Pripravuje sa rozšírenie nástupíšť zastávky električiek v uzle Račianske mýto s doplnením mobiliára.
Dopravný podnik Bratislava pripravuje zlepšenie podmienok pre cestujúcich na električkovej zastávke na Račianskom mýte. V súčasnosti je táto mimoriadne vyťažená zastávka v nevyhovujúcom stave bez prístreškov a s úzkymi nástupišťami. Rovnako sú kapacitne nevyhovujúce aj ostrovčeky pre peších na križovatke. Po minuloročnom rokovaní zástupcov magistrátu, dopravného podniku, okresného úradu a dopravného inšpektorátu bolo dohodnuté v prvej etape zlepšenie podmienok pre cestujúcich na Račianskom mýte zväčšním šírky nástupných ostrovčekov električkovej zastávky. Následne si dal DPB vypracovať štúdiu pre realizáciu týchto zmien. Štúdiu vo februári tohto roka spracovala spoločnosť Prokos, s.r.o. z Bratislavy.
Na základe vypracovanej štúdie rozšírenia nástupíšť električkovej zastávky dopravný podnik vyberá projektanta pre stavbu. Projekt bude koordinovaný aj s ďalšími projektami, ktoré sa majú v uzle Račianske mýto realizovať, konkrétne revitalizácia nárožia Šancová – Račianska, revitalizácia parku na rohu Radlinského a Legionárskej a projekt cyklotrasy Radlinského – Račianske mýto. Projektovú dokumentáciu požaduje dopravný podnik vypracovať do 30 dní.
Rozšírenie nástupných ostrovčekov bude realizované na úkor jedného jazdného pruhu v oboch smeroch. Električková zastávka v smere do Rače bude realizovaná ako združená s autobusovou zastávkou, t.j. na rovnakom nástupišti budú zastavovať aj autobusové linky smerujúce do Rače (59, N55, prípadne náhradná doprava). Autobusy budú mať vyhradený jazdný pruh na električkovej trati už na Radlinského pred križovatkou na Račianskom mýte. Uvedené zmeny si vyžiadajú aj čiastočné úpravy ostrovčekov pre peších na križovatke.
Na električkovej zastávke je uvažované osadenie veľkých prístreškov, trojica 12-metrových v smere do Rače a dvojica 12-metrových smerom do centra. Pribudnú tiež automaty na cestovné lístky a elektronické informačné tabule. Zastávka bude riešená ako bezbariérová s dĺžkou nástupných ostrovčekov 66 metrov a šírkou 4,7 m (smer centrum), resp. 3,9 metra (smer Rača).
Keďže celkovou rekonštrukciou prejde aj samotná električková trať v priestore zastávky, počas stavebných prác sa počíta s obmedzenou premávkou električiek, pričom sa uvažuje buď so zachovaním prevádzky vždy po jednej koľaji, alebo s rozdelením linky 3 na dve časti s dočasnými úvraťovými konečnými na konci Radlinského a na Račianskej za terajšou zastávkou (medzi týmito dočasnými obratiskami by bol nutný peší presun cez križovatku na Račianskom mýte. Odhadovaná dĺžka trvania všetkých stavebných prác je 3 mesiace.
Podobný návrh na revitalizáciu uzla Račianske mýto spracovala v minulosti aj Občianska iniciatíva Lepšia doprava už v roku 2011. Návrh však zostal bez odozvy.
lostrail
1. Samotne rozsirenie nastupist hodnotim pozitivne, rovnako pristresky a celkovu velkorysost riesenia elektrickovej zastavky vzhladom na pomery. Kiezby sa to takto nejako vyriesilo na Riviere (priestor by sa tam na to najst dal, keby sa chcelo, staci si teraz pozriet fotky po rekonstrukcii, ked tam stoji bus alebo elektricka, ci fotky aut na ceste).
2. Rovnako pozitivne hodnotim zastavovanie NAD na jednej hrane v smere do Race.
3. K tomu zobratiu jedneho pruhu v IAD v smere do Race mam len tolko, ze dva pruhy na tomto mieste maju zmysel iba, kym je umoznene IAD radit sa do pruhu s elektrickami na Radlinskeho, co po novom zanikne. Velakrat sme aj tu kritizovali, ze po vystavbe Blumentalu a reorganizacii dopravy na Radlinskeho sa ponechal tento kombinovany pruh, ktory sposobuje meskania elektriciek.
Ak vsak zanikne moznost zaradit sa do pruhu s elektrickami (a ak to chcu seriozne vynutit, mali by tie dva pruhy oddelit aj fyzicky co najdalej to pojde), potom dva pruhy za krizovatkou nemaju absolutne ziadne opodstatnenie. Lievik sa totiz vytvori uz na Radlinskeho a ci tesne za semaforom tych par arogantnych blaznov na kratkom useku bude predbiehat alebo nie, nie je tak rozhodujuce pre priepustnost a kapacitu ako taku.
A vidim aj nevyhody:
1. Vedenie busov po Radlinskeho a zastavovanie na jednej hrane s elektrickami v smere do mesta. Aj ked je pravda, ze su linky, ako napr. 39, ktore by toto nevyuzili (iba, ze by ju pretrasovali cez rozbite parkovisko za Filialkou a Kominarsku ;-P, co este smerom do mesta by nejako slo, ale opacne uz asi tak trochu vobec), no malym dielom by to prispelo k o nieco vacsej logike vedenia tych liniek.
2. Ostrovcek pre chodcov v smere k Trnavskemu mytu - teraz neviem, ci tento projekt to jednoducho neriesi, ked uz zrusene prave odbocenie zo Sancovej do Race vyznacil ako "plochu pre automobilovu a elektrickovu dopravu" (co povazujem za dost velky fail), ale situacia pre tych, ktori vystupia na zastavke v smere do Race sa situacia vyrazne nezlepsi. Priestor na cakanie na priechode na samotnej elektrickovej zastavke nie je vyrazne vacsi (tak pre troch ludi mozno) a ten trojuholnikovy pred priechodom cez Sancovu, napriek tomu, ze je dlhodobo kritizovany, stale zostane nevyhovujuci. Toto zaroven povazujem za asi najvacsi nedostatok navrhu. Uz v tej vizualizacii LD je neporovnatelne vacsi priestor pre chodcov, tak teraz neviem, ci je toto schizofrenia magoriatu alebo co sa stalo, ze tato odbocka nie je naplanovana na celkovu sanaciu a nahradu chodnikom.