Projekt pripravovanej električkovej trate popri novom SND bol doplnený o nové praktické riešenia.
Spracovateľ zámeru novej električkovej trate Pribinova - Košická pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie (Reming Consult) dokončil správu o hodnotení, ktorá bola spracovaná podľa podmienok zo zisťovacieho konania. Pôvodne bol zámer vypracovaný vo dvoch variantoch, ktoré sa líšili umiestnením zastávky pri Trhovisku. Na základe mnohých pripomienok bol počas vypracovania správy navrhnutý aj tretí variant, ktorý pôvodný návrh vylepšil v koncových úsekoch a zároveň neuvažuje so zbytočnou obchádzkovou trasou okolo budovy SND. Porovnaním výhod a nevýhod jednotlivých realizačných variantov vyšiel nový návrh trate ako najvýhodnejší a odporúča sa jeho realizácia.
Novonavrhnutý variant električkovej trate počíta na Šafárikovom námestí okrem obojsmerného napojenia novej trate na Štúrovej ulici (z/do centra) a za Starým mostom (z/do Petržalky) aj s napojením na existujúcu jednokoľajnú trať na Vajanského nábreží. Vďaka tomuto napojeniu bude možná jazda električiek na Pribinovu aj v smere od Karlovej Vsi.
Na opačnom konci bolo preriešené napojenie novej trate na Ružinovskú radiálu, pričom bolo do návrhu doplnené nové obratisko okolo parčíka na rohu ulíc Miletičova a Záhradnícka. Toto obratisko by umožnilo v prípade potreby otáčať električky zo všetkých smerov (z Trnavského mýta späť na Trnavské mýto, z Ružinova späť do Ružinova, z Košickej späť na Košickú). Pôvodne navrhnuté riešenie neumožňovalo pri Trhovisku otáčanie električiek zo žiadneho smeru. Nové riešenie zároveň navrhuje zriadenie novej zastávky pri parčíku pred trhoviskom, ktorá by nahradila súčasnú električkovú zastávku Saleziáni.
Do nového variantu boli okrem modifikácie električkovej trate zapracované aj ďalšie menšie úpravy infraštruktúry na základe vznesených požiadaviek. Odhadované náklady na realizáciu nového variantu trate sú oproti pôvodnému návrhu vyššie o necelých 10 miliónov eur.
Kompletnú správu o hodnotení je možné nájsť na portáli EIA.
Pre zaujímavosť môžeme zo správy uviesť výhľadové linkové vedenie električiek podľa súčasných plánov DPB po výstavbe trate Pribinova - Košická, ako aj ďalších pripravovaných tratí (Bory, Stn. Ružinov, Stn. Vrakuňa):
- Linka 1: Hlavná stanica - Štúrova - Pribinova - Košická - Saleziáni (v špičke až po Stn. Ružinov)
- Linka 2: Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky - Špitálska - Jesenského - Nám. Ľ. Štúra - Štúrova - Špitálska - Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky
- Linka 3: Petržalka - Štúrova - Špitálska – Rača
- Linka 4: Bory - Dúbravka - Karlova Ves - Vajanského nábr./Jesenského - Štúrova – Pribinova - Stn. Vrakuňa
- Linka 9: Karlova Ves - Trnavské mýto - Saleziáni - Ružinov - Stn. Ružinov
upravovač fotiek
negatíva: pozemky, výrub stromov, napojenie od nábrežia, krik že sa ruší park, nemožnosť obratu v smere z Karlovej Vsi späť do Karlovej Vsi, obratisko neumožňuje čerpanie prestávok, prakticky slúži iba na krátke zastavenie, podobne ako dnes na Nám. Ľ. Štúra
pozitíva: ideálne pre ukončenie linky č. 2 v trase Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky - Špitálska - Jesenského - Štúrova - nábrežie - Chatam Sófer, v prvotnej fáze by linka č. 2 mohla premávať aj cez Jesenského a Mostovú v smere zo Špitálskej, ostali by možnosti priameho prestupu na hrane v zastávkach Most SNP a Vodná veža
Súčasné ostrovčeky zastávky električiek Chatam Sófer sú úzke, ale ak kapacitne stačia, tak môžu kľudne ostať. Akurát sú dlhé iba 60 metrov, ja ich predlžujem na 65 metrov + 4 metre rampy na každej strane pre pohodlný sklon. Osová vzdialenosť trate ostáva 3250 mm (aspoň toľko mi to tam vychádza z mapy). Ďalej navrhujem priechody na oboch stranách, čo by malo byť štandardom vždy a všade (viď napr. Vodná veža).
Súčasný stav:
https://www.google.com/maps/@48.1407694,17.0931133,3a,48.9y,325.35h,90.14t/data=!3m8!1e1!3m6!1s8PVHyar0bEZCTP7juqif6A!2e0!5s20210501T000000!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D-0.14254638459519242%26panoid%3D8PVHyar0bEZCTP7juqif6A%26yaw%3D325.3528364783623!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDQxNi4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Výhybka z nábrežia do obratiska by bola umiestnená pod premostením nábrežia. Za výhybkou by bola splietka o dĺžke asi 25 metrov. Električky, ktoré chcú odbočiť doľava do obratiska, by čakali pri výhybke. V riadení križovatky by sa fáza pre odbočenie električiek doľava do obratiska aktivovala až po tom, ako by bola prehodená výhybka doľava a zároveň detekovaný voz čakajúci na odbočenie doľava. Vyčkávací priestor pred výhybkou je dlhý asi 82 metrov, takže ak by tam z nejakého dôvodu za čakajúcu linku 2 vošla aj linka 4, tak by nemali zablokovať napojenie Žižkovej ulice ani v prípade, že by sa tam stretla 32,5 metrov dlhá električka a nová 49 metrová električka.
miesto výhybky:
https://www.google.com/maps/@48.1405673,17.0943432,3a,48.9y,212.5h,81.01t/data=!3m8!1e1!3m6!1s9HqFdqC3urzKQP5oc01Wug!2e0!5s20190601T000000!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D8.993979575564367%26panoid%3D9HqFdqC3urzKQP5oc01Wug%26yaw%3D212.50475765503708!7i13312!8i6656?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDQxNi4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Neviem či je toto reálnejšie než obratisko Most SNP. Ak tam nie je nejaký plynovod, na ktorý by sa dalo vyhovoriť, tak to neprejde z pohľadu vlastníka pozemkov (predpokladám, že ich vlastní River Park), ďalej by boli proti tomu petície od všetkých, ktorí tam bývajú. Obratisko síce nevyžaduje zbúrať ten domček pri parčíku, park by sa musel trochu upraviť, najmä tá prístavba ktorá tam neskôr vznikla. Teoreticky je možné doplniť odstavnú koľaj dlhú 65 metrov, ale keďže sa na ňu nedá dostať od Karlovej Vsi ani z tunela, tak v nej nevidím veľký význam. Navyše pridanie odstavnej koľaje by si vyžadovalo ďalší výrub stromov, čo odmietam.
Bolo by super, ak by napojenie vyšlo medzie tieto stromy:
https://www.google.com/maps/@48.1409865,17.0916297,3a,64.4y,54.02h,97.94t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipOcR6wgWD6FDnEsQhQDrnajnZuRVtVFkw7Wjlxs!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipOcR6wgWD6FDnEsQhQDrnajnZuRVtVFkw7Wjlxs%3Dw900-h600-k-no-pi-7.94299127161392-ya140.0246976064349-ro0-fo100!7i11264!8i5632?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDQxNi4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Koľaj by videla medzi sochou Jurkoviča a domčekom, priestoru je tam dosť:
https://www.google.com/maps/@48.1406478,17.0924578,3a,85.7y,336.56h,107.7t/data=!3m8!1e1!3m6!1sCIHM0ogKEICAgIDqy_-RMA!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2Fgpms-cs-s%2FAIMqDu2kP3GUlxcSgN42_4h4zLgSN3yxEaYZHazqHGHJgQeomklsEGs6M6z42rE6zBnHnVufTEqx51uVfmQRQcO4aViDRMgZYYP847xHi5lszSplRnbtYMJbFmEGSFJv3e92xelSeHnB%3Dw900-h600-k-no-pi-17.697044899199227-ya60.56055453304799-ro0-fo100!7i7168!8i3584?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDQxNi4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D