Projekt pripravovanej električkovej trate popri novom SND bol doplnený o nové praktické riešenia.
Spracovateľ zámeru novej električkovej trate Pribinova - Košická pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie (Reming Consult) dokončil správu o hodnotení, ktorá bola spracovaná podľa podmienok zo zisťovacieho konania. Pôvodne bol zámer vypracovaný vo dvoch variantoch, ktoré sa líšili umiestnením zastávky pri Trhovisku. Na základe mnohých pripomienok bol počas vypracovania správy navrhnutý aj tretí variant, ktorý pôvodný návrh vylepšil v koncových úsekoch a zároveň neuvažuje so zbytočnou obchádzkovou trasou okolo budovy SND. Porovnaním výhod a nevýhod jednotlivých realizačných variantov vyšiel nový návrh trate ako najvýhodnejší a odporúča sa jeho realizácia.
Novonavrhnutý variant električkovej trate počíta na Šafárikovom námestí okrem obojsmerného napojenia novej trate na Štúrovej ulici (z/do centra) a za Starým mostom (z/do Petržalky) aj s napojením na existujúcu jednokoľajnú trať na Vajanského nábreží. Vďaka tomuto napojeniu bude možná jazda električiek na Pribinovu aj v smere od Karlovej Vsi.
Na opačnom konci bolo preriešené napojenie novej trate na Ružinovskú radiálu, pričom bolo do návrhu doplnené nové obratisko okolo parčíka na rohu ulíc Miletičova a Záhradnícka. Toto obratisko by umožnilo v prípade potreby otáčať električky zo všetkých smerov (z Trnavského mýta späť na Trnavské mýto, z Ružinova späť do Ružinova, z Košickej späť na Košickú). Pôvodne navrhnuté riešenie neumožňovalo pri Trhovisku otáčanie električiek zo žiadneho smeru. Nové riešenie zároveň navrhuje zriadenie novej zastávky pri parčíku pred trhoviskom, ktorá by nahradila súčasnú električkovú zastávku Saleziáni.
Do nového variantu boli okrem modifikácie električkovej trate zapracované aj ďalšie menšie úpravy infraštruktúry na základe vznesených požiadaviek. Odhadované náklady na realizáciu nového variantu trate sú oproti pôvodnému návrhu vyššie o necelých 10 miliónov eur.
Kompletnú správu o hodnotení je možné nájsť na portáli EIA.
Pre zaujímavosť môžeme zo správy uviesť výhľadové linkové vedenie električiek podľa súčasných plánov DPB po výstavbe trate Pribinova - Košická, ako aj ďalších pripravovaných tratí (Bory, Stn. Ružinov, Stn. Vrakuňa):
- Linka 1: Hlavná stanica - Štúrova - Pribinova - Košická - Saleziáni (v špičke až po Stn. Ružinov)
- Linka 2: Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky - Špitálska - Jesenského - Nám. Ľ. Štúra - Štúrova - Špitálska - Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky
- Linka 3: Petržalka - Štúrova - Špitálska – Rača
- Linka 4: Bory - Dúbravka - Karlova Ves - Vajanského nábr./Jesenského - Štúrova – Pribinova - Stn. Vrakuňa
- Linka 9: Karlova Ves - Trnavské mýto - Saleziáni - Ružinov - Stn. Ružinov
Adam3
- Z osobnej skúsenosti Dúbravka a KV veľmi profitujú z jednolinkového variantu, keď sú tu 2 linky a je pravidelný preklad aj v Dúbravke, aj na nábreží, aj v tuneli. Situácia, keď Dúbravka aj Karlovka mali 1 linku na nábrežie a druhú do tunela, pričom sa uprednostnil preklad na nábreží, bola nevhodná, keďže tým pádom v Dúbravke bol preklad 6-2, reálne sa v špičke prehĺboval až na 7-1, keďže voz, čo prišiel po 6 minútach, bral aj viac ľudí, ktorí išli spoločnú trasu.
- Keďže v centre budú po novom 3 trate, napadá mi riešiť to mixom 3 liniek nasledovne: 1 linka (interval 4 min) Dúbravka – tunel – ..., a k nej 2 začínajúce v KV (interval 8 min), ktoré pôjdu obe na nábrežie (ostane pravidelný interval 4 min) a následne sa rozvetvia na Košickú / Špitálsku. Alternatívne hlavná linka z Dúbravky na nábrežie a Košickú a 2 doplnkové z KV do tunela a rozvetvenie sa na Obchodnú / Špitálsku. Podstatné je, aby do Dúbravky bol pravidelný interval 4 min.
- Ukončovať akúkoľvek linku z Košickej na Trhovisku považujem za blbosť. Minimálne na Trnavské mýto by ísť mala kvôli prestupom a náhrade L68.
- Ružinovská radiála by nemala prísť o priame spojenie na Trnavské mýto.
- Keďže nová trať má nahradiť autobusovú L50, mala by byť aj linka v relácii Košická – Ružinov.
- Vyššie uvedené implikuje, že v uzle Trhovisko by mala byť linka z každého smeru do každého. Zároveň, že na Košickej budú 2 rôzne linky.
- Súhlasím so Žaržom a 810zssk, že Petržalka aj Rača potrebujú polovičný interval voči iným radiálam, ale radšej to riešiť 2 linkami po 4 minúty.
- Súhlasím so 810zssk, že ťahať linku z východných radiál na stanicu je nezmysel.
- Vyššie uvedené implikuje to, čo bolo napísané v príspevku #45:
"Môj model by vychádzal z predpokladu že aj Petržalka aj Račianská potrebujú polovičný interval, t.j. jedna linka so sieťovým intervalom tam nestačí - DPB to očividne hodlá riešiť lepším intervalom na jednej linke, ja by som nechal L3 v sieťovom intervale a pridal:
- L1 do Petržalky
- Novú linku ŽST Vinohrady - Račko - Vazovova - Trnavské mýto - Saleziáni - Košická - Eurovea - NĽS (výhľadovo Lido, alebo Farského ak by bola možnosť to tam obrátiť cez ex-konečnú).
Tá nová linka sú samozrejme koncepčne dve linky ktoré sú spojené len preto že ich nie je kde otočiť, úsek Račko - Trnko je teda jalový, ale stále lepšie ako voziť vzduch na stanicu. "
- Keďže na Košickej budú 2 linky a jedna by mala ísť z KV (náhrada skrátenej L29) a druhá z Petržalky (náhrada skrátenej L50), relácia Košická – SNP-čko nebude.
- Keďže obe linky na Košickej by zrejme mali interval 8 min, bude pre Račiansku aj Petržalskú radiálu potrebná ešte jedna linka s 8-minútovým intervalom, aby vznikol 2-minútový preklad.
- Logicky by mala ísť linka z Račianskej na Obchodnú, rovnako aj z Petržalky (teda to bude dnešná L1).
- Všetky body vyššie som skreslil do schémy Predpoklady. Hrubé čiary sú interval 4 minúty, tenké 8 minút. Následne som sa to snažil nejako pozapájať, no žiaľ, so žiadnym riešením nie som úplne spokojný. Vidíte tam nejakú lepšiu možnosť, ktorá by spĺňala vyššie uvedené body? Obojsmernosť nábrežia som neriešil. Taktiež prišlo k oslabeniu stanice vo všetkých variantoch, čo neviem či je vhodné.
Predpoklady
varianta 1: nepáčia sa mi 2 linky KV - Ruzinov
varianta 2: nepáči sa mi spojenie KV - tunel - Pribinova
varianta 3: posilnenie Košickej a Ružinovskej na interval 2-2-4, asi najlepšie riešenie.