VozidláViedenská električka / Pressburgerbahn › Ganz CVlečné dvojnápravové vozne typu Ganz C s rozchodom 1435 mm zakúpila spoločnosť POHÉV spolu motorovými vozňami CMg v roku 1914 pre lokálnu dopravu medzi Prešporkom (Bratislavou) a Petržalkou. Rovnako ako motorové vozne ich vyrobila budapeštianska vagónka Ganz. Označenie C znamená vozeň 3. triedy.


Ganz C


Ganz CMg 1534 po motorizácii z C 1534


Vlak tvorený motorovým vozňom Ganz CMg a vozňami Ganz C + Ganz C

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Ganz C C 1534 – C 1536 1914 1914 1935* 3
Spolu: 1914   3
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka:8740 mm
Dĺžka so spriahadlami:9530 mm
Šírka:2186 mm
2430 mm (vrátane schodíkov)
Výška:3318 mm
Pracovná výška:3918 mm - 5348 mm (1534, 1536 po prestavbe na motorové)
Výška podlahy:825 mm
Rázvor:4000 mm
Počet dverí:2 + 2
Počet miest na sedenie:24
Motor:Ganz T 100 (1534, 1536 po prestavbe na motorové)
Výkon motora:55,9 kW / 75 HP
Počet motorov:2
Celkový výkon:111,8 kW

Opis

Na oceľovom ráme zhotovili drevenú skriňu, ktorú zvonka oplechovali a vo vnútri obložili dreveným obkladom. Plošiny uzatvorili polopresklenou stenou a vstupy na plošiny vybavili mrežovými dvierkami. Dvojicu súkolí pripevnili k rámu prostredníctvom listových pier. Na ochranu proti prejdeniu ľudí použili pevný drevený rám okolo podvozku. Na spájanie s motorovými vozňami vybavili električky tanierovými spriahadlami.

V salóne pre cestujúcich oddelenom od plošín stenou s posuvnými dverami osadili drevené lavice v priečno-pozdĺžnom usporiadaní. Nad každým bočným oknom osadili dvojicu vetracích klapiek. Osvetlenie interiéru zabezpečili stropnými žiarovkovými svietidlami. Pôvodné vyfarbenie týchto električiek bolo žlto-biele.

Úpravy

Vozne C 1534 a C 1536 boli v roku 1930 prestavané na motorové s označením CMg, pričom dostali pôvodné motory z mestských električiek Ganz #51 a 54, ktoré pri generálnej oprave dostali nové motory Siemens.

Prevádzka

Vlečné vozne jazdili v súpravách s motorovými vozňami Ganz CMg od novembra 1914.

Vyraďovanie a likvidácia

Vozne boli z premávky odstavené v roku 1935 v súvislosti s prestavbou lokálnej železnice na rozchod 1000 mm. Niektoré časti vyradených vozňov 1535 a 1536 boli pravdepodobne využité pri stavbe nových električiek BMEŽ série #11 - 15.

Vozeň CMg 1534 bol zachovaný ako pohľadávka voči firme Siemens a odstavený v depe v Kopčanoch, následne v roku 1941 bol odpredaný do Rakúska firme Stern und Hafferl, ktorá ho po prestavbe na rozchod 1000 mm v roku 1951 zaradila do prevádzky v meste Gmunden pod číslom 4. Od roku 1983 je zaradený v zbierke električkového múzea v Mariazelli, pričom v rokoch 1994 - 1995 bol v dielňach bratislavského DP rekonštruovaný do pôvodnej podoby.

Katalóg vozidiel

C 1534 C 1535 CMg 1536

  • Počet nevyradených vozidiel: 0 (0%)
  • Počet vyradených vozidiel: 3 (100%)

Legenda

CMg 1536vyradené vozidlo
C 1534historické vozidlo

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
C 1534 CMg 1534od 1930C 1534 
C 1536 CMg 1536  

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.