Úvod

Výrobcom dvadsaťjedenkusovej série veľkých kĺbových vozidiel z roku 1991 bol maďarský podnik Ikarus Budapest. Vďaka dlhoročnej spolupráci s DPB už v marci 1990 testovali v Bratislave druhý prototyp Ikarusu 283, na základe ktorého podnik objednal nové vozidlá.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ikarus 283.01 1509 – 1515, 2510 – 2516, 4505 – 4511 1991 1991 1995 – 2008* 21
Spolu 1991   21
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 17975 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3040 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 29 + 1
Počet miest na státie 175
Celkový počet miest 204 + 1
Pohotovostná hmotnosť 13500 kg
Celková hmotnosť 27450 kg
Motor RÁBA-MAN D 2156 HM6UT, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním preplňovaný turbodúchadlom

RÁBA D 10 UTS-155 Euro 1, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (vozidlá po výmene motora)
Výkon motora 162 kW / 2100 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
155 kW / 1900 rpm (RÁBA D 10 UTS-155)
Objem motora 10344 cm3 (RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
10350 cm3 (RÁBA D 10 UTS-155)
Maximálna rýchlosť 63 km/h
Prevodovka Csepel ZF S6-90U-734.5, manuálna
Zapaľovanie AVF
Nápravy predná: RÁBA MVG 832, tuhá, riaditeľná
stredná: RÁBA MVG 118(?), tuhá, hnacia
zadná: RÁBA, tuhá
Pneumatiky 11 x 20"

Fotografie

Opis

Trojnápravové vozidlo zvonka oplechovanej samonosnej zváranej konštrukcie z oceľových profilov bolo zostavené z ťažnej časti a prívesu navzájom spojených guľovým čapom. Stredná náprava bola hnacia RÁBA s planétovými prevodmi a zadná náprava pevná rovnakej značky. Odpruženie vozidla bolo vzduchové, brzdný systém využíval dvojokruhovú vzduchotlakovú brzdu, motorovú brzdu a parkovaciu ručnú brzdu. Steny a strop interiéru pokrýval béžový sololit. Sedadlá s penovou výplňou boli potiahnuté tmavohnedou koženkou a svojím vyhotovením sa líšili od sedadiel použitých v type Ikarus 280. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečovala štvorica dvojdielnych platňových dverí s elektropneumatickým pohonom. Oproti Ikarusom 280 mali dlhšiu karosériu a vďaka nej aj vyššiu kapacitu. Vyfarbenie vozidiel bolo v kombinácii tmavočervenej farby a slonovej kosti.

Úpravy

Niektorým autobusom sa postupne vymieňali motory, ale inak jazdili prakticky bez zmeny až do roku 1997, kedy sa začali generálne opravy. Výnimkou bol len voz #1509, ktorý v roku 1995 dostal nové sedadlá s textilným poťahom a zmenilo sa aj ich usporiadanie v ľavej prednej časti. Prvý bol v dielňach DPB opravený voz #1514, ktorého nové oplechovanie bolo nalakované pôvodnej kombinácii. Ďalšie autobusy sa postupne modernizovali v Banskobystrickej dopravnej spoločnosti (BBDS) v rokoch 1999 - 2000, kde okrem nového oplechovania a laku v bielo-červeno-čiernej kombinácii dostali aj digitálne transparenty BUSE, nové poťahy sedadiel, solility a protišmykovú podlahu. Prvý a posledný modernizovaný autobus sa od ostatných lišili vo farebnom vyhotovení - #1513 mal oranžové dvere, ostatné vozy už biele a posledný voz #4510 dostal nad predné čelo červený pás, pričom od ostatných vozidiel sa už na prvý pohľad líšil farebnou úpravou náprav.

Generálnou opravou spojenou s modernizáciou v BBDS prešli tieto vozidlá:
  • 1999: 1513, 1509, 1512, 1515
  • 2000: 1511, 2511, 2513, 2514, 2515, 4508, 4507, 4510

Ako posledný bol v rokoch 2001 - 2002 v dielňach DPB zgenerálkovaný voz #4506. Rekonštrukcia prebehla len v rozsahu výmeny oplechovania a prelakovania podľa vzoru autobusov po GO v BBDS.

V decembri 2004 dostal skúšobne autobus #2515 zariadenie JetStar, ktoré obohacovalo palivovú zmes vodíkovým plynom, čo malo za cieľ znížiť spotrebu a dymivosť vozidla. Pre finančnú náročnosť sa však prestavby ďalších vozidiel nerealizovali a aj z vozidla #2515 bolo zariadenie neskôr demontované.

Prevádzka

Spoľahlivosťou patrili Ikarusy 283 u obslužného personálu medzi najobľúbenejšie autobusy. Napriek ich výrazne vyššej obsaditeľnosti ako pri Ikarusoch 280 a Karosách B 741 neboli vypravované na vymedzené linky a do premávky sa zaradili ako štandardné kĺbové autobusy.

Vyraďovanie a likvidácia

Voz #2510 bol vyradený v roku 1995 po ťažkej dopravnej nehode v Prievoze, keď do autobusu zboku narazil kamión. Ďalší voz #4511 musel byť vyradený po požiari, ktorý ho v roku 1998 úplne zničil. Zošrotovaný bol až v roku 2001. Koncom roka 2003 bol vyradený nezgenerálkovaný voz #4509 a v septembri 2005 aj voz #4505. Prvým vyradeným autobusom po oprave bol voz #4506 na jar 2006. V lete 2006 ho nasledovali aj autobusy #1513 a 2513 a neskôr aj ďalšie vozidlá. V októbri 2007 zostali v prevádzke po dve generálkované vozidlá z každej vozovne a o rok neskôr jazdilo už len posledné vozidlo #1512, ktoré bolo z pravidelnej premávky odstavené začiatkom júla 2010 po sprevádzkovaní autobusov Mercedes-Benz CapaCity a SOR NB 18 City.

Pre zbierku historických autobusov DPB bolo zachované vozidlo #1512. K rekonštrukcii historického autobusu malo poslúžiť aj vozidlo #1510, ktoré sa taktiež podarilo zachovať, ale pre nepriazeň osudu bol tento autobus vo februári 2018 zošrotovaný. Po vyradení zostal zachovaný aj autobus #4507.

Katalóg vozidiel

1509 1510 1511 1512 1513 1514 1515 2510 2511 4512 2513 2514 2515 4513 4505 4506 4507 4508 4509 4510 4511

Legenda a štatistika

1512nevyradené vozidlo: 1 (4,8 %)
1512odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (4,8 %)
1509vyradené vozidlo: 20 (95,2 %)
1512historické vozidlo: 1 (4,8 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
2512 4512od 2006
2516 4513od 2006

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Prečo 1510 zošrotovali?
To čo za trubku dalo #1510 zošrotovať ?!
Reakcia na: Ari #1:
Myslim,ze niektore mali automaticke prevodovky,asi cisla pred nimi,ako 1501,2501 a po nich dalsie,ale z dovodu poruchovosti prevodovky-asi Praga- a slabeho vykonu,prevodovky nahradzali manualmy.
Mali 4 dvere, ik280.8 to boli. Ale boli SAD Bratislava.
Boli to 280.10 od Slovak Lines (SAD Bratislava)
Aké vozidla slúžia ako kaviareň na AS ❓