Počkať, teraz úplne seriózne vážne: Ak nastane situácia, pri ktorej sa ocitneš na mieste, kde nie si úplne zorientovaný, fakt preferuješ statickú vytlačenú mapu, eventuálne online statickú mapu pred Google mapami?
Lenže do schémy sa väčšinou nepozerá človek, ktorého pred sekundou vysadili z ufa, ale človek, ktorý už má hrubú predstavu o rozložení mesta (chodieva ním, alebo aj cudzie isto videl na mape). Ak napríklad vie, že chce ísť elinou na juh za Dunaj, tak schéma bez Dunaja s elinou stočenou na východ ho akurát tak kvalitne domotá.
Alebo iný príklad, mám pozretú trasu kamsi, stane sa mimoriadnosť, dispečing neinformuje. Keď sa pozriem do schémy, zhruba preberajúcej mapový podklad, viem si vymyslieť alternatívne spojenie. K "estetickej" schéme si viem akurát tak zapnúť google.
Úplne ignoruješ argumenty ktoré boli spomenuté v prospech mapy, menovite že človek vidí čo kam ide (čiže ak položím prst na miesto môjho cieľa, hneď vidím aké tam mám okolo linky, čo na schéme možné nie je) a vymýšľaš si strawmanov o počítaní kilometrov cez mierku, čo tu ako argument nikto nikdy nepoužil.
Schéma ťa dostane na zastávku. Mapa ťa dostane na miesto, aj keď nevieš aká zastávka pri ňom je.
Hrotíš to do extrému, až mám pocit, že je to účelový dešpekt k diskusii a diskutérom.
Na vitríne je veľa zbytočného balastu (ako bolo uvedené v tejto diskusii), ale všetko z toho, čo si vymenoval, tam patrí.
Ja len poukazujem na to, že ak dáš mapu v mierke na formát A3 (čo je dosť luxus) alebo A4 do vitríny, tak tam cestujúci nenájde nič viac ako na schéme, ktorá je prehľadnejšia a čitateľnejšia. Jediná pridaná hodnota (za cenu mnoho kompromisov) je vnímanie vzdialeností a svetových strán. Budem teraz hovoriť čisto za seba, nikdy ma v cudzom meste nezaujímalo, či pôjdem na severo-severo-východ 31 km, alebo východ 34 km, podstatné pre mňa bolo na koľkej zastávke v poradí vystúpiť a aký si mám kúpiť lístok + orientačný cestovný čas, ktorý je v CP a určite ho nebudem prepočítavať z grafickej mierky. Nič z toho mi orientácia na svetové strany ani reálna vzdialenosť nepovie.
Pokiaľ ide o ďalšie prvky v mape ako prevádzky, ulice atď, tak je tam ten problém, že čím viac tam toho dáš, tým je to preplácanejšie, čo pri statickej vytlačenej mape, kde nemôžeš zoomovať a vypínať vrstvy predstavuje trochu problém.
Ďalšia vec je, že ak by si tam chcel dať prevádzky, tak narážaš na triáž (ktorú DPB odmieta robiť) a asi tam skôr dáš OC Central, ako Nechtové študio LOLA alebo Psí salón Dunčo. A podľa DPB by to bola reklama OC Central, takže by tam pravdepodobne nebol ani ten.
Čiže vraciame sa na začiatok a tu si požičiam názor 810zssk, upustime od predstavy, že cestujúci príde na zastávku nepripravený. On informácie má, on vie kam cestuje a schéma plní iba účel určitej verifikácie, prípadne na operatívne účely. A na to naozaj na zastávke nepotrebuje mať plnohodnotný plán mesta.
Čiže potom je vlastne celá vitrína (vrátane tej tabule zobrazujúcej online odchody) na zastávke zbytočná - lebo všetko si viem nájsť v telefóne - aj informácie o výlukách, aj cestovné poriadky, aj schémy liniek, aj tarifu, dokonca aj online odchody... veď kto nemá chytrý telefón, nech sa vezie taxíkom alebo môže zostať doma
"Ak si odmyslíme davy deduškov, ktorí ešte nevideli počítač a majú NMT telefón, tak nevidím dôvod prečo by sa cestujúci chcel k takejto mape predierať a na papieri formáte A3 niečo hľadať."
Neviem ako papier, ale mne sa ta obrazkova mapa pacila na imhd, zoom ako taky pomerne stacil. Ci nieco este treba strkat do vitrin, neriesim.
"Ako som už spomínal, iné je mať tú mapu online a aspoň zoomovatelnu. Aj keď to dnes spĺňa vrstva verejná doprava v openstreetmapach, ktorá je navyše dynamická. "
Suhlasim, openstreetmap je fajn. Neda sa tam nejako upravit farebna schema? Viem, ze pri google mapach by som si taku otazku ani nedovolil polozit, ale tam som vzdy prepol na satelitnu verziu, ktora na OSM dost chyba.
Google mapy pokojne ber ako genericky termín pre hocijakú online mapu.
Pointa je v tom že na statickej tlačenej mape MHD siete vyvesenej na zastávke nenájdeš ani adresy, ani prevádzky, ani otváracie hodiny ani ostatné komunikácie.
Naopak, v smartfóne, ktorý drží pomaly každý cestujúci na zastávke, nájdeš na Google mapách (a iných podobných platformách, aby si ma nechytal za slovíčka) pomaly všetko čo si želáš s relatívne presným odhadom času pri pešej chôdzi.
Ak si odmyslíme davy deduškov, ktorí ešte nevideli počítač a majú NMT telefón, tak nevidím dôvod prečo by sa cestujúci chcel k takejto mape predierať a na papieri formáte A3 niečo hľadať.
Ako som už spomínal, iné je mať tú mapu online a aspoň zoomovatelnu. Aj keď to dnes spĺňa vrstva verejná doprava v openstreetmapach, ktorá je navyše dynamická.
Zas by som nerobil z google mapy svätý grál. Jej jediný bonus vidím v tom, že ako dlhé roky defaultná vec je nabitá informáciami o prevádzkach, hoci je des to promovanie/miznutie špendlíkov v rôznych mierkach. Celkovo je aj po nedávnej zmene farieb stále pre mňa málo prehľadná. Navyše netuším, prečo za tie roky nedokázali z mobilnej do webovej verzie preniesť vysvietenie trás liniek, a podobné základné pomôcky plánovania.
Na hľadanie ciest verejnou dopravou sa mi viac odsvedčil Citymapper, na plánovanie peších presunov zasa mapy.cz.
Tam si viem predstavit, ako cloveka, co Kosice nepozna, mozu miast tie paralelne elektrickove vetvy, napr. vetva k veterine, resp. k botanickej zahrade, prip. na opacnom konci smer k soche Jana Pavla II, resp. na Slanecku... Teda nie, ze by to uz kohokolvek trapilo, ked sa tam odtorpedovali niektore linky a autobusu sa prakticky neda vyhnut (napr. Optima).
V case, ked ja som bol dieta, stranka imhd.sk este nebola na svete a vacsina ludi este doma nemala pocitac ani internet alebo ak vobec, tak len velmi pomaly a brutalne drahy, takze si to mohli dovolit len skutocne bohati ludia. Ale ta mapa ma sprevadzala prakticky celou VS a dodnes sa vraciam k verzii z roku 2022, kedze na takych 75% sa na nu stale da spolahnut, len si treba spomenut hlavne na tie linky, ktore sa medzicasom zrusili, no a teraz od spustenia Petrzalskej elektricky je uz pase aj Petrzalka (busy).
Mestske drahy ponukaju pekny pohlad aj na to, kde su ake navestidla a kedy doslo k poslednej obnove usekov. Za mna je to informaciami nabita mapa, aj ked priznavam, ze nie prave pre bezneho cestujuceho, ktoremu to moze byt jedno.
Ja som tiež zástanca klasických máp. Nežiadam, aby boli vytlačené na zastávkach, ale mohli by byť dostupné aspoň online. Ako tu predo mnou niekto spomínal, schémy ti neposkytnú reálnu predstavu o vzdialenostiach a niekedy ani nesedia svetové strany. Napríklad schéma električiek v Košiciach mi robila problém, lebo je naklonená a dosť dlho mi trvalo, kým som si na Google mapách našiel, ktorá časť schémy prislúcha ktorej ulici.
Nuz tak ta mapa linkoveho vedenia bola podla mna mega dobre citatelna. Hlavne vidis ciary, kadial tie linky chodia, co na Google mapach nevidis, a vies sa zorientovat o to rychlejsie.
Tak pri tych odhadoch by som si nebol az tak isty. Nikto netvrdi, ze je to "must be", ale je to take to "nice to have", lebo to dost vyrazne setri cas (aspon mne).
Schema je asi lepsia do mobilu, ale napr. ja som na mobile dokazal otvorit velku mapu a nazoomovat ju do oblasti, ktora ma zaujimala a v pohode sa to dalo vsetko citat.
Nesuhlasim, kedze niekedy mas potrebu dostat sa niekam, pricom to niekam na mape rovno vidis a hned aj linky, ktore tam jazdia pekne prehladne, pricom nemusis rozmyslat, kde v skutocnosti je nejaka zastavka na scheme. Niekomu to na kazdodenne prestupovanie asi staci (ale to si uz aj zapamatas), no prave na take tie nepravidelne cesty je povodna linkova mapa najlepsia.
Mimochodom, teraz som pozeral schemu trolejbusov a som z nej totalny magor.
Vopred velmi pekne dakujem. Ja som okrem technickych podrobnosti drah (v mape drahy, co teda priznavam nie je uplne potreba cestujuceho, skor sotousa) hladal aj spojenia cez tu velku mapu (linkove vedenia), kde boli cervenym elektricky, zelenym trolejbusy a modrym autobusy. Ten prepaleny farbickovy mordor musim jednak o dost dlhsie studovat, po druhe mi tam chyba kontext uzemia, ktore hned vidim a nemusim to prehladavat este cez Google a zvoleny nazov zastavky. Ta mapa je pekna, cista a ovela rychlejsie sa v nej clovek zorientuje.
To su dve top mapy mojho detstva. Presedel som nad nimi desiatky hodin, hlavne ked vysla prva verzia mapy mestskych drah, z toho som bol total uneseny. Potom vzdy s vydanim novej verzie som si ju otvoril spolu so starou a alt-tabovanim hladal medzi nimi rozdiel Neskor vysli aj trolejbusove verzie z inych miest, no kosicka elektrickova verzia nikdy. A este by som velmi rad videl takto spracovane Brno a Prahu. Existuje sice toto: https://www.gleisplanweb.eu/show.php?Map=Prag&Index=1&Height=2350&Width=3425&Title=Straßenbahn%20Prag ale nie je to uplne ono voci tej imhd verzii
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
pressburger