Ja mám mapy veľmi rád. Keď som bol v nejakom cudzom meste a bola k dispozícii mapa siete od miestneho dopravného podniku, vždy som si ju kúpil a odložil ako suvenír. Hrubé plánovanie výletov pre radosť - teda nie situácie, kedy som potreboval najrýchlejšie zistiť, ako sa najjednoduchšie niekam dostanem - som tiež rád vykonával na papierových mapách...
Nie som si istý, o akej "mape" sa tu ale vlastne bavíme. O tomto? https://imhd.sk/ba/mapa-schema/2676/Historick%C3%A9-mapy-liniek-MHD-a-IDS-11-12-2022 Teda nie o pouličnej mape mesta, ale o "schéme siete v mierke"? Zväčšil som si to tak, aby to aspoň bez okrajových častí bolo cca veľkosť A3, a je to absolútne nečitateľné. To by muselo byť aspoň A2. A udržiavať to na tých zastávkach aktualizované. Fakt to stojí za tie náklady?
ja tiez z principu - je to male, lahke, nezavadzia to a neobtazuje to svojimi rozmermi a hmotnostou.... ked mi to aj nejakou mojou nepozornostou drbne na zem, tak do toho strcim nazad baterku a zadny kryt, zapnem a fungujem dalej... a aj na povodnej 10 rocnej baterke mi to vydrzi 8-10 dni pouzivania
a mam aj hladkaciu dosticku, ale tu pouzivam len ako navigaciu do auta, na normalny pohyb po vonku mi to dost prekaza.....
hlavne - stary telefon je maly, zmesti sa mi (cely) do hociktoreho vrecka na bunde ci nohaviciach. a vydrzi mi bez nabijania cca tyzden, takze napr. aj ked cestujem v zime na vikend do Prahy, nemusim si brat so sebou nabijacku (mam v nom uz druhu nahradnu bateriu, a sice prva nahradna vydrzala ovela kratsie, nez povodna, stala okolo 7 eur). bezne mimo domu/prace prezijem bez internetu (obcas by sa hodil, ale zatial mi to za to nestoji).
Tie mapy z 90. rokoch neboli žiaden zázrak, ale rozhodne boli prehľadnejšie ako tie dnešné. Aktuálne schémy prakticky nepoužívam lebo sa v ich ani divá sviňa nevyzná, a to som miestny obyvateľ s myslím si že nadštandardnou znalosťou geografie mesta.
Tá podrobná mapa o ktorej hovoríme (t.j. to čo do 2022 publikovalo imhd, alebo niečo podobné) by sa netlačila na A3 samozrejme, to ani nikto nenavrhuje.
Napríklad DPP má podrobnú mapu siete MHD v metre a je to pekne čitateľné (aj keď osobne nemám rád formát v ktorom tá mapa je).
Vytlačený CP na zastávke je čitateľný a krásne plní svoj účel. Mapa Bratislavy na formáte A3 (nehovoriac o A4) je mrhanie papierom a priestorom lebo je apriori nečitateľná. A to nehovorím o potenciálnej mape IDS.
Len si zoberte veľkosť písma na tých "legendárnych" DPB mapách z 90 rokoch a súčasných schémach.
v davnej minulosti zvykla byt nalepena mapka siete liniek (ano, bola o hodny kus vacsia ako nejaka A3) na kabine vodica a tusim byvali polepene aj na zastavkach (tam sa ale rychlo stavali obetou vandalov) a na taketo rozne ucely bola velmi dobra; nuz len to by sa nesmeli menit linky a ich trasovanie kazdy druhy den podla toho ako sa niekto vyspi....
Znovu - tvojou logikou sú potom aj CP na zastávkach zbytočne. Máš mobil/aplikaciu IDS čo ti aj presne kúpi lístok podľa potrebného času cestovania/digitálne tabule, tak nepotrebuješ predsa papier.
Lenže tvar bratislavskej siete (dlhé málo vetvené radiály vs. husté malé centrum) vyslovene znemožňuje používanie mapy v mierke tlačenej na univerzálny formát A4 alebo A3.
Presná mapa tak môže byť akurát na webe (nerieši situácie, keď chcípne baterka) alebo ju môžu tlačiť na skladaný formát, ktorý keď si rozložíš, tak mapou prekryješ pracovný stôl... A s takou mapou asi ozaj nikto dnešný chodiť po meste nebude.
Samozrejme že kopa ľudí vie kde na mape sa nachádza ich destinácia, len nenosia v hlave celé linkové vedenie MHD. Nie každý je turista.
Ešte raz, nikto netvrdí že niekoho zaujíma pretínanie sa čiar alebo ich uhol, to je strawman ktorého opakovane vyťahuješ, ale nikto to nikdy nepoužil. Hovoríme o tom že miestny cestujúci ktorý nie je úplný debil, ani Gen-Z, tuší kde je sever alebo akýkoľvek iný bod na mape a vie si z tejto mapy zistiť napr. aké zastávky sú na blízku a následne ako sa tam dostať.
Áno, vyhľadávač použiť môžeš. Potom aplikujme to čo si nižšie nazval hyperbolou, ale na tvoju logiku to sedí - zrušme cestovné poriadky na zastávkach, aj tie schémy, aj všetko. Však cestujúci si vygoogli. Sú mestá kde to spravili, napr. v Skåne už na väčšine zastávok nenájdeš nič a ak áno, tak skôr mapu alebo schému než CP (tie už tak nie sú nikde). Ako som písal, niekedy je manuálne riešenie lepšie ako vyhľadávač, lebo vyhľadávač nevie dokonale zohľadniť každú jednu možnú preferenciu ktorú cestujúci môže mať.
cisto teoreticky, rozhodnes sa navstivit babicku na robotnickej, ides kdesi z dubravky a vezies sa elektrickou, vies ze mas vystupit kdesi na ceskej.... avsak co cert nechce, na nam. f zubku sa cosi stane a elektricky cezen nepremavaju.... pokial mas siet liniek aspon trosku zodpovedajucu mape, tak zistis ze ked pojdes po racianskej a vystupis na ursiniho, mas to +- rovnako tak daleko ako z ceskej.... cisto zo schemy si vsak nahraty a musis spoliehat a cakat na nahradnu dopravu alebo preslapat pesi uz od vazovovej....
Tak si to zhrňme. Ideš navštíviť masážny salón na Tŕňovej ulici. Logicky nevieš, kde je Tŕňová ulica, ale pozrieš si to doma na mape (google mapy?). Ale ani náhodou Ťa nenapadne pozrieť si ako sa tam dostaneš. To Ťa napadne ausgerechnet na zastávke a zrazu voala, zjaví sa krásna mapa v mierke vo formáte A3/A4. A ty z fleku na prakticky slepej mape vieš prstom presne ukázať, kde je Tŕňová ulica a na základe toho sa zorientuješ, akou linkou máš ísť a kde vystúpiť?
Tento scenár sa imho v reálnom svete nedeje. V reálnom svete sa deje to, že si Tŕňovu ulicu nájdem na google mapách, nájdem si najbližšiu zastávku (Spoločenská), zistím si, čo mi tam stojí (60 a 61) a cestu si naplánujem doma. A keď nastane mimoriadnosť v teréne, viem, že na "dizajnovej" schéme si musím nájsť prestupy tak, aby som sa dostal na Spoločenskú ulicu, pričom ma zaujíma, kde sa čiary pretínajú a nezaujíma ma, či má ísť čiara linky 38° azimutom a ide 45°.
Učil som na strednej škole a VŠ a gro písomiek boli slepé mapy a môžeš si byť istý, že cestujúcich ohľadom orientácie na mape dosť preceňuješ. Dovolím si tvrdiť, že väčšina by na mape nevedela nájsť svoj domov, zato najbližšiu zastávku na schéme by bez problémov našli.
staticka vytlacena mapa obvykle funguje aj v pripade roznych mimoriadnosti ktore kludne mozu znamenat aj nedostupne alebo pretazene mobilne siete (a teda nemoznost nacitat nejaky online obsah)....
a rovnako tak funguje aj ked ti chcipne baterka
Väčšina dopravných systémov v Európe sa prezentuje cestujúcim schémou a nie topograficky presnou mapou. Hádam to nebude náhoda a má to nejaký dôvod založený na rokoch praxe, dát a spätnej väzby.
Nie som proti tomu, ak DPB ponúkne niekde na webe mapu siete ako alternatívu k schéme, ale nebudem z toho robiť scénu, ak to tak ako väčšina ostatných DP, nespraví.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Ike
Tento scenár sa imho v reálnom svete nedeje. V reálnom svete sa deje to, že si Tŕňovu ulicu nájdem na google mapách, nájdem si najbližšiu zastávku (Spoločenská), zistím si, čo mi tam stojí (60 a 61) a cestu si naplánujem doma. A keď nastane mimoriadnosť v teréne, viem, že na "dizajnovej" schéme si musím nájsť prestupy tak, aby som sa dostal na Spoločenskú ulicu, pričom ma zaujíma, kde sa čiary pretínajú a nezaujíma ma, či má ísť čiara linky 38° azimutom a ide 45°.
Učil som na strednej škole a VŠ a gro písomiek boli slepé mapy a môžeš si byť istý, že cestujúcich ohľadom orientácie na mape dosť preceňuješ. Dovolím si tvrdiť, že väčšina by na mape nevedela nájsť svoj domov, zato najbližšiu zastávku na schéme by bez problémov našli.