutovom intervale L3 vedenej velkymi elektrickami treba preskumat jej opodstatnenie.
ALTERNATIVA:
-------------------
L4: Dubravka - nabrezie - Spitalska - Zlate Piesky / Stn. Nove Mesto
L2: Riviera - Pribinova - Saleziani, vedena v pracovne dni vratane prazdnin (az do vecera), cez vikendy a sviatky postaci prestup L4->L1.
Zvysok zostava ako vyssie.
Autobusy:
Skratenie L50 na trasu Slimak - Saleziani, na Petrzalskej strane by si trebars Aupark mohol zabezpecovat kyvadlovku k niektorej elektrickovej zastavke. V zahranici je to bezne.
L29 -> skratenie trasy na DNV - Riviera, priamo v integrovanej zastavke.