VozidláTrolejbusy › Škoda 15 TrPrvý československý kĺbový trolejbus Škoda 15 Tr skonštruovali v roku 1983 v dielňach Škody Ostrov, neskôr bola rozbehnutá aj sériová výroba tohto vozidla odvodeného od typu 14 Tr. Prvá séria dodaných trolejbusov bola pôvodne určená pre nerealizovanú trať do jadrovej elektrárne Temelín. V rokoch 1997 - 2002 bola dodaná modernizovaná verzia týchto vozidiel pod označením Škoda 15 TrM.

V súvislosti s nedostatkom nových vozidiel bolo v roku 2010 zakúpených a v roku 2013 prenajatých niekoľko ojazdených vozidiel.


Škoda 15 Tr #6601


Škoda 15 Tr 08/6


Škoda 15 Tr 08/6 #6612 po GO


Škoda 15 Tr 13/6M z roku 2002


Škoda 15 Tr 13/6M #6621 po GO


Škoda 15 TrM 13/6 #6642


Škoda 15 Tr 13/6M #6644

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Škoda 15 Tr 07/7 6601 – 6606, 6521, 6608 – 6611 1989 – 1990 1990 (?) – 2016 11
2. Škoda 15 Tr 08/6 6612 – 6616 1992 1992 2001 – 2016 5
3. Škoda 15 Tr 13/6M 6617 – 6621 1997 1998 od 2001 5
4. Škoda 15 Tr 13/6M 6622 – 6626 1999 1999 5
5. Škoda 15 Tr 13/6M 6627 – 6630 2001 2001 od 2013 4
6. Škoda 15 Tr 13/6M 6631 – 6634 2001 2001 – 2002 4
7. Škoda 15 Tr 13/6M 6635 – 6638, 6617II 2002 2003 —* 5
8. Škoda 15 Tr 13/6M, Škoda 15 Tr 11/7 6639 – 6640 1995 2010 2016 2
9. Škoda 15 Tr 13/6M 6641 – 6644 1995 – 1996 2013 2014 4
Spolu: 1989 – 2002   45
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka:17360 mm (15 Tr)
17720 mm (15 TrM)
Šírka:2500 mm
Výška:3410 mm
Výška podlahy:750 mm
Počet dverí:4
Počet miest na sedenie:44 + 1
Počet miest na státie:106
Celkový počet miest:150 + 1
Pohotovostná hmotnosť:15900 kg (15 Tr)
16400 kg (15 TrM)
Celková hmotnosť:26100 kg (15 Tr)
26600 kg (15 TrM)
Elektrická výzbroj:Škoda, tyristorová, pulzná
Motor:8 AL 2943 rN (750 V - #6601 - 6611)
9 AL 2943 rN
Výkon motora:100 kW
Počet motorov:2
Celkový výkon:200 kW
Maximálna rýchlosť:65 km/h
Nápravy:predná: LIAZ, tuhá
stredná a zadná: RÁBA 118.06, tuhá, hnacia (15 Tr 07)
stredná a zadná: Škoda HN 2, tuhá, hnacia (15 Tr 08, #6639, 6641 - 6644)
stredná a zadná: RÁBA 518.06, tuhá, hnacia (15 TrM)

Opis

Panelovú karosériu vozidla nesie oceľový rám a spojenie dvojdielneho trolejbusu zabezpečuje guľový čap a točňa. Stredná a zadná náprava sú hnacie a vybavené rovnakými motormi, aké sú používané v Škodách 14 Tr. Vetranie interiéru zabezpečujú stropné elektrické ventilátory a otvárateľné horné polovice bočných okien. Výmenu cestujúcich zabezpečuje štvoro dvojkrídlových elektropneumatických dverí ovládaných pákovým pohonom. Na predných dverách sú dve sklá, na ostatných len po jednom. Vnútorné osvetlenie vozidla je iba žiarivkové.

Vozy prvých dvoch sérií mali ešte delené predné a zadné sklá a interiér bol vybavený sedadlami s koženkovým poťahom. Za predným sklom bola umiestnená veľká linková orientácia. Všetky vozidlá týchto sérií mali červeno-krémové vyfarbenie. Druhá séria dostala hnacie nápravy HN 2, ktoré sú síce tichšie ako nápravy RÁBA u prvej série, na údržbu sú však náročnejšie.

Pri modernizovanej verzii 15 TrM nahradila gumu na podlahe protišmyková krytina. Sedadlá v interiéri Vogelsitze 650 sú plastovej konštrukcie s plyšovými poťahmi. Cestujúcich informuje optický (do #6626 typu DOT, od #6627 DOT-LED) a od vozidla #6627 aj akustický systém BUSE. Vozidlá sú vybavené dopytovým otváraním dverí a tichý chod zabezpečujú aj nápravy RÁBA nového typu. Predné i zadné okno sú nedelené. Vyfarbenie vozidiel je už v kombinácii červenej, bielej a tmavosivej.

Úpravy

Elektrická výzbroj 1. dodávky trolejbusov bola upravená z napätia 750 V na napájanie napätím 600 Voltov. Po roku 2005 dostali trolejbusy tejto série nové v rámci modernizácie sústrojenstvá s asynchrónnymi motormi na pohon piestového kompresora, čerpadla posilňovača riadenia a nabíjanie 24 V vozidlovej batérie.

Kovové tyčové zberače prvých sérií boli nahradené odľahčenými zberačmi s automatickými strhovákmi Railtech. Vozidlá prvých dvoch sérií sa pri generálnych opravách vybavili protišmykovou podlahou, v prípade vozidla #6612 aj čalúnenými sedadlami. Prvé dve série tiež obdržali nový náter v bratislavských farbách, rovnaký ako pri type 15 TrM. Vozidlám prvých troch sérií boli po vzore neskorších sérií odrazky na bočniciach vymieňané za elektrické svetielka.

Vozidlám #6601 - 6615 bol nainštalovaný informačný systém firmy BUSE. Pri inštalácii optického informačného systému sa nemenili čelá trolejbusov, pôvodné zasklené výrezy pre linkové tabuľky boli zatreté bielou farbou, až počas generálnych opráv boli výrezy pre pôvodnú linkovú orientáciu na prednom a zadnom čele zaslepené. Niektorým trolejbusom 15 Tr bolo pri rozšírenej veľkej prehliadke taktiež nainštalované dopytové ovládanie dverí.

Generálne opravy, pri prvých dvoch sériách spojené s modernizáciou vozidiel, prebiehali od roku 2004 v dielňach DPB a v banskobystrickej spoločnosti SAD BBDS. Od roku 2010 sa generálne opravy vykonávali vo firme Zliner v spolupráci so zlínskym dopravným podnikom. Postupne nimi prešli vozidlá:
  • 2004: 6621 (DPB), 6611 (BBDS), 6612 (DPB)
  • 2005: 6602 (DPB), 6607 (DPB), 6610 (BBDS), 6614 (BBDS)
  • 2006: 6603 (BBDS), 6605 (DPB), 6609 (BBDS)
  • 2006 - 2007: 6608 (BBDS)
  • 2007: 6601, 6619, 6620 (všetky BBDS)
  • 2008 - 2009: 6606 (DPB)
  • 2010: 6615 (DPB), 6618, 6626, 6622, 6625 (všetky Zliner)
  • 2010 - 2011: 6623, 6627 (oba Zliner)
  • 2011 - 2012: 6613 (DPB), 6630, 6632 (Zliner)
  • 2012: 6629, 6631, 6633, 6634, 6635, 6636, 6637, 6638 (Zliner)
  • 2012 - 2013: 6604 (DPB)
  • 2013: 6621, 6624 (Zliner)


V roku 2009 obdržali v rámci pilotného projektu trolejbusy #6621 a 6636 bezpečnostný kamerový systém do interiéru. Trolejbus #6621 zároveň v rámci strednej prehliadky obdržal celočervený náter, ktorý bol od roku 2009 aplikovaný aj na ďalších generálkovaných trolejbusoch. V závere roka 2009 bol do vozidiel inštalovaný automatický hasiaci systém chrániaci časť elektrickej výzbroje vozidiel. Na prístrojovej doske v kabíne vodiča bola zároveň inštalovaná optická a akustická signalizácia požiaru.

V roku 2016 bolo na výcvik vodičov upravené vozidlo #8146 (ex 6624).

Prevádzka

Vozidlo #6521 bolo očíslované ako prvé, následne bolo ešte pred uvedením do prevádzky prečíslované na #6607. Trolejbusy boli určené primárne pre linky 212, 217, 220, po prečíslovaniach a dodávke nových vozidiel sa zaradili na linky 201, 202 a 212.

Od septembra 2008 sa trolejbusy tohto typu objavovali aj na trati na Dlhé diely v prípade nedostatku trolejbusov s pomocným pohonom. V novembri 2008 boli kĺbové vozidlá z linky 212 v pracovných dňoch presunuté na posilnenie dolnohonských liniek a časť na linku 208.

Vozidlá #6641 - 6644 prenajaté z Čiech sa do premávky zaradili postupne od 19. novembra 2013. Trolejbus #6644 slúžil spočiatku len ako náhradné vozidlo v prípade výpadku niektorého z trolejbusov #6641 - 6643, od februára 2014 bol využívaný ako náhrada za oneskorene dodané 2 prenajaté trolejbusy Škoda 14 Tr. Vozidlá boli v prevádzke do júna 2014, kedy boli postupne odstavné. Z Bratislavy boli všetky 4 vozidlá odvezené medzi 26. septembrom a 1. októbrom 2014.

Po sprevádzkovaní väčšiny nových trolejbusov Škoda 31 Tr boli v priebehu januára 2015 trolejbusy Škoda 15 TrM presunuté do vozovne Trnávka, odkiaľ začali byť vypravované na linky 204, 208 a 212. Vypravované boli v pravidelnej premávke do konca januára 2016, potom boli odstavené do zálohy. Po reorganizácii trolejbusových liniek od júla 2016 sa niektoré vozidlá vrátili na krátku dobu opäť do premávky, tentoraz vypravované z vozovne Hroboňova (nočné linky a večerné spoje linky 203 v noci pred voľným dňom). Vozidlo #6624 bolo od roku 2016 využívané ako výcvikové.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvý bol vyradený voz #6616, ktorý v januári 2001 zhorel vo vozovni Hroboňova kvôli skratu v elektroinštalácii. Ďalším zošrotovaným trolejbusom tohto typu je voz #6617, ktorý mal v roku 2000 nehodu s poklopom kanála na Záhradníckej ulici, pri ktorej sa neopraviteľne poškodil. Namiesto neho bol dodaný nový trolejbus 6617II s rovnakým výrobným číslom, v ktorom sa použili niektoré komponenty z pôvodného vozidla.

V roku 2013 pre zlý technický stav nosných častí vyradili vozidlá #6603, 6608, 6611, 6612 a neskôr aj 6628.

V decembri 2014 boli v súvislosti so zaradením nových trolejbusov Škoda 31 Tr z premávky odstavené všetky zvyšné trolejbusy prvej a druhej série. Pre dostatok nových kĺbových trolejbusov boli v roku 2015 postupne z premávky odstavované aj vozidlá Škoda 15 TrM.

V roku 2015 definitívne vyradili vozidlá 6602, 6614, 6615 a 6619, ktoré zošrotovali na jar 2016. Dlhodobo odstavené trolejbusy #6601, 6604, 6605, 6606, 6609, 6610, 6613, 6620, 6639 a 6640 na jeseň 2016 DPB odpredal. Koncom novembra 2016 sa trolejbusy #6604, 6605, 6606 a 6609 dostali do ukrajinského mesta Černovice.

Katalóg vozidiel

6601 6602 6603 6604 6605 6606 6607 6608 6609 6610 6611
6612 6613 6614 6615 6616
6617 6618 6619 6620 6621
6622 6623 8146 6625 6626
6627 6628 6629 6630
6631 6632 6633 6634
6635 6636 6637 6638 6617II
6639 6640
6641 6642 6643 6644

  • Počet nevyradených vozidiel: 19 (42%)
  • Počet vyradených vozidiel: 26 (58%)

Legenda

6632nevyradené vozidlo
6638odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky)
6644vyradené vozidlo
6617IIhistorické vozidlo
6617IIevidenčné číslo 6617 obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
6521 6607 
6624 8146od 2016