VozidláViedenská električka / Pressburgerbahn › Ganz CMgElektrické dvojnápravové motorové vozne typu Ganz CMg s rozchodom 1435 mm zakúpila spoločnosť POHÉV (Elektrická lokálna železnica Bratislava - zemská hranica) v počte 4 kusy pre miestnu dopravu na uhorskom úseku elektrickej železnice Viedeň - Bratislava (vtedy Prešporok). Vyrobila ich budapeštianska vagónka Ganz. Spolu s nimi boli dodané aj tri vlečné vozne Ganz C. Označenie CMg znamená Motorwagen (motorový vozeň), 3. trieda.


Ganz CMg


Ganz CMg po úpravách


Vlak tvorený motorovým vozňom Ganz CMg a vozňami Ganz C + Ganz C


Vlak tvorený motorovým vozňom Ganz CMg a diaľkovým vozňom Ringhoffer BDCFa

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Ganz CMg CMg 1610 – CMg 1613 1914 1914 1935* 4
Spolu: 1914   4
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka:8740 mm
Dĺžka so spriahadlami:9530 mm
Šírka:2186 mm
2430 mm (vrátane schodíkov)
Výška:3318 mm
Pracovná výška:3918 mm - 5348 mm
Výška podlahy:825 mm
Rázvor:4000 mm
Počet dverí:2 + 2
Počet miest na sedenie:24
Elektrická výzbroj:Ganz
Motor:Ganz TSA 70, jednosmerný 550 V
Výkon motora:40,5 kW
Počet motorov:2
Celkový výkon:81 kW

Opis

Na oceľovom ráme zhotovili drevenú skriňu, ktorú zvonka oplechovali a vo vnútri obložili dreveným obkladom. Plošiny uzatvorili polopresklenou stenou a vstupy na plošiny vybavili mrežovými dvierkami. Pracoviská vodiča na oboch plošinách vybavili riadiacim kontrolérom, ovládačom ručnej brzdy a zvoncom. Dvojicu súkolí pripevnili k rámu prostredníctvom listových pier a pre každú nápravu použili jeden trakčný motor. Na ochranu proti prejdeniu ľudí použili pevný drevený rám okolo podvozku. Na spájanie s vlečnými vozňami vybavili električky tanierovými spriahadlami. Na čelách osadili pod strechou a pod oknami čelné reflektory. Na streche umiestnili lýrový zberač prúdu.

V salóne pre cestujúcich oddelenom od plošín stenou s posuvnými dverami osadili drevené lavice v priečno-pozdĺžnom usporiadaní. Nad každým bočným rámovým oknom osadili dvojicu vetracích klapiek. Osvetlenie interiéru zabezpečili stropnými žiarovkovými svietidlami. Pôvodné vyfarbenie týchto električiek bolo žlto-biele.

Úpravy

Pôvodné lýrové zberače prúdu boli neskôr vymenené za pantografy. Vozne CMg 1612 a 1613 dostali pri generálnej oprave približne na prelome 1920-tych a 1930-tych rokov hnedý náter. Pre zvýšenie bezpečnosti premávky boli vozne vybavené, podobne ako mestské električky, automatickými záchrannými košmi proti prejdeniu ľudí.

Prevádzka

Lokálna električková doprava medzi Prešporkom (Bratislavou) a Petržalkou začala premávať 14. novembra 1914. Motorové vozne Ganz CMg jazdili samostnatne i v súpravách s jedným až dvoma vlečnými vozňami Ganz C, ale aj s nákladnými vozňami. V období existencie Československej republiky sa v súvislosti so zmenami na elektrickej železnici Viedeň - Bratislava používali aj na ťahanie diaľkových vozňov medzi dnešným Vajanského nábrežím a štátnou hranicou pri Bergu. Jeden vozeň CMg mohol ťahať najviac jeden diaľkový vozeň.

V roku 1935 prevzala Bratislavská elektrická úč. spol. (BEÚS) prevádzku lokálnej železnice a od konca júla 1935 začala s prestavbou trate na rozchod 1000 mm, čím sa 28. júla 1935 prevádzka týchto normálnorozchodných električiek skončila.

Vyraďovanie a likvidácia

Vozne boli z premávky odstavené v roku 1935 v súvislosti s prestavbou lokálnej železnice z rozchodu 1435 mm na 1000 mm rozchod. Niektoré časti vyradených vozňov CMg 1610, 1611, 1613 boli použité pri stavbe električiek BMEŽ série #11 - 15 pôvodne určených na prevádzku na prestavanej lokálnej železnici.

Vozeň CMg 1612 bol zachovaný ako pohľadávka voči firme Siemens a odstavený v depe Kopčany, v roku 1941 bol odpredaný do Rakúska firme Stern und Hafferl. Po následnej prestavbe na rozchod 1000 mm bol uvedený do prevádzky na lokálnej železnici Vöcklamarkt – Attersee. V súčasnosti je tam používaný ako historické vozidlo pri nostalgických jazdách.

Katalóg vozidiel

CMg 1610 CMg 1611 CMg 1612 CMg 1613

  • Počet nevyradených vozidiel: 0 (0%)
  • Počet vyradených vozidiel: 4 (100%)

Legenda

CMg 1613vyradené vozidlo
CMg 1612historické vozidlo

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.