DPB obstaráva 30 nových veľkokapacitných električiek

Využitím eurofondov sa opäť skvalitní a zmodernizuje vozidlový park bratislavských električiek.

Ako sme už informovali, Dopravný podnik Bratislava pripravil niekoľko zámerov eurofondových projektov, v rámci ktorých plánuje nakúpiť spolu 40 nových električiek a 50 nových trolejbusov. V týchto dňoch z nich začína obstarávať prvých 30 veľkokapacitných električiek s cieľom výrazne skvalitniť cestovanie bratislavskou MHD. Pôjde o jednosmerné, nízkopodlažné a plne klimatizované električky s dĺžkou do 32,5 metra.

Vysoká úroveň cestovania hromadnou dopravou je jedinou cestou, ako pomôcť Bratislave s jej kritickou dopravnou situáciou. Bez zvýšenia podielu cestujúcich v prostriedkoch MHD nie je možné zlepšiť kvalitu života v našej metropole. Obnova vozidlového parku je nevyhnutnou súčasťou našich snáh o prilákanie väčšieho množstva ľudí do verejnej dopravy, a na to sa snažíme v čo najväčšej možnej miere využiť dostupné prostriedky z eurofondov,“ uviedol k obstarávaniu nových vozidiel Ing. Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB.

Nové električky by mali nahradiť časť starších vozidiel, čím sa nielen zvýši prepravná kapacita, ale aj komfort cestovania. Nákupom 30 nových električiek by malo byť v roku 2023 už 75 % električiek v Bratislave moderných nízkopodlažných. Okrem nákupu jednosmerných električiek DPB v súčasnosti finalizuje aj podklady pre obstaranie 10 obojsmerných veľkokapacitných električiek a začal pripravovať aj projekt pre nákup dlhších električiek pre budúce predĺženie električkovej trate v Petržalke, ktoré by mali mať prepravnú kapacitu väčšiu o 50 % v porovnaní s 32,5-metrovými električkami.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Urbanway 2423 #216:
Prejsť prejde, dojazd býva pár desiatok kilometrov a je to skôr otázka zadania - aká kapacita sa požaduje. Vcelku obšírne info tu https://doi.org/10.1016/j.trpro.2019.07.035

https://mostwiedzy.pl/pl/publication/download/1/autonomous-battery-drive-in-trolleybuses-an-overview-of-practical-examples_23190.pdf

Čiže ak to je 10 km hore - dole, tak trolejbus s 30 kWh článkom/20 km dojazdom by aj pri zvýšenej spotrebe pri kúrení alebo klimatizácii mohol byť v danej trase dostatočný. Kapacita za posledné roky dodávaných parciálov býva vyššia, okolo 45 - 60 kWh.
Vedel by mi niekto znalý povedať, či existuje parciál, ktorý by dokázal prejsť po trase 83/84 na baterky úsek Mokrohájska - Pri kríži a späť, ak by bola celá trasa Mokrohájska - Technopol/Ovsište zatrolejovaná, alebo by ich bolo nutné Pri kríži dobíjať?
Reakcia na: Solider #213:
Ak by mali na 93 jazdiť trolejbusy, tak by podľa mňa bolo vhodné postaviť TT Vyšehradská - Voz. Petržalka a takisto aj zatrolejovať časť Vozovne Petržalka, aby sme nemuseli všetky trolejbusy ťahať z Trnávky (na Hroboňovej by na celú 24-metrovú výpravu 93 nebolo miesto).
Reakcia na: Solider #213:
ja by som radsej videl vsade natiahnuty drot a nejaku baterku/hybryd v trolejbuse mal len pre pripad nudzoveho prejazdu useku s poruchou (strhnute trakcne vedenie a pod.)
Reakcia na: lostrail #208:
V prípade, že už budeme mať akú takú flotilu hybridných trolejbusov a verím, že v budúcnosti už budú všetky nové trolejbusy len hybridné, už takáto "ostrovná" trať vôbec nebude problémom. Zvlášť ak zvážime, že na Moste Apollo trolejbusy môžu byť a raz aj budú.
Reakcia na: lostrail #211:
Ide skôr o vibrácie a následné kmitanie. Existujú síce zavesené mosty s trolejbusovým vedením, napríklad v Ústí nad Labem alebo Rige, ale tie majú dva pylóny namiesto jedného (zdvojeného).
Reakcia na: N/A #209:
Zaujimavy postreh. Chapem, ze most ako taky pracuje, len nebolo by to v takom pripade v tandeme? Myslim tym, ze ked by sa most posunul vlavo, aj vedenie by sa posunulo vlavo? Ci to prilis zjednodusujem?
Reakcia na: IBBI #204:
Koľko máš rokov? Zajazdil si si tam ešte pri tom postrannom osvetlení? Možno to bolo architektonicky hodnotné ale svetlotechnicky úplne na hovno. To trolejové vedenie by mostu esteticky nijako neuškodilo, ešte stále je to v mase mosta úplne zanedbateľné.
Reakcia na: IBBI #204:
A ako príjemne oslepovalo to postranné osvetlenie.
Okrem toho, na Nový najstarší most vedenie pre troleje nikto nikdy pre jeho konštrukciu inštalovať nebude, pretože by zberače na vedení dlho nezostávali.
Reakcia na: Petto #203:
Toto patri aj k #204.

Okrem toho uzasneho asfaltu hrdzavie priruba, ktora drzi lana a celkovo sa septa, ze ten most je na tom dost zle. Udajne mu ale sekunduje Pristavny most. Mna by zaujimalo, ci uz mesto ma nejakeho odbornika na toto, lebo posledna info, ktoru si pamatam bola, ze ten posledny odisiel a na jeho mieste nebol nikto.
Takze aby sa nam este nestalo, ze tento architektonicky skvost doplati na hadzanie bobkov.

V sucasnom stave by som urcite ziadne droty na ten most netahal. Najskor by bolo treba celu statiku prepocitat, dat do poriadku nosne prvky a potom rozmyslat nad tym, ci je mozne dalsie zatazenie (a ake).

Ono, ved troleje by sa mohli potiahnut po Zochovu, tam dat v smere do mesta natrolejovaciu striesku, do Petrzalky by spoj isiel na baterku a uz pri Auparku by sa mohol znova natrolejit (predpokladam, ze nadjazd je na tom lepsie ako samotny most). Suhlasim s tym, ze toto moze ist aj bez celej procesie okolo Mosta SNP, aj ked tym vznikne dalsia ostrovna trat.
Reakcia na: Urbanway 2423 #206:
Stalo by to asi majlant, ale ak by sa uz take nieco malo robit, nech sa tomu povenuju sikovni architekti, aby to nedopadlo ako Sturova a stlpy VO.
V kazdom pripade je pravda, ze sa da vsetko, ked sa chce.
Reakcia na: IBBI #204:
Stožiare by si síce zmenili vzhľad mosta, ale viem si predstaviť aj taký design stožiarov, ktorý by ho nemusel špatiť.
Reakcia na: si #202:
Otázka je aj to, ako hlboko do mosta by sme ich mohli vôbec zapustiť...
Chapem ze ste tu fanuskovia MHD, ale treba sa na to pozriet aj z architektonickeho hladiska. Ten most nie je obycajny most cez rieku, ale je to svojim sposobom umelecke dielo, architektonicky skvost a v neposlednej rade ziskal cenu Stavba storocia na Slovensku. Tie stlpy s vedenim by tomu nepomohli. Uz tie kandelabre co tam drbli tomu nepomohli. Nie nahodou tam bolo postranne osvetlenie vo zvodidlach.
Reakcia na: Urbanway 2423 #201:
Myslime na to,ze most je tu uz 40 rokov a Neschopnal tam udajne nakladol tazky nevhodny asfalt,t.j. akekolvek zatazenie dalsimi tazkymi sltpmi statik uz nemusi povolit. Ak by sa planovala rekonstrukcia Mostu SNP co je aj v plane 10rokov tak by som zvazil tuto moznost ci to tam "instalovat". Preto som pisal o hybridnej L93 ktora by sla kusok trasy aj na baterky - to sa da realizovat skor ako cakat na zatroleovanie Mostu SNP v kto vie akom stave.
Reakcia na: Urbanway 2423 #201:
neviem, technicke vykresy noveho mosta doma nemam, ale ked si pozries tak stlpy nesuce trakcne vedenie maju robustnejsiu "konstrukciu" kvoli silam ktore musia prenasat, nie su tak "subtilne" ako vacsina cisto osvetlovaich stoziarov.... a predpokladam ze rovnako tak budu mat vyssie poziadavky aj na kotvenie do podkladu.....
Reakcia na: Petto #200:
V čom konkrétne by mohol byť s TT na Moste SNP? Nešlo by do stredu mosta osadiť namiesto stĺpov VO, kombinované stĺpy a TV zavesiť na výložníky, alebo by to bol príliš veľký zásah do mostu?

Zatrolejovaním 93 by sme ale mohli zabiť 2 (možno aj 3) muchy jednou ranou. 94 by tiež mohla byť prevádzkovaná parciálmi a ak by sa dobudovalo TV pre 88 po Einsteinovej a Rusovskej ceste aj 80.
Reakcia na: lostrail #199:
Tiez som za 3clankove 93tky,kludne aj hybridne tbusy rovnake ake su v pláne na 201. Usek Zochova - Rusovska cesta by mohli ist na baterku. Most SNP tiez si myslim ako pisal FFF13 ze nie je stavany na trolej.trat.
Reakcia na: FFF13 #196:
No tak 93 by bol naozaj velmi pekny projekt. Dlha linka, v podstate nosna pre centralnu Petrzalku, moznost nasadenia trojclankov...
Reakcia na: Urbanway 2423 #197:
zíde sa určite, ale pri predĺžení 210 sa podľa mňa nespraví keďže pre samotnú 210 nebude potrebná a riešiť sa to bude až neskôr pri prípadnej elektrifikácii ďalšich liniek
Reakcia na: FFF13 #196:
68 spolu s 88 by boli podľa mňa najlepšími kandidátmi na (aspoň čiastočné) zatrolejovanie, výhľadovo možno aj 83 a 84 by boli celkom dobrou voľbou (ak by už stáli TT do Lamača a TT pre 68 a 88), pretože majú tiež celkom hornatú trasu. Inak, plánuje sa pri predĺžení 210 pod Mostom SNP nabíjačka, pretože aj pre takú 88 (v budúcnosti možno 30) by sa zišla?
Reakcia na: Petto #192:
okej, ale nebolo by radšej lepšie kúpiť menej tých kĺbov (napr. 30, 40) a kopnúť do vrtule pri trolejbusoch a zatrolejovať nejakú nosnú autobusovú linku? Nemyslím 32, 61 ale nejakú kde vôbec nie je trolejové vedenie a na ňu nakúpiť trolejbusy a zavesiť drôty? Troly nám EÚ skoro celé preplatí a dráty predpokladám že tiež. Trepnem odveci ale napríklad taká 68, 93 (aj keď neviem či je technicky možné mať trolejbusovú trať na moste SNP), 98 mi napadá. Samozrejme nejako to rozumne naplánovať aby potom stačilo postaviť len časť novej trate a vznikla ďalšia trolejbusová linka. Ak by sa v prvej etape spravila 68čka tak potom v druhej etape by sa mohla trať dostavať po trase 88čky a už by sme mali dve linky v úplne novej trolejbusovej lokalite na spoločnej trase, navyše obe nosné, odkiaľ by sa dalo presunúť celkom dosť kĺbových autobusov na iné linky
UPDATE: pozeral som si výpravu spred kovida, na 68+88 jazdilo cez PD dokopy 23 vozov, čo si myslím že je slušná úspora, navyše by sa tam celkom efektívne využili aj existujúce trolejbusové trate na Miletičovej, Záhradníckej či Karadžičovej a po zatrolejovaní 210 k Eurovei aj na Dostojevskom rade. A ak by som pokračoval v mojej šotofantázii tak po zatrolejovaní Staromestskej a úseku okolo STU a úseku po trase 93/94 by mohla byť trolejbusová aj 94 a s baterkovými trolejbusmi aj 80 (aj keď toto priamo nerieši nedostatok kĺbových vozov). Následne by nechýbalo veľa a rovnako aj 93 by mohla byť trolejbusová a tam by sa cez PD dokázalo ušetriť ďalších 13 kĺbových vozov.
Reakcia na: ikarus31 #194:
U nás sa to bude riešiť trolejbusmi. Tie sa do toho rátajú tiež.
Reakcia na: afeno #190:
No tak či tak sa budú musieť kúpiť nejaké CNG podľa mňa lebo od leta platí povinný podiel 35% ekologických vozidiel pri obstarávaní autobusov. A tam sa za ekologické považujú len bezemisné alebo CNG alebo LNG. Elektrobusy v takom množstve sa predpokladám kupovať nebudú a DPB podľa mňa nebude experimentovať s inými technológiami (LNG,vodík).
Reakcia na: Petto #192:
EU na CNG busy v ČR prispieva "štandardným" spôsobom. Teda 85% ceny.
Reakcia na: afeno #190:
Ak ti EU prispeje hoc aj 50% na CNG busy a na diesle nic tak stale sa to oplati.
Reakcia na: Urbanway 2423 #186:
Ale je tam aj tomto : "kde sa následne DPB odvolal na Radu ÚVO, ktorá druhostupňovým rozhodnutím dala DPB za pravdu a všetky námietky zamietla" - cim vlastne neguje to,co si citoval ty. 🙂
Reakcia na: Urbanway 2423 #189:
CNG je aspoň podľa mňa prežitok, v Česku má úspech iba preto, že sa na neho viažu dotačné programy. Inak to cenovo za PHM nie je veľký rozdiel + sú vyššie vstupné náklady a náklady na údržbu.
Reakcia na: Michal111 #187:
Nepreplatila by nám EÚ aj plynové vozy, pretože mi príde škoda, že celá čerpacia stanica CNG bude o chvíľu bez využitia?
Reakcia na: Michal111 #187:
(naj)rozumne(jsie) ekologickejsie cestne vozy su (plnohodnotne) trolejbusy....
Reakcia na: Urbanway 2423 #186:
Práve na toto som poukazoval, nič konkrétne sme sa ani v tomto článku nedozvedeli. Posledné info z mája 2020, čiže prešiel pomaly ďalší rok a je okolo toho ticho. Je evidentné, že ta zmluva ozaj nie je ani podpísaná, tu sa teda naskytá otázka, dokedy sa môže toto obdobie bez zmluvy naťahovať, alebo či nehrozí úplne zrušenie tendra.
A inak nemôže DPB vypísať tender na ekologickejšie vozy, ktoré by nám preplatila EÚ? Vrakosy a tedomy doslúžia, pár rokov potiahnu možno ešte solarisy a ak nerátam ElektroSory potom nám tu ostane čisto len diesel.
Reakcia na: Petto #185:
Podľa tohto to vyzerá, že nie: https://imhd.sk/ba/doc/sk/19585/Obnova-vozidlov%C3%A9ho-parku-autobusov-sa-oneskor%C3%AD
"Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) už vo veci námietok rozhodol, no stále prebieha kontrola, či súťaž prebehla v súlade so zákonom, preto nie je možné uzavrieť zmluvu s víťazom súťaže."
Reakcia na: Viko #184:
A nepodpisala ?
Reakcia na: Petto #183:
Veď ale taká zmluva by sa musela najprv s víťazom obstarávania podpísať...
Reakcia na: Solider #182:
Je to ramcova zmluva na 2 roky tj hocikedy pocas 2 rokov mozes objednat nejake vozidlo/vozidla ale v zasade nemusis objednat nikdy nic. Otazne naco robit ramcovu zmluvu,ked nic neobjednas. 🙂
Reakcia na: Petto #181:
Ja o žiadnej zmluve neviem. Nemal si na mysli viazanosť ponúk? Tá je ale kratšia ako dva roky.
Reakcia na: Michal111 #178:
Zmluva na 2 roky. Teorericky mozes objednať vsetko aj posledny den
Reakcia na: Michal111 #178:
Mesto podľa mňa stále razí stratégiu, že nie sú peniaze kvôli korone, aby sa ten tender zamietol pod koberec a mohli vyhlásiť nejaké nové VO. Už by ale nebolo na škodu pohnúť sa nejako s tými autobusmi, pretože Sory tu nebudú večne.
Reakcia na: Michal111 #178:
Koki na nejaky Otokar by som vtejto chvili uz asi zabudol. 😉 To nebolo realne asi ani vtedy.
Trošku mimo a možno to tu už bolo, ale vieme v akom štádiu je I. časť tendra z roku 2019 na nákup 70 ks kĺbových autobusov? Naposledy boli medializované informácie, že DPB požiadal UVO o kontrolu, potom prišla corona a odvtedy je viacmenej ticho, poprípade len strohé informácie. Došlo už vôbec k podpisu nejakej zmluvy s Otokarom? Resp. dokedy sa môže toto naťahovať, aby tender neprepadol a nezačalo sa odznova?
Reakcia na: TeBeCe #174:
Oprávnene.
Reakcia na: IBBI #175:
B je spravne
Úrad pre verejné obstarávanie, odbor dohľadu informuje, že dňa 25.2.2021 sa začalo konanie o preskúmanie úkonov kontrolovaného na základe námietok podľa § 170 ods. 3 písm. d) proti vylúčeniu, č. k. 3533-6000/2021-OD vo verejnom obstarávaní na predmet zákazky "Obnova vozidlového parku – električky – 3. etapa"
Reakcia na: TeBeCe #174:
A uz je vysledok? Alebo sa len niekomu nepaci vylucenie zo sutaze?
Reakcia na: N/A #169:
Vyhoda ze je to tiez 1000mm rozchod. 🙂
Reakcia na: Dispecer #165:
Na dve.
Reakcia na: N/A #169:
Našťastie.
Reakcia na: Dispecer #162:
Desať rokov nie je u koľajových vozidiel veľmi dlhé obdobie, takže ak si kúpiš niečo moderné, môžeš to bez výčitiek svedomia desať rokov kupovať.
Inak predvčerom bol predstavený dizajn električiek Moderus Gamma pre Łódź: https://uml.lodz.pl/aktualnosci/artykul/tramwaj-dla-lodzi-lodzianie-zdecyduja-jak-beda-wygladaly-nowe-niskopodlogowe-iklimatyzowane-tramwaje-id37974/2020/12/3/
Úzkorozchodné, so 4 podvozkami (z toho krajné sú otočné) a nízkopodlažnou časťou tvoriacou vyše 80% dĺžky vozidla. Má to iba jediný háčik - Modertrans nemá požadované referencie....
Reakcia na: Dispecer #162:
V druhom odseku sa správne zamýšľaš, väčšinou sa to nerieši ohraničením dĺžky platnosti zmluvy, ale dĺžkou doby viazanosti cenových ponúk, ktorá sa stanovuje práve z týchto dôvodov. Po jej uplynutí si musia zmluvné strany vzájomne dohodnúť novú cenu, pritom však podmienky pôvodnej zmluvy nebudú dotknuté.

Rámcové zmluvy uzatvárajú dopravcovia najmä z toho dôvodu, že nemajú zabezpečené financovanie na celý počet vozov, ktorý sa súťaží. Iná je situácia pri eurofondoch, kde sa súťaž spravidla vyhlási až potom, ako je projekt v zásobníku projektov: obidva projekty sú v zásobníku, rozdelenie na 10 + opcia 20 je habaďúra zo strany Škodovky.
Reakcia na: Dispecer #162:
Tak pokiaľ mi je známe, Praha postupne menila požiadavky na 15T, od vzhľadu, cez infosystémy až po technické záležitosti.
Čo sa ceny týka - tak ako sa vie nastaviť nejaké indexovanie pri zmluvách o ZDO, prečo by sa nedalo niečo podobné urobiť v zmluve na vozidlá? Navyše, čo také prevratné sa stihne za päť-šesť rokov zmeniť v základnej technickej povahe električky, že sa to nedá zapracovať v rámci čiastkových úprav (a la 15T alebo nakoniec aj ten ULF) a spravilo by to zo zazmluvneného vozidla beznádejne zastaralý krám?

K právnym aspektom nech sa radšej vyjadrí nejaký Judr, ale keďže to nie je výslovne zakázané, ja osobne si myslím, že podnik by si vedel náležite odôvodniť (unifikáciou, servisom atď), prečo potrebuje prekročiť obvyklé štyri roky limitu.
Reakcia na: Dispecer #165:
Je pravda, že zrovna Viedeň to nakupovala na dvakrát - najprv 150 ks v 1996 a následne v 2004 ďalších 150 ks+150 opcia.
Z dlhodobých rámcoviek ale možno ešte spomenúť trebárs Štokholm - ten podpísal v 2010 zmluvu s CAFom, podľa ktorej môže odoberať električky minimálne do roku 2024.
Reakcia na: N/A #164:
Nakupovala to na 1 rámcovku?
Reakcia na: Dispecer #162:
A teraz si predstav, že napr. Viedeň dokázala kupovať až na menšie úpravy ten istý model po dobu vyše dvadsať rokov - prvý ULF bol vyrobený v 1995 (prototyp už dokonca v 1991) a posledný až v 2017 🙂
Reakcia na: Valec #161:
Na druhej strane to čo momentále predvádza DPB je opačný extrém - rozdeliť nákup električiek na tri tendre namiesto toho, aby sa spravil jeden veľký na 60-70 vozov (koľko má byť vlastne tých 45 metrových električiek?) je donebavolajúca hlúposť...
Reakcia na: Valec #161:
Ja nie, mňa zaujímalo ako si to predstavuje Viko a tiež či tam nie sú nejaké zákonné obmedzenia...

Lebo mne je tiež divné kupovať niečo s úplne zhodnou špecifikáciou a rovnakou cenou (nezávisle na vývoji cien v segmente) dajme tomu 10 rokov v kuse, ak je zrejmé, že medzitým dôjde k technickým inováciam a riešeniam (ktoré však nebude možné aplikovať aspoň pri novších dodávkach) a ktoré môžu v konečnom dôsledku spôsobiť, že v istej dobe tej zmluvy by sa nakupovali vozidlá, ktoré by boli do istej miery technicky zastarané už v momente dodania a výrobné náklady takého riešenia klesli, ale cena za vozidlo sa v tejto súvislosti nemenila, a tak ďalej...
Reakcia na: Dispecer #160:
Záleží, akú dlhú si v obstarávaní nastaví a či ju bude dodávateľ ochotný akceptovať. Viď DPP s ich 15T.
Navyše, neviem či by si chcel po desiatich rokoch kupovať stále ten istý typ, resp. aké tam budú možnosti modifikácie.
Reakcia na: Viko #157:
A môže DPB riešiť rámcovku na ľubovoľne dlhú dobu?
Reakcia na: Solider #158:
pocul si ma niekedy niekde pindat na to ze sa kupovali sory (teda nie ze by sa mi dany typ vozidla nejak pacil, ale unifikacia vozoveho parku ma aspon podla mna svoje vyhody ako velke mnozstvo roznych typov a modelov.....)
Reakcia na: si #156:
A prečo potom daná obhajoba neplatí pri autobusoch značky SOR? Samozrejme, že to je nezmysel. Náhradné diely sa už vôbec nedržia na paletách v skladoch. Čaká sa na ne týždne i mesiace. Toto je transparentná súťaž? Ani náhodou. Takže môžeme očakávať predlžovanie, námietky, spory na ÚVO, a električky tu tak skoro nebudú.
Reakcia na: si #156:
Veď ale na splnenie tohoto by sa dala úplne krásne využiť rámcovka - nastavíš si potrebný horný limit, povinne odoberieš prvých 15, ak sa tie osvedčia, tak objednávaš ďalej a ak nie, tak vypíšeš novú súťaž... Len samozrejme jednoduchšie pre obe strany je riešiť si jednorazové kontrakty.
Reakcia na: Petto #155:
tak zas na druhej strane, pokial s danymi vozidlami nie su nejake zasadne (technicke a prevadzkove) problemy, tak kazdy normalny hospodar sa bude skor snazit doobjednat vozidla +- rovnakeho typu - nepotrebujes skolit zamestnancov na dalsi typ vozidla, drzat dalsiu paletu nahradnych dielov (a riskovat ci ten druhy nahodou nedoda nieco technicky problematicke)
akurat ze vyberove konania ti nedovoluju zadat to priamo, tak sa to asi robi tak ako sa robi....
Reakcia na: Solider #154:
Ked sa nam prihlasi Skodovka, tak ja byt EU ,tak nedam ani makke F na šity tender pre 1 vyrobcu.
Reakcia na: 810zssk #151:
Treba reálne otvorene povedať, že tender je napísaný pre vozidlo Škoda 29T.
Reakcia na: N/A #152:
Však Metelica je modifikácia Tanga.
Reakcia na: Petto #150:
Myslím, že to možné nie je (minimálne nie s otočnými podvozkami). A úprimne povedané, Metelitsa nie je zrovna niečo čo by sme tu chceli - mnohé detaily sú tam nedomyslené a celkovo tie vozy pôsobia veľmi low-costovo. Od Stadlera by som skôr čakal, že sa prihlásia s nejakou modifikáciou Tanga.

#148 Pri 5os/m2 to je dokonca len 195 cestujúcich. Štokhomské Urbosy AXL však majú pri šírke 2,65 m, dĺžke 31,175 m a obojsmernom prevedení kapacitu 217 cestujúcich, takže ak by sa pohrali s konfiguráciou interiéru, hádam by sa vedeli dostať aj na tých 240 (aj keď celé toto číslo je imho zo strany DPB nezmyselné).
Reakcia na: N/A #145:
Celkovo požiadavka na referencie pre špecificky 1000mm električky znie naozaj len ako snaha obmedziť "nesprávnych" výrobcov. Nevidím dôvod prečo by ako referencia nepostačovali akékoľvek električky.
Reakcia na: N/A #147:
Je mozne urobit aj na 1000mm ten St. Peterburgsky Stadler ?
Reakcia na: N/A #147:
Je nejaka realna moznost, ze to nevyhra Skodovka?
Reakcia na: N/A #147:
Ano, prave pozeram tu tallinnsku verziu. Cca 31m, rozchod 1067mm, vsetke otocne podvozky, 3 clanky. Kapacitu udava voz len 219 co nesplna podmienky, a nizkopodlaznost tiez neviem ako je. Podla fotiek su ale rovnako krajne podvozky na schodoch ako ma aj 29T. Ak by pridali mozno este okno na krajne clanky tak to natiahnu na 32,5m, cim aj kapacita by sa priblizila k 240 ludom. Treba vsak aj skrinu rozsirit. Tallinsky CAF ma len 2,3m
Reakcia na: Petto #146:
Stadler nemal dôvod požadovať predĺženie časového obdobia vykazovaných referencií, za posledné tri roky dodal úzkorozchodné električky pre Ženevu, St. Gallen či Bochum.

CAF naopak za toto obdobie dodal, ak správne počítam, iba šesť takýchto električiek - 3 ks pre Saint-Étienne a 3 ks pre Vitoria-Gasteiz. Keby si k tomu mohli prirátať tiež dodávky za Tallinn či Freiburg, pomohlo by im to.
Reakcia na: N/A #145:
Z čoho usudzujes caf? Stadler zrejme ma vhodny voz keď ho mal aj v 2014 ale skončil 2. po skode
Ako sa dalo predpokladať, lehota na predkladanie ponúk bola predĺžená - zatiaľ do 11. januára.

Zaujímavé je ale toto:
"Žiadosť o nápravu (...) – konkrétne proti podmienkam týkajúcim sa splnenia požiadavky rozchodu vozidiel 1000 mm resp. rozšírenia časového intervalu preukazovania referencií z 3 rokov na obdobie „za predchádzajúcich 5 rokov (60 mesiacov) od vyhlásenia verejného obstarávania“ "
Žeby sa súťaže nakoniec predsa len účastnil aj CAF?
Reakcia na: S499.1023 #142:
Myslím, že tých, ktorí písali zadanie do výberka, by sa mali pýtať niečo iné a nemal by som to byť ja, ale NAKA. Samozrejme, nemyslel som to z pohľadu cestujúceho, pretože tam to zmysel dáva.
Reakcia na: Solider #141:
Áno, mal by mať vlastné dvere. Prečo ich nemá, sa pýtaj u tých, čo písali zadanie do výberka. Ale pre cestujúcich to blbosť. nie je len preto, že Soliderovi sa zle prediera s bakuľou pomedzi vlkä.
Reakcia na: Minko #136:
Zaujímavé, že ešte s takou blbosťou neprišli pri autobusoch a trolejbusoch. Ja nehovorím o prvých, ani o druhých dverách. Buď by mal mať vodič vlastné dvere alebo by dvere mali byť pri kabíne vodiča z dôvodov, ktoré som uviedol a považujem ich za podstatné.
Reakcia na: Jakub #138:
To nie je proste pravda. Už preto, že plne otočné podvozky majú tendenciu sa vrtieť.
Reakcia na: Solider #135:
Tie dvere z pohľadu cestujúceho nie sú nezmyselne ďaleko ale správne. KeĎže už dnes nemáme usmernený nástup, mali by dvere umožňovať rozlev cestujúcich oboma smermi.
Reakcia na: S499.1023 #132:
Samozrejme, že je mať lepšie všetky podvozky dynamicky otočné ako dva plne otočné a dva pevné, práve to v tom príspevku píšem. Ale s druhou vecou s tebou nesúhlasím. Dynamicky otočné podvozky sú určite menej šetrné ku zvršku (ak vozidlo nemá mechanizmus natáčania článkov) ako keď má vozdilo všetky podvozky plne otočné.
Reakcia na: Solider #135:
btw, z pohladu "substratu" su praveze dvere kusok dalej za kabinou lepsie, "substrat" sa vie lepsie rozptylit a nie je tam zbytocne dlha "ulicka" okolo kabiny....
Reakcia na: Solider #135:
preformulujem tvoju otázku, je položená nesprávne. Prečo by mali byť prvé dvere striktne priamo pri kabíne vodiča? Škoda 29/30T nie je jedinou európskou električkou s takýmto rozložením dverí.🙂
Reakcia na: Minko #129:
Napríklad to, že vozidlo idúce pred ním neodblokuje výhybku a ostane zablokovaná (neprestaviteľná diaľkovo). Stáva sa to bežne. Alebo na starších výhybkách pri blokovaní podhadzuje. Otázka by skôr mala byť naopak, prečo by mali byť tie dvere tak nezmyselne ďaleko?
Reakcia na: fanatikmhd #128:
Ešte nikto nevydal pokyn zastavovať prednými dverami na úrovni vodiaceho pásu, takže platí čelom pri označníku bez ohľadu na polohu pásu a typ vozidla.
Reakcia na: 3pa3ck3 #125:
Takto je to riešené už aj v Petržalke.
Reakcia na: Jakub #104:
Prtože podľa môjho názoru, podloženého skúsenosťami (podloženými reálnymi číslami napr. opotrebovania dvojkolesí) je lepšie mať štyri dynamicky otočné podvozky ako dva plne otočné a dva pevné.
Navyše tu všetci vychádzate z premisy, že dynamicky otočný podvozok je čosi menje hodnotné ako plne otočný ale to nie je pravda.
Reakcia na: Urbanway 2423 #130:
Tusim nic tam nie je. Musia urobit tak ci tak.
Reakcia na: Petto #127:
Už tam je opravárenská základňa pre nové električky, alebo sa bude ešte len robiť?
Reakcia na: Solider #126:
aké sú základné dôvody prehodenia výhybky ručne a koľkokrát denne v špičke nastávajú? 🤔
Aký je problém okrem nejakej trápnej internej smernice (ktorá aj tak neplatí na zastávke Sad J. Kráľa v smere do Petržalky) zastaviť so škodofkou dverami pri označníku? Na vyššie spomenutej zastávke aj tak prestrelia častokrát prvými dverami aj označník (Výborná pozícia pre úsekový delič...), takže zastaviť na iných zastávkach mimo pár špecialít kde sa stojí v križovatke pomaly čelom za označníkom tak, aby pri označníku boli prvé dvere hádam nie je problém.
Pri posunutej čiare som fakt zvedavý koľké T/K budú zastavovať PRED označníkom 2 metre aby mali prvé dvere podľa čiary.....
Predpokladam ze nove elektricky uz pojdu asi do Krasnan ze ?
Reakcia na: Minko #117:
Hlavne to, že sa vodič nemusí predierať cez cestujúcich a tých “pár krokov” znamená pár sekúnd zdržania, ktoré sa môže premietnuť do pár minút meškania.
Reakcia na: Urbanway 2423 #124:
Predpokladám, že celý úsek je takto riešený (len ja osobne som to doteraz postrehol iba na Lafku - ale zasa ako vidiaci nejako nemám potrebu toto riešiť)
Reakcia na: ceres #120:
Vodiace pásy pre nevidiacich sú na zastávke Lafranconi už ďalej od označníka (len som si nevšimol, či to sedí na prvé dvere Škodoviek)
Reakcia na: ceres #120:
za normálnych okolností v BA alebo globálne? lebo globálne o tom nie som presvedčený 🤔
Reakcia na: Ma178rek #118:
v takom prípade vidím vhodnejšie riešenie ako píše Urbanway2423. Ale pri reálne fungujúcej infraštruktúre nie paródii na ňu koľkokrát reálne počas špičky musí vodič vystúpiť aby prehodil výhybku?
Reakcia na: Minko #117:
Azda pre nevidiacich. Za normálnych okolností máš prvé dvere na všetkých vozidlách takmer na úrovni označníka, len 29T/30T sa tomu vymykajú.

Prečo sa na kabíny vodičov nepoužívajú posuvné dvere?
Reakcia na: Ma178rek #118:
Mne sa v tomto prípade najviac páči riešenie kabíny v 15T (a podobných typov), kde má vodič vlastné dvere. V nových električkách, kde sú predné dvere hneď pri vodičovi, mi príde tá kabína veľmi malá a keď sa chce odtiaľ človek dostať musí si celé sedadlo otočiť o 90 stupňov.
Reakcia na: Minko #117:
Práve to je výhoda, nepredieranie sa cez cestujúcich v prípade prehodenia výhybky, bol som ráno raz v plnej 4ke pred coronou keď ešte jazdila aj 6ka a pri Chatámovi trebalo prehodiť
Reakcia na: Solider #115:
v čom je výhoda dverí priamo pri kabíne vodiča oproti 29/30T okrem toho, že urobí pár krokov menej?🤔
Reakcia na: Solider #115:
Ja som nemal ambíciu porovnávať celkovo Artic voči 29T/30T, len som si prešiel jednotlivé položky z "kvalitatívnych parametrov" ovplyvňujúcich bodový zisk za technické riešenie v tomto tendri. A vychádza mi z toho, že Škodu to vôbec nemá prečo motivovať, aby sa prihlásila s Articom namiesto 29T. Bohužiaľ. Osobne by som tu radšej videl Artic, pokiaľ to z prevádzkového hľadiska doteraz nie je nejaký ťažký prúser.

A aké sú zatiaľ skúsenosti so Stadlermi v Ostrave?
Reakcia na: ceres #114:
Myslím si, že výhod Articu je viac - napríklad aj dvere nachádzajúce sa bezprostredne pri kabíne vodiča, čo pri 29T/30T chýba a je to podľa môjho názoru výrazný nedostatok.
Reakcia na: Petto #113:
Pôvodný helsinský Artic je na metrový rozchod, čiže to by šlo, ale keď si prejdeme technické kritériá... Obsaditeľnosť vyššiu mať nebude, predpokladám viac hluchého miesta v interiéri. (Splnil by vôbec podmienku minimálnej obsaditeľnosti 240? 29T to spĺňa len tak tak.) Za podiel otočných podvozkov by mal bod navyše. Adhézna hmotnosť opäť remíza alebo bod navyše, ak by na Articu aj pre Bratislavu nechali všetky podvozky hnané. Šírku uličky v 29T sa mi nepodarilo dohľadať, ale v Articu určite nebude širšia.

To mi vychádza, že ak by sa Škoda prihlásila s Articom, za kvalitatívne parametre by získala nanajvýš 2 body naviac (podiel otočných podvozkov, adhézna hmotnosť) než keby sa prihlásila s 29T, a možno ani to nie, a cena by bola istotne vyššia. Vplyv na celkové hodnotenie sa bez iných ponúk ťažko odhaduje, ale vychádza mi to, že by šli sami proti sebe. Takže asi jedine, že na pozadí padla dohoda, že Bratislava chce Artic, a teda sa majú prihlásiť s ním, alebo ho Škodovka chce/potrebuje z nejakého dôvodu tlačiť aj na úkor ďalšej výroby 29T...

Škoda, že Škoda nekúpila Transtech ešte pred predošlým tendrom pre Bratislavu. Možno by sme tu Articy mali už teraz... Aké sú s ním doterajšie skúsenosti v mestách, kde už jazdí? 39T/40T sa vyrábajú v Plzni alebo vo Fínsku? Alebo kombinovane?
Teoreticky by sa mohla prihlasit SKodovka aj s planovanou plznackou 40T v 1smernej verzii ak to vedia prerobit na 1000mm. Krajne clanky predlzit o 1 okno a predlzilo by sa to z 29m na 32,5.
Ocakavam napadnutie sutaze. Dat na prihlasovanie sa len cca 1 mesiac je velmi malo. EU bude isto namietat ked sa prihlasi len SKodovka 😶
Reakcia na: Urbanway 2423 #110:
Preco by tu mali ostat do 2030 ? Ak sa podari zaobstarat 30ks jednosmeriek, 10ks obojsmeriek a asi 30ks 45m elektriciek tak vyradit sa mozu "nienovostavbove" K2S tj 25ks, 1,2 seria T6 23 suprav a T3G 6ks dokopy 54 suprav/vozov. Tie budu nahradene 70ks novymi vozmi. Ak vsak pribudne (okrem Petrzalky) i trat okolo SND tak uz to nevyjde.
Reakcia na: Solider #108:
Ja som zvedavý, koľko rokov tu ešte s nami T6-ky budú. Osobne tipujem, že min. do 2030, tak len dúfam, že sa z nich nestnú druhé Karosy. 🙂
Reakcia na: Solider #108:
Áno, to sa aj mne vidí ako najrozumnejší scenár.
Reakcia na: Viko #83:
V prípade T6 si ani modernizáciu neviem predstaviť, nielen z technického hľadiska, ale hlavne z ekonomického. Ak sa bavíme o tom, že by sa urobil farebný refresh a výmena, resp. doplnenie niektorých prvkov, T6 môžu v "pôvodnom" stave dožiť, pospájať sa do trojíc a vypomáhať v čase špičky na najvyťaženejších linkách.
Reakcia na: Ámos #88:
Je to presne to isté, ako keď je vo vlaku radený vyleštený a vyumývaný Bautzen s koženkovými sedadlami a hneď za tým modernizované Bmz. Odvezieš sa hocičím, ale ten dojem z cesty bude v modernejšom interiéri pre bežného cestujúceho oveľa lepší. Nie pre šotouša, ktorý potrebuje sťahovacie okno a prepínač svetiel tma/pískaní. Alebo taxislužba - vanilkovými Wunderbaumami vyvoňaná Felicia vs. Hyundai i30.
Reakcia na: S499.1023 #94:
Nie, bohužiaľ som nemal tú možnosť sa Kurzgelenkwagen viezť. Viezol som sa asi všetkými koncepciami okrem tohto a Cobry. Ja sa tým nesnažím povedať, že sa v tom nedá viezť pohodlne, na trati v perfektnom stave a s perfektnou geometriou to ide aj pri Multigelenk. Stačí sa pozrieť do Blavy, síce to v stredných článkoch nie je vôbec žiadna výhra, ale nehádže to tak vo všetkých oblúkoch ako to hádzalo napr. na Americkom námestí. A áno, Kurzgelenkwagen môže byť prívetívá k zvršku. keď má nejakú mechaniku, ktorá článkami otáča (napr. KT4, niečo na spôsob Twisttram alebo GT4 Stuttgart). Ale Avenio má iba vzduchové piesty, ktoré sa články snažia celý čas iba vyrovnať, takže keď vchádza do zátačky, najprv zatočí podvozok a keď tento "narazí" do kasne, tak sa začne otáčať aj tá. Samozrajme, že sú tam aj nejaké tlmiče. Ak rozumieš nemecky, tak je to pekne vysvetlené na wikipédii: https://de.wikipedia.org/wiki/Gelenkwagen_(Stra%C3%9Fenbahn) . Ja týmto vôbec nechcem zhadzovať vozidlá koncepcie Kurzgelenkwagen, majú aj veľa pozitív (prejazdný profil, malý minimálny polomer oblúka atď.), ale je pri nich potrebné mať a udržiavať zvršok v perfektnom stave. Mimochodom, v tej práci je pri Kurzgelenkwagen vyslovene napísane "nepřívětivá vůči infrastruktuře (velký úhel náběhu)". Ja fandím viacej koncepciám ako je Artic, ForCity Alfa, ULF alebo Cobra, ktoré majú všetky podvozky otočné. Samozrejme ani tie nie sú bez chyby, ale sú k zvršku najšetrnejšie.
Reakcia na: Ferro78 #13:
Ja Ťa optavím, autobusov má byť 70.
Reakcia na: ceres #90:
Nie, voči Škodovkám v Bratislave nie, ja som to mysle skôr celkovo, ak sú na trhu vozidlá s plne otočnými podvzokami, nevidím dôvod na to tam dať dynamicky otočné, nieto už pevné.
Reakcia na: Urbanway 2423 #58:
tipujem cena a menej miesta ktoré zaberajú
Reakcia na: Viko #101:
Obávam sa, že tam nie je miesto.
Reakcia na: S499.1023 #42:
Inak, na toto mi napadlo jedno riešenie - keď na autobusy existuje už desiatky rokov možnosť mať klímu nie na streche, ale uloženú v "kufroch" s vetrákom priamo na bočnici, naozaj je rocket science vymyslieť niečo podobné na T6? Hoc aj len ako bedňa pod sedadlom, nech teda nezasahujeme do podvozkovej časti?
Reakcia na: si #99:
myslím, že v zime vzhľadom na ich tepelnonetesnosť úplne stačí tá druhá časť tvojho nápadu na dosiahnutie mnou dopytovaného účinku 😁
Reakcia na: Minko #89:
v zime staci otvorit dvere pred vyjazdom z obratiska a nezapnut kurenie 😃
Reakcia na: N/A #92:
To len okopirovali tender z 2014 tusim ci ? 😁 Vidim to na dalsie Skodovice 29T. A asi Stadler sa tiez prihlasi o5
Reakcia na: Dispecer #82:
Ríšske či rižské 🙂?
Reakcia na: Jakub #79:
Prax hovorí niečo iné. Kurzgelenk vozidlá sú ku zvršku extrémne šetrné. Okrem toho to takto v tej diplomovke aj píše.
Reakcia na: ceres #77:
Myslíš düsseldorfské "combiná naruby" NF8/NF10/NF8U? Tak to sú vozidlá s takými jazdnými vlastnosťami, že si Düsseldorfčania pochvaľovali pri porovnaní jazdné vlastnosti Poršetry. A je to dané presne tým ako v Bratislave - vodič, ktorý sedí na otočnom podvozku, to kalí do oblúka ako s PCC a je mu jedno, čo sa deje vzadu.
Reakcia na: Jakub #75:
Viezol si sa niekedy v živote kurzgelenk vozidlom alebo vychádzaš len z teoretických predpokladov?
Reakcia na: ceres #73:
Neviem, ako je to s podvozkom Avenia, možno by sa na metrový rozchod musel vyvinúť nový, pôvodné adtranzácke GT6M/GT6S mali iné podozky ako GT6N.
Ale určite to je riešiteľné, Solaris Tramino Jena/Braunschweig má kurzgelenk koncepciu na metrovom rozchode.
A prejazdný profil majú kurzgelenk vozidlá najlepší.
Lenže kurzgelenk koncepcia nezodpovedá Polákovej dogme PLNE otočných krajných podvozkov a preto Avenio ani kurzgelenk Tramino nespĺňajú zdanie.
Reakcia na: Urbanway 2423 #85:
Ale ak presne zadefinuješ, čo chceš, tak ti pri výbere stačí rozhodovať sa podľa ceny. Lebo ako inak rozhodneš, ak niekto ti ponúkne vec za 2 mil. € podľa opisu a druhý za 2,1 mil. €, ktorá má 3 veci na vyše (ktoré ale v praxi nie veľmi využiješ)? Podľa sympatií k výrobcovi?
Reakcia na: Jakub #78:
Ja som to pochopil tak, že Avenio považuješ za "krok vzad" #75) voči bratislavským Škodovkám (z pohľadu opotrebenia tratí). Tak som sa pýtal, že či tie krajné otočné podvozky na Škodovkách naozaj objektívne pomáhajú, lebo z pohľadu cestujúceho to vo vnútorných článkoch občas hádže riadne, a nejaký súvis medzi tým a účinkami na trať hádam bude... Za prehľadovku každopádne ďakujem.
Reakcia na: Ámos #88:
Ako si predstavuješ vychladenie T6? 🤔
Reakcia na: Solider #80:
Cestujúci hlavne vnímajú, že každé ráno o 6:01 príde L1 zmeškaná minimálne 2 minúty.
A "dedo" na Dubnickej pomste to dokáže meškanie natiahnúť na 4-5 minút. 😁 😁
Kľudne T6 ak sú čiste, vykúrene/vychladené, v dobrom technickom stave a načas.
Reakcia na: Urbanway 2423 #85:
Myslím, že pri eurofondových obstarávaniach to ani inak byť nemôže
Celkom zaujímavé tieto obstarávania.
V realite nám môžu vyhrať traja rôzny výrobcovia v troch tendroch a víťazmi môžu byť iné spoločnosti ako Škoda.
Bratislava tak nakoniec môže skončiť z roztriešteným vozidlovým parkom električiek 😃
Reakcia na: N/A #84:
Takže zase bude rozhodujúcim faktorom hlavne cena? Škoda... 🙁
Short description:

Predmetom zákazky je vyrobenie, dodanie a schválenie na prevádzku 30 ks nových nízkopodlažných jednosmerných električiek s dĺžkou do 32,5 m pre rozchod 1000 mm, s kapacitou aspoň 240 cestujúcich pri 5 os. /m2, s podielom nízkej podlahy aspoň 85 %.

Award criteria:

Quality criterion - Name: Technicko-kvalitatívne parametre (bližšie v SP) / Weighting: 20
Price - Weighting: 80

Conditions for opening of tenders
Date: 22/12/2020

https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:556375-2020:TEXT:EN:HTML&src=0
Reakcia na: Solider #80:
Ale ja toto nijako nerozporujem... Akurát si myslím, že facelift farebnej palety a modernizácia sú dva diametrálne odlišné pojmy, ktoré nie je dobré skrývať pod jednu strechu, lebo ľahko to potom dopadne tak, že kompetentní zavrhnú aj to prvé, ak na to druhé nebude.
Reakcia na: Valec #81:
Už aj ríšske T3A a T6B5 (po reko interiéru) vyzerajú v interiéri jemne modernejšie... 🙂
Reakcia na: Solider #80:
Pritom si stačí porovnať stav a vzhľad našich T6 a o dva roky mladších T6 DPO.
Reakcia na: Viko #63:
Zabúdaš na to, že úroveň cestovania vytvára aj vizuálny vzhľad exteriéru aj interiéru vozidla a jeho primeranosť dobe. T6 už jednoducho sú zastarané a nemoderné vozidlá a cestujúci to tak vnímajú.
Reakcia na: ceres #77:
https://dspace.cvut.cz/bitstream/handle/10467/70677/F2-DP-2017-Wasserbauer-Radek-DP-Systemove%20reseni%20mezivozoveho%20prechodu%20tramvajoveho%20vozidla.pdf?sequence=1&isAllowed=y

V tejto diplomovke je to pekne popísané, skoro všetky koncepcie vozidiel. Začínajú na strane 26, konkrétne "Avenio" máš na strane 30. Tam ono nejde až tak o to šľahanie do strán, ako poškodzovanie koľají tými električkami.
Reakcia na: ceres #77:
Neviem, či chápen správne, ale Avenio nemá ani jeden podvozok pevný. Všetky sú otočné, ale len do určitého uhla. Keď tento uhol dosiahne, tak sa skriňa správa podobne ako pri pevnom podvozku (na obrázku). Samozrejme že medzi článkami sú aj vzduchové piesty, aby sa celý voz na rovnej trati nevlnil. Articom ako takým som sa ešte neviezol, ale viezol som sa Bombardierom NGT8 v Krakówe, ten má úplne rovnakú koncepciu ako Artic, a tá jazda bola úplne bez hádzania do strán. Samozrejme že to hádzanie súvsí aj so stavom trate, ale električky s pevným podvozkom ten stav rapídne zhoršujú kvôli vysokému uhlu nábehu.
Reakcia na: Jakub #75:
Nehádam sa, Articom som sa zatiaľ neviezol. Ale sú tie krajné otočné podvozky z pohľadu účinkov na trať naozaj taká výhra, aj keď zvyšok vozu má podvozky pevné, keď vravíš, že Avenio by bol krok vzad? Ako cestujúci som pri prejazde oblúkmi v Budapešti nikdy nezažil také šlehy do boku ako v Bratislave... Nejaké skúsenosti z Düsseldorf by neboli (ak sa to dá porovnávať)?
Reakcia na: Urbanway 2423 #67:
Keď už sme pri tom, ja som na označníky vravel, že nemá zmysel zavádzať nové, ak momentálne ani už existujúce kusy v podobnom vyhotovení (viď Aupark, alebo tie lamelové ovály čo mali rádio) nedokážu udržať na vizuálne primeranej úrovni a len ich do nemlátom preliepajú a plátajú... Lebo verejný priestor možno ešte viac špatí síce moderný, ale dogabaný označník, než zastaralý, ale bezchybný.

A to isté sa dá povedať aj o vozidlách, dovolím si jedno prirovnanie. Všetci obdivujú švajčiarsku dopravu - a nie preto, že by mali všetky vozy novučičké ultramoderné, ale preto, že aj to staré je stavom techniky i poriadku na výbornej úrovni. A slušnú úroveň vie ponúknuť aj T6, ak nepozerám cez doryté sklo a nedržím sa ikskrát lajdácky pretretej olúpanej tyčky. Úprimne, drobné zásahy hneď sa mi zdajú ako lepšia investícia, než čakať, že raz bude dáka modernizácia - lebo tá sa pri aktuálnych finančných možnostiach povlečie tempom tak jedna súprava za rok a v horšom prípade dopadne ako 7085...
Reakcia na: ceres #73:
Myslím si, že dať tam električky s pevnými alebo len dynamicky otočnými podvzokami (narážam na Avenio) by bol krok dozadu. Osobne moc pevným podvozkom nesympatizujem a myslím si, že ani dynamicky otočné nie sú o nič lepšie, otáčajú sa iba o nejaké 3° ak sa nemýlim. Siemens momentálne Avenio na úzky rozchod nemá v ponuke, ale Avenio vychádza z vozov AEG GTXN/M/K/S, ktoré majú aj úzky podvozok (všetky verzie okrem N) a sú stále nízkopodlažné, takže problém vyrobiť to by asi nebol. Ja osobne si myslím, že najlepšia voľba by bola ForCity Smart, keďže dokáže mať pri úzkom rozchode všetky podvozky otočné a interiér relatívne nízkopodlažný.
Reakcia na: Urbanway 2423 #72:
Subjektívne mi zastávka s dlhodobo chýbajúcimi/poškodenými cestovnými poriadkami príde v Bratislave oveľa zriedkavejšia ako obutá súprava s dočarbaným zadným vozňom. Ale to nie je pointa.

Keď to potrebuješ prirovnávať k vybaveniu zastávok, tak mi to skôr sedí na situáciu, kedy by si navrhoval výmenu plechových označníkov vzor Ukrajina (https://imhd.sk/transport/galeria-media/506/Sevastopo%C4%BE-%D0%A1%D0%B5%D0%B2%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D1%8C/43020/Zast%C3%A1vka-Leninskovo-komsomola) za modernejšie a krajšie a Viko len podotýka, že by pre kvalitu služby možno bolo podstatnejšie mať na tej zastávke v prvom rade cestovné poriadky s konkrétnymi odchodmi a trasou...
Reakcia na: S499.1023 #68:
Vďaka. Neviem, či to je len sumarizácia doterajších objednávok alebo to mám chápať tak, že Siemens aktívne Avenio pre metrový rozchod neponúka? 😞 https://www.mobility.siemens.com/global/en/portfolio/rail/rolling-stock/trams-and-light-rail/avenio.html

Ako je to s prejazdným profilom? Museli by sme ísť pri niečom s takto veľkou vzdialenosťou k prvému podvozku na 2,4 m šírku? Alebo by na pár miestach stačil zákaz obchádzania a dala by sa použiť 2,55 m skriňa?
Reakcia na: ceres #70:
Odkiaľ berieš tú istotu, že u označníkov bude tá údržba lepšia a vitrínky nebude špinavé a doškrabané. 🤔
Ja tajne dúfam že časom už budú mať nové vozidlá plne LED svetlá ako pre exteriér tak aj interiér, pretože nesvietiacy článok/ značne tmavé časti nie je vábny či je to Škodovka alebo CAFko, detto smerovky/ stretávačky.
A vozidlá s determálnymi sklami by potrebovali mať implementované trasenie volantom/radičom keď napr. teraz na jeseň/ v zime sa skorej stmieva že netreba čakať do úplne tmy/šera kým sa smú zapnúť svetlá pre salón.
Pre stav našich tratí- oblúkov hlavne aby bolo čo najviac otočných podvozkov a preškoľovanie vodičov že nie je len 1.článkom sa má ísť normálne.
Reakcia na: Urbanway 2423 #67:
V tom, že aj s tým novým interiérom budú pravdepodobne naďalej hlučné a špinavé, lebo pretrvávajúca neúdržba. (A keby hlučné a špinavé neboli, tak ten zastaraný interiér až toľko nevadí, aspoň mne určite nie.) Mať niečo načančané a zároveň rozpadnuté, je taký správne balkánsky prístup hodný Bratislavy.
Reakcia na: ceres #66:
Má nižšiu podlahu, čo bola podmienka Viedne. Vychádza z Bombardieru Incentro, čiže Flexity Berlin. Základná koncepcia je rovnaká.
Reakcia na: ceres #59:
Z hľadiska jazdných vlastností (ako komfortu cestujúcich, tak aj účinkov na trať) je Avenio zatiaľ neprekonateľné. Len tie stratené priestory v interiéri sú dosť veľké. Ale Artic by tiež nebol zlý, lenže tam je to zasa labyrint medzi podestami-
Reakcia na: Viko #63:
Toto isté sme si mohli povedať aj pri označníkoch. Veď tabuľky s linkami tam sú, názov a charakter zastávky tiež a konečnú zastávku si cestujúci prečíta v CP vo vitrínke, keď si bude pozerať odchody. Ale nepovedali sme si to, lebo sme chceli ma reprezentatívne označníky hodné 21. storočia, v čom je to iné oproti zmene designu interiéru T6-iek? 🙂
Reakcia na: ceres #59:
Ach, tak som si koncepčne tie Flexity Berlin/Wien poplietol s GTxN... Hm, prečo si vlastne Viedeň vybrala/prečo im bolo ponúknuté Flexity Wien a nie "bežné" Flexity 2? V čom sa líšia?
Reakcia na: Mhr1 #22:
Inac, preco sa v dnesnej dobe tolko malo pouzivaju T3P? Ak sa nemylim tak v 2017 sa stalo aj to ze vsetkych 11 suprav bolo pridelenych jednemu vodicovi, co je tiez pekne kocurkovo.
Reakcia na: Urbanway 2423 #23:
Ja pocitam vek od vyroby, lebo skrina je povodna. Taka 7103 bola modernizovana az v 1998, ale silne pochybujem ze by bola na lepsej urovni nez 20 rokov mladsia T6 alebo T3G.
Reakcia na: Solider #60:
Fajn, takže keď sa cestujúci nešotouš povezie na Kiel Ideo v tmavom interiéri za rytmu plochých kolies a drncajúcich deklov, bude mu lepšie na srdci, než keby to zažíval v krémovom interiéri na sedačkách ČKD? 😃
Keď je interiér čistý, jazda pohodlná, a dostanú sa ku mne potrebné informácie, rok výroby môže byť aj 863, to je fakt len číslo ktoré ti houby povie o úrovni cestovania...
Reakcia na: Solider #60:
Viedeň, Zurich robia nejaké modernizácie interiérov na starých vozoch? Pritom to tam pôsobí ešte archaickejšie.
Plochy na kolesách má DPB aj na nových vozoch - 29T, 30T... To, že nie je DPB schopný robiť údržbu, neznamená, že sa musí investovať do vecí, ktoré s tým nesúvisia (ale je to už zaužívaný slovenský zvyk...)
kockatymi kolesami 😂 😂 to bolo trefne 👍
Reakcia na: Viko #35:
Čo si má cestujúci nešotouš myslieť, keď sa mu na zastávku dovalí zúrivo klepkajúca T6 s kockatými kolesami, vnútri ho víta interiér v stave skanzen 90. rokov, za zvukov všelijakých klepotov a iných zvukových prejavov prevodoviek a trakčných motorov a s dočmáranými zadnými vozňami?
Reakcia na: Mhr1 #11:
Ja si naopak myslím, že otočnosť krajných podvozkov je jeden z dôvodov, prečo veľká časť bratislavských vodičov so Škodovkami doteraz jazdí cez oblúky nevhodne, a trpia tým ako vozidlá a trať, tak cestujúci...

Mne Avenio alebo Flexity Berlin/Wien prídu ako rozumný kompromis. Alebo prišlo v posledných rokoch na trh aj niečo pre našu sieť vhodnejšie? Neriešim teraz interiér, ale jazdné vlastnosti. Ostatne, keby sme mali trate perfektne naprojektované a udržiavané, tak tých oblúkov tu zas nemáme toľko, aby tu nemohli komfortne jazdiť aj vozy s pevnými podvozkami. Keby bolo keby...
Vie mi niekto vysvetliť, aké výhody majú vozidlá s pevnými podvozkami?
Reakcia na: peepay #53:
No neviem, zo skúseností som zistil, ako málo stačí bežným cestujúcim k tomu aby si mysleli, že to je nový voz. Tá nízkopodlažnosť je bohužiaľ kameň úrazu T6, s ktorým sa nedá nič robiť.
Reakcia na: peepay #54:
Beriem že na ten dizajn má každý vlastný názor, no pointa je, že bol navrhnutý špeciálne pre Bratislavu (napr. horizontálne zaostrená časť na maske vozidla má odkazovať na predok lode, plaviacej sa po Dunaji). Ak by sa teraz vzalo nejaké typové riešenie, išlo by o výrazný krok späť.

Mne na 29/30 T najviac prekáža interiér - nebyť červených poťahov sedadiel, ide o sterilnú nemocnicu. Ak by sa tam decentne pracovalo s červenými a čiernymi doplnkami, výsledok by bol omnoho lepší.
Reakcia na: FFF13 #43:
No ale práve CAF Urbos či Alstom Citadis sú vozidlá čisto s pevnými podvozkami, ak sa nemýlim...
Reakcia na: N/A #4:
Mne sa praveze dizajn 29T/30T nepaci, bol som sklamany ked som ich prvy krat videl. Nejako som si zvykol za ten cas, ale stale ma neohuruju.
Ked Skoda, tak dizajnovo su podla mna najvydarenejsie 26T/28T, tie sa mi vyslovene pacia, takze nieco nove s takym dizajnom by som privital.
Reakcia na: Urbanway 2423 #47:
Nemyslim, ze by sa tak potesili "novemu" vozu. Ved by to ani nebolo nizkopodlazne, ani moc tiche...
Reakcia na: johnnyjanko #49:
Auckland😁
Reakcia na: FFF13 #43:
Samozrejme že CAF a Siemens vedia vyrobiť tiež interiér v usporiadaní 2+2 a bez "hluchých" miest:
Avenio Haag - https://assets.new.siemens.com/siemens/assets/api/uuid:d08bfc2a-0f91-46e7-9b37-abafb2b6438b/product-specification-avenio-e.pdf
Urbos Štokholm - https://abload.de/img/caf_urbos_axl_stockhohbjd8.jpg
Reakcia na: Petto #46:
To som nevedel.
Reakcia na: guest #45:
Keď sa ti nachvíľu odnechce trollovať, tak porozmýšľaj, či na svete existuje nejaké veľké mesto s vysokou kvalitou života, v ktorom nie je vysoký podiel MHD a cyklodopravy. Ak také nájdeš, môžeš sa tam presťahovať.
Reakcia na: guest #45:
Neviem, kedy a kde nieco take povedal, ale to, ze chce zvysit podiel prepravneho vykonu MHD v celkovej delbe na ukor IAD, nie je nic zle, skor naopak.
Reakcia na: S499.1023 #41:
Redesign (nové sedačky, premaľovanie interiéru, tónované sklá,...) a tie rôzne malé vylepšenia, aby tie najstaršie T6-ky nepôsobili tak staro (akože cestujúci prežijú aj v starom voze, ale myslím si, že ak by im došla prerobená T6-ka, hneď by sa potešili, že aký "nový" voz im prišiel). 🙂
Reakcia na: guest #45:
Nie su,ale su v plane.
Reakcia na: FFF13 #44:
Vozidlá 45m ani 50m nie sú obstarávané. Vallo sa myšlienky všetci do MHD nevzdáva.
Reakcia na: guest #25:
Podľa mňa je to už priveľa, najmä čo sa týka až priveľkej nepotrebnej kapacity. 45m - možno max. 50m úplne stačí
Reakcia na: Mhr1 #11:
s tými otočnými podvozkami súhlasím, len na videu som videl Pražskú 14T a stačilo mi🙂. CAF ani Siemens nerobia aj interier so sedenim 2+2?
Reakcia na: Urbanway 2423 #37:
Dostatočne výkonná klimatizácia by sa do T6 ťažko dosadzovala kvôli pevnosti skrine. Tie ostatné detaily by som ani nepovažoval za modernizáciu
Reakcia na: Urbanway 2423 #33:
Čo konkrétne by si si predstavoval pri modernizácii interiéru?
Reakcia na: fanatikmhd #32:
Neklam, podvodník. NIKDY som nehovoril, že to nejde, napak som presne vymenoval, čo by sa muselo spraviť.
Reakcia na: ufo #31:
Ale tá tyristorová výzbroj žerie kvôli svojmu veku a koncepcie ako odporová, nevie rekuperovať a je čím ďalej väčší problém s dielmi. Tie vozä treba nechať dožiť a v Sofii ešte (možno - lebo sofijská úzkorozchodná sieť nie je kompatibilná s tak širokými vozidlami, takže by sa museli previazať na normálny rozchod) narobia parády 😋 .
Reakcia na: guest #34:
Dobre, ale 65-metrové (veď tie by boli dlhšie ako najdlhšia električka) súpravy by v súčasnosti asi ani nebolo možné zaviesť.
Reakcia na: Viko #35:
Dosadenie klimatizácie, modernejší design interiéru (pri 1. a 2. sérii), nové LCD panely, nový palubák (príp. aj s anglickými hláseniami), prípadne plnofarebné LED displeje, možno aj USB porty a iné. Za modernizáciu som pokladal aj technické vylepšenia, ale keďže mi niektorí napísali, že to netreba, tak potom by som za modernizáciu pokladal aj takéto vylepšenia "pre cestujúcich" pretože, ak tu majú T6-ky jazdiť ešte 20 rokov, tak by si nejakú generálku interiéru zaslúžili.
Reakcia na: guest #34:
Ano, ale prestupovat na kazdej tretej zastavke 😃.
Reakcia na: Urbanway 2423 #33:
Za modernizáciu pokladáš výmenu sedačiek? Či čo také nedostatočné tam je?
Reakcia na: Urbanway 2423 #26:
Ak Vallo a spol. dokončia svoju víziu, tak 99% ľudí bude (musieť) cestovať MHD. Budeme mať takt každých "55" sekúnd?
Reakcia na: ufo #31:
Myslel som aj modernizáciu interiéru.
Reakcia na: Urbanway 2423 #30:
Otázka : Čo vlastne potrebujú T6 za modernizáciu? Opravami poprebiehali behom života väčšina (daktoré navyše extra po veľkých nehodách), všetky časti sú po zmenách, úpravách, a sú vyladené relatívne "dokonale". splňujú potreby prepravy (veľkokapacitné, možné spriahnuť do 3člennej súpravy, akurát nie sú NP), a jediné, čo u nich stojí za zmienku je dosadenie klimatizácie a tónovaných okien (1 a 2 séria), ale to je viac menej humanizácia než modernizácia. Narozdiel od K2 kde došlo k zásadným zmenám (od designu, cez elektrovýzbroj, komplet kabeláž a podobne) by u T6 s relatívne stále spoľahlivou TV3 sme sa posunuli kam? Ku progresu ako pražské KT8?


Čo sa týkalo spájania kačíc, to som spomínal ja, zvozil ma laminatron ako všetko nejde, ako K2 nie sú stavané na mnohočlenné riadenie po stránke konštrukčnej.... Následne som dostal maily od ďaľších, ktorí toto tvrdenie vyvrátili, takže stále by to bolo v hre. Otázne však je, či to má akýkoľvek zmysel ak sa nájdu prachy na nové vozy. Lebo úprava zastávok, vozidiel, autorizácia, skúšobná prevádzak, je dosť peňazí v výsledku na to, aby sa ak sú peniaze neoplatilo skôr už rieši nové vozy (najmä v pohľade na vek K2S - reálne by stáli za úvahy len 126-134, možno ešte 135.... Z toho je 131 autoškola....)
Reakcia na: Urbanway 2423 #30:
Veď majú tyristorovú výzbroj, novšou výzbrojou sa už toho veľa neušetrí. Úplne postačí kvalitná údržba.
Reakcia na: Viko #29:
Máš pravdu, ale potom treba tie T6-ky zmodernizovať, o čom som ale zatiaľ nič nepočul (a niekto tu aj raz tvrdil, že sa do nich neoplatí investovať), preto som rozmýšľal, čo sa s nimi plánuje po dodaní nových električiek. Pripravuje sa niečo alebo zatiaľ nič?
Reakcia na: Urbanway 2423 #24:
Veď dobre, ale keď ti naraz končí životnosť dvoch rôznych typov, budeš ju predlžovať na type so starším rámom, menšou kapacitou a horším pojazdom? Alebo zainvestuješ do toho, čo lepšie spĺňa tvoje potreby?
Reakcia na: guest #25:
To je dobrá blbosť... ak by sa dalu doobjednať 2 články do 29T/30T malo by to okolo 12m navyše čo by bolo maximálne 45m vozidlo ktoré by sa vošlo všade okrem úvrate Molecova a momentálne aj na Jungmanke.
Reakcia na: guest #25:
Na Chlumeckeho clovek nastupi, prebehne dopredu a vystupi na Astronomickej? 🙂
Reakcia na: guest #25:
O tom som nepočul, ale 65-metrové súpravy by boli ale sakra dlhé a pre Bratislavu by podľa mňa mali až príliš veľkú kapacitu. Ešte spojiť dve 24-metrové električky, ako tu už niekto navrhoval, by sa dalo a nebolo by to ani premrštené, ale spojiť dve 32,5-metrové by podľa mňa bolo trochu moc (nehovoriac o problémoch na zastávkach, križovatkách a iné).
Neplánovalo sa spájanie dvoch 32,5m vozidiel? (Asi nie, keď v KV sú označníky osadené tak, že 2 vodidlá na zastávku nevojdu.)
Reakcia na: Mhr1 #22:
A nebudú mať/nemajú už aj najstaršie T6 I. a II. série koniec životnosti? O vyradení T3P hádam ani nie je reč, podľa mňa by sa skôr mali vyradiť tie T3G a T3M (to je celkovo 7 súprav + nejaké tie najstaršie K2, to by akurát vykryli nové električky aj s rezervou pre Petržalku).
Reakcia na: Andrej #21:
Neviem, či si rozumieme. Ja počítam vek od poslednej modernizácie (nie od výroby), modernizovali sa vôbec niekedy T6-ky (ak áno tak sa ospravedlňujem, lebo sa mi to nepodarilo nájsť) v takom rozsahu ako K2 (ak správne čítam, tak tie sa modernizovali medzi rokmi 1998-2009)?
Aby bolo jasné - modernizácia predlžuje životnosť o 15-20 rokov. Tú majú ale už prvé K2S za sebou. Takže na vyradenie sú postupne K2S a malo by sa to robiť a) v poradí podľa roku rekonštrukcie (nie podľa celkového veku) a b) až keď nabehnú na plánovanú VP - ktorá sa už neurobí a tým sa vlastne ušetrí, že sa do nich už nemusí ďalej investovať. Len dúfam, že sa nebudú robiť bezhlavo VP aj na prastaré električky a potom, keď príde dodávka 30 električiek, tak sa vyradia aj vozy krátko po oprave (viď napr. 7757, 58 a ďalšie...). No a z T3 sú na vyradenie postupne T3M, T3G, T3S. Ale určite nie T3P. To sú skôr na rade T6. T3P určite až ako posledné. Veď posledná bola rekonštruovaná 7795+96 v r. 2013, tá naozaj nemá nič poriadne po rekonštrukcii najazdené, keď si uvedomíme ako málo jazdia T3P po roku 2017.
Reakcia na: Urbanway 2423 #20:
Jedine K2ky, ktore su mladsie nez T6ky, su novostaby 7126-7134.
Reakcia na: Petto #17:
Niektoré T3 a T6 sú ale naozaj staršie ako K2-ky. Ako sa tu už písalo v inom vlákne, K2 sa nevyradia (v prípade, že ešte nedosiahli svoju životnosť) len kvôli svojej nízkej kapacite, bolo by to neekonomické. Samozrejme tie 1. série sa asi vyradia, ale určite sa vyradia aj nejaké T3 (možno aj T6).
Reakcia na: MatejBA #5:
Určite musia byť modernizované, už v roku 2014 boli tie vozidlá oproti konkurencii zastarané. Osobne by som dosť uvažoval nad tým, či by som im dal znovu zarobiť, obzvlášť po skúsenostiach s ich servisom a vyhováraním za ich zjavné technické nedostatky na vozidle, za ktoré sa zbavujú zodpovednosti.
Reakcia na: Ferro78 #13:
Riesi sa financovanie. Vraj to skusaju aj cez nejaky OP. Odpoved od FB Valla z 8.10. na tuto temu:
"Dobrý deň, je to podržané a v riešení sú aj ďalšie dotácie - uvidíme. Nie je to zrušené, ale budem o tom informovať."
Reakcia na: Urbanway 2423 #16:
Jasne ze K2S su na odstrel ako 1. Hlavne tie prve serie. No najma z kapacitnych dovodov.
Reakcia na: Andrej #14:
Tipujem, že asi najstaršie T6-ky a najstaršie T3-ky. K2S ešte nemajú až taký vysoký vek.
Reakcia na: Ferro78 #13:
Je to pozastavené kvôli nedostatku financií.
A co tymto nahradia? K2S, vsetky T3 okrem T3P, alebo T6A5?
Jedna otázka trochu mimo tému. Ako to dopadlo z nákupom 60 tureckých autobusom zo začiatku roka ? Ešte je to aktuálne ?
Vzhladom k cenam ocakavam vyhru Solaris-Stadler, ktory siel cenou dole. Stadler bol 2. v sutazi, ked namvyhrala 29T, no to bol este bez polskej prichute.
Reakcia na: FFF13 #7:
Ale pozor na CAF-y a aj na Siemensy - Combiná - vnútri sú tam veľké stratové priestory, sedadlá nad podvozkami sú ďaleko od okna, zmestí sa tam len 1 sedadlo, kde má Škoda 16 sedadiel, majú vyššie spomínané len 8-9 sedadiel. Pozrite aj moje obrázky tu na imhd z Budapešti, alebo teraz z Valencie. Nech sa prihlási hocikto, ale nech sú stále dané podmienky - nápravový tlak nepresahujúci ten u Škodoviek (teda 4 podvozky na vozidlo dĺžky 32,5 metra) a otočné aspoň krajné podvozky!
Reakcia na: FFF13 #7:
Nemal Bombardier problem s otocnymi podvozkami a Pesa s prilis velkym tlakom na napravu (malo podvozkov)? Neviem, fakt sa pytam.
Len dúfam, že ostaneme pri našom triezvom dizajne vozidiel a neskončíme pri futuristických vozoch, ktoré sú celkom zvykom posledné roky v iných mestách. Ale áno je to len môj osobný názor. No nepáči sa mi veľká časť dnešných vozov. Preto by som bol rád aj ja, ak by to škodovka vyhrala opäť aj kvôli zjednoteniu vozoparku a aj kvôli dizajnu. 🙂
Reakcia na: N/A #4:
Tiež súhlasím že naše ForCity majú dosť dobrý moderný dizajn najmä oproti takým 15T v Prahe. Tie sú síce staršie ale aj tak mi prídu také divné. Ale aj niečo takéto by nebolo zlé https://images.app.goo.gl/yFKp1fSJZLVimvoU7
Ako Škoda by nevadila ale rád by som tu videl aj iného výrobcu, napríklad Alstom alebo CAF, možno Siemens a Bombardier. Neviete ako je na tom čo sa týka kvality Pesa?
Reakcia na: N/A #4:
Ako by ludia nadavali, kebyze sa Skodovka opat zapoji s 29T a 30T, len mozno trochu modernizovanymi? 😃
Reakcia na: IBBI #1:
Pri pocte 30ks uz moze byt kludne aj iny typ vozidla. No planovanych 10ks obojsmernych by som uz nechal 30T doobjednat (co samozrejme nejde len tak lahko)
Reakcia na: IBBI #1:
Uvidíme aká bude požiadavka na nízkopodlažnosť a podvozky - keď už Škoda, tak by som uprenostnil skôr niečo na platforme Articu než Forcity Plus. Osobne mi je to ale viac-menej jedno a budem spokojný ak to vyhrá ktokoľvek okrem CRRC.

Čo ma ale zaujíma viac je dizajn, ktorý je v prípade 29/30 T ozaj vydarený a už sa stal súčasťou mestskej identity. Preto dúfam, že aj u nových električiek na to bude DPB klásť dôraz a do procesu zapojí tiež ľudí z Aufeer design.
Reakcia na: piggee #2:
Aha, ono su so Skodovkami nejake problemy tohto rangu? Tak potom, OK. Nevedel som.
Reakcia na: IBBI #1:
A ako je to u Skodovky s nahradnymi dielmi? Stale tak mizerne, ako to bolo na zaciatku, alebo sa to uz zlepsilo?
Tak nejak tipujem, ze to bude opat Skoda (co by nebolo zle). Aj kvoli kompatibilite s uz nakupenymi vozidlami.