Projekt pripravovanej električkovej trate popri novom SND bol doplnený o nové praktické riešenia.
Spracovateľ zámeru novej električkovej trate Pribinova - Košická pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie (Reming Consult) dokončil správu o hodnotení, ktorá bola spracovaná podľa podmienok zo zisťovacieho konania. Pôvodne bol zámer vypracovaný vo dvoch variantoch, ktoré sa líšili umiestnením zastávky pri Trhovisku. Na základe mnohých pripomienok bol počas vypracovania správy navrhnutý aj tretí variant, ktorý pôvodný návrh vylepšil v koncových úsekoch a zároveň neuvažuje so zbytočnou obchádzkovou trasou okolo budovy SND. Porovnaním výhod a nevýhod jednotlivých realizačných variantov vyšiel nový návrh trate ako najvýhodnejší a odporúča sa jeho realizácia.
Novonavrhnutý variant električkovej trate počíta na Šafárikovom námestí okrem obojsmerného napojenia novej trate na Štúrovej ulici (z/do centra) a za Starým mostom (z/do Petržalky) aj s napojením na existujúcu jednokoľajnú trať na Vajanského nábreží. Vďaka tomuto napojeniu bude možná jazda električiek na Pribinovu aj v smere od Karlovej Vsi.
Na opačnom konci bolo preriešené napojenie novej trate na Ružinovskú radiálu, pričom bolo do návrhu doplnené nové obratisko okolo parčíka na rohu ulíc Miletičova a Záhradnícka. Toto obratisko by umožnilo v prípade potreby otáčať električky zo všetkých smerov (z Trnavského mýta späť na Trnavské mýto, z Ružinova späť do Ružinova, z Košickej späť na Košickú). Pôvodne navrhnuté riešenie neumožňovalo pri Trhovisku otáčanie električiek zo žiadneho smeru. Nové riešenie zároveň navrhuje zriadenie novej zastávky pri parčíku pred trhoviskom, ktorá by nahradila súčasnú električkovú zastávku Saleziáni.
Do nového variantu boli okrem modifikácie električkovej trate zapracované aj ďalšie menšie úpravy infraštruktúry na základe vznesených požiadaviek. Odhadované náklady na realizáciu nového variantu trate sú oproti pôvodnému návrhu vyššie o necelých 10 miliónov eur.
Kompletnú správu o hodnotení je možné nájsť na portáli EIA.
Pre zaujímavosť môžeme zo správy uviesť výhľadové linkové vedenie električiek podľa súčasných plánov DPB po výstavbe trate Pribinova - Košická, ako aj ďalších pripravovaných tratí (Bory, Stn. Ružinov, Stn. Vrakuňa):
- Linka 1: Hlavná stanica - Štúrova - Pribinova - Košická - Saleziáni (v špičke až po Stn. Ružinov)
- Linka 2: Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky - Špitálska - Jesenského - Nám. Ľ. Štúra - Štúrova - Špitálska - Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky
- Linka 3: Petržalka - Štúrova - Špitálska – Rača
- Linka 4: Bory - Dúbravka - Karlova Ves - Vajanského nábr./Jesenského - Štúrova – Pribinova - Stn. Vrakuňa
- Linka 9: Karlova Ves - Trnavské mýto - Saleziáni - Ružinov - Stn. Ružinov
Žáržo
Uvediem pár príkladov v porovnaní s napr. mojim návrhom v príspevku #75.
Karlova Ves - Ružinov: Dnes L9 cez tunel, Obchodnú a Trnavské mýto.
Po novom L9 cez nábrežie a Euroveu. To znamená, že tento cestujúci Ti ubudne z úseku tunel - Obchodná - Trnavské mýto.
Most SNP - Ružinov: Dnes L4 cez Špitálsku na Krížnu s prestupom na L9 cez Trnavské mýto do Ružinova.
Po novom L9 cez Euroveu. To znamená, menší dopyt po L4 a po trati cez Špitálsku a Trnavské mýto.
Ružinov - Hviezdoslavovo nám: Dnes L9 na Obchodnú a pešo, alebo s prestupom na Krížnej na L4 na Jesenského.
Po novom L9 na Jesenského - opäť by si nevyužil ani úsek cez Trnavské mýto, ani cez Obchodnú, ani L4 cez Špitálsku.
Obchodná - Dulovo nám.: Dnes L9 cez Obchodnú, Trnavské mýto a prestup na L68.
Po novom L7 cez Šafárikovo nám., Eurovea a Nivy - opäť nevyužijeme električku cez Obchodnú a Trnavské mýto, ktorá bude prázdnejšia.
Zároveň môžu nastať aj úplné zmeny v tom, kam ľudia cestujú. Napr. z Ružinova je dnes najdostupnejšie nákupné centrum Central na Trnavskom mýte, po novom by som mal dostupné aj väčšie Nivy či Eurovea. Je jasné, čomu dá zákazník prednosť.
Príkladov môžeme vymyslieť nespočetno, verím, že toto stačí.
Minimálne z nich sa dá očakávať mierny pokles cestujúcich v úseku Ružinov - Trnavské mýto (pričom obaja navrhujeme ďalšiu linku v úseku Saleziáni - Trnavské mýto, ktorá by čiastočne nahradila túto kapacitu).
"nemám dôvod ti vysvetľovať ako by sa to malo spraviť - podľa mňa sa to totiž v prvom rade robiť nemá." Ak to robiť nebudeš, nezmeníš žiadnu zo súčasných liniek a urobí sa riešenie bez zmien, ktoré si navrhol, vzniknú Ti v linkovom vedení veľmi zásadné nedostatky, ktoré som Ti stručne popísal v príspevku #155 a čo si nijak nevyvrátil. Košickú neprapájaš so žiadnou radiálou, neprilákaš tam dosť cestujúcich. Jednoducho to, čo navrhuješ je nezmysel a pomôžem si jedným za mňa veľmi rozumne napísaným textom z tejto diskusie:
"Potom na čo tú trať stavajú keď tam vlastne nemajú čo voziť?
"Jednolinkový variant pri súčasnej bratislavskej sieti jednoznačne má opodstatnenie, keďže všetky trate sú radiálne a idú do plus mínus toho istého miesta v centre (Obchodná a Špitálska sú od seba pešo pod 5 minút). Iné to je keď v centre pribudne tretia vetva idúca úplne iným smerom. Tam by prirodzene malo niečo jazdiť tiež a to niečo by malo cestujúcich dostať niekam."
Autorom si Ty a preto ma trochu zaráža, že po týchto naozaj rozumných návrhoch si schopný pretláčať riešenie, kde Euroveu a Nivy nenapojíme na žiadnu radiálu v záujme toho, aby sa nič nemenilo.
V iných príspevkoch si prístupný aj linke z Košickej do Ružinova aj linke z Košickej na Karlovesskú. Avšak ak to opäť spojím s Tvojim:
"Za mňa proste sieťový interval ktorý máme dnes je absolútne minimum."
Áno, to je samozrejme krásná myšlienka. Ale prestaňme snívať, vieme, že financie na to sa nenájdu a nemôžeš maľovať vzdušné zámky, aj keď sú krásné.
Pri intervale 4 minúty ak by si napr. zaviedol do Ružinova 2 linky (jednu z Košickej a jednu z TrMy), vznikne Ti na ružinovskej neufinancovatelný spoločný interval interval 2 minúty. Koho chceš v tak hustom intervale na tak krátkej radiále voziť? L50 má dnes jednosmernú hodinovú kapacitu cca 900 cestujúcich, električka v 4 min. intervale by mala cca 3750 cestujúcich, teda 4x viac.
Ak by si ťahal linku z Košickej na Karloveskú bez obmezenia inej súčasnej linky, vznikne Ti na Karlovesskej interval 1 minúta a 20 sekúnd.
Toto Ti v dohľadnej dobe nikto nezaplatí a nie je to reálne. Preto sa Ťa pýtam na reálne riešenie, ktoré bude zodpovedať aj Tebou napísaným argumentom.
A ak to nevieš vymyslieť, tak to normálne napíš a prestaň to prosím hádzať na to, ako potrebujeme veľa farbičiek...