Obnova vozidlového parku autobusov sa oneskorí

Mesto škrtlo dopravnému podniku financie nielen na nové autobusy, ale aj na klimatizácie.

Ilustračné foto © W.I.

Dopravný podnik Bratislava (DPB) plánoval v tomto roku nakúpiť 80 nových kĺbových autobusov, ktoré mali nahradiť najstaršie, už takmer 30-ročné, kĺbové Karosy a tiež mali slúžiť na skvalitnenie bratislavskej MHD v súvislosti s pripravovaným zavedením novej parkovacej politiky v hlavnom meste. DPB v uplynulom roku zrealizoval verejné obstarávania na nákup týchto autobusov, z ktorých sa ešte v závere roka 2019 stihlo objednať 11 kĺbových autobusov Solaris Urbino 18 s rozšírenou možnosťou prepravy batožín. Tieto autobusy by podľa Mateja Michlíka z odboru komunikácie a marketingu DPB mohli byť dodané na sklonku leta, prípadne na jeseň tohto roka.

Ďalšie nové autobusy zatiaľ nebudú

Nákup ďalších 70 kĺbových autobusov skomplikovalo neplánované zhoršenie finančnej situácie hlavného mesta v dôsledku udalostí spôsobených pandémiou Covid-19. V súťaži na ich dodanie uspel turecký výrobca Otokar, no tender nestihol byť do vypuknutia krízy uzavretý. Dôvodom bola kontrola priebehu verejného obstarávania z podnetu samotného obstarávateľa a tiež námietky jedného z neúspešných uchádzačov. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) už vo veci námietok rozhodol, no stále prebieha kontrola, či súťaž prebehla v súlade so zákonom, preto nie je možné uzavrieť zmluvu s víťazom súťaže. "Prvostupňové rozhodnutie ÚVO dalo v jednej námietke za pravdu neúspešnému uchádzačovi, kde sa následne DPB odvolal na Radu ÚVO, ktorá druhostupňovým rozhodnutím dala DPB za pravdu a všetky námietky zamietla," priblížil výsledok konania o námietkach Matej Michlík z DPB.

Mestské zastupiteľstvo Bratislavy na svojom aprílovom zasadnutí schválilo zmenu rozpočtu hlavného mesta, v rámci ktorej prišlo aj k zníženiu kapitálových výdavkov na nákup autobusov pre DPB o 6,38 mil. €. Ako uviedol Matej Michlík, nákup uvedených kĺbových autobusov bol preto odložený na neurčito. "Ďalší vývoj predpokladáme po nasledujúcej schôdzi Mestského zastupiteľstva," doplnil Michlík.

Dopravný podnik sa podľa Mateja Michlíka v tomto roku, kedy je zvýšená potreba autobusov na náhradnú dopravu za električky, zaobíde aj bez nových autobusov a náhradnú dopravu bude vedieť zabezpečiť so súčasným vozidlovým parkom aj v prípade, ak by prišlo k obnoveniu plnej štandardnej výpravy v režime školského vyučovania. V aktuálnom prázdninovom režime je na náhradné linky X5 a X33 potrebných 16 kĺbových autobusov, pričom ďalších okolo 10 autobusov DPB nasadzuje počas špičiek na neplánované zahustenie týchto liniek.

Zaujímali sme sa tiež, či vzhľadom na odloženie nákupu autobusov neuvažuje DPB s väčšími opravami starších autobusov, čo by mohlo predĺžiť ich životnosť. "V súčasnosti prebiehajú opravy vyšších stupňov viacerých vozidiel, avšak s ohľadom na zámery modernizácie vozidlového parku v súčasnosti DPB nad generálnymi opravami starších typov vozidiel neuvažuje," uviedol v odpovedi Matej Michlík.

Menej klimatizovaných autobusov

Hlavné mesto v minulom, resp. v tomto roku schválilo financie pre DPB aj na nákup a montáž klimatizácií do 68 starších kĺbových autobusov SOR NB 18 City. Dopravný podnik v roku 2019 vysúťažil dodávateľa klimatizácií a zároveň objednal ich montáž do prvých 36 vozidiel. V týchto dňoch je podľa Mateja Michlíka už 21 autobusov dovybavených klimatizáciami, zvyšné vozidlá z tejto objednávky dostanú klimatizácie v najbližších týždňoch. S ohľadom na súčasnú situáciu s chorobou Covid-19 je však otázne, či budeme môcť toto leto využiť výhody klimatizovaných autobusov.

Poslanci mesta na aprílovom zastupiteľstve škrtli aj financie na nákup klimatizácií pre zvyšných 32 autobusov vo výške 601 600 €. Dopravný podnik ich preto bude môcť objednať až po opätovnom schválení finančných prostriedkov mestským zastupiteľstvom.

Nové minibusy

Dopravný podnik sa v minulom roku niekoľkokrát neúspešne snažil obstarať aj nové minibusy, ktoré mali nahradiť dožívajúce vozidlá na linkách 44 a 147. DPB mal záujem obstarať 4 nové minibusy s dĺžkou do 8 metrov za celkovú cenu 915-tisíc €. V uplynulých dňoch dopravný podnik opätovne vyhlásil verejnú súťaž na dodanie nových minibusov. Tentokrát DPB obstaráva 8 minibusov, pričom predpokladá, že ich celková cena bude 1,43 mil. €. Uchádzači môžu predkladať ponuky do 1. júna tohto roka. Nové minibusy bude môcť DPB objednať od víťaza súťaže v priebehu dvoch rokov s dodacou lehotou do jedného roka od objednávky.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Áno, to ani nechcem komentovať koľko majú pri tých krabiciach vplyv aerodynamické prvky, váha vozidla (použité materiály, stačí zvoliť dvojité sklá a ako spievala P.Polnišová " Váha, váha ide hore ide brutal ide hore.
Ide ide ide hore nemôžu ju dostať dole." 😃 Navyše, to že mám rovnaký motor ešte neznamená že bude rovnako naprogramovaný vrátane prevodovky. Bratislavské Capy by o tom vedeli rozprávať z počiatku prevádzky...
Reakcia na: fanatikmhd #152:
pravda a keby len s váhou. Ale každý aerodynamický centimeter sa pri tak neaerodynamickom vozidle ako je autobus môže priaznivo podpísať pod spotrebu. proste je toľko faktorov čo ju ovplyvňujú a nie je to len druhom použitého motora. Akože ak toto môže napísať výrobca autobusov.... myslím si že zákon o verejnom obstarávaní potrebuje akútne zmenu aby sa predišlo takýmto zjavne nelogickým námietkam, napríklad aj pod hrozbou sankcie. Nemôže namietať predsa veci, o ktorých z jeho podnikateľskej činnosti musí mať vedomosti ako fungujú a tárať v námietkach nezmysly.
Reakcia na: TeBeCe #148:
Zabudnite že spotreba má čo dočinenia s váhou, spotreba sa jasne odvíja od milimetrovej dĺžky vozidla! 😃 😃 myslím že táto firma by mala veľmi dobre vedieť že plasty sú ľahšie než kov... 😃
Reakcia na: trolejbus6207 #147:
Aj mechanické.
Reakcia na: TeBeCe #148:
Práca úradníkov podľa mňa musela stáť toľko, čo jeden autobus.
Reakcia na: TeBeCe #148:
no niektoré "konštatovania" navrhovateľa zneli ako plač ohrdnutej milenky 😂 (napríklad tie o spotrebe) asi aj tušíme kto môže byť za tým 😁
Reakcia na: Solider #145:
To máš pravdu, haraburda v krátkom aj dlhom prevedení.
Aké problémy majú 26/27Tr, elektrické alebo "mechanické"? Tipol by som prvú možnosť...
Reakcia na: Solider #144:
Vďaka za doplnenie. V Žiline robili viacero úprav. Tam absolútne nemám čo vytknúť. Napriek horšej výbave sa v tom cestuje parádne.
Reakcia na: trolejbus6207 #140:
Citelis ako Citelis, či má vlečku alebo nie, tie problémy sú rovnaké. Diferenciály, nápravy, elektrika. Plus v BA to APU 🙂 Ale to bude asi celkovo problém nových trolejbusov, keďže s určitými problémami sa boria aj žilinské 26/27 Tr, aj keď tie sú kvalitatívne určite niekde inde.
Reakcia na: Peter6607 #139:
31 Tr majú problematický snímač izolačného stavu, pretože to nerobí len pri silnom daždi alebo pri sychravom počasí s mrholením, ale hocikedy aj v lete pri 30 stupňoch. Ja mám z toho taký pocit, že je nevhodne umiestnený a preto to nesprávne vyhodnocuje. Ináč tomu vozu nič nie je a môže normálne jazdiť, ale oficiálne by sa tie vozy vtedy mali odstaviť a vysušiť. Otázka je, či je to softvérový problém alebo problém konkrétneho produktu, ktorý bol problematický aj v iných mestách, v ZA ho už myslím nahradili iným.
Reakcia na: Ike #142:
okej- nebol to najšťastnejší termín možno som mal použiť termín vyklimatizovanie interiériu.
čo sa týka lietadiel- ja osobne som ešte neletel 😁 ale aj tak, neviem na ktoré lietadlo slúžiace vo verejnej doprave narážaš.
ja som narážal na to že električky T3 už pri príchode boli cestujúcou verejnosťou podrobené kritike, a viac menej bezo zmien (nie výmena výzbroje fakt nie je z pohľadu cestujúceho významná zmena) jazdia dodnes.
Reakcia na: Minko #141:
Čo máš na mysli slovným spojením "odklimatizovanie"?

Inak, keď si v lietadle, tak Ti 70 ročné konštrukčné riešenie nevadí? 🙂
Reakcia na: Peter6607 #133:
samozrejme, ono ten aspekt kvality verejnej dopravy má viacero množín. Včera som na YT videl nahranú zaujímavú reportáž o veku autobusov v PID. a riešili tam presne to, že treba sa pozerať aj ako sú tie autobusy/trolejbusy kvalitatívne na tom čo sa týka či už poruchovosti, komfortu pre vodiča či cestujúcich. Je smutné že v hlavnom meste členského štátu EÚ sa v roku 2020 ešte len začíname zobúdzať že by sa patrilo riešiť aj odklimatizovanie električiek. len tých pár 29T a 30T to nezachráni. A prevádzkovať 30 ročné električky s 60 ročným konštrukčným riešením, bez riešenia modernizácie salónu to je už na zaplakanie (variácie T3).
Reakcia na: Solider #137:
Aha, Ty rátaš aj sóla, bol som v tom, že sa bavíme o 25Tr 🙂
Reakcia na: Solider #135:
Vnímam tebou uvedené aspekty. Myslel som si, že vozidlá, ktoré nebudú vybavené kamerovým systémom, sú na odpis. Príde mi to ako plytvanie, keďže stále jazdia denne 14 Tr a 15 TrM. S tým je však spojená otázka, či poruchovosť 31 Tr v daždivom počasí suvisí s materiálovým problémom, alebo sa jedná o inú príčinu. Ja však vo vozidlách registrujem zatekanie. Nerozumiem, prečo sa to teda nerieši. Aká je to potom spoľahlivosť MHD, keď v daždi nejazdí, alebo chodí hrbáč namiesto 31 Tr? V daždi autom teda v Podunajských Biskupiciach nie je o luxuse, ale o potrebe sa vôbec dostať do cieľovej destinácie. Treba tieto problémy konečne začať riešiť.
Reakcia na: trolejbus6207 #136:
A inak len tak mimochodom, sú to možno nepodarky, ale jazdí sa na nich celkom parádne.
Reakcia na: trolejbus6207 #136:
Z Citelisov stojí suverénne najdlhšie 702, už cez tri roky. 707 je tiež rekordman, ale aj ostatné vozy si čo-to odstáli pokazené, čakajúc na dodanie alebo nedodanie náhradných dielov.
Reakcia na: Solider #135:
Nie žeby som chcel tie šroty obhajovať, ale prítomný čas o niekoľkoročnom odstavení nezodpovedá realite - len 707-čka stojí rok a pol, takže nepreháňaj 🙄
Reakcia na: Peter6607 #133:
Nepovedal by som, že sa musia nutne vyradiť, akurát je podľa môjho názoru do nich nehospodárne investovať ďalšie peniaze, pretože sú už po životnosti. To nie je len o APU, tie vozy majú mnoho iných problémov, v PO sú niektoré kúsky odstavené už niekoľko rokov.