Po posúdení viacerých variantov vyšla táto trať vo všetkých aspektoch najlepšie.
Primátor hlavného mesta Matúš Vallo na verejnej prezentácii dňa 29. októbra 2019 predstavil mestom Bratislava preferovaný variant električkovej trate v novom bratislavskom centre, ktoré vzniká na území medzi Pribinovou, Košickou a Mlynskými nivami. V tomto území sa v budúcnosti má denne pohybovať okolo 200 tisíc ľudí.
Po posúdení rôznych aspektov (dopravno-technické obmedzenia, pozemky, čas výstavby, hluková záťaž, náklady na výstavbu, ...) vyšiel ako najvýhodnejší variant po priamo Pribinovej, Košickej a Miletičovej, ktorý ako najvýhodnejší navrhla v minulosti aj spoločnosť J&T Real Estate (JTRE). Mesto však nevyužíva projekt JTRE, ale spracováva svoj projekt. Alternatívne sa posudzovali rôzne varianty po Dostojevského rade, Landererovej, Čulenovej a Pribinovej.
Medzi prezentované výhody preferovaného variantu patrí nízka hluková záťaž na SND (priama trať bez oblúkov), výstavba na mestských/štátnych pozemkoch, najnižšie náklady na výstavbu, či najrýchlejšie realizovateľný variant. Tento variant zároveň ponúka do budúcnosti najvýhodnejšie napojenie na uvažovanú električkovú radiálu do Podunajských Biskupíc, ktorá sa predbežne plánuje buď po Mlynských nivách, alebo okolo Zimného prístavu.
Po novej trati je uvažovaná podľa dopravného modelu premávka dvoch električkových liniek, jedna z Karlovej Vsi do Ružinova a druhá z Petržalky do Ružinova.
Podľa primátora by mohla byť výstavba novej električkovej trate v navrhovanom variante realizovaná do roku 2024. Ostatné varianty trate by si podľa odhadov vyžadovali dva roky navyše. Náklady na výstavbu sa odhadujú vo výške okolo 18,4 mil. € (+21,3 mil. € trať na Košickej). Mesto bude žiadať od developerov v danej oblasti, aby sa finančne podieľali na výstavbe električkovej trate. Takýto záväzok v minulosti prezentovala napríklad spoločnosť JTRE.
Doplnené: Prezentáciu s analýzou jednotlivých posudzovaných variantov tratí je možné nájsť na tomto odkaze.
intony
Neskôr mi napadlo, či by nebola vhodná spojná trať na Račiansku od Miletičovej severnou stranou Trnavského mýta a cez Kominársku, aby silná Račianska radiála nebola ešte dlhé roky napojená len na trate cez úzke centrum. Aj keď niekto argumentuje, že by bola blízko Vazovovej a preto má väčší význam Riazanská/Tomášikova – toto je už ale opäť veľmi dlhodobý horizont.
Nedávno nastala čiastočne nová situácia s tým, že sa zaviedol 1-linkový variant – pri ňom je pravdepodobné, že jedna linka z Pribinovej by šla do Ružinova a druhá by bola pripravená na pokračovanie cez Mlynské nivy ďalej, otázka je, kde ju končiť dovtedy a či je dobré, že Račianska ešte roky nebude mať spojenie do tejto lokality.
Čo sa týka linky západ-východ po nábreží, sú tam vidím tri možnosti – zdvojkoľajnenie Vajanského s excentrickým vedením trate; s vedením linky so zachádzkou cez Jesenského a Štúrovu (síce pomalšia trasa, ale viac by zasiahla centrum) alebo Fajnorovo nábrežie.