Pripravuje sa rozšírenie nástupíšť zastávky električiek v uzle Račianske mýto s doplnením mobiliára.
Dopravný podnik Bratislava pripravuje zlepšenie podmienok pre cestujúcich na električkovej zastávke na Račianskom mýte. V súčasnosti je táto mimoriadne vyťažená zastávka v nevyhovujúcom stave bez prístreškov a s úzkymi nástupišťami. Rovnako sú kapacitne nevyhovujúce aj ostrovčeky pre peších na križovatke. Po minuloročnom rokovaní zástupcov magistrátu, dopravného podniku, okresného úradu a dopravného inšpektorátu bolo dohodnuté v prvej etape zlepšenie podmienok pre cestujúcich na Račianskom mýte zväčšním šírky nástupných ostrovčekov električkovej zastávky. Následne si dal DPB vypracovať štúdiu pre realizáciu týchto zmien. Štúdiu vo februári tohto roka spracovala spoločnosť Prokos, s.r.o. z Bratislavy.
Na základe vypracovanej štúdie rozšírenia nástupíšť električkovej zastávky dopravný podnik vyberá projektanta pre stavbu. Projekt bude koordinovaný aj s ďalšími projektami, ktoré sa majú v uzle Račianske mýto realizovať, konkrétne revitalizácia nárožia Šancová – Račianska, revitalizácia parku na rohu Radlinského a Legionárskej a projekt cyklotrasy Radlinského – Račianske mýto. Projektovú dokumentáciu požaduje dopravný podnik vypracovať do 30 dní.
Rozšírenie nástupných ostrovčekov bude realizované na úkor jedného jazdného pruhu v oboch smeroch. Električková zastávka v smere do Rače bude realizovaná ako združená s autobusovou zastávkou, t.j. na rovnakom nástupišti budú zastavovať aj autobusové linky smerujúce do Rače (59, N55, prípadne náhradná doprava). Autobusy budú mať vyhradený jazdný pruh na električkovej trati už na Radlinského pred križovatkou na Račianskom mýte. Uvedené zmeny si vyžiadajú aj čiastočné úpravy ostrovčekov pre peších na križovatke.
Na električkovej zastávke je uvažované osadenie veľkých prístreškov, trojica 12-metrových v smere do Rače a dvojica 12-metrových smerom do centra. Pribudnú tiež automaty na cestovné lístky a elektronické informačné tabule. Zastávka bude riešená ako bezbariérová s dĺžkou nástupných ostrovčekov 66 metrov a šírkou 4,7 m (smer centrum), resp. 3,9 metra (smer Rača).
Keďže celkovou rekonštrukciou prejde aj samotná električková trať v priestore zastávky, počas stavebných prác sa počíta s obmedzenou premávkou električiek, pričom sa uvažuje buď so zachovaním prevádzky vždy po jednej koľaji, alebo s rozdelením linky 3 na dve časti s dočasnými úvraťovými konečnými na konci Radlinského a na Račianskej za terajšou zastávkou (medzi týmito dočasnými obratiskami by bol nutný peší presun cez križovatku na Račianskom mýte. Odhadovaná dĺžka trvania všetkých stavebných prác je 3 mesiace.
Podobný návrh na revitalizáciu uzla Račianske mýto spracovala v minulosti aj Občianska iniciatíva Lepšia doprava už v roku 2011. Návrh však zostal bez odozvy.
birch
Inak čo sa týka posunu električkovej trate na Radlinského, čo by sa tým získalo navyše oproti súčasnému návrhu? Pokiaľ je skutočne plán, že v pruhu Rač. mýto -> Blumentál vznikne cyklochodník, tak je to lepšie využitie toho priestoru.
Priepustnosť križovatky Radlinského x Legionárska po úprave totiž v podstate zostane totožná - zruší sa síce samostatný vyhradený pruh na odbočenie vpravo, ale zase zdieľaný pruh rovno + vpravo bude dlhší ako súčasný pruh na elektičkovej trati, takže na jeden cyklus prejde viac vozidiel.
Čo sa týka posunutia trate na začiatku Račianskej, tam aj ja súhlasím, že by bolo lepšie posunutie celej trate západne na úkor trávnatého pásu, z ktorého obyvatelia nemajú veľmi úžitok. Lenže zoznam úprav na Račianskom mýte je taký veľký, že celková rekonštrukcia znamená mesiace práce a mesiace výrazných obmedzení vrátane IAD aj MHD - v podstate treba prerobiť celú križovatku. S tým sa nedá začať len tak, na to by bolo treba vytvoriť alternatívne trasy, minimálne cestnú aj električkovú spojnicu Račianskej s Vajnorskou alebo rozšírenie Jarošovej na plnohodnotné 2+2 pruhy. To tak skoro nebude, takže súčasný stav križovatky zostane zachovaný minimálne ďalších 5 rokov, čo je už dostatočne dlhá doba aspoň na takéto "dočasné" riešenie.
Navyše, kto si trúfne povedať, či počas najbližších 5 alebo 10 rokov dôjde k zväčšeniu alebo naopak zmenšeniu objemu IAD nad maximálnu priepustnosť križovatky v čase dopravnej špičky oproti súčasnému stavu "doby home-officovej" ?