Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ike #253732:
Znovu - tvojou logikou sú potom aj CP na zastávkach zbytočne. Máš mobil/aplikaciu IDS čo ti aj presne kúpi lístok podľa potrebného času cestovania/digitálne tabule, tak nepotrebuješ predsa papier.
Reakcia na: si #253730:
Lenže tvar bratislavskej siete (dlhé málo vetvené radiály vs. husté malé centrum) vyslovene znemožňuje používanie mapy v mierke tlačenej na univerzálny formát A4 alebo A3.

Presná mapa tak môže byť akurát na webe (nerieši situácie, keď chcípne baterka) alebo ju môžu tlačiť na skladaný formát, ktorý keď si rozložíš, tak mapou prekryješ pracovný stôl... A s takou mapou asi ozaj nikto dnešný chodiť po meste nebude.
Reakcia na: andrejandrej #253733:
Proporčne upravená schéma - čiže ekvivalent takého istého, čo DPB v každom vozidle a na každej zastávke tlačí na A3.
Reakcia na: Ike #253732:
Samozrejme že kopa ľudí vie kde na mape sa nachádza ich destinácia, len nenosia v hlave celé linkové vedenie MHD. Nie každý je turista.

Ešte raz, nikto netvrdí že niekoho zaujíma pretínanie sa čiar alebo ich uhol, to je strawman ktorého opakovane vyťahuješ, ale nikto to nikdy nepoužil. Hovoríme o tom že miestny cestujúci ktorý nie je úplný debil, ani Gen-Z, tuší kde je sever alebo akýkoľvek iný bod na mape a vie si z tejto mapy zistiť napr. aké zastávky sú na blízku a následne ako sa tam dostať.

Áno, vyhľadávač použiť môžeš. Potom aplikujme to čo si nižšie nazval hyperbolou, ale na tvoju logiku to sedí - zrušme cestovné poriadky na zastávkach, aj tie schémy, aj všetko. Však cestujúci si vygoogli. Sú mestá kde to spravili, napr. v Skåne už na väčšine zastávok nenájdeš nič a ak áno, tak skôr mapu alebo schému než CP (tie už tak nie sú nikde). Ako som písal, niekedy je manuálne riešenie lepšie ako vyhľadávač, lebo vyhľadávač nevie dokonale zohľadniť každú jednu možnú preferenciu ktorú cestujúci môže mať.
Reakcia na: Ike #253732:
cisto teoreticky, rozhodnes sa navstivit babicku na robotnickej, ides kdesi z dubravky a vezies sa elektrickou, vies ze mas vystupit kdesi na ceskej.... avsak co cert nechce, na nam. f zubku sa cosi stane a elektricky cezen nepremavaju.... pokial mas siet liniek aspon trosku zodpovedajucu mape, tak zistis ze ked pojdes po racianskej a vystupis na ursiniho, mas to +- rovnako tak daleko ako z ceskej.... cisto zo schemy si vsak nahraty a musis spoliehat a cakat na nahradnu dopravu alebo preslapat pesi uz od vazovovej....
Reakcia na: 810zssk #253725:
Tak si to zhrňme. Ideš navštíviť masážny salón na Tŕňovej ulici. Logicky nevieš, kde je Tŕňová ulica, ale pozrieš si to doma na mape (google mapy?). Ale ani náhodou Ťa nenapadne pozrieť si ako sa tam dostaneš. To Ťa napadne ausgerechnet na zastávke a zrazu voala, zjaví sa krásna mapa v mierke vo formáte A3/A4. A ty z fleku na prakticky slepej mape vieš prstom presne ukázať, kde je Tŕňová ulica a na základe toho sa zorientuješ, akou linkou máš ísť a kde vystúpiť?

Tento scenár sa imho v reálnom svete nedeje. V reálnom svete sa deje to, že si Tŕňovu ulicu nájdem na google mapách, nájdem si najbližšiu zastávku (Spoločenská), zistím si, čo mi tam stojí (60 a 61) a cestu si naplánujem doma. A keď nastane mimoriadnosť v teréne, viem, že na "dizajnovej" schéme si musím nájsť prestupy tak, aby som sa dostal na Spoločenskú ulicu, pričom ma zaujíma, kde sa čiary pretínajú a nezaujíma ma, či má ísť čiara linky 38° azimutom a ide 45°.

Učil som na strednej škole a VŠ a gro písomiek boli slepé mapy a môžeš si byť istý, že cestujúcich ohľadom orientácie na mape dosť preceňuješ. Dovolím si tvrdiť, že väčšina by na mape nevedela nájsť svoj domov, zato najbližšiu zastávku na schéme by bez problémov našli.
Reakcia na: Ike #253727:
ja ano - nemam placaty telefon, takze v takej situacii najst v okoli vytlacenu mapu by bolo super, kedze ku google mapam sa nedostanem.
Reakcia na: Ike #253727:
staticka vytlacena mapa obvykle funguje aj v pripade roznych mimoriadnosti ktore kludne mozu znamenat aj nedostupne alebo pretazene mobilne siete (a teda nemoznost nacitat nejaky online obsah)....
a rovnako tak funguje aj ked ti chcipne baterka 😃
Väčšina dopravných systémov v Európe sa prezentuje cestujúcim schémou a nie topograficky presnou mapou. Hádam to nebude náhoda a má to nejaký dôvod založený na rokoch praxe, dát a spätnej väzby.

Nie som proti tomu, ak DPB ponúkne niekde na webe mapu siete ako alternatívu k schéme, ale nebudem z toho robiť scénu, ak to tak ako väčšina ostatných DP, nespraví.
Reakcia na: Viko #253726:
Toto je debata, ktorú v Londýne vyriešili pred 100 rokmi. Nemá zmysel sa hádať s niekým, kto sa bude biť len preto, aby sa bil.
Reakcia na: Viko #253726:
Počkať, teraz úplne seriózne vážne: Ak nastane situácia, pri ktorej sa ocitneš na mieste, kde nie si úplne zorientovaný, fakt preferuješ statickú vytlačenú mapu, eventuálne online statickú mapu pred Google mapami?
Reakcia na: Ike #253724:
Lenže do schémy sa väčšinou nepozerá človek, ktorého pred sekundou vysadili z ufa, ale človek, ktorý už má hrubú predstavu o rozložení mesta (chodieva ním, alebo aj cudzie isto videl na mape). Ak napríklad vie, že chce ísť elinou na juh za Dunaj, tak schéma bez Dunaja s elinou stočenou na východ ho akurát tak kvalitne domotá.
Alebo iný príklad, mám pozretú trasu kamsi, stane sa mimoriadnosť, dispečing neinformuje. Keď sa pozriem do schémy, zhruba preberajúcej mapový podklad, viem si vymyslieť alternatívne spojenie. K "estetickej" schéme si viem akurát tak zapnúť google.
Reakcia na: Ike #253724:
Úplne ignoruješ argumenty ktoré boli spomenuté v prospech mapy, menovite že človek vidí čo kam ide (čiže ak položím prst na miesto môjho cieľa, hneď vidím aké tam mám okolo linky, čo na schéme možné nie je) a vymýšľaš si strawmanov o počítaní kilometrov cez mierku, čo tu ako argument nikto nikdy nepoužil.

Schéma ťa dostane na zastávku. Mapa ťa dostane na miesto, aj keď nevieš aká zastávka pri ňom je.
Reakcia na: pressburger #253723:
Hrotíš to do extrému, až mám pocit, že je to účelový dešpekt k diskusii a diskutérom.

Na vitríne je veľa zbytočného balastu (ako bolo uvedené v tejto diskusii), ale všetko z toho, čo si vymenoval, tam patrí.

Ja len poukazujem na to, že ak dáš mapu v mierke na formát A3 (čo je dosť luxus) alebo A4 do vitríny, tak tam cestujúci nenájde nič viac ako na schéme, ktorá je prehľadnejšia a čitateľnejšia. Jediná pridaná hodnota (za cenu mnoho kompromisov) je vnímanie vzdialeností a svetových strán. Budem teraz hovoriť čisto za seba, nikdy ma v cudzom meste nezaujímalo, či pôjdem na severo-severo-východ 31 km, alebo východ 34 km, podstatné pre mňa bolo na koľkej zastávke v poradí vystúpiť a aký si mám kúpiť lístok + orientačný cestovný čas, ktorý je v CP a určite ho nebudem prepočítavať z grafickej mierky. Nič z toho mi orientácia na svetové strany ani reálna vzdialenosť nepovie.

Pokiaľ ide o ďalšie prvky v mape ako prevádzky, ulice atď, tak je tam ten problém, že čím viac tam toho dáš, tým je to preplácanejšie, čo pri statickej vytlačenej mape, kde nemôžeš zoomovať a vypínať vrstvy predstavuje trochu problém.

Ďalšia vec je, že ak by si tam chcel dať prevádzky, tak narážaš na triáž (ktorú DPB odmieta robiť) a asi tam skôr dáš OC Central, ako Nechtové študio LOLA alebo Psí salón Dunčo. A podľa DPB by to bola reklama OC Central, takže by tam pravdepodobne nebol ani ten.

Čiže vraciame sa na začiatok a tu si požičiam názor 810zssk, upustime od predstavy, že cestujúci príde na zastávku nepripravený. On informácie má, on vie kam cestuje a schéma plní iba účel určitej verifikácie, prípadne na operatívne účely. A na to naozaj na zastávke nepotrebuje mať plnohodnotný plán mesta.
Reakcia na: Ike #253720:
Čiže potom je vlastne celá vitrína (vrátane tej tabule zobrazujúcej online odchody) na zastávke zbytočná - lebo všetko si viem nájsť v telefóne - aj informácie o výlukách, aj cestovné poriadky, aj schémy liniek, aj tarifu, dokonca aj online odchody... veď kto nemá chytrý telefón, nech sa vezie taxíkom alebo môže zostať doma 🙂
Reakcia na: Ike #253720:
"Ak si odmyslíme davy deduškov, ktorí ešte nevideli počítač a majú NMT telefón, tak nevidím dôvod prečo by sa cestujúci chcel k takejto mape predierať a na papieri formáte A3 niečo hľadať."

Neviem ako papier, ale mne sa ta obrazkova mapa pacila na imhd, zoom ako taky pomerne stacil. Ci nieco este treba strkat do vitrin, neriesim.

"Ako som už spomínal, iné je mať tú mapu online a aspoň zoomovatelnu. Aj keď to dnes spĺňa vrstva verejná doprava v openstreetmapach, ktorá je navyše dynamická. "

Suhlasim, openstreetmap je fajn. Neda sa tam nejako upravit farebna schema? Viem, ze pri google mapach by som si taku otazku ani nedovolil polozit, ale tam som vzdy prepol na satelitnu verziu, ktora na OSM dost chyba.
Reakcia na: Viko #253719:
"Navyše netuším, prečo za tie roky nedokázali z mobilnej do webovej verzie preniesť vysvietenie trás liniek"

Toto. Aj si zapnes vrstvu verejna doprava, aj na teba hadze bobok.
Reakcia na: Viko #253719:
Google mapy pokojne ber ako genericky termín pre hocijakú online mapu.

Pointa je v tom že na statickej tlačenej mape MHD siete vyvesenej na zastávke nenájdeš ani adresy, ani prevádzky, ani otváracie hodiny ani ostatné komunikácie.

Naopak, v smartfóne, ktorý drží pomaly každý cestujúci na zastávke, nájdeš na Google mapách (a iných podobných platformách, aby si ma nechytal za slovíčka) pomaly všetko čo si želáš s relatívne presným odhadom času pri pešej chôdzi.

Ak si odmyslíme davy deduškov, ktorí ešte nevideli počítač a majú NMT telefón, tak nevidím dôvod prečo by sa cestujúci chcel k takejto mape predierať a na papieri formáte A3 niečo hľadať.

Ako som už spomínal, iné je mať tú mapu online a aspoň zoomovatelnu. Aj keď to dnes spĺňa vrstva verejná doprava v openstreetmapach, ktorá je navyše dynamická.
Reakcia na: Ike #253699:
Zas by som nerobil z google mapy svätý grál. Jej jediný bonus vidím v tom, že ako dlhé roky defaultná vec je nabitá informáciami o prevádzkach, hoci je des to promovanie/miznutie špendlíkov v rôznych mierkach. Celkovo je aj po nedávnej zmene farieb stále pre mňa málo prehľadná. Navyše netuším, prečo za tie roky nedokázali z mobilnej do webovej verzie preniesť vysvietenie trás liniek, a podobné základné pomôcky plánovania.

Na hľadanie ciest verejnou dopravou sa mi viac odsvedčil Citymapper, na plánovanie peších presunov zasa mapy.cz.

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.