VozidláAutobusy › Ikarus 283

Ikarus 283.01
Ikarus 283.01 #1512 po GO

Úvod

Výrobcom dvadsaťjedenkusovej série veľkých kĺbových vozidiel z roku 1991 bol maďarský podnik Ikarus Budapest. Vďaka dlhoročnej spolupráci s DPB už v marci 1990 testovali v Bratislave druhý prototyp Ikarusu 283, na základe ktorého podnik objednal nové vozidlá.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ikarus 283.01 1509 – 1515, 2510 – 2516, 4505 – 4511 1991 1991 1995 – 2008* 21
Spolu 1991   21
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 17975 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3040 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 29 + 1
Počet miest na státie 175
Celkový počet miest 204 + 1
Pohotovostná hmotnosť 13500 kg
Celková hmotnosť 27450 kg
Motor RÁBA-MAN D 2156 HM6UT, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním preplňovaný turbodúchadlom

RÁBA D 10 UTS-155 Euro 1, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (vozidlá po výmene motora)
Výkon motora 162 kW / 2100 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
155 kW / 1900 rpm (RÁBA D 10 UTS-155)
Objem motora 10344 cm3 (RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
10350 cm3 (RÁBA D 10 UTS-155)
Maximálna rýchlosť 63 km/h
Prevodovka Csepel ZF S6-90U-734.5, manuálna
Zapaľovanie AVF
Nápravy predná: RÁBA MVG 832, tuhá, riaditeľná
stredná: RÁBA MVG 118(?), tuhá, hnacia
zadná: RÁBA, tuhá
Pneumatiky 11 x 20"

Fotografie

Opis

Trojnápravové vozidlo zvonka oplechovanej samonosnej zváranej konštrukcie z oceľových profilov bolo zostavené z ťažnej časti a prívesu navzájom spojených guľovým čapom. Stredná náprava bola hnacia RÁBA s planétovými prevodmi a zadná náprava pevná rovnakej značky. Odpruženie vozidla bolo vzduchové, brzdný systém využíval dvojokruhovú vzduchotlakovú brzdu, motorovú brzdu a parkovaciu ručnú brzdu. Steny a strop interiéru pokrýval béžový sololit. Sedadlá s penovou výplňou boli potiahnuté tmavohnedou koženkou a svojím vyhotovením sa líšili od sedadiel použitých v type Ikarus 280. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečovala štvorica dvojdielnych platňových dverí s elektropneumatickým pohonom. Oproti Ikarusom 280 mali dlhšiu karosériu a vďaka nej aj vyššiu kapacitu. Vyfarbenie vozidiel bolo v kombinácii tmavočervenej farby a slonovej kosti.

Úpravy

Niektorým autobusom sa postupne vymieňali motory, ale inak jazdili prakticky bez zmeny až do roku 1997, kedy sa začali generálne opravy. Výnimkou bol len voz #1509, ktorý v roku 1995 dostal nové sedadlá s textilným poťahom a zmenilo sa aj ich usporiadanie v ľavej prednej časti. Prvý bol v dielňach DPB opravený voz #1514, ktorého nové oplechovanie bolo nalakované pôvodnej kombinácii. Ďalšie autobusy sa postupne modernizovali v Banskobystrickej dopravnej spoločnosti (BBDS) v rokoch 1999 - 2000, kde okrem nového oplechovania a laku v bielo-červeno-čiernej kombinácii dostali aj digitálne transparenty BUSE, nové poťahy sedadiel, solility a protišmykovú podlahu. Prvý a posledný modernizovaný autobus sa od ostatných lišili vo farebnom vyhotovení - #1513 mal oranžové dvere, ostatné vozy už biele a posledný voz #4510 dostal nad predné čelo červený pás, pričom od ostatných vozidiel sa už na prvý pohľad líšil farebnou úpravou náprav.

Generálnou opravou spojenou s modernizáciou v BBDS prešli tieto vozidlá:
  • 1999: 1513, 1509, 1512, 1515
  • 2000: 1511, 2511, 2513, 2514, 2515, 4508, 4507, 4510

Ako posledný bol v rokoch 2001 - 2002 v dielňach DPB zgenerálkovaný voz #4506. Rekonštrukcia prebehla len v rozsahu výmeny oplechovania a prelakovania podľa vzoru autobusov po GO v BBDS.

V decembri 2004 dostal skúšobne autobus #2515 zariadenie JetStar, ktoré obohacovalo palivovú zmes vodíkovým plynom, čo malo za cieľ znížiť spotrebu a dymivosť vozidla. Pre finančnú náročnosť sa však prestavby ďalších vozidiel nerealizovali a aj z vozidla #2515 bolo zariadenie neskôr demontované.

Prevádzka

Spoľahlivosťou patrili Ikarusy 283 u obslužného personálu medzi najobľúbenejšie autobusy. Napriek ich výrazne vyššej obsaditeľnosti ako pri Ikarusoch 280 a Karosách B 741 neboli vypravované na vymedzené linky a do premávky sa zaradili ako štandardné kĺbové autobusy.

Vyraďovanie a likvidácia

Voz #2510 bol vyradený v roku 1995 po ťažkej dopravnej nehode v Prievoze, keď do autobusu zboku narazil kamión. Ďalší voz #4511 musel byť vyradený po požiari, ktorý ho v roku 1998 úplne zničil. Zošrotovaný bol až v roku 2001. Koncom roka 2003 bol vyradený nezgenerálkovaný voz #4509 a v septembri 2005 aj voz #4505. Prvým vyradeným autobusom po oprave bol voz #4506 na jar 2006. V lete 2006 ho nasledovali aj autobusy #1513 a 2513 a neskôr aj ďalšie vozidlá. V októbri 2007 zostali v prevádzke po dve generálkované vozidlá z každej vozovne a o rok neskôr jazdilo už len posledné vozidlo #1512, ktoré bolo z pravidelnej premávky odstavené začiatkom júla 2010 po sprevádzkovaní autobusov Mercedes-Benz CapaCity a SOR NB 18 City.

Pre zbierku historických autobusov DPB bolo zachované vozidlo #1512. K rekonštrukcii historického autobusu malo poslúžiť aj vozidlo #1510, ktoré sa taktiež podarilo zachovať, ale pre nepriazeň osudu bol tento autobus vo februári 2018 zošrotovaný.

Katalóg vozidiel

1509 1510 1511 1512 1513 1514 1515 2510 2511 4512 2513 2514 2515 4513 4505 4506 4507 4508 4509 4510 4511

Počet nevyradených vozidiel: 1 (5 %)

Počet vyradených vozidiel: 20 (95 %)

Legenda

4511vyradené vozidlo
1512historické vozidlo

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
2512 4512od 2006
2516 4513od 2006

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ari #1:
Myslim,ze niektore mali automaticke prevodovky,asi cisla pred nimi,ako 1501,2501 a po nich dalsie,ale z dovodu poruchovosti prevodovky-asi Praga- a slabeho vykonu,prevodovky nahradzali manualmy.
Mali 4 dvere, ik280.8 to boli. Ale boli SAD Bratislava.
Boli to 280.10 od Slovak Lines (SAD Bratislava)
Aké vozidla slúžia ako kaviareň na AS ❓