Projekt pripravovanej električkovej trate popri novom SND bol doplnený o nové praktické riešenia.
Spracovateľ zámeru novej električkovej trate Pribinova - Košická pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie (Reming Consult) dokončil správu o hodnotení, ktorá bola spracovaná podľa podmienok zo zisťovacieho konania. Pôvodne bol zámer vypracovaný vo dvoch variantoch, ktoré sa líšili umiestnením zastávky pri Trhovisku. Na základe mnohých pripomienok bol počas vypracovania správy navrhnutý aj tretí variant, ktorý pôvodný návrh vylepšil v koncových úsekoch a zároveň neuvažuje so zbytočnou obchádzkovou trasou okolo budovy SND. Porovnaním výhod a nevýhod jednotlivých realizačných variantov vyšiel nový návrh trate ako najvýhodnejší a odporúča sa jeho realizácia.
Novonavrhnutý variant električkovej trate počíta na Šafárikovom námestí okrem obojsmerného napojenia novej trate na Štúrovej ulici (z/do centra) a za Starým mostom (z/do Petržalky) aj s napojením na existujúcu jednokoľajnú trať na Vajanského nábreží. Vďaka tomuto napojeniu bude možná jazda električiek na Pribinovu aj v smere od Karlovej Vsi.
Na opačnom konci bolo preriešené napojenie novej trate na Ružinovskú radiálu, pričom bolo do návrhu doplnené nové obratisko okolo parčíka na rohu ulíc Miletičova a Záhradnícka. Toto obratisko by umožnilo v prípade potreby otáčať električky zo všetkých smerov (z Trnavského mýta späť na Trnavské mýto, z Ružinova späť do Ružinova, z Košickej späť na Košickú). Pôvodne navrhnuté riešenie neumožňovalo pri Trhovisku otáčanie električiek zo žiadneho smeru. Nové riešenie zároveň navrhuje zriadenie novej zastávky pri parčíku pred trhoviskom, ktorá by nahradila súčasnú električkovú zastávku Saleziáni.
Do nového variantu boli okrem modifikácie električkovej trate zapracované aj ďalšie menšie úpravy infraštruktúry na základe vznesených požiadaviek. Odhadované náklady na realizáciu nového variantu trate sú oproti pôvodnému návrhu vyššie o necelých 10 miliónov eur.
Kompletnú správu o hodnotení je možné nájsť na portáli EIA.
Pre zaujímavosť môžeme zo správy uviesť výhľadové linkové vedenie električiek podľa súčasných plánov DPB po výstavbe trate Pribinova - Košická, ako aj ďalších pripravovaných tratí (Bory, Stn. Ružinov, Stn. Vrakuňa):
- Linka 1: Hlavná stanica - Štúrova - Pribinova - Košická - Saleziáni (v špičke až po Stn. Ružinov)
- Linka 2: Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky - Špitálska - Jesenského - Nám. Ľ. Štúra - Štúrova - Špitálska - Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky
- Linka 3: Petržalka - Štúrova - Špitálska – Rača
- Linka 4: Bory - Dúbravka - Karlova Ves - Vajanského nábr./Jesenského - Štúrova – Pribinova - Stn. Vrakuňa
- Linka 9: Karlova Ves - Trnavské mýto - Saleziáni - Ružinov - Stn. Ružinov
lostrail
Mesto navrhlo plan liniek, ktory som v podstate prevzal a urobil som nasledovne zmeny:
1. Zmenil som otacanie L2 v meste. Vzhladom, na akej trase to je a aky by mala interval, tam problem nenastane.
2. Predlzil som L1 od obratiska na Salezianoch naspat na Hlavnu stanicu a tam mi to vychadza fakt tesne. Stale rozmyslam, ci by stalo za to ju napr. otocit v centre a az "na druhu" nech sa vrati na stanicu alebo kazdy druhy spoj koncit na Salezianoch.
3. Doplnil som L8.
4. Pribinova - Netvrdim, ze by L4 nevyhnutne musela mat interval 4 minuty, prip. ani L8, je to len taky nastrel. Bolo by dobre vediet, s akym intervalom pri jednotlivych linkach pocitalo, najma potom L3 v Petrzalke. Tam sa dlhsie hovori o maxime 2,5 minuty vzhladom na urovnove krizenia, preferenciu a pod.
Je teda dost mozne, ze by sa na mnohych tratiach preslo na 5-minutovu schemu tak vseobecne. Aj Petrzalka by potom sla systemom 2,5 minuty medzi spojmi, t.j. 5 minut L3 a 5 minut L8. Napr. L9 ma uz dnes 5-minutovy interval a na DKR ide spolu s L4, ktora ma 4-minutovy. Iste, nie je tam ziadna dalsia linka, ale pamatam si aj casy, ked tam jazdili 4 linky a bola to tam miestami pekna divocina (aj ked mali samozrejme o nieco redsie intervaly).
Na Pribinovu by teda bolo treba zmestit tri linky, L1, L4 a L8. Ak by vysiel dokonaly preklad medzi L4 a L8, "diera" by bola 2,5 minuty. Na trase je len jedno velke krizenie, cez Prievozsku. Ta zostava otazkou, ako by dokazala pustit tri linky.
Dalsou moznostou je vyuzivat megaelektricky a nastavit napr. interval 3 minuty v Petrzalke, t.j. kazda linka kazdych 6 minut, detto L1 (tam by zas megaelektricky potrebne neboli). Otazkou potom zostane, co napr. s L4, skusil by som napr. 4,5 minuty.
Nekreslil som to podrobne, pracujem s tym zatial ako s niecim tvarovatelnym, ale zaroven by som chcel zabranit roznym 10 a viaclinkovym vedeniam, ktore by nevyhnutne este viac rozbijali intervaly, zhlukovali sa a cestujuci by na svoje spoje kvoli tomu cakat dlhsie.
5. Potreba priamej linky do Ruzinova - viem, ze mnohi by radi videli nahradu za autobusove linky 50 a 68, ale ked sa pozrieme na ktorykolvek tu zverejneny navrh, tak rozumny interval nevyjde nijako nikde, nie popri existencii L3, pripadne dalsich dvoch liniek na Pribinovej. Este tahanie spickovych liniek ako L5 alebo L6 mi pride uz uplne nepriechodne.
Mozno by trasa L1 mohla nahradit L8, ak by sla az na konecnu v Ruzinove, no potom by sa nevyuzila spojka poza Umelku (s cim mimochodom mesto defaultne pocita, ze tam bude len tak chytat hrdzu).
Neviem, ci mesto svoj navrh este nejako bude upravovat, ale ak nie, vychadzam z jeho navrhu, ako s niecim, co by mozno nemuselo byt az tak tazke zrealizovat, len mierne vylepsit to, co navrhli.