VozidláViedenská električka / Pressburgerbahn › Ringhoffer BCa / BCDa / BCDFaOsobné štvornápravové vozne s rozchodom 1435 mm pre diaľkovú dopravu na elektrickej železnici Viedeň - Bratislava vyrobili pražské Ringhofferove závody v počte 14 kusov v roku 1913. Všetky vozne boli v majetku spoločnosti Lokalbahn Wien - Pressburg (LWP). V roku 1916 k nim pribudlo ďalších 14 vozňov vyrobených Vagónkou Studénka. Osobné vozne boli na uhorskom (neskôr československom) úseku tejto železnice ťahané lokomotívami Ganz Eg a v neskoršom období aj motorovými vozňami Ganz CMg.


Ringhoffer BCa


Ringhoffer BCDa


Ringhoffer BCDFa


Vlak tvorený vozňom Ganz Eg a diaľkovými vozňami Ringhoffer BCa + Ringhoffer BCDFa


Ganz CMg + Ringhoffer BCa

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Ringhoffer BCa BCa 1200 – BCa 1206 1913 1914 1953 – 1959* 7
2. Ringhoffer BCDa BCDa 1300 – BCDa 1303 1913 1914 1943 – 1961 4
3. Ringhoffer BCDFa BCDFa 1400 – BCDFa 1402 1913 1914 1959 – 1961* 3
Spolu: 1913   14
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka:14035 mm (BCa)
14345 mm (BCDa, BCDFa)
Dĺžka so spriahadlami:14695 mm (BCa)
15005 mm (BCDa, BCDFa)
Šírka:2560 mm
Rázvor:2500 mm (rázvor každého podvozku)
8500 mm (vzdialenosť otočných čapov)
11000 mm (rázvor vozidla)
Počet dverí:2
Počet miest na sedenie:16 + 43 (BCa)
10 + 40 (BCDa)
9 + 28 (BCDFa)
Pohotovostná hmotnosť:16000 - 17000 kg

Opis

Oceľová skriňa vozňov, v spodnej časti obložená drevom, bola osadená ráme s dvoma otočnými dvojnápravovými podvozkami. Vozne mali na oboch koncoch otvorené nástupné plošiny. Salón pre cestujúcich bol rozdelený na druhú triedu s čalúnenými sedadlami v priečno-pozdĺžnom usporiadaní a tretiu triedu s drevenými lavicami v priečnom oddielovom usporiadaní. Nad sedadlami sa nachádzali police na odkladanie príručnej batožiny. Interiér vozňov navrhol významný viedenský architekt Otto Wagner.

Vozne BCDa mali medzi druhou a treťou triedou batožinový oddiel a vozne BCDFa navyše aj poštový oddiel. Tieto dva typy bolo vybavené aj toaletou.

Vozne mali elektrické osvetlenie a vykurovanie. Vetranie zabezpečovali bočné spúšťacie okná a stropné ventilácie. Vyfarbenie vozňov bolo hnedé s bielou okennou časťou. Na spriahanie vozňov slúžili tanierové spriahadlá električkového typu. Vozne boli vybavené vákuovými brzdami a ručnou brzdou ovládanou z plošín vozňov.

Úpravy

Pre nízku využívanosť druhej triedy a vyšší dopyt po tretej triede boli v 20. a 30. rokoch 20. storočia vozne typu BCDa prerobené na vozne len s treťou triedou bez batožinového oddielu (Ca) a vozne BCDFa boli prerobené na vozne tretej triedy s batožinovým oddielom (CDa).

Prevádzka

Vozne zabezpečovali osobnú dopravu medzi Viedňou a Bratislavou, pričom na mestských úsekoch elektrickej železnice boli pôvodne ťahané jednosmernými lokomotívami radu Eg a na medzimestskom úseku medzi Schwechatom a Bergom ich ťahali striedavé lokomotívy radu Ewp, prípadne aj Ewl. Vlaky na mestských úsekoch z prevádzkových dôvodov pozostávali z lokomotívy a dvoch, maximálne troch osobných vozňov, medzi Schwechatom a Bergom boli vlaky tvorené maximálne piatimi vozňami.

Po vzniku Československa počet cestujúcich do Bratislavy poklesol, preto medzi Bergom a centrom Bratislavy postačoval jeden diaľkový vozeň, ktorý bolo možné ťahať aj motorovým osobným vozňom Ganz CMg. V tomto prípade sa museli na plošinách osobného vozňa nachádzať brzdári, ktorí obsluhovali ručnú brzdu pri zjazde zo Starého mosta, pretože motorové vozne CMg neboli vybavené vákuovou brzdou.

Prevádzka priamych diaľkových vozňov z Viedne do centra Bratislavy trvala do roku 1935, kedy bol úsek trate Kopčany - Starý most - Nám. Ľ. Štúra prestavaný na rozchod 1000 mm. Vlaky z Viedne potom premávali už len po stanicu Berg, neskôr počas 2. svetovej vojny po prestavbe úseku Berg - Petržalka (vtedy Engerau) premávali v rokoch 1941 - 1945 až do stanice Petržalka a od roku 1946 už len po Wolfsthal.

Po prevzatí prevádzky na rakúskom úseku Spolkovými dráhami Rakúska (BBÖ) v roku 1921 bolo vozňom postupne niekoľkokrát zmenené označenie a číslovanie podľa schém rakúskych spolkových železníc, resp. neskôr aj nemeckých ríšskych železníc. Pre lepšiu prehľadnosť a orientáciu uvádzame v katalógu len ich pôvodné označenia a čísla.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvý bol počas druhej svetovej vojny v roku 1943 vyradený vozeň 1302. Väčšina zvyšných vozňov jazdila na rakúskom úseku trate Pressburgerbahn do prelomu 50. a 60. rokov 20. storočia. V roku 1959 bolo 7 vyradených vozňov odpredaných železničnej spoločnosti Stern und Hafferl. Posledné vozne Ringhoffer boli vyradené v roku 1961. Niekoľko vozňov bolo neskôr zachovaných pre muzeálne účely v múzeách v Mariazelli (BCDFa 1401), Schwechate (BCa 1201) a vozeň BCDFa 1400 sa od roku 2016 nachádza v Bratislave. Do dnešných dní sa zachovali aj vozne BCa 1202, 1203 a 1204, ktoré čakajú na svoj ďalší osud v rakúskom Großpetersdorfe, kde slúžili u firmy Südburgenländische Regionalbahn GmbH.

Katalóg vozidiel

BCa 1200 BCa 1201 BCa 1202 BCa 1203 BCa 1204 BCa 1205 BCa 1206
BCDa 1300 BCDa 1301 BCDa 1302 BCDa 1303
BCDFa 1400 BCDFa 1401 BCDFa 1402

  • Počet nevyradených vozidiel: 0 (0%)
  • Počet vyradených vozidiel: 14 (100%)

Legenda

BCDFa 1402vyradené vozidlo
BCDFa 1401historické vozidlo

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.