Zachované vozidlá a infraštruktúra Viedenskej električky

Viedenská električka sprevádzkovaná v roku 1914 zažila najlepšie časy len počas krátkeho obdobia do roku 1918 a spojenie medzi Viedňou a Bratislavou fungovalo len do roku 1938. Napriek tomu sa do dnešných dní zachovalo množstvo vozidiel a súčastí trate medzi Bratislavou a Wolfsthalom. Väčšina vozidiel sa nachádza v zbierkach rôznych subjektov ako historické vozidlá. V nasledujúcom prehľade uvádzame informácie o možnostiach návštevy pozostatkov Viedenskej električky.

Ganz CMg

CMg 1612

Foto: Roman Delikát

Ganz C

C 1534

  • Vlastník: Museumstramway Mariazell
  • Lokalita: Mariazell, Rakúsko
  • Súčasné číslo: POHÉV C 1534
  • Stav: historické vozidlo po rekonštrukcii, príležitostne sa používa na historických jazdách
  • Možnosť návštevy: podľa dohody (kontakt je na stránke múzea v časti Fahrplan)
Foto: archív KPMHaRD

Ganz Eg

Eg 5

  • Vlastník: Museumstramway Mariazell
  • Lokalita: Mariazell, Rakúsko
  • Súčasné číslo: POHÉV Eg 5
  • Stav: historické vozidlo po rekonštrukcii, nepoužíva sa pri historických jazdách
  • Možnosť návštevy: podľa dohody (kontakt je na stránke múzea v časti Fahrplan)
    Foto: archív KPMHaRD

Eg 6

Diaľkové vozne Ringhoffer

BCa 1201

Foto: Jakub Ďurinda

BCa 1202, BCa 1203, BCa 1204

  • Vlastník: Südburgenländische Regionalbahn
  • Lokalita: Großpetersdorf, Rakúsko
  • Súčasné čísla: SRB Ca 1202, Ba 1203, Ca 1204
  • Stav: odstavené z premávky, možný odpredaj; 1202 v pôvodnom stave, 1203 s nepôvodnými podvozkami a interiérom, 1204 s nepôvodnými podvozkami
  • Možnosť návštevy: na železničnej stanici Großpetersdorf (vozne sú voľne prístupné z bočných strán stanice)
Foto: Peter Martinko

BCDFa 1400

Foto: Roman Delikát

BCDFa 1401

  • Vlastník: Museumstramway Mariazell
  • Lokalita: Mariazell, Rakúsko
  • Súčasné číslo: LWP BCDFa 1401
  • Stav: historické vozidlo po rekonštrukcii, príležitostne sa používa na historických jazdách
  • Možnosť návštevy: podľa dohody (kontakt je na stránke múzea v časti Fahrplan)

Diaľkové vozne Studénka

BCa 1208

Ca 1501

Foto: Roman Delikát

Ganz Gk

Gk 201

  • Vlastník: súkromný vlastník
  • Lokalita: Traismauer, Rakúsko
  • Súčasné číslo: WLB 154
  • Stav: zachovaný podvozok
  • Možnosť návštevy: nie

Gk 202, Gk 203

Foto: Peter Martinko

Ganz Jk

Jk 101

Foto: Jakub Ďurinda

Infraštruktúra

Z pôvodnej trate zostal v prevádzke úsek Wolfsthal - Viedeň (s úpravami vedenia trate a úpravou ukončenia trate vo Viedni). Z úseku Bratislava - Wolfsthal sa zachovalo okrem budovy depa v Kopčanoch množstvo artefaktov, napríklad:

  • základy zastávky pri Sade Janka Kráľa
  • pôvodné koľajnice pri Kopčianskej ul.
  • depo v Kopčanoch (od roku 2015 národná kultúrna pamiatka)
  • budova stanice v Kopčanoch
  • ucelené časti násypu od diaľnice D2 po Wolfsthal
  • návestidlo pri štátnej hranici Petržalka/Berg

Návšteva bývalej zastávky električky pri Sade Janka Kráľa je možná celoročne a vhodným východiskovým bodom je súčasná zastávka električiek Sad Janka Kráľa alebo zastávka autobusov Aupark. Návšteva trate medzi Kopčanmi a Wolfsthalom je vhodná najmä v zimnom období, keďže väčšina telesa trate je zarastená. Prístup k bývalej trati je vhodný zo zastávky autobusov Kopčany-sídlisko a následne od železničného priecestia na Kopčianskej ulici. Pri prekonávaní diaľnice D2 je nutné využiť cestný most na konci Bratskej ulici, pri ktorom je možné navštíviť bunker B-S 6 "Vrba". Z Wolfsthalu do Bratislavy je možné využiť autobusové spojenie Slovak Lines.

Dokumentácia trate Bratislava - Wolfsthal sa nachádza v galérii imhd.sk. Mapa pôvodnej trate a zachovaných častí je dostupná na mapách Google.

Základy nástupišťa zastávky pri Sade Janka Kráľa
Depo v Kopčanoch
Staničná budova v Kopčanoch - Foto: archív KPMHaRD
Teleso trate medzi diaľnicou D2 a štátnou hranicou
Mechanické návestidlo pri štátnej hranici

Viac k téme

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.