VozidláElektričky › ČKD Tatra T3Električky typu T3 (do septembra 1961 označované ako T III) československého výrobcu ČKD Tatra Praha boli pokračovateľom typu T2 skonštruovaného na základe koncepcie amerických električiek PCC. Ich design navrhol rovnako ako pri type T2 architekt František Kardaus. Vďaka sklolaminátovému obloženiu konštrukcie však boli ľahšie. Aj vzhľadovo sa líšili od svojich predchodcov a namiesto jedného čelného svetla sa objavili dve, zakryté podvozky sa odokryli a koženkové sedadlá boli vymenené za ergonomické laminátové. Nesmrteľné "Tétrojky" boli dodané do 48 miest sveta v počte štrnásť tisíc kusov, čím sa stali svetovým rekordérom.


T3/III.CS


Súprava T3G s polpantografmi


Súprava T3P/VarCB3


T3S v pôvodnom stave po modernizácii


Modernizovaná súprava T3S

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. T3/III.CS 267 – 278 1964 1965 1980. roky – 1991* 12
2. T3/III.CS 279 – 308 1965 1966 1973 – 2007 30
3. T3/V.CS 202 – 204, 207, 209 – 211, 213, 215, 218, 221 – 224, 228 – 229 1975 1976 od 1986 16
4. T3/VI.SU 717 – 736 1982 1983 od 2007 20
5. T3/VI.SUCS 7737 – 7776 1985 1986 od 1988 40
6. T3/VI.SUCS 7777 – 7834 1987 1987 – 1988 od 2016* 58
7. T3/VI.SUCS 7835 – 7842, 7844, 7843, 7845 – 7846 1989 1989 12
8. T3P/VarCB3 7704II, 7703II, 7706II, 7717II – 7718II 2005 – 2007 2006 – 2007 5
9. T3/VI.SUCS 7772II 1983 2015 1
Spolu: 1964 – 2007   194
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka:14000 mm
Dĺžka so spriahadlami:15104 mm
Šírka:2500 mm
Výška:3028.5 mm (rok výroby 1964 - 1966)
3058.5 mm (od roku výroby 1975)
Pracovná výška:6168 mm
Výška podlahy:874 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:19 + 2 (T3)
22 + 1 (T3 po odstránení stanovišťa sprievodcu, T3CS, T3M, T3SUCS, T3M-CS, T3G, T3S, T3AS)
29 (T3SU, T3M-SU)
24 (T3 Mod)
Počet miest na státie:140 (T3, T3CS, T3M, T3SUCS, T3M-CS, T3G, T3S, T3AS)
135 (T3SU, T3M-SU)
86 (T3 Mod)
Celkový počet miest:159 + 2 (T3)
162 + 1 (T3 po odstránení stanovišťa sprievodcu, T3CS, T3M, T3SUCS, T3M-CS, T3G, T3S, T3AS)
164 (T3SU, T3M-SU)
110 (T3 Mod)
Pohotovostná hmotnosť:18100 kg
Celková hmotnosť:27400 kg
Elektrická výzbroj:ČKD TR 37 (T3, T3CS, T3SUCS)
ČKD TV1 (T3M, T3M-CS, T3M-SU)
ČKD TV8 (T3G)
ČKD TV14 (T3S)
EVPÚ (T3AS, T3 Mod)
Cegelec TV Progress (T3P)
Motor:TE 022
ATR200L-4, striedavý asynchrónny (T3AS, T3 Mod)
SKD Trade ATM 090 / Pragoimex 1004C/R, striedavý, asynchrónny (T3AS, T3 Mod, po druhej výmene motorov)
Výkon motora:40 kW (TE 022)
50 kW (ATR200L-4)
75 kW (ATR200L-4)
90 kW (SKD / Pragoimex)
Počet motorov:4
Celkový výkon:160 kW (TE 022)
200 kW (ATR200L-4 50 kW)
300 kW (ATR200L-4 75 kW)
360 kW (SKD / Pragoimex)
Maximálna rýchlosť:65 km/h

Opis

Električky mali modernú konštrukciu s odľahčenými sklolaminátovými čelami. Všetky vozy boli dodané v klasickom vyfarbení - podokenná časť červená, strecha sivo-krémová (krémový náter sa tiahol až nad druhé okno), zvyšok krémový. Jednotlivé série dodávaných vozidiel sa od seba odlišovali v detailoch.

Električky III. série mali hrubú kovovú priečku uprostred okien, koženku pri oknách, tyče boli zafarbené krémovo, sklá na dverách umiestnené excentricky a medzi prvými a druhými dverami sa nachádzalo stanovište pre sprievodcu. Sedadlá ružovej a sivej farby boli umiestnené v usporiadaní 1 + 1. Mechanizmus otvárania dverí mal zaoblený kryt a vodiaca lišta dverí bola rovná. Celý kryt mechanizmu bol biely, na otváracej časti bolo umiestnené oválne svetlo dverovej výstrahy "Nevystupovať". Rovnaký typ svietidla bol na strope nad dverami, kde slúžilo ako núdzové osvetlenie. Kabína vodiča pozostávala zo zásteny z hliníkových uchytení a plexiskla. Vetranie zabezpečovali veľké laminátové strešné vetráky s otváraním pomocou skrutky. Na čelách a bokoch sa nachádzali ozdobné hliníkové lišty a na zadnom čele vodorovne umiestnené koncové svetlá. Pri stredných dverách sa nachádzali výklopné schodíky na strechu. Nemali zasklené čelné označenie linky (tabuľa s číslom linky sa vkladala zvonku do držiaka), za sklom bola iba žiarovka podsvieťujúca tabuľu s číslom linky. Nad čelným sklom bol umiestnený odkvap. Spočiatku jazdili so spriahadlami Compact.

Električky V. výrobnej série sa oproti predchodcom líšili tým, že mali už tenkú hliníkovú priečku cez okná, tyče boli zafarbené sivou farbou, sklá na dverách boli symetrické, mali zvislo umiestnené koncové svetlá, nemali stanovište pre sprievodcu a mali veľké plechové strešné vetráky s pákovým ovládaním. Výrez pre dvere už nebol zaoblený, ale hranatý. Mechanizmus otvárania dverí dostal rovný kryt a vodiaca lišta dverí sa zmenila do tvaru písmena V. Svetelná výstraha "Nevystupovať" sa premiestnila na spodok krytu a dostala tvar "slzičky". Pri oknách už nebola nalepená koženka, pretože pod ňou pri starších sériách prebiehala korózia.

VI. výrobná séria (verzia SU) už mala zasklenú čelnú tabuľku, usporiadanie sedadiel 2 + 1 a sedadlá na zadnej plošine. Vodiča od cestujúcich začala deliť uzavretá kabína s posuvnými dverami, všetky časti zadnej steny kabíny boli vybavené priehľadnými plexisklami. Výklopné schodíky na strechu sa od tejto série premiestnili k zadným dverám. Z predného čela odstránili odkvap nad čelným oknom. Sedadlá boli červené a sivé, rovnako ako v celej VI. výrobnej sérii.

Električky VI. výrobnej série (verzia SUCS) dostali hranaté smerovky, obrysové a brzdové svetlá, strešné vetráky sa zmenšili, pričom však pákové ovládanie zostalo. Sedadlá opäť výrobca umiestnil v usporiadaní 1 + 1. Spodná časť krytu ovládania dverí mala krémovú farbu. Úzka stena kabíny vodiča pri predných dverách už bola celá plná, bez plexiskla. Od týchto vozidiel bol na zadnej plošine pod oknom montovaný riadiaci panel so základnými funkciami pre cúvanie.

VI. výrobná séria z rokov 1987 a 1989 sa od predchádzajúcej líšila v ďalších detailoch. Na zadné čelo pribudli tri svetlá (spätný chod a 2 ukazovatele magnetickej brzdy), svetlá dverovej výstrahy dostali valcový tvar, núdzové svetlá nad dverami sa zmenili na hranaté. Tlačidlo záchrannej brzdy bolo umiestnené už len pri stredných dverách. Zmenila sa aj kabína vodiča, stena kabíny na ľavej strane za vodičom už nemala priehľadné plexisklo, nakoľko sa sem umiestnil odpojovač napätia 600 V. Reproduktor z tejto steny sa premiestnil nad bočné okno.

Úpravy

V 1970-tych rokoch sa začali odstraňovať ozdobné lišty, pretože sa pri opravách často lámali. Po roku 1978 bola z električiek prvých sérií odstraňovaná koženka z medziokenných priestorov. Vozne zároveň dostali nový riadiaci pult a sedadlá. Z vozňov T3SU boli ešte pred uvedením do prevádzky demontované sedadlá na zadnej plošine.

Prvé generálne opravy sa začali vykonávať v roku 1978. V tom istom roku bol v DP Brno zrekonštruovaný voz #299 na typ T3M, dostal tyristorovú výzbroj TV1 a neskôr bol preznačený na #601. V rokoch 1980 a 1981 bolo už v dielňach bratislavského DP zrekonštruovaných na typ T3M ďalších 11 električiek (#602 - 612).

Podobne boli v rokoch 1993 - 1997 rekonštruované vozne #7835 - 7846 na typ T3G a dostali tyristorovú výzbroj TV8 s GTO tyristormi. Ako náhrada za vyradené vozne T3M #7610 a 7602 boli v rokoch 1984 a 1992 zrekonštruované električky #7716 a 7712 na typ T3M-CS, pričom dostali tyristory z vyradených vozňov. Po vyradení zvyšných vozňov T3M sa tyristorová výzbroj šiestich z nich dostala do súprav T3M-SU #7729+7730, #7725+7726 a #7733+7734. Tyristorové vozne dostali zároveň aj dvojlištové zberače. Na začiatku 21. storočia sa aj na ostatných vozňoch vymenili jednolištové zberače za dvojlištové. Tyristorové električky z vozovne Krasňany dostali neskôr elektricky ovládané polopantografy.

V rokoch 1998 až 1999 boli firmou Pars DMN (Pars Nova) zmodernizované 2 vozne T3CS na typ T3S, dostali nové čísla 7301 a 7302 a jazdia spolu v súprave. Tento typ si vyslúžil prezývku "Tetris". V rokoch 2000 a 2001 boli modernizované ďalšie 2 vozne T3CS - #7707 na typ T3AS (#7303) v Parse Šumperk a #7701 na typ T3 Mod (#7304) v ŽOS Zvolen, a. s. Oba vozne dostali výzbroj Elektrického výskumného a projektového ústavu Nová Dubnica s IGBT tranzistormi a asynchrónnymi motormi. Po modernizácii sa ukázalo, že použitie tejto výzbroje bolo nešťastným krokom a len s veľkými problémami a zdržaním sa obe vozidlá podarilo uviesť do premávky. Pôvodné slabé 50 kW asynchrónne motory boli neskôr vymenené za výkonnejšie 75 kW motory rovnakého typu a napokon pre veľkú poruchovosť boli tieto motory vymenené za motory od firiem SKD Trade, resp. Pragoimex. Typy T3S a T3AS dostali okrem novej výzbroje, prístrojovej dosky, okien a interiéru aj nové moderné čelá.

V roku 2002 sa modernizoval v ŽOS Zvolen voz #7715 na typ T3P a dostal trakčnú elektronickú výzbroj TV Progress. V rokoch 2002 - 2013 sa na typ T3P zmodernizovalo aj osem súprav T3SUCS v bratislavských Ústredných dielňach. Pri tejto modernizácii električky dostali výzbroj TV Progress s IGBT tranzistormi a mikroprocesorovým riadením od firmy Cegelec Praha. Vozňom T3P bol ponechaný pôvodný vonkajší vzhľad skrine, ale dostali nový interiér, dvere, informačný systém BUSE (vrátane akustického hlásenia zastávok) a kabínu vodiča s prístrojovým panelom. Tieto vozne po rekonštrukcii obdržali nový červeno-sivo-biely náter. V rokoch 2003 a 2004 sa niekoľko vozňov T3SUCS (#7825 - 7834) podrobilo Celkovej oprave.

V rokoch 2005 - 2006 pôvodné vozne T3CS #7704 a 7703 nahradili novostavbami typu T3P s použitím novej vozovej skrine VarCB3 z Krnova a trakčnej výzbroje TV Progress. Vozne sú vzhľadom podobné klasickým vozňom T3P, vozeň #7704 má však plastové dvere. Do roku 2007 sa takto postavili ďalšie tri vozne T3P (#7706/II, 7717/II, 7718/II).

Vozňom T3CS, ktoré sa dožili konca 1990-tych rokov, bola nainštalovaná nová drevená celouzavretá kabína vodiča. V druhej polovici 1990-tych rokov dostali všetky vozne, s výnimkou zadných vozňov (okrem voza #7760) súprav z Jurajovho dvora, nové zvnútra ovládané rameno pravého zrkadla s vyhrievaním od firmy Bahoza. Taktiež bolo do všetkých vozňov postupne namontované dopytové otváranie dverí. Vodič dostal modernejší typ sedadla, na riadiacom paneli sa menili niektoré prvky. Vozne T3M-SU, T3G a niektoré vozy T3SUCS dostali začiatkom 21. storočia nové vnútorné svietidlá od firmy SEC Nitra a niektoré aj nové elektronické pohony dverí firmy IGE. Do električiek sa postupne namontovali nad okná uzamykateľné reklamné panely. Od roku 2003 sa do vozňov montujú vnútorné a vonkajšie displeje BUSE. Električky z vozovne Krasňany dostali v roku 2005 akustické hlásiče zastávok BUSE s novým typom reproduktorov. Na jeseň 2006 dostala akustické hlásiče aj prvá nemodernizovaná súprava T3SUCS z Jurajovho dvora #7829+7830, pričom sa použili reproduktory pôvodného typu. Od roku 2007 boli hlásiče inštalované aj do ďalších súprav, pričom od augusta 2007 sa používali nové reproduktory SAL. V rámci prehliadok v Ústredných dielňach od roku 2005 dostali viaceré nemodernizované vozne protišmykovú podlahu. Od roku 2008 sa na čelné sklo montuje veľký centrálny stierač namiesto pôvodných dvoch menších.

Nemodernizovaným vozidlám T3SUCS #7777 - 7834 so zrýchľovačovou výzbrojou bol vymenený pôvodný motorgenerátor za statický menič SMTK 6,3Q. Statický menič dostali aj niektoré súpravy T3SUCS zo série #7737 - 7776.

Postupne sa zmodernizovali tieto "Tétrojky":
  • Typ T3M
    • 1978: 299
    • 1980: 602 (ex 304), 603 (ex 308), 604 (ex 303), 605 (ex 290)
    • 1980 - 1981: 606 (ex 294), 607 (ex 283), 608 (ex 296), 609 (ex 281)
    • 1981: 610 (ex 282), 611 (ex 306), 612 (ex 285)
  • Typ T3M-CS
    • 1984: 7610II (ex 7716)
    • 1992: 7602II (ex 7712)
  • Typ T3M-SU
    • 1995: 7729+7730
    • 1996: 7725+7726, 7733+7734
  • Typ T3G (TV8)
    • 1993: 7839+7840
    • 1994: 7843+7844, 7841+7842
    • 1994 - 1995: 7837+7838
    • 1996: 7845+7846
    • 1997: 7835+7836
  • Typ T3S
    • 1998 - 1999: 7301 (ex 7702)
    • 1999: 7302 (ex 7709)
  • Typ T3AS
    • 2000 - 2001: 7303 (ex 7707)
  • Typ T3 Mod
    • 2001: 7304 (ex 7701)
  • Typ T3P
    • 2002: 7715
    • 2002 - 2003: 7783+7784, 7785+7786
    • 2003 - 2004: 7787+7788, 7799+7800
    • 2004 - 2006: 7781+7782
    • 2005 - 2007: 7791+7792
    • 2007 - 2009: 7789+7790
    • 2009 - 2013: 7795+7796
  • Typ T3P so skriňou VarCB3
    • 2005: 7704/II
    • 2005 - 2006: 7703/II
    • 2006 - 2007: 7706/II
    • 2007: 7717/II, 7718/II

Električky dostávali pri novom nátere od konca 1980-tych rokov strešný krémový náter, ktorý sa však tiahol už iba po prvé okno. Vozne T3M a T3M-CS boli natierané tmavočerveno-krémovo, niektoré vozne T3SUCS a T3G boli istý čas natreté ružovo-krémovo. Pracovné vozne sa postupne natreli oranžovo-krémovo a výcvikové vozne inverzne (krémovo-červeno). Typy T3S, T3AS a T3 Mod boli pôvodne natreté červeno-tmavomodro-striebornou kombináciou podľa návrhu architekta Patrika Kotasa. Vozne T3P sa od ostatných odlišujú červeno-svetlosivým náterom. Väčšina najstarších vozňov a niekoľko novších malo na bokoch strechy umiestnené reklamné panely, ktoré po roku 1989 nahrádzali celoplošné reklamy.

Na výcvik nových vodičov boli postupne upravené vozidlá #8132 (ex 305), 8134 (ex 7502), 8135 (ex 7771, po nehode), 8136 (ex 7509), 8137 (ex 7744) a začiatkom roku 2016 aj predný vozeň súpravy T3G #7841+7842. Vozne #8137 a 8135 boli neskôr spriahnuté do súpravy.

Medzi električky upravené na pracovné vozidlá patrili vozy #8433 (ex 7510), 8434 (ex 7743), 8435 (ex 7520), 8436 (ex 7522), 8437 (ex 7708). Voz #8434 vznikol po ťažkej nehode novej električky #7743 nahradením predných dverí oknom a umiestnením radlice pod kabínu vodiča. Trolejová veža #8436 vznikla odstránením elektrickej výzbroje pôvodnej električky a dosadením konštrukcie s prístupom na strechu. Pracovné vozidlo #8437 bolo upravené na jazdu so snežným pluhom a na kontrolu trolejového vedenia. Na posunovanie opravovaných električiek v Ústredných dielňach postupne slúžili po vyradení z osobnej prevádzky vozne #7607, 8438 (ex 7717) a 8439 (ex 7729).

Vozeň #7819 dostal vo februári 2016 podvozky s rozchodom 1435 mm z košickej električky T3SUCS č. 364 na účely otestovania električkovej trate v úseku Jesenského - Jungmannova, ktorá bola vybudovaná s duálnym rozchodom.

Prevádzka

Vozne typu T3 boli zaraďované spočiatku do vozovne Jurajov dvor, a po výstavbe vozovne Krasňany boli niektoré vozidlá zaradené aj do tejto vozovne. V súčasnosti sa nachádzajú vo vozovni Krasňany typy T3M-CS, T3M-SU, T3G a T3S (do júna 2007 deponovaná v Jurajovom dvore), školská súprava #8137+8135 a pluh #8434 a v Jurajovom dvore ostatné električky tohto typu.

Prvé vozne T3CS sa zaradili do premávky od 1. februára 1965. Spočiatku tieto električky premávali na linke 4, neskôr vystriedali všetky bratislavské linky. Električky T3CS z roku 1976 jazdili spočiatku samostatne, v rokoch 1980 - 1988 väčšina vozňov v súpravách, neskôr opäť samostatne.

Vozne T3SU boli dodané v decembri 1982. Zaujímavosťou bolo ich skladanie zo železničných vagónov na križovatke Steinerova (Krížna) - Karadžičova, kde bolo v tom čase jediné križovanie električkovej a železničnej trate. T3SU jazdili väčšinou v súpravách, avšak prvých 6 vozňov sa neskôr rozpájalo a zapájalo do súprav podľa potrieb.

Električky T3SUCS od dodania jazdili v súpravách (okrem #7835 - 7838). Súpravy boli tvorené dvojicou vozidiel so za sebou idúcimi evidenčnými číslami. Výnimkou bola séria #7777 - 7834 z roku 1987, kde sa po dodaní spojili súpravy do dvojíc tak ako boli dodané na železničných vozňoch a od najvyšších čísiel po najnižšie (napr. #7832+7834). Po odskúšaní súprav sa od jari 1988 súpravy vytvorili už z vozidiel so susednými evidenčnými číslami.

Od jari 1988 sa postupne vyraďovali najstaršie električky T3 (#7501 - 7527), ktoré jazdili sólo, preto sa postupne začali rozpájať súpravy novších električiek, a to približne v poradí #7701 - 7718, #7721 - 7722, #7831 - 7834, #7827 - 7830, #7719 - 7720 a #7825 - 7826.

Naopak, do súprav sa spojili #7835 - 7838. V lete 1996 jazdili opäť spojené súpravy #7722+7721, 7719+7720, 7825+7826, 7828+7827, 7829+7830, 7831+7833 (neskôr 7831+7832) a 7717+7718, no na jeseň boli rozpojené. V roku 2003 sa prestali vypravovať sólo vozne (okrem záložných vozidiel), preto sa vozne #7825 - 7834 opäť spojili do súprav. Električky typu T3M jazdili spočiatku samostatne, neskôr v súpravách. Klasické súpravové typy boli T3M-CS, T3M-SU, T3G, T3S a T3P.

Ostatné typy električiek (T3/III.CS, T3AS, T3 Mod, T3P #7715) jazdili ako sólo vozne. V roku 2010 sa však vozeň T3P #7715 spojil do súpravy s vozňom T3P/VarCB3 #7704/II a vozeň T3P/VarCB3 #7706/II, ktorý jazdil pôvodne samostatne, sa zapojil za vozeň T3P/VarCB3 #7703/II.

Vozne T3AS #7303 a T3 Mod #7304 sa vďaka nespriahateľnosti s inými električkami väčšinou vypravovali ako záložné vozidlá. Vďaka nespočetným poruchám však bývali často dlhodobo odstavené.

Od mája 2016 zostali v prevádzke len modernizované súpravy T3M, T3G, T3S a T3P. Súpravy T3M, T3G a T3S boli vypravované z vozovne Krasňany na linky 5, 7 a 9. Súpravy T3P sa vypravovali z vozovne Jurajov dvor na tri popoludňajšie poradia linky 6 a zriedkavo aj na linky 4 a 9 najmä v prípade zácviku nových vodičov. V roku 2018 sa opäť začali bežne vypravovať aj na linky 4 a 9.

Od januára 2018 bolo do vozovne Krasňany postupne preradených niekoľko súprav T3P, ktoré boli nasadené na linku 7 neskôr aj na ďalšie linky (5, 8, 9) vypravované z Krasňan.

Vyraďovanie a likvidácia

Vyraďovanie sa začalo už v roku 1973 vozňom #284 po jeho ťažkej nehode s autožeriavom na Račianskom mýte. Nasledovali vozne #301 (1981) v dôsledku nehody z roku 1968 a #7505 (1983). Väčšina vozňov z III. výrobnej série sa vyradila v roku 1988 napriek tomu, že boli opraviteľné. Prvým vyradeným vozňom T3M bol #7610 v roku 1983 (poškodenie čelnou zrážkou). Veľké vyraďovanie T3M začalo v roku 1991: #7602 (skorodovaná vozňová skriňa), o rok neskôr #7603, 7604 a 7605, v roku 1994 #7611, 7612, 7601 a 7606 a v roku 1995 #7608 a 7609. Prvý vyradený vozeň T3CS bol #7714 (ex 714, 210) v roku 1986, teda už po desiatich rokoch prevádzky. Zošrotované boli aj vozne #7705, 7711 a 7713. "Tétrojka" #7710 sa stala súčasťou "Federálnej súpravy", keď sa v roku 1993 zaradila v Brne pod číslom 1658 za pražskú električku #1657. Torzo vozňa #8436 (trolejová veža) bolo zošrotované v roku 1999, rovnaký osud v roku 2008 postihol vyradený pracovný voz #8435. Z typu T3SUCS bol po nehode vyradený vozeň #7772 (1988), pretože cez neho doslova prešiel kamión.

V rokoch 2007 - 2008 vyradili vozne T3SU #7718 a 7719 a vyradené a zošrotované boli aj vozne T3M-SU #7725 a 7730 a z vozňov #7729 a 7726 bola vytvorená nová súprava.

V súvislosti s dodávkou nových nízkopodlažných električiek boli od jari roku 2015 ukončené vyššie stupne opráv električiek T3SU a T3SUCS a vozidlá, ktoré najazdili kilometre do ďalšej opravy, resp. vozidlá po nehodách boli postupne odstavované z premávky. Na konci októbra 2015 bolo viacero súprav T3SU a T3SUCS odstavených do tzv. studenej zálohy. Ak by nastali problémy s novými nízkopodlažnámi električkami, mohli byť znova sprevádzkované, čo sa už ale nestalo. Zvyšné súpravy T3SUCS boli postupne z premávky poodstavované do mája 2016, čím sa ukončila prevádzka vozňov T3 so zrýchľovačovou výzbrojou.

V závere roka 2016 bolo rôznym spoločnostiam odpredaných 78 vyradených električiek T3. Väčšina z nich sa následne dostala do ukrajinského mesta Charkov, kde sa po výmene podvozkov a prelakovaní postupne zaradili do premávky ako modernizácie tamojších električiek T3. Niekoľko vozidiel skončilo aj v ukrajinských mestách Kyjev a Družkovka. Vozidlo #7807 po odkúpení občianskym združením bolo umiestnené na Krížnej ulici a prerobené na kultúrny stánok.

Pre zbierku historických vozidiel boli zatiaľ zachované vozidlá T3 #275 z roku 1964 (rekonštruované do stavu po dodaní) a T3SUCS #7819+7820 (v stave na konci prevádzky).

Katalóg vozidiel

7501 8134 7503 7504 7505 7506 7507 7508 275 8433 7511 7512
7513 7514 7609 7610 7607 284 7612 7515 7516 7517 7518 7605 7519 8435 7521 7606 8436 7608 7523 7524 7601 7525 301 7526 7604 7602 8132 7611 7527 7603
7704 7301 7710 7715 7303 7714 8437 7711 7302 7703 7304 7610II 7602II 7713 7705 7719II
8438 7718 7719 7720 7721 7722 7723 7724 7725 7726 7727 7728 8439 7730 7731 7732 7733 7734 7735 7736
7737 7738 7739 7740 7741 7742 8434 8137 7745 7746 7747 7748 7749 7750 7751 7752 7753 7754 7755 7756 7757 7758 7759 7760 7761 7762 7763 7764 7765 7766 7767 7768 7769 7770 8135 7772 7773 7774 7775 7776
7777 7778 7779 7780 7781 7782 7783 7784 7785 7786 7787 7788 7789 7790 7791 7792 7793 7794 7795 7796 7797 7798 7799 7800 7801 7802 7803 7804 7805 7806 7807 7808 7809 7810 7811 7812 7813 7814 7815 7816 7817 7818 7819 7820 7821 7822 7823 7824 7825 7826 7827 7828 7829 7830 7831 7832 7833 7834
7835 7836 7837 7838 7839 7840 7841 7842 7844 7843 7845 7846
7704II 7703II 7706II 7717II 7718II
7772II

  • Počet nevyradených vozidiel: 48 (25%)
  • Počet vyradených vozidiel: 146 (75%)

Legenda

7718IInevyradené vozidlo
7704IIdnes v premávke
7782odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky)
7772IIvyradené vozidlo
7820historické vozidlo
8434technologické vozidlo
7772IIevidenčné číslo 7772 obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.4.5.
2021976 - 19837704od 1983   
2031976 - 198377021983 - 19987301od 1999  
2041976 - 19837710od 1983   
2071976 - 19837715od 1983   
2091976 - 198377071983 - 20007303od 2001  
2101976 - 19837714od 1983   
2111976 - 198377081983 - 19918437od 1991  
2131976 - 19837711od 1983   
2151976 - 198377091983 - 19997302od 1999  
2181976 - 19837703od 1983   
2211976 - 198377011983 - 20017304od 2001  
2221976 - 19837716od 19837610IIod 1984  
2231976 - 198377121983 - 19927602IIod 1992  
2241976 - 19837713od 1983   
2281976 - 19837705od 1983   
2291976 - 198377061983 - 20127719IIod 2012  
2671964 - 1978277II1978 - 19837501od 1983  
2681964 - 1978289II1978 - 198375021983 - 19878134od 1987 
2691964 - 1979271II1979 - 19837503od 1983  
2701964 - 19837504od 1983   
2711969 - 1978280II1979 - 19837505od 1983  
2721964 - 1978274II1978 - 19837506od 1983  
2731964 - 1980304II1980 - 19837507od 1983  
2741964 - 1978288II1978 - 19837508od 1983  
2751964 - 198375091983 - 198681361986 - 199475091994 - 2006275od 2006
2761964 - 1980287II1980 - 19837510od 19838433  
2771964 - 1978286II1978 - 19837511od 1983  
2781964 - 19837512od 1983   
2791965 - 1980276II1980 - 19837513od 1983  
2801965 - 1979295II1979 - 19837514od 1983  
2811965 - 19806091981 - 19837609od 1983  
2821965 - 19816101981 - 19837610od 1983  
2831965 - 19816071981 - 19837607od 1983  
2851965 - 19816121981 - 19837612od 1983  
2861965 - 1978272II1978 - 19837515od 1983  
2871965 - 1980273II1980 - 19837516od 1983  
2881965 - 1978292II1978 - 19837517od 1983  
2891965 - 1979307II1979 - 19837518od 1983  
2901965 - 19806051980 - 19837605od 1983  
2911965 - 1979269II1979 - 19837519od 1983  
2921965 - 1978268II1978 - 19837520od 19838435  
2931965 - 1979300II1979 - 19837521od 1983  
2941965 - 19806061981 - 19837606od 1983  
2951965 - 1979298II1979 - 198375221983 - 19928436od 1992 
2961965 - 19806081981 - 19837608od 1983  
2971966 - 1979291II1979 - 19837523od 1983  
2981966 - 1980279II1980 - 19837524od 1983  
2991966 - 19786011978 - 19837601od 1983  
3001966 - 1979297II1979 - 19837525od 1983  
3021966 - 1981301II1981 - 19837526od 1983  
3031966 - 19806041980 - 19837604od 1983  
3041966 - 19806021980 - 19837602od 1983  
3051966 - 1970. roky81011970. roky - 19838132od 1983  
3061966 - 19816111981 - 19837611od 1983  
3071966 - 1979293II1979 - 19837527od 1983  
3081966 - 19806031980 - 19837603od 1983  
7171982 - 198377171983 - 20078438od 2007  
7181982 - 19837718od 1983   
7191982 - 19837719od 1983   
7201982 - 19837720od 1983   
7211982 - 19837721od 1983   
7221982 - 19837722od 1983   
7231982 - 19837723od 1983   
7241982 - 19837724od 1983   
7251982 - 19837725od 1983   
7261982 - 198377261983 - 2016   
7271982 - 19837727od 1983   
7281982 - 19837728od 1983   
7291982 - 198377291983 - 20168439od 2016  
7301982 - 19837730od 1983   
7311982 - 19837731od 1983   
7321982 - 19837732od 1983   
7331982 - 19837733od 1983   
7341982 - 19837734od 1983   
7351982 - 19837735od 1983   
7361982 - 19837736od 1983   
77431985 - 19878434od 1987   
77441985 - 19898137od 1989   
77711985 - 19878135od 1988   

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

400414.3.2017 14:19 #66 Re:
Reakcia na #65 od sonik:
Neviem odpoved na tvoje prve dve otazky, ale tato stranka ma technicku dokumentaciu pre T3, a tiez KT8D5:

http://shell.sh.cvut.cz/~oskar/T3SU/
http://shell.sh.cvut.cz/~oskar/KT8D5/
sonik14.3.2017 1:11 #65 Re:
Čaute!

Mal by som otázočky smerované najlepšie na ľudí z praxe:

Keď sa demontuje podvozok, uvoľnuje sa ten čap zo spodu, alebo z vrchu?
Akym sposobom je to teda uchytené?
Máte niekto nejaké výkresy, rsp technickú príručku ku T3ke?


400422.8.2016 21:21 #64 Re:
Chcel som sa este spytat, ako funguje ovladanie elektrickeho zberaca na Krasnanskych T3kach? Podla navodu pre T6A5, kazde vozidlo co ma odpojovac v prevazdkovej polohe si nahodi zberac ak stlacis tlacidlo na ovladanie zberaca. Funguje to podobne na T3G a T3M, alebo musi sa to nastavit na kazdom vozidle zvlast?
400412.8.2016 15:18 #63 Re:
Reakcia na #62 od Quakeman:
Dakujem ?
Quakeman11.8.2016 17:53 -1#62 Re:
Reakcia na #61 od 4004:
Dá sa ovládať s predného voza kúrenie pretože vozy boli upravené.
400410.8.2016 22:58 #61 Re:
Da sa kurenie na vozidlach T3G a T3M ovladat z prveho vozna pre celu supravu, alebo sa to musi nastavit v kazdom voze individualne?
durcekpavol14.6.2016 11:21 #60 Re:
Samozrejme, všetko je otázka peňazí. Mňa to len tak napadlo, pretože občas sú električky riadne plné a ako tomu zamedziť čo najefektívnejšie (finančne aj technicky).
Rubber3814.6.2016 10:51 #59 Re:
Reakcia na #58 od durcekpavol:
Dá sa všeličo, aj zahustiť interval v sieti, ale kto by to zaplatil?
durcekpavol14.6.2016 10:39 #58 Re:
Ďakujem obom za odpovede

Mňa to len tak raz napadlo lebo pravidelne chodím v jednej dvojsúprave T3 alebo T6, ktorá býva plná do prasknutia 🙂 - a už sa to blížilo k parametru 8 osob/m2 🙂. Ľudia sa nevedia cez ten dav pretlačiť von a málokto zase vie ešte nastúpiť. Na každej zastávke sme stáli tak 60 sekúnd a napokon som do cieľovej zastávky dorazil o nejaké 4 minúty neskor ako to malo byť podľa grafikonu. Preto si viem predstaviť, že viac plochy a viac dverí by zjednodušilo a zrýchlilo vystupovanie/nastupovanie a možno by sa aj o nejakú hlavu odviezlo viac v trojsúprave. Nástupištia na tej moje trase boli dostatočne dlhé, ale viem si predstaviť niektoré križovatky, kde by sme asi zavadzali autám, ak by sme boli taký dlhý. Zároveň si viem predstaviť, že ak by trojsúprava čakala na križovatke na Račianskom mýte v smere do centra, tak by zaberala väčšinu nástupišta a električka za ňou aby vedela zastaviť kým trojsúprava neodíde.

Mám ešte otázku. Ak sa nedá zvýšiť kapacita súprav, resp. by to robilo viac škody ako osohu, aký je najhustejší interval električiek? V centre je to dosť husté - ráno možno aj každú minútu. Dá sa to vôbec ešte zhustiť? Jazdí sa už teraz v plnej maximálnej kapacite a v najhustejšom intervale?
Error 0x00713.6.2016 23:35 #57 Re:
Reakcia na #55 od durcekpavol:
V Košiciach jazdili "trojičky"...
medzernik13.6.2016 21:14 #56 Re:
Reakcia na #55 od durcekpavol:
Kedze dlho nikto neodpovedal...

Ano, malo (neviem to na 100%) by sa dat zapojit 3 vozy, nerobi sa to preto, lebo vlak by bol zbytocne dlhy, navyse odber by bol dost o drzku. Na niektorych krizovatkach sa jednoducho nehodi 3 vozovy vlak, mozno by sa aj vosli ale predsalen je to take neprakticke.

Ale urcite ma niekto opravi ak sa mylim.

Viem ale, ze T6 ide spojit do 3 voznov na 100%, uz ale nie na jeden zberac.
durcekpavol13.6.2016 13:04 #55 Re:
Zdravím

Mám otázky.
Je možné zapojiť tri T3 do jednej súpravy/vlaku?
Ak "ÁNO", prečo sa to niekedy nepoužíva na zvýšenie kapacity?
Ak sa nemýlim je zakázané zastavovať dvom súpravám/vlakom na jednom nástupišti a nástupištia máju približne 65 metrov a vošli by tam tri T3. Nie?

Možno sa pýtam hlúpo, ale prosím berte moje otázky ako od úplného laika.

Ďakujem za odpoveď
Ámos28.4.2016 21:00 #54 Re:
7301+7302 nejako stichla.... Bola upravovana? Lebo dvakrat som ju za posledny cas stretol v uliciach a ide tichsie ako Skodofky.
S499.102322.4.2016 10:08 #53 Re:
Reakcia na #52 od zlomok:
Jj, sorry, tlmiče až od T3/IV (K2 od začiatku).
zlomok22.4.2016 8:41 #52 Re:
Reakcia na #40 od S499.1023:
T3/III nemali od výroby tlmiče. Na rozdiel od T2 mali odlišné domce ložísk (ako všetky neskoršie T3) a atypické sedlovito tvarované gumené prstence dorazov medzi kolískou a polrámom. Na neskorších sériách sa vrátili k štandardnému plochému prevedeniu, aké bolo aj u T2. ČKD asi niečo skúšalo na metrových podvozkoch.

Viď foto: https://imhd.sk/ba/media/gn/00022414/284-pripravena-na-srotovanie.jpg
Tu je to vidno tiež: https://imhd.sk/ba/media/gn/00144710/Jalovy-podvozok-pod-7720.jpg

Podvozky na ktorých sedí historická T3 275 sú 100% podvozky typu T2.

Prvé podvozky s tlmičmi mala až K2 309:

http://vtedy.tasr.sk/zoom/244576/view?page=1&p=separate&view=0,0,1246,1274

Toto sú jediné podvozky o ktorých viem, že kombinujú sedlové dorazy, krátke tiahlo medzi kolískou a polrámom a tlmiče. Ako už na K-Reprote bolo poznamenané, nevieme aký priemer kola na tej K2 309 je. Lebo pôvodné T3/III mali ešte 650 mm, až neskôr vo výrobe prešli, údajne na požiadavku zo Sovietskej zväzu, na 700 mm kolá, niekedy v 2. polovici 1960-tych rokov. Podľa tej fotky K2 309 si netrúfam tipnúť priemer kola.
S499.102322.3.2016 15:09 #51 Re:
Reakcia na #50 od Rubber38:
Áno, bol by to problém:
1) Prevádzky potrebujú aj podvozky (pri pohľade na ich infraštruktúru je jasné, že podvozky potrebujú asi najviac).
2) Predajná cena vozidiel "na ND" by bola nižšia, než cena šrotu.
Rubber3822.3.2016 11:57 #50 Re:
Reakcia na #48 od S499.1023:
No a bol by taký problém previazať naše T3 na normálny rozchod? Tj. ponúkať aj do normálnorozchodových prevádzok, akurát bez podvozkov? Či už ako priamu náhradu miestnych kasní, alebo min. ako zdroj ND
Valec22.3.2016 11:42 #49 Re:
Reakcia na #48 od S499.1023:
Čo ty o tom vieš... určite by sa o ne pobili. Však aj z Prahy nakupovali a miestny šotouši to predsa vedia najlepšie čo tisícky km vzdialený DP potrebuje.
S499.102322.3.2016 11:29 #48 Re:
Reakcia na #47 od Mirtschi:
Lenže tie vozy z iných miest boli bez ohľadu na svoj vek v neporovnateľne lepšom stave a na normálnom rozchode.
Metrových rozchodov veľmi veľa nie je a situácia je takáto:
RO:
Arad - má asi tak dvojnásobnú prevádkovú zálohu rôznych Düwagov a T4 z Halle.
Iasi - špecializuje sa na Esllingeny.
BG:
Sofia - nemôže na metrovom rozchode nasadiť ovzidlá širšie ako 2,2 m.
UA:
Ľvov - berie KT4 z ex-DDR a už má aj prvé nízkopodlažky miestnej výroby (Elektron).
Vinnica - má dosť z Nemecka a zo Švajčiarska.
Jevpatorija a miniprevádzka Moločnoje (už dve sezóny nejazdí) sú v okupovanej zóne.
RUS:
Metrové prevádzky sú takmer vyhubené, boli buď prestavané na 1520 mm (jediný Rostov má 1435 mm) alebo zrušené, ostal len Kaliningrad (na pokraji zániku a navyše už tiež má prvú nízkopodlažku Pesa Swing) a Pjatigorsk.
Mirtschi21.3.2016 20:41 #47 Re:
Reakcia na #46 od Sanos:
Nemali tie vozy, aspoň niektoré zostať ako studená záloha? Inak neviem v akom boli stave, ale mohli tie vozy aspoň ponúknuť nejakým dopravným podnikom vo východných krajinách. Napr. viacero pražských vozov T3, dokonca zo starších serií kúpil ruský Kursk a Moskva. Potom severokórejský Pchiongjang, i keď tam zrovna nehodno predať ani len odstrojený vrak. Mraky T3SU(CS) i staršie dokonce i T3M šlo i na Ukrajinu do Charkova, Kyjeva, Odesy, Krivoj Rogu. Stav šrotovaných T3 bol určite lepší, ako stav niektorých Kyjevských.