Projekt pripravovanej električkovej trate popri novom SND bol doplnený o nové praktické riešenia.
Spracovateľ zámeru novej električkovej trate Pribinova - Košická pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie (Reming Consult) dokončil správu o hodnotení, ktorá bola spracovaná podľa podmienok zo zisťovacieho konania. Pôvodne bol zámer vypracovaný vo dvoch variantoch, ktoré sa líšili umiestnením zastávky pri Trhovisku. Na základe mnohých pripomienok bol počas vypracovania správy navrhnutý aj tretí variant, ktorý pôvodný návrh vylepšil v koncových úsekoch a zároveň neuvažuje so zbytočnou obchádzkovou trasou okolo budovy SND. Porovnaním výhod a nevýhod jednotlivých realizačných variantov vyšiel nový návrh trate ako najvýhodnejší a odporúča sa jeho realizácia.
Novonavrhnutý variant električkovej trate počíta na Šafárikovom námestí okrem obojsmerného napojenia novej trate na Štúrovej ulici (z/do centra) a za Starým mostom (z/do Petržalky) aj s napojením na existujúcu jednokoľajnú trať na Vajanského nábreží. Vďaka tomuto napojeniu bude možná jazda električiek na Pribinovu aj v smere od Karlovej Vsi.
Na opačnom konci bolo preriešené napojenie novej trate na Ružinovskú radiálu, pričom bolo do návrhu doplnené nové obratisko okolo parčíka na rohu ulíc Miletičova a Záhradnícka. Toto obratisko by umožnilo v prípade potreby otáčať električky zo všetkých smerov (z Trnavského mýta späť na Trnavské mýto, z Ružinova späť do Ružinova, z Košickej späť na Košickú). Pôvodne navrhnuté riešenie neumožňovalo pri Trhovisku otáčanie električiek zo žiadneho smeru. Nové riešenie zároveň navrhuje zriadenie novej zastávky pri parčíku pred trhoviskom, ktorá by nahradila súčasnú električkovú zastávku Saleziáni.
Do nového variantu boli okrem modifikácie električkovej trate zapracované aj ďalšie menšie úpravy infraštruktúry na základe vznesených požiadaviek. Odhadované náklady na realizáciu nového variantu trate sú oproti pôvodnému návrhu vyššie o necelých 10 miliónov eur.
Kompletnú správu o hodnotení je možné nájsť na portáli EIA.
Pre zaujímavosť môžeme zo správy uviesť výhľadové linkové vedenie električiek podľa súčasných plánov DPB po výstavbe trate Pribinova - Košická, ako aj ďalších pripravovaných tratí (Bory, Stn. Ružinov, Stn. Vrakuňa):
- Linka 1: Hlavná stanica - Štúrova - Pribinova - Košická - Saleziáni (v špičke až po Stn. Ružinov)
- Linka 2: Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky - Špitálska - Jesenského - Nám. Ľ. Štúra - Štúrova - Špitálska - Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky
- Linka 3: Petržalka - Štúrova - Špitálska – Rača
- Linka 4: Bory - Dúbravka - Karlova Ves - Vajanského nábr./Jesenského - Štúrova – Pribinova - Stn. Vrakuňa
- Linka 9: Karlova Ves - Trnavské mýto - Saleziáni - Ružinov - Stn. Ružinov
To že som tam nenacpal náhodne linky na stanicu aby som všade mal dve?
jednolinkovom
lostrail
"Priznám sa, nedá mi nezareagovať, hoci neviem, či to má nejaký zmysel. Zdá sa mi totiž, že absolútne nečístaš s porozumením - prečítaš niečo, dosadíš si tam nejaké vlastné informácie a potom reaguješ. Krásnym príkladom boli #200 a #201, kde si na moju teóriu o max. jednom prestupe začal splietať o spojoch odvšadiaľ všade."
Pretoze akokolvek si to tu nakreslis, pokial chces mat vsade len jeden prestup, skoncis s 20 elektrickovymi linkami s intervalom 15-20 minut. Mozno 15 linkami, ale tie intervaly vyjdu biedne.
"Tentokrát sa viackrát odvolávaš na moju poznámku o tom, že cestujúci nechcú pekné čiaročky a obhajuješ tu existenciu mapiek, akoby som mal niečo proti nim."
Viackrat si to v tvojich komentaroch odsudil a tvrdil si, ze tu ludia nieco kreslia len, aby tam tych ciarociek bolo minimum. Ze kreslia, to je pravda, ale ten dovod je nespravny.
"Pritom pointa bola, že mnohí tu prezentujú nejaký variant vedenia liniek nie tak, aby bol použiteľný, ale tak, aby tá mapka bola čo nejjednoduchšia a s minimom čiar."
No ale tazko je prezentovat cokolvek, ked ty akykolvek variant s nejakym hranicnym poctom ciar automaticky prehlasis za nepouzitelny a odsudis ho bez hlbsieho zamyslenia, ci by to naozaj nemohlo fungovat, a to vsetko preto, lebo si si vymyslel utopiu max. jedneho prestupu.
"Teda môj komentár "cestujúci necche peknú mapku, on chce pohodlnú cestu" nevraví o tom, že cestujúci nechce tú mapku ako takú, ale že mu jedno, ako vyzerá to linkové vedenie nakreslené, ak dobre funguje. Ja neviem, prečo máš taký problém to pochopiť, ale proste samotná použiteľnosť systému nemá byť poplatná tomu, ako to vyzerá na papieri. Ak ti to príde cynické, prosím."
Evidentne ty mas zasa problem pochopit, ze linkove vedenie dobre funguje aj vtedy, ked na niektorych trasach musis prestupit viackrat.
"A k tvojmu ponosu "CESTUJUCEMU JE TO JEDNO. Bravo!" Napísal som niečo zlé? Keď prídeš do obchodu, zaujíma ťa, ako sa tam dostali napr. mandarínky? Alebo jahody? Jogurty? Asi nie."
A veruze aj ano, pretoze nakupujem dost dlho prave z dovodu, ze studujem zlozenia, ci datumy spotreby. Zaujima ma napr. odkial je ten vyrobok, takze nie je mi to jedno, lebo v niektorych pripadoch je to pomaly hazard so zivotom. To ale pri linkovom vedeni nevyhnutne neplati.
"Cestujúceho naozaj nezaujíma, ako niekto k tomu vedeniu liniek prišiel. Ale ak mu nevyhovuje, tak bude aj pindať, aj možno zvolí cestu autom. Naopak my tu na IMHD sa asi aj zaujímame, preto tu doskutujeme. Aj o tom, či je prioritou to, ako vyzerá mapka, alebo to, ako systém funguje. Ale ospravedlňovať sa za to, že myslím aj na cestujúceho, ktorému je ten proces ukradnutý, iba chce systém použiť, naozaj nebudem."
Akurat si tvoje komentare pripodobnil k pripomienkovaciemu konaniu a z toho som vychadzal. Ak by pripomienky zneli takto, ako tvoje reakcie, tak by na ne nebral zretel doslova nikto. Mimochodom, aj ten Slavik dokazal uspiet predovsetkym preto, lebo je fakt dopodrobna nadrilovany vsetky predpisy v dotknutej oblasti. Najde hocijaku dieru, ci nedorobeny paragraf a problem je na svete, lebo zasa nejaky "svedomity" uradnik si povie, ze sa pod take nieco potom nepodpise. O nic ine nejde. Ak by len blabotal o tom, co ludia chcu, co nechcu, ci fontanky alebo jeden prestup, velmi dobre vie, ze by to bol zabity cas a nic by z toho nevytrieskal.
"Dalej sa vyjadrím k jednoduchosti pri výlukách - naozaj má myť systém v bežnej prevádzke menej použiteľný, len preto, aby mal jeho prevádzkovateľ menej práce pri výluke?"
Bohuzial tu otazku kladies nespravne, pretoze je v nej zaujaty predpoklad (tzv. bias) - system s mensim poctom liniek nie je automaticky a za kazdych okolnosti menej pouzitelny v beznej prevadzke, preto na taku otazku ani nema zmysel odpovedat.
"Je toto priorita? Nemal by byť systém čo najlepšie využiteľný vždy?"
Samozrejme, ale to sa nevylycuje s jednolinkovym vedenim.
"A k hlúposti cestujúcich, sám tu spomínaš ako niektorí čakajú na zrušenej zastávke aj pri jednolinkovom variante. Má preto byť priorita, aby som na zastávke nastúpil na hocičo, čo príde a nemusel pri tom rozmýšľať? Aby som potom uvažoval kde a koľkokrát prestúpim? Alebo si môžem už na začatku trasy vybrať z dvoch, nebodaj troch liniek a zvážiť prestupy na rôznych miestach, aby moja cesta bola čo najkratšia?"
Alebo vies, ze linka, ktora jazdi na tvojej trase, ma napr. 3 prestupne body a vyberies si podla aktualnych odchodov z virtualnej tabule ten najefektivnejsi? Trebars si presmerujes trasu aj preto, lebo vidis niekde dalej uviaznute vozidla, co napoveda o nejakej mimoriadnosti? Lenze ak si si vopred vybral priamu linku, je nizsia pravdepodobnost, ze prestupis. Jednoduchsie je to v tom zmysle, ze si nemusis pamatat trasy 6 liniek, ale 6 liniek je komplet pokrytie, cize ako nic si vybavis, kde a ako prestupis bez nejakeho dlhsieho zamyslania. Jednoduchost neznamena, aby ludia blbli, ale aby bol system pre nich prehladny. Ak system s 20 linkami je prehladnejsi ako system so 6 linkami, asi si si pomylil vesmir.
A "k autobusom. Opäť si domýšľaš niečo, čo som nikde nanapísal. Hovoríš o akomsi pátose s pomalým a nepohodlným autobusom. Ukáž mi, prosím, kde som niečo také napísal."
Ja som ti to napisal uz v tej prvej reakcii, vsade su tvoje citaty, takze: "Nosný systém má byť pre cestujúceho pohodlný a rýchly. Nie, aby sme cestujúceho poslali na autobus." Preco je taky problem poslat cestujuceho na autobus, ak to vyjde efektivnejsie vzhladom na vsetky premenne? Ale celkovo ta veta "Nie, aby sme cestujuceho poslali na autobus" posobi doslova hanlivo pre autobusovu dopravu.
"Prepáč, ale podľa mňa, ak máme električky ako nosný systém, ktorý dokáže pokryť nejakú reláciu zastávok A-B, tak je somarina povedať, že na túto reláciu žiadnu zmysluplnú alektričkovú linku (alebo ich kombináciu) nedáme, lebo cestujúci môže využiť autobus."
Prepac, ale ak mas hustu siet napr. v style Brna alebo Prahy (mozno raz aj Bratislavy) a ides tvrdit, ze kazda relacia A-B (t.j. kazda zastavka s kazdou zastavkou, ktora nie je tou istou zastavkou) ma mat priamy spoj, tak to je nerealizovatelne, resp. vyjde ti to ma spoj mozno kazdu hodinu, ak nie viac. Mimochodom, v Brne ta spokojnost s elektrickami nie je az taka oslniva. Prahu v tomto zmysle neporovnavam, lebo tam nejde o nosny system.
A nechapem, naco sem pleties autobus. Ak sa to da zvladnut elektrickami, je dolezite vytvorit pohodlne prestupne zastavky elektricka-elektricka a nikoho nemusis nikam, ako pises, vyhanat.
"No a na záver, len ako taká čerešnička na torte k tvojej veľmi konštruktívnej kritike a odporovaniu samému sebe spomeniem kombináciu dvoch výrokov z tvojho komentára:
"Zaroven by sa pripomienky mali drzat vecnej roviny, ak maju byt vzate na zretel, t.j. nemali by zbytocne pouzivat rozne invektivy, metafory a negativne konotacie."
"Ci pisat siahodlhe lubozvucne opisy, priam skvosty nasej slovesnosti, aby jeho velicenstvo Keks pochopilo, ze take nieco je vzdy na samom zaciatku a je to nevyhnutne, aby sa cokolvek pretavilo do praxe?"
Ľubozvučné opisy, skvosty slovesnosti, jeho veličenstvo - si si istý, že si sám vecný, nepoužívaš metafory ani sa nesnažíš vytvárať negatívne konotácie?"
Lenze ja som sa neskryval za nejake domnele pripomienkovacie konanie, ktore si chcel urobit z tvojich komentarov, lebo to by ta uroven musela byt niekde uplne inde.