Pripravuje sa rozšírenie nástupíšť zastávky električiek v uzle Račianske mýto s doplnením mobiliára.
Dopravný podnik Bratislava pripravuje zlepšenie podmienok pre cestujúcich na električkovej zastávke na Račianskom mýte. V súčasnosti je táto mimoriadne vyťažená zastávka v nevyhovujúcom stave bez prístreškov a s úzkymi nástupišťami. Rovnako sú kapacitne nevyhovujúce aj ostrovčeky pre peších na križovatke. Po minuloročnom rokovaní zástupcov magistrátu, dopravného podniku, okresného úradu a dopravného inšpektorátu bolo dohodnuté v prvej etape zlepšenie podmienok pre cestujúcich na Račianskom mýte zväčšním šírky nástupných ostrovčekov električkovej zastávky. Následne si dal DPB vypracovať štúdiu pre realizáciu týchto zmien. Štúdiu vo februári tohto roka spracovala spoločnosť Prokos, s.r.o. z Bratislavy.
Na základe vypracovanej štúdie rozšírenia nástupíšť električkovej zastávky dopravný podnik vyberá projektanta pre stavbu. Projekt bude koordinovaný aj s ďalšími projektami, ktoré sa majú v uzle Račianske mýto realizovať, konkrétne revitalizácia nárožia Šancová – Račianska, revitalizácia parku na rohu Radlinského a Legionárskej a projekt cyklotrasy Radlinského – Račianske mýto. Projektovú dokumentáciu požaduje dopravný podnik vypracovať do 30 dní.
Rozšírenie nástupných ostrovčekov bude realizované na úkor jedného jazdného pruhu v oboch smeroch. Električková zastávka v smere do Rače bude realizovaná ako združená s autobusovou zastávkou, t.j. na rovnakom nástupišti budú zastavovať aj autobusové linky smerujúce do Rače (59, N55, prípadne náhradná doprava). Autobusy budú mať vyhradený jazdný pruh na električkovej trati už na Radlinského pred križovatkou na Račianskom mýte. Uvedené zmeny si vyžiadajú aj čiastočné úpravy ostrovčekov pre peších na križovatke.
Na električkovej zastávke je uvažované osadenie veľkých prístreškov, trojica 12-metrových v smere do Rače a dvojica 12-metrových smerom do centra. Pribudnú tiež automaty na cestovné lístky a elektronické informačné tabule. Zastávka bude riešená ako bezbariérová s dĺžkou nástupných ostrovčekov 66 metrov a šírkou 4,7 m (smer centrum), resp. 3,9 metra (smer Rača).
Keďže celkovou rekonštrukciou prejde aj samotná električková trať v priestore zastávky, počas stavebných prác sa počíta s obmedzenou premávkou električiek, pričom sa uvažuje buď so zachovaním prevádzky vždy po jednej koľaji, alebo s rozdelením linky 3 na dve časti s dočasnými úvraťovými konečnými na konci Radlinského a na Račianskej za terajšou zastávkou (medzi týmito dočasnými obratiskami by bol nutný peší presun cez križovatku na Račianskom mýte. Odhadovaná dĺžka trvania všetkých stavebných prác je 3 mesiace.
Podobný návrh na revitalizáciu uzla Račianske mýto spracovala v minulosti aj Občianska iniciatíva Lepšia doprava už v roku 2011. Návrh však zostal bez odozvy.
lostrail
"No dobre, ale akú alternatívnu trasu by si ľudom idúcim zo západnej časti mesta odporučil? Nepresunuli by sme tú zápchu iba inam?"
Neviem o tom, ze by sa doslova nedalo. Skor je to o tom, ze kym su teraz kvazi dva pruhy, tak po Radlinskeho sa to oplati. Po novom sa to zrejme oplati uz viac po tej dialnici, na co napokon dialnica sluzi. Uz onedlho bude dokoncena aj D4, co v preklade znamena, ze v Petrzalke sa budes vediet napojit na nu a na aktualne poslednej planovanej krizovatke sa zasa vratit naspat do Race, prip. pokracovat smerom do Pezinka. V Jarovciach sa bude dat zist na D2 a pokracovat do zapadnej casti mesta (alebo zo zapadnej casti mesta, na co si sa pytal v dalsom prispevku). Do centra sa bude chodit cez Ketelec a Bajkalsku (tam to bude rano upchate, ale v opacnom smere to nebude az taka hroza), pripadne cez Most SNP (ktory takto dostane viac dopravy od Petrzalky paradoxne z vychodu). Po uplnom dokonceni krizovatiek Triblavina a D1 x D4 bude znacna cast aut zo satelitov vyuzivat radsej taketo trasy, ako Puchovsku a Raciansku. Ono sa to kvazi rozlozi, aj ked sa to teraz mozno tak nezda. Ved ak budu zapchy o nieco dlhsie, pre mnohych to bude motivacia prehodnotit trasu.
Pocas spiciek su vzdy niekde zapchy. Komu to vadi velmi, ma predsa moznost vyuzit verejnu dopravu. Kto ma auto, lebo ho naozaj potrebuje, nema na vyber a pocka (mozno nadavajuc, ale to predsa nebudeme riesit rozsirovanim komunikacie v centre mesta, ktora ani nie je sucastou mestskeho okruhu). Problemy maju aj v ovela vacsich mestach. Tieto nase "zapchy" su len taky cajicek oproti skutocnym metropolam, v ktorych je verejna doprava spravidla na ovela vyssej urovni.
To znamena, ze rozsirovanie ciest celosvetovo nefunguje.
OK, nepodporujem zuzovanie komunikacii, ktore su zaradene do mestskych okruhov, ani takych, ktore su k nim pripojene ako vypadovky smerom von z mesta, no situacia na Racianskom myte je urcitym sposobom specificka v nasledovnych bodoch:
1. Radlinskeho je ulica vnutri mestskeho okruhu I., ktory vlastne definuje hranice centra. Ergo patri medzi centralne komunikacie, kde by sa mala doprava ukludnovat, resp. mali by byt nasadene motivacne prvky, ktore dopravu odtialto presunu inam.
2. Aj ked Racianska predstavuje vypadovku pripojenu na okruh, tak jediny sposob (okrem Radlinskeho), ako sa da z neho touto vypadovkou ist, je odbocit z Legionarskej doprava - a na to je len jeden pruh, preto aj kusok za krizovatkou rovnako postacuje jeden pruh.
Pre porovnanie - taka Landererova, ktoru by niektori najradsej zuzovali - ako vypadovka sluzi smerom na Pristavny most, Prievoz a po novom bude sluzit aj pre R7. Do ulice pocas spicky odbocuju auta z mestskej strany od Dostojevskeho radu z obidvoch smerov v pomerne hustej koncentracii - preto ma zmysel, aby mala aspon dva pruhy. Rano je situacia opacna. Touto ulicou sa do mesta nahrnu auta, pricom odbocuju z nej na obidva smery. Navyse mnoho z nich ma ciel napr. v garazach na Tovarenskej / Culenovej, ci v Eurovei.