Obnova vozidlového parku autobusov sa oneskorí

Mesto škrtlo dopravnému podniku financie nielen na nové autobusy, ale aj na klimatizácie.

Ilustračné foto © W.I.

Dopravný podnik Bratislava (DPB) plánoval v tomto roku nakúpiť 80 nových kĺbových autobusov, ktoré mali nahradiť najstaršie, už takmer 30-ročné, kĺbové Karosy a tiež mali slúžiť na skvalitnenie bratislavskej MHD v súvislosti s pripravovaným zavedením novej parkovacej politiky v hlavnom meste. DPB v uplynulom roku zrealizoval verejné obstarávania na nákup týchto autobusov, z ktorých sa ešte v závere roka 2019 stihlo objednať 11 kĺbových autobusov Solaris Urbino 18 s rozšírenou možnosťou prepravy batožín. Tieto autobusy by podľa Mateja Michlíka z odboru komunikácie a marketingu DPB mohli byť dodané na sklonku leta, prípadne na jeseň tohto roka.

Ďalšie nové autobusy zatiaľ nebudú

Nákup ďalších 70 kĺbových autobusov skomplikovalo neplánované zhoršenie finančnej situácie hlavného mesta v dôsledku udalostí spôsobených pandémiou Covid-19. V súťaži na ich dodanie uspel turecký výrobca Otokar, no tender nestihol byť do vypuknutia krízy uzavretý. Dôvodom bola kontrola priebehu verejného obstarávania z podnetu samotného obstarávateľa a tiež námietky jedného z neúspešných uchádzačov. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) už vo veci námietok rozhodol, no stále prebieha kontrola, či súťaž prebehla v súlade so zákonom, preto nie je možné uzavrieť zmluvu s víťazom súťaže. "Prvostupňové rozhodnutie ÚVO dalo v jednej námietke za pravdu neúspešnému uchádzačovi, kde sa následne DPB odvolal na Radu ÚVO, ktorá druhostupňovým rozhodnutím dala DPB za pravdu a všetky námietky zamietla," priblížil výsledok konania o námietkach Matej Michlík z DPB. Rozhodnutie Rady ÚVO je k dispozícii na stránke ÚVO.

Mestské zastupiteľstvo Bratislavy na svojom aprílovom zasadnutí schválilo zmenu rozpočtu hlavného mesta, v rámci ktorej prišlo aj k zníženiu kapitálových výdavkov na nákup autobusov pre DPB o 6,38 mil. €. Ako uviedol Matej Michlík, nákup uvedených kĺbových autobusov bol preto odložený na neurčito. "Ďalší vývoj predpokladáme po nasledujúcej schôdzi Mestského zastupiteľstva," doplnil Michlík.

Dopravný podnik sa podľa Mateja Michlíka v tomto roku, kedy je zvýšená potreba autobusov na náhradnú dopravu za električky, zaobíde aj bez nových autobusov a náhradnú dopravu bude vedieť zabezpečiť so súčasným vozidlovým parkom aj v prípade, ak by prišlo k obnoveniu plnej štandardnej výpravy v režime školského vyučovania. V aktuálnom prázdninovom režime je na náhradné linky X5 a X33 potrebných 16 kĺbových autobusov, pričom ďalších okolo 10 autobusov DPB nasadzuje počas špičiek na neplánované zahustenie týchto liniek.

Zaujímali sme sa tiež, či vzhľadom na odloženie nákupu autobusov neuvažuje DPB s väčšími opravami starších autobusov, čo by mohlo predĺžiť ich životnosť. "V súčasnosti prebiehajú opravy vyšších stupňov viacerých vozidiel, avšak s ohľadom na zámery modernizácie vozidlového parku v súčasnosti DPB nad generálnymi opravami starších typov vozidiel neuvažuje," uviedol v odpovedi Matej Michlík.

Menej klimatizovaných autobusov

Hlavné mesto v minulom, resp. v tomto roku schválilo financie pre DPB aj na nákup a montáž klimatizácií do 68 starších kĺbových autobusov SOR NB 18 City. Dopravný podnik v roku 2019 vysúťažil dodávateľa klimatizácií a zároveň objednal ich montáž do prvých 36 vozidiel. V týchto dňoch je podľa Mateja Michlíka už 21 autobusov dovybavených klimatizáciami, zvyšné vozidlá z tejto objednávky dostanú klimatizácie v najbližších týždňoch. S ohľadom na súčasnú situáciu s chorobou Covid-19 je však otázne, či budeme môcť toto leto využiť výhody klimatizovaných autobusov.

Poslanci mesta na aprílovom zastupiteľstve škrtli aj financie na nákup klimatizácií pre zvyšných 32 autobusov vo výške 601 600 €. Dopravný podnik ich preto bude môcť objednať až po opätovnom schválení finančných prostriedkov mestským zastupiteľstvom.

Nové minibusy

Dopravný podnik sa v minulom roku niekoľkokrát neúspešne snažil obstarať aj nové minibusy, ktoré mali nahradiť dožívajúce vozidlá na linkách 44 a 147. DPB mal záujem obstarať 4 nové minibusy s dĺžkou do 8 metrov za celkovú cenu 915-tisíc €. V uplynulých dňoch dopravný podnik opätovne vyhlásil verejnú súťaž na dodanie nových minibusov. Tentokrát DPB obstaráva 8 minibusov, pričom predpokladá, že ich celková cena bude 1,43 mil. €. Uchádzači môžu predkladať ponuky do 1. júna tohto roka. Nové minibusy bude môcť DPB objednať od víťaza súťaže v priebehu dvoch rokov s dodacou lehotou do jedného roka od objednávky.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: ramzi #162:
Pokiaľ viem, samotné Iveco nevyrába Daily vo verzii vhodnej na prevádzku v MHD, iba vo verzii diaľkový mini/midibus. Všetko ostatné sú výrobky karosárskych firiem na podvozku Iveco Daily - napr. slovenské Rošero, česká Dekstra, slovinský (?) Feniksbus, francúzsky Vehixel, španielske UNVI,...
Reakcia na: ramzi #162:
Ďakujem za doplnenie, na sanitky som zabudol.
Reakcia na: Sor23 #160:
Nie je Iveco ako Iveco. "Čistokrvné" minibusy Daily skutočne jazdia po celej Európe a ide o veľmi úspešný model. V Bratislave však máme vozy od spišskonovoveskej karosárne Rošero, ktoré boli pofidérnej kvality už od výroby.

P.S. Prvé minibusy u DPB boli MB Sprinter.
Reakcia na: Sor23 #160:
Teraz je uz podmienka automaticka prevodovka.
Reakcia na: Urbanway 2423 #159:
Nie, neboli. Boli to prvé mikrobusy v Bratislave a naozaj neboli v takomto stave ako teraz. Ja som nimi chodieval okolo roku 2010 na 35, keď jazdila ešte cez sídlisko, cez Veternicovú ul. na Dlhých Dieloch a boli naozaj v dobrom stave. Za to, o 8 rokov neskôr na 147 som videl, že zadné dvere keď sú zatvorené, tak je 15 cm medzera, takže ich stav sa skutočne o dosť zhoršil, o čom svedčí aj vylágrovaný pracovný panel vodiča. Čo som to raz skúšal na 27-ke, tak spojkový pedál sa rovná tomu v starej Karose, čiže po celej službe je noha celkom vyčerpaná. Myslím si, že svoje najlepšie majú za sebou, inak to boli dobré mikrobusy, s ktorými sa dá stretnúť v rôznych letoviskách, alebo menších prevádzkach MHD.
Boli Iveco Daily zlé autobusy aj na začiatku, alebo sú v katastrofálnom stave len kvôli ich veku?
A nevyhralo to Iveco len kvôli cene?
Reakcia na: Maremi #157:
Magoriat stopol financie DPB. ADD2 UVO stale nerozhodlo ze Otokar vyhral opravnene/neopravnene.
Prečo sa ten nákup odkladá ? Nebol pôvodne ten tender na oveľa vyššiu sumu a Otokar predložil ponuku kde ušetrili +- 5 miliónov( "Vďaka nižšej cene za vozidlá ušetrí Dopravný podnik Bratislava všetkým občanom hlavného mesta vyše päť miliónov eur. ") čo pri znížení výdavkov o 6,38 milióna by stále pokrylo 90% objemu zákazky.
Áno, to ani nechcem komentovať koľko majú pri tých krabiciach vplyv aerodynamické prvky, váha vozidla (použité materiály, stačí zvoliť dvojité sklá a ako spievala P.Polnišová " Váha, váha ide hore ide brutal ide hore.
Ide ide ide hore nemôžu ju dostať dole." 😃 Navyše, to že mám rovnaký motor ešte neznamená že bude rovnako naprogramovaný vrátane prevodovky. Bratislavské Capy by o tom vedeli rozprávať z počiatku prevádzky...
Reakcia na: fanatikmhd #152:
pravda a keby len s váhou. Ale každý aerodynamický centimeter sa pri tak neaerodynamickom vozidle ako je autobus môže priaznivo podpísať pod spotrebu. proste je toľko faktorov čo ju ovplyvňujú a nie je to len druhom použitého motora. Akože ak toto môže napísať výrobca autobusov.... myslím si že zákon o verejnom obstarávaní potrebuje akútne zmenu aby sa predišlo takýmto zjavne nelogickým námietkam, napríklad aj pod hrozbou sankcie. Nemôže namietať predsa veci, o ktorých z jeho podnikateľskej činnosti musí mať vedomosti ako fungujú a tárať v námietkach nezmysly.
Reakcia na: TeBeCe #148:
Zabudnite že spotreba má čo dočinenia s váhou, spotreba sa jasne odvíja od milimetrovej dĺžky vozidla! 😃 😃 myslím že táto firma by mala veľmi dobre vedieť že plasty sú ľahšie než kov... 😃
Reakcia na: trolejbus6207 #147:
Aj mechanické.
Reakcia na: TeBeCe #148:
Práca úradníkov podľa mňa musela stáť toľko, čo jeden autobus.
Reakcia na: TeBeCe #148:
no niektoré "konštatovania" navrhovateľa zneli ako plač ohrdnutej milenky 😂 (napríklad tie o spotrebe) asi aj tušíme kto môže byť za tým 😁
Reakcia na: Solider #145:
To máš pravdu, haraburda v krátkom aj dlhom prevedení.
Aké problémy majú 26/27Tr, elektrické alebo "mechanické"? Tipol by som prvú možnosť...
Reakcia na: Solider #144:
Vďaka za doplnenie. V Žiline robili viacero úprav. Tam absolútne nemám čo vytknúť. Napriek horšej výbave sa v tom cestuje parádne.
Reakcia na: trolejbus6207 #140:
Citelis ako Citelis, či má vlečku alebo nie, tie problémy sú rovnaké. Diferenciály, nápravy, elektrika. Plus v BA to APU 🙂 Ale to bude asi celkovo problém nových trolejbusov, keďže s určitými problémami sa boria aj žilinské 26/27 Tr, aj keď tie sú kvalitatívne určite niekde inde.