Využitím eurofondov sa opäť skvalitní a zmodernizuje vozidlový park bratislavských električiek.
Ako sme už informovali, Dopravný podnik Bratislava pripravil niekoľko zámerov eurofondových projektov, v rámci ktorých plánuje nakúpiť spolu 40 nových električiek a 50 nových trolejbusov. V týchto dňoch z nich začína obstarávať prvých 30 veľkokapacitných električiek s cieľom výrazne skvalitniť cestovanie bratislavskou MHD. Pôjde o jednosmerné, nízkopodlažné a plne klimatizované električky s dĺžkou do 32,5 metra.
„Vysoká úroveň cestovania hromadnou dopravou je jedinou cestou, ako pomôcť Bratislave s jej kritickou dopravnou situáciou. Bez zvýšenia podielu cestujúcich v prostriedkoch MHD nie je možné zlepšiť kvalitu života v našej metropole. Obnova vozidlového parku je nevyhnutnou súčasťou našich snáh o prilákanie väčšieho množstva ľudí do verejnej dopravy, a na to sa snažíme v čo najväčšej možnej miere využiť dostupné prostriedky z eurofondov,“ uviedol k obstarávaniu nových vozidiel Ing. Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB.
Nové električky by mali nahradiť časť starších vozidiel, čím sa nielen zvýši prepravná kapacita, ale aj komfort cestovania. Nákupom 30 nových električiek by malo byť v roku 2023 už 75 % električiek v Bratislave moderných nízkopodlažných. Okrem nákupu jednosmerných električiek DPB v súčasnosti finalizuje aj podklady pre obstaranie 10 obojsmerných veľkokapacitných električiek a začal pripravovať aj projekt pre nákup dlhších električiek pre budúce predĺženie električkovej trate v Petržalke, ktoré by mali mať prepravnú kapacitu väčšiu o 50 % v porovnaní s 32,5-metrovými električkami.
Viko
Čo sa ceny týka - tak ako sa vie nastaviť nejaké indexovanie pri zmluvách o ZDO, prečo by sa nedalo niečo podobné urobiť v zmluve na vozidlá? Navyše, čo také prevratné sa stihne za päť-šesť rokov zmeniť v základnej technickej povahe električky, že sa to nedá zapracovať v rámci čiastkových úprav (a la 15T alebo nakoniec aj ten ULF) a spravilo by to zo zazmluvneného vozidla beznádejne zastaralý krám?
K právnym aspektom nech sa radšej vyjadrí nejaký Judr, ale keďže to nie je výslovne zakázané, ja osobne si myslím, že podnik by si vedel náležite odôvodniť (unifikáciou, servisom atď), prečo potrebuje prekročiť obvyklé štyri roky limitu.