Po posúdení viacerých variantov vyšla táto trať vo všetkých aspektoch najlepšie.
Primátor hlavného mesta Matúš Vallo na verejnej prezentácii dňa 29. októbra 2019 predstavil mestom Bratislava preferovaný variant električkovej trate v novom bratislavskom centre, ktoré vzniká na území medzi Pribinovou, Košickou a Mlynskými nivami. V tomto území sa v budúcnosti má denne pohybovať okolo 200 tisíc ľudí.
Po posúdení rôznych aspektov (dopravno-technické obmedzenia, pozemky, čas výstavby, hluková záťaž, náklady na výstavbu, ...) vyšiel ako najvýhodnejší variant po priamo Pribinovej, Košickej a Miletičovej, ktorý ako najvýhodnejší navrhla v minulosti aj spoločnosť J&T Real Estate (JTRE). Mesto však nevyužíva projekt JTRE, ale spracováva svoj projekt. Alternatívne sa posudzovali rôzne varianty po Dostojevského rade, Landererovej, Čulenovej a Pribinovej.
Medzi prezentované výhody preferovaného variantu patrí nízka hluková záťaž na SND (priama trať bez oblúkov), výstavba na mestských/štátnych pozemkoch, najnižšie náklady na výstavbu, či najrýchlejšie realizovateľný variant. Tento variant zároveň ponúka do budúcnosti najvýhodnejšie napojenie na uvažovanú električkovú radiálu do Podunajských Biskupíc, ktorá sa predbežne plánuje buď po Mlynských nivách, alebo okolo Zimného prístavu.
Po novej trati je uvažovaná podľa dopravného modelu premávka dvoch električkových liniek, jedna z Karlovej Vsi do Ružinova a druhá z Petržalky do Ružinova.
Podľa primátora by mohla byť výstavba novej električkovej trate v navrhovanom variante realizovaná do roku 2024. Ostatné varianty trate by si podľa odhadov vyžadovali dva roky navyše. Náklady na výstavbu sa odhadujú vo výške okolo 18,4 mil. € (+21,3 mil. € trať na Košickej). Mesto bude žiadať od developerov v danej oblasti, aby sa finančne podieľali na výstavbe električkovej trate. Takýto záväzok v minulosti prezentovala napríklad spoločnosť JTRE.
Doplnené: Prezentáciu s analýzou jednotlivých posudzovaných variantov tratí je možné nájsť na tomto odkaze.
lamark
-základom ,čo som si všimol v návrhoch, by bolo ujasniť si, zadefinovať a dohodnúť sa:
a) kde bude prestupný uzol
b) kde sa budú otáčať električky
( podľa mňa by mal byť - Nám. SNP, Nám Ľ. Štúra, Šafárikovo námestie, Trnavské Mýto)
b) v akom smere, alebo protismere sa budú otáčať na Nám. SNP a Nám Ľ. Štúra, a celý vnútorný okruh v Starom Meste.
d) aby nedošlo, alebo ak dojte ku kolízii v jednom úseku radiály, aby ostané L boli ešte v prípade rozsiahlejšej nehody stále funkčné a v prevádzke.
VARIANT A – po otvorení Karlovky
L1 – HLST - Obchodná - Šafárikovo nám. - Petržalka (4/5/4//7,5)
L2 – Petržalka- Šafárikovo nám - Trnavské mýto- ŽLS Nové Mesto
L3 – L9 –Ružinov- Námestie SNP - Rača
L4 – Zlaté piesky / ŽST. N. Mesto - Trnavské mýto - Špitálska - nábrežie - Dúbravka (4/5/4//7,5)
L5 – Dúbravka- KARLOVA VES – Tunel – Obchodná - Vinohrady – RAČA a späť
L6 – KARLOVA VES- Šafárikovo nám- Nám. Ľ. Štúra
L7 – Rača – Blumentál- HLS.ST.
L8 – Ružinov- Špitálska- Nám. Ľ. Štúra- Šafárikovo nám-
VARIANT B – po výstavbe Pribinovej
L1 – HLST - Obchodná - Šafárikovo nám. - Petržalka (4/5/4//7,5)
L2 –Petrzalka –Pribinova—Košická - Trnavské mýto- Špitálska –Petržalka
L3– Rača - Blumentál - Nám. Ľ. Štúra (4/5/4//7,5)
L4 – Zlaté piesky / ŽST. N. Mesto - Trnavské mýto - Špitálska - nábrežie - Dúbravka (4/5/4//7,5)
L5 – Dúbravka- KARLOVA VES – Tunel – Obchodná - Vinohrady – RAČA a späť
L6 – KARLOVA VES- Šafárikovo nám- Nám. Ľ. Štúra
L7– Rača – Blumentál- Nám. SNP-
L8– Ružinov- Košická - Pribinova – nábrežie- Nám. Ľ. Štúra- Šafárikovo nám
L9 - Ruzinov –Transké Mýto - Spitalska - Nám. SNP
Doplnok vnútorný okruh celý:
L13 HLST –Vazovova- Trnavské Mýto- Košická- Pribinova- Chatam Sófer- Tunel- Obchodná- Hlavná stanica –alebo opačný smer –okruh
Otáčanie na 2 miestach v starom meste:
L7 a L9 cez Nám SNP – treba zvážiť v ktorom smere, alebo protismere.
Tj. L6 a L8 – cez Nám Ľ. Štúra
Poznámka napr. k linke L2 - v pláne 2.etapy elektrićky sa počita s vybudovaním 1 triangla na Jungmanovej, kde sa možu otočiť električky-len obojdmerné a druhý ako je Caufland,majú tam vybudovať tretiu kolaj pre obojsmerné elelktričky.
VARIANT C – po výstavbe Pribinovej
Aby boli 2 hlavné uzly otáčania električiek v starom meste, v prípade havárie niekde, aby fungovalo spojenie električiek ďalej:
a) Nám Ľ. Štúra –Šafarikovo námestie (L1- Petržalka, L3- Rača, L6- Karlovka, L8-Ruźinov ,
b) Námestia SNP- (L3-9 ako je teraz, alebo separe L7-Rača-Námestie SNP, L9- Ružinov-Námestie SNP
Alebo 5 dlhých liniek:
L1 – Petržalka- Hl. ST
• L3 – Petržalka –Americké nám- Rača
• L4– Zlaté piesky- Nám. Ľ. Štúra- KARLOVA VES- Dúbravka
• L5 – Rača—Obchodná -Tunel- KARLOVA VES- Dúbravka
• L6– Ružinov- Pribinova nábrežie - KARLOVA VES
Doplnok:
L6 - KARLOVA VES- Šafárikovo nám- Nám. Ľ. Štúra
L7- Rača/žel ST. Vinohrady – Blumentál- Nám. SNP
L8- Ružinov- Košická - Pribinova – nábrežie- Nám. Ľ. Štúra- Šafárikovo nám
L9- Ružinov- Trnavské mýto- Obchodná- Nám. SNP- Špitálska - Ružinov
L13 HLST –Vazovova- Trnavské Mýto- Košická- Pribinova- Chatam Sófer- Tunel- Obchodná- Hlavná stanica –alebo opačný smer –okruh
Poznámky:
1.Nie je mi jasné, kde by chceli obratisko na Trnavkom Mýte, keďze nikde s tým ani vo SNE ani v územnom generely sa stouto alternatívov vývoja MHD vôbec nepočitalo.
2.Ešte by bolo vhodné opätovné VYBUDOVAŤ odbočku- výhybku,tak ako bola kedysi na Trnavskom Mýte ,aby sa dalo napojiť z Ružinova na radiálu na zlaté Piesky a naopak a tak by mohla L2 mohla premávať po ŽS Nové mesto L2. Vhodné to aj, keď by sa na Špitalskej stala nehoda ,aby električky mohli premávať novým okruhom. Otázka koľko by stálo toto dobudovať a sfunkčniť.
3.Otazka je, či sa vybuduje trangel na Šafarikovom námestí. Podľa mňa by sa definitivne mal a aj zvojkolajniť
4. V prípade dostavania predĺženia trate smer Podunajské Biskupice na ul Prístavnej obratisko pre L.
L12 Prístavná – Pribinova – Šafárikovo- Nám SNP -Obchodná- Vazovova –Špitálska-Pribinova- Prístavná
- Poprípade na HL 1 spoj a 2 spoj ZST. Nové Mesto.
5.Otalo nezaradené resp. irelevantné z našich návrhov ostáva:
L9 Ruzinov - Spitalska - nabrezie - Chatam sofer ( naspat cez tunel)
L6 a L16 prejazdy medzi sebou na Trnavskom myte ( ako dnesne 3+9 na SNP)
L6 Karlova ves - nabrezie - Pribinova - Trnavske myto
L16 Karlova ves - nabrezie - Spitalska - Trnavske myto
Poznámka: Lenze to by sa mohli točiť cez vnútorný okruh ako L6-L16 aj L9 alebo L8 a L2 opačným smerom,
L8 Rružinov- Trnavske myto – Špitálska – Pribinova – Košická -Ružinov
L18 Rružinov - Košická –Pribinova- Košická- Špitálska- Trnavske myto
To sami zdá však dosť komplikované, keď sa stane v strede mesta havárka, tak Li tento vačši okruh nedajú a ostanú zablokované na trati,preto navrhujem otáčanie na Nám Ľ.Stúra cez Šafko a terajśi návrh Nám. SNP.
Zvážiť:
L17– tak ako kedysi Ružinov- Vazovova- Rača al.
L17 – Rača - Blumentál - Špitálska - Nám. SNP - Obchodná - Blumentál - Rača (x/x/4//x)
Vedeli by ste to zakresliť do mapy, že ako by to vyzeral variant A a B? ĎAKUJEM