VozidláAutobusy › Ikarus 283

Prototyp Ikarusu 283, ktorý sa testoval v Bratislave v rokoch 1989 a 1990
Prototyp Ikarusu 283, ktorý sa testoval v Bratislave v rokoch 1989 a 1990
Ikarus 283.01
Ikarus 283.01
Prvý Ikarus 283.01 po GO v SAD BBDS
Prvý Ikarus 283.01 po GO v SAD BBDS
Vzhľad ostatných Ikarusov 283.01 po GO v SAD BBDS
Vzhľad ostatných Ikarusov 283.01 po GO v SAD BBDS

Úvod

Autobus Ikarus 283 vyrábal maďarský výrobca Ikarus Budapešť. Jeho vznik bol reakciou na požiadavku výroby kapacitnejšieho vozidla než bol 16,5 metrový Ikarus 280, najmä zo Sovietskeho zväzu, kam putovala veľká časť produkcie budapeštianskeho výrobcu. Už v roku 1977 bol vyrobený 18-metrový Ikarus s označením 282, ktorý vznikol iba predĺžením článkov pôvodného typu, no toto riešenie sa v praxi neosvedčilo a vyrobilo sa len niekoľko kusov. Na začiatku 1980-tych rokov Ikarus vyvinul aj 18-metrový Ikarus 284 novej tlačnej koncepcie (motor bol presunutý do zadného článku), ale dopravcovia ani o tento typ záujem neprejavili. Úspešný bol až Ikarus 283 s klasickým umiestnením motora v prednom článku, ktorého prvé dva prototypy boli vyrobené v roku 1988. Oproti Ikarusu 280 mal predĺžené oba články a zadná náprava už nebola riaditeľná, čo umožnilo zvýšiť jej zaťaženie. Sériová výroba Ikarusov 283 začala v roku 1990 veľkou sériou autobusov pre Moskvu. Ikarusy 283 sa vyrábali vo viacerých verziách, ktoré sa líšili použitou pohonnou jednotkou, rozmiestnením dverí aj interiérom. Od roku 1997 boli viac než štyri stovky Ikarusov 283 vyrobené na dovezených podvozkoch aj v Tunisku v podniku STIA, ktoré sa vyznačovali odlišnou karosériou. Spolu bolo vyrobených len niečo vyše tisíc Ikarusov 283, pričom mimo Ruska a Tuniska skončilo len málo z nich. Vyrobený bol aj jeden prototypový autobus pre ľavostrannú premávku s označením Ikarus 285 pôvodne určený pre Malajziu, no k sériovej výrobe neprišlo. Polstovka vozidiel Ikarus 283 pre ľavostrannú premávku sa však vyrobila lokálne v Thajsku pre Bangkok na podvozkoch dovezených z Maďarska. Nástupcom Ikarusu 283 bola v roku 2000 modernizovaná verzia C83, z ktorej sa ale vyrobilo iba 5 vozidiel.

Bratislavský dopravný podnik zakúpil v roku 1991 jednorazovo 21 autobusov Ikarus 283.01. Ich nákupu predchádzalo v rokoch 1989 a 1990 opakované testovanie jedného z prvých dvoch vyrobených Ikarusov 283, ktorý dopravnému podniku zapožičal výrobca. Bratislava bola zároveň jediným mestom v bývalom Československu, ktoré Ikarusy 283 zakúpilo.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ikarus 283.01 1509 – 1515, 2510 – 2516, 4505 – 4511 1991 1991 1995 – 2008* 21
Spolu 1991   21
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 17975 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3160 mm
Výška podlahy 920 mm
Rázvor 5400 mm a 6475 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 29 + 1
Počet miest na státie 175
Celkový počet miest 204 + 1
Pohotovostná hmotnosť 13500 kg
Celková hmotnosť 27450 kg
Motor RÁBA-MAN D 2156 HM6UT, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním preplňovaný turbodúchadlom

RÁBA D 10 UTS-155 Euro 1, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (vozidlá po prestavbe motora)
Výkon motora 162 kW / 2100 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
155 kW / 1900 rpm (RÁBA D 10 UTS-155)
Objem motora 10350 cm3
Krútiaci moment motora 820 Nm / 1600 rpm (D 2156 HM6UT)
912 Nm / 1600 rpm (D 10 UTS-155)
Maximálna rýchlosť 63 km/h
Prevodovka Csepel ZF S6-900-352, manuálna
Zapaľovanie AVF
Riadenie Csepel 069, monoblokové, hydraulické servoriadenie
Nápravy predná: RÁBA MVG 832, tuhá, riaditeľná
stredná: RÁBA MVG 318, tuhá, hnacia
zadná: RÁBA MVG 571, tuhá, voľnobežná
Pneumatiky 11 x 20"
295/80 R 22,5

Fotografie

Opis

Trojnápravové vozidlo zvonka oplechovanej samonosnej zváranej konštrukcie z oceľových profilov bolo zostavené z ťažnej časti a prívesu navzájom spojených guľovým čapom. Prechod medzi článkami bol zakrytý dvojdielnym gumeným mechom. Motor bol umiestnený v prednom článku pod podlahou medzi prvou a druhou nápravou. Stredná náprava bola hnacia RÁBA s planétovými prevodmi a zadná náprava pevná rovnakej značky. Použitie neriadenej tuhej zadnej nápravy zjednodušilo konštrukciu vozidla a umožnilo zvýšiť zaťaženie vlečky. Odpruženie vozidla bolo vzduchové, brzdový systém využíval dvojokruhovú vzduchotlakovú brzdu, motorovú brzdu a parkovaciu ručnú brzdu. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečovala štvorica dvojdielnych platňových dverí s elektropneumatickým pohonom. Okná boli osadené v gumených profiloch, bočné okná s otvárateľnými časťami mali všetky rovnakú veľkosť (pri Ikarusoch 280 veľkosť všetkých okien nebola rovnaká), čo sa dosiahlo použitím niekoľkých úzkych okien na oboch článkoch.

Steny a strop interiéru pokrýval béžový sololit. Sedadlá s kovovou kostrou a penovou výplňou boli potiahnuté tmavohnedou koženkou a svojím vyhotovením sa líšili od sedadiel použitých v type Ikarus 280. Usporiadanie sedadiel bolo v konfigurácii 2 + 1. Vyššia prepravná kapacita sa okrem dlhšej karosérie dosiahla aj menším počtom sedadiel, než v prípade Ikarusov 280. Oproti druhým dverám bol vyčlenený priestor pre detský kočík a priestor bez sedadiel určený na státie bol aj oproti tretím dverám.

Vetranie interiéru zabezpečovali posuvné časti bočných okien a pätica strešných klapiek, z ktorých dve väčšie slúžili aj ako núdzové východy. Vodič mal k dispozícii veľkú uzavretú kabínu, do ktorej bol možný nástup aj jednou polovicou predných dverí. Vetranie kabíny vodiča bolo zabezpečené aj strešným ventilátorom.

Vyfarbenie vozidiel bolo v kombinácii tmavočervenej farby a slonovej kosti. Po vzore Ikarusov 280 boli z vonkajšej strany k dverám doinštalované výstražné svetlá so signálom "Nenastupovať".

Úpravy

Autobus #1509 v roku 1995 dostal nové sedadlá s textilným poťahom a zmenilo sa aj ich usporiadanie v ľavej prednej časti. Niektorým autobusom (#1510, 1513, 2511, 2516, 4510) sa postupne prestavali motory na emisnú normu Euro 1. Prestavbu motorov spočiatku vykonával výrobca Rába Győr, v roku 1999 slovenská spoločnosť JUMAS Vráble.

V roku 1998 bol v ústredných dielňach DPB zgenerálkovaný autobus #1514, ktorý po oprave dostal náter v pôvodných farbách. Ďalšie autobusy sa postupne podrobili generálnej oprave spojenej s modernizáciou v SAD Banskobystrickej dopravnej spoločnosti v rokoch 1999 - 2000, kde okrem nového oplechovania a laku v bielo-červeno-čiernej kombinácii dostali aj optický informačný systém BUSE, nový tarifný systém, nové poťahy sedadiel, solility a protišmykovú podlahu. Pôvodný gumený mech zakrývajúci kĺb bol vymenený za plastový. Prvý a posledný modernizovaný autobus sa od ostatných líšili vo farebnom vyhotovení - #1513 mal oranžové dvere, ostatné už biele a posledný autobus #4510 dostal nad predné čelo červený pás, pričom od ostatných vozidiel sa už na prvý pohľad líšil farebnou úpravou náprav. Pri opravách v Banskej Bystrici sa vozidlám odstránili výstražné svetlá z bočníc vedľa dverí.

Generálnou opravou spojenou s modernizáciou v SAD BBDS prešli tieto vozidlá:
  • 1999: 1513, 1509, 1512, 1515
  • 2000: 1511, 2511, 2513, 2514, 2515, 4508, 4507, 4510

Ako posledný bol v rokoch 2001 - 2002 v dielňach DPB opravený autobus #4506. Rekonštrukcia prebehla len v rozsahu výmeny oplechovania a prelakovania podľa vzoru autobusov po GO v BBDS.

V decembri 2004 dostal skúšobne autobus #2515 zariadenie JetStar, ktoré obohacovalo palivovú zmes vodíkovým plynom, čo malo za cieľ znížiť spotrebu a dymivosť vozidla. Pre finančnú náročnosť sa však prestavby ďalších vozidiel nerealizovali a aj z vozidla #2515 bolo zariadenie neskôr demontované.

Prevádzka

Spoľahlivosťou patrili Ikarusy 283 u obslužného personálu medzi najobľúbenejšie autobusy. Napriek ich výrazne vyššej obsaditeľnosti ako pri Ikarusoch 280 a Karosách B 741 neboli vypravované na vymedzené linky a do premávky sa zaradili ako štandardné kĺbové autobusy.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvý bol vyradený autobus #2510, ktorý mal v decembri 1993 ťažkú nehodu v Prievoze, pri ktorej do autobusu zboku narazil kamión. Ako ďalší musel byť vyradený po požiari autobus #4511, ktorý bol požiarom vo vozovni Trnávka v auguste 1998 úplne zničený. Zošrotovaný bol až v roku 2001. V roku 2003 bol z premávky odstavený nezgenerálkovaný autobus #4509 a v auguste 2005 dojazdil aj autobus #4505. Prvým vyradeným autobusom po oprave bol autobus #4506 na jar 2006. V lete 2006 ho nasledovali aj autobusy #1513 a 2513 a neskôr aj ďalšie vozidlá. V októbri 2007 zostali v prevádzke po dve zgenerálkované vozidlá z každej vozovne a o rok neskôr jazdilo už len posledné vozidlo #1512, ktoré bolo z pravidelnej premávky odstavené začiatkom júla 2010 po sprevádzkovaní autobusov Mercedes-Benz CapaCity a SOR NB 18 City.

Pre zbierku historických autobusov DPB bolo zachované vozidlo #1512. K rekonštrukcii historického autobusu malo poslúžiť aj vozidlo #1510, ktoré sa taktiež podarilo zachovať, ale pre nepriazeň osudu bol tento autobus vo februári 2018 zošrotovaný. Po vyradení sa vďaka Klubu historických autobusov podarilo pred zošrotovaním zachrániť aj autobus #4507, ktorý sa neskôr v roku 2024 dostal k zberateľovi Ikarusov z ČR.

Katalóg vozidiel

1509 1510 1511 1512 1513 1514 1515 2510 2511 4512 2513 2514 2515 4513 4505 4506 4507 4508 4509 4510 4511

Legenda a štatistika

1512nevyradené vozidlo: 1 (4,8 %)
1512odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (4,8 %)
1509vyradené vozidlo: 20 (95,2 %)
1512historické vozidlo: 2 (9,5 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
2512 4512 
2516 4513 

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Prečo 1510 zošrotovali?
To čo za trubku dalo #1510 zošrotovať ?!
Reakcia na: Ari #1:
Myslim,ze niektore mali automaticke prevodovky,asi cisla pred nimi,ako 1501,2501 a po nich dalsie,ale z dovodu poruchovosti prevodovky-asi Praga- a slabeho vykonu,prevodovky nahradzali manualmy.
Mali 4 dvere, ik280.8 to boli. Ale boli SAD Bratislava.
Boli to 280.10 od Slovak Lines (SAD Bratislava)
Aké vozidla slúžia ako kaviareň na AS ❓