Projekt pripravovanej električkovej trate popri novom SND bol doplnený o nové praktické riešenia.
Spracovateľ zámeru novej električkovej trate Pribinova - Košická pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie (Reming Consult) dokončil správu o hodnotení, ktorá bola spracovaná podľa podmienok zo zisťovacieho konania. Pôvodne bol zámer vypracovaný vo dvoch variantoch, ktoré sa líšili umiestnením zastávky pri Trhovisku. Na základe mnohých pripomienok bol počas vypracovania správy navrhnutý aj tretí variant, ktorý pôvodný návrh vylepšil v koncových úsekoch a zároveň neuvažuje so zbytočnou obchádzkovou trasou okolo budovy SND. Porovnaním výhod a nevýhod jednotlivých realizačných variantov vyšiel nový návrh trate ako najvýhodnejší a odporúča sa jeho realizácia.
Novonavrhnutý variant električkovej trate počíta na Šafárikovom námestí okrem obojsmerného napojenia novej trate na Štúrovej ulici (z/do centra) a za Starým mostom (z/do Petržalky) aj s napojením na existujúcu jednokoľajnú trať na Vajanského nábreží. Vďaka tomuto napojeniu bude možná jazda električiek na Pribinovu aj v smere od Karlovej Vsi.
Na opačnom konci bolo preriešené napojenie novej trate na Ružinovskú radiálu, pričom bolo do návrhu doplnené nové obratisko okolo parčíka na rohu ulíc Miletičova a Záhradnícka. Toto obratisko by umožnilo v prípade potreby otáčať električky zo všetkých smerov (z Trnavského mýta späť na Trnavské mýto, z Ružinova späť do Ružinova, z Košickej späť na Košickú). Pôvodne navrhnuté riešenie neumožňovalo pri Trhovisku otáčanie električiek zo žiadneho smeru. Nové riešenie zároveň navrhuje zriadenie novej zastávky pri parčíku pred trhoviskom, ktorá by nahradila súčasnú električkovú zastávku Saleziáni.
Do nového variantu boli okrem modifikácie električkovej trate zapracované aj ďalšie menšie úpravy infraštruktúry na základe vznesených požiadaviek. Odhadované náklady na realizáciu nového variantu trate sú oproti pôvodnému návrhu vyššie o necelých 10 miliónov eur.
Kompletnú správu o hodnotení je možné nájsť na portáli EIA.
Pre zaujímavosť môžeme zo správy uviesť výhľadové linkové vedenie električiek podľa súčasných plánov DPB po výstavbe trate Pribinova - Košická, ako aj ďalších pripravovaných tratí (Bory, Stn. Ružinov, Stn. Vrakuňa):
- Linka 1: Hlavná stanica - Štúrova - Pribinova - Košická - Saleziáni (v špičke až po Stn. Ružinov)
- Linka 2: Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky - Špitálska - Jesenského - Nám. Ľ. Štúra - Štúrova - Špitálska - Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky
- Linka 3: Petržalka - Štúrova - Špitálska – Rača
- Linka 4: Bory - Dúbravka - Karlova Ves - Vajanského nábr./Jesenského - Štúrova – Pribinova - Stn. Vrakuňa
- Linka 9: Karlova Ves - Trnavské mýto - Saleziáni - Ružinov - Stn. Ružinov
lostrail
Za dalsie, nemyslim si, ze L71 sa da nahradit, najma preto, ze je to nosna linka pre oblast Prievozu, pricom novu ET do Vrakune planuju stavat v trase Pristavnej. Na rozne paralelne vychytavky cez Nivy nebude priestor. Taka elektricka ani nemoze konkurovat L71. Naopak, pre L71 by bolo dobre postupne urobit dalsie upravy, aby meskala co najmenej (najviac teraz zaboli asi Sancova a potom kratky usek za Gagarinovou smerom do Vrakune). Mozno si cas vypyta nejaku linku na sposob L5, ktora vlastne spolu s L8 zoberie kus trasy L1.
No a ked sme pri tejto linke, uprimne si nemyslim, ze do Petrzalky sa dokazu napchat 3 linky s pouzitelnym intervalom. Pri preklade 2,5 minuty mi to vychadza pri kazdej na interval 7,5 minuty, co uz asi nie je ziadany efekt. Ale to by trebars nemusel byt problem, lebo L1 by sa dala otocit v meste hocijako si povieme a vymysliet to tak, aby to bolo priechodne.
Ak by existovala L5 smerom na stanicu, L7 by mohla ist v trase L3 po Blumental, dalej cez Obchodnu a Nam. SNP a Spitalsku naspat (cosi ako kedysi L3+L8, ked este trat do Petrzalky nefungovala vobec).
Ale aj tak nemyslim, ze Dolne Hony tak skoro budu tema, za dalsie sa stale mozeme zamyslat, kde pripadnu linku odtial otacat a ako, resp. ak by tam bola ponechana L4 ako to navrhuje magoriat, fakticky by to bolo vyriesene, lebo:
1. L4 bez problemov moze dostat dlhe vozy (ukoncena bude na kapacitnych obratiskach)
2. Stale u nej moze byt dodrzany 4-minutovy interval
3. Nedojde k dalsiemu zatazeniu DKR, ale pribudne priame spojenie s downtownom
4. L2 bude obsluhovat menej vytazenu Vajnorsku radialu s ukoncenim v meste, co bude uplne postacujuce.
Aj preto mam tendenciu inklinovat skor k tej prvej alternative. Nizsie prikladam obrazok, ako by som zmenil trasu L2 oproti navrhu zo strany mesta + L7 a L8.