VehiclesTrams (Trolleys) › ČKD Tatra T3

T3/III.CS
T3M #7729+7726
Modernized T3/V.CS
Coupled T3/VI.SUCS
T3G
T3P
T3P/VarCB3
Modernized T3S
T3S

Fleet List

Set Type Fleet numbers Manufactured Into Service Withdrawn Quantity
1. T3/III.CS 267 – 278 1964 1965 1980's – 1991* 12
2. T3/III.CS 279 – 308 1965 1966 1973 – 2007 30
3. T3/V.CS 202 – 204, 207, 209 – 211, 213, 215, 218, 221 – 224, 228 – 229 1975 1976 from 1986 16
4. T3/VI.SU 717 – 736 1982 1983 from 2007 20
5. T3/VI.SUCS 7737 – 7776 1985 1986 from 1988 40
6. T3/VI.SUCS 7777 – 7834 1987 1987 – 1988 from 2016* 58
7. T3/VI.SUCS 7835 – 7842, 7844, 7843, 7845 – 7846 1989 1989 12
8. T3P/VarCB3 7704II, 7703II, 7706II, 7717II – 7718II 2005 – 2007 2006 – 2007 5
9. T3/VI.SUCS 7772II 1983 2015 1
Total 1964 – 2007   194
* Historic vehicle saved

Technical Data

Length 14000 mm
Length over couplers 15104 mm
Width 2500 mm
Height 3028.5 mm (rok výroby 1964 - 1966)
3058.5 mm (od roku výroby 1975)
Working height 6168 mm
Height of floor 874 mm
Doors 3
Number of seats 19 + 2 (T3)
22 + 1 (T3 po odstránení stanovišťa sprievodcu, T3CS, T3M, T3SUCS, T3M-CS, T3G, T3S, T3AS)
29 (T3SU, T3M-SU)
24 (T3 Mod)
Number of standing places 140 (T3, T3CS, T3M, T3SUCS, T3M-CS, T3G, T3S, T3AS)
135 (T3SU, T3M-SU)
86 (T3 Mod)
Design load 159 + 2 (T3)
162 + 1 (T3 po odstránení stanovišťa sprievodcu, T3CS, T3M, T3SUCS, T3M-CS, T3G, T3S, T3AS)
164 (T3SU, T3M-SU)
110 (T3 Mod)
Weight of unloaded vehicle 18100 kg
Gross vehicle weight 27400 kg
Motor Control ČKD TR 37 (T3, T3CS, T3SUCS)
ČKD TV1 (T3M, T3M-CS, T3M-SU)
ČKD TV8 (T3G)
ČKD TV14 (T3S)
EVPÚ (T3AS, T3 Mod)
Cegelec TV Progress (T3P)
Engine TE 022
ATR200L-4, striedavý asynchrónny (T3AS, T3 Mod)
SKD Trade ATM 090 / Pragoimex 1004C/R, striedavý, asynchrónny (T3AS, T3 Mod, po druhej výmene motorov)
Continuous power output 40 kW (TE 022)
50 kW (ATR200L-4)
75 kW (ATR200L-4)
90 kW (SKD / Pragoimex)
Number of motors 4
Total power output 160 kW (TE 022)
200 kW (ATR200L-4 50 kW)
300 kW (ATR200L-4 75 kW)
360 kW (SKD / Pragoimex)
Maximum speed 65 km/h

Fotografie

Vehicle catalogue

Renumbered Fleet Numbers

1.2.3.4.5.
2021976 - 19837704from 1983   
2031976 - 198377021983 - 19987301from 1999  
2041976 - 19837710from 1983   
2071976 - 19837715from 1983   
2091976 - 198377071983 - 20007303from 2001  
2101976 - 19837714from 1983   
2111976 - 198377081983 - 19918437from 1991  
2131976 - 19837711from 1983   
2151976 - 198377091983 - 19997302from 1999  
2181976 - 19837703from 1983   
2211976 - 198377011983 - 20017304from 2001  
2221976 - 19837716from 19837610IIfrom 1984  
2231976 - 198377121983 - 19927602IIfrom 1992  
2241976 - 19837713from 1983   
2281976 - 19837705from 1983   
2291976 - 198377061983 - 20127719IIfrom 2012  
2671964 - 1978277II1978 - 19837501from 1983  
2681964 - 1978289II1978 - 198375021983 - 19878134from 1987 
2691964 - 1979271II1979 - 19837503from 1983  
2701964 - 19837504from 1983   
2711969 - 1978280II1979 - 19837505from 1983  
2721964 - 1978274II1978 - 19837506from 1983  
2731964 - 1980304II1980 - 19837507from 1983  
2741964 - 1978288II1978 - 19837508from 1983  
2751964 - 198375091983 - 198681361986 - 199475091994 - 2006275from 2006
2761964 - 1980287II1980 - 19837510from 19838433  
2771964 - 1978286II1978 - 19837511from 1983  
2781964 - 19837512from 1983   
2791965 - 1980276II1980 - 19837513from 1983  
2801965 - 1979295II1979 - 19837514from 1983  
2811965 - 19806091981 - 19837609from 1983  
2821965 - 19816101981 - 19837610from 1983  
2831965 - 19816071981 - 19837607from 1983  
2851965 - 19816121981 - 19837612from 1983  
2861965 - 1978272II1978 - 19837515from 1983  
2871965 - 1980273II1980 - 19837516from 1983  
2881965 - 1978292II1978 - 19837517from 1983  
2891965 - 1979307II1979 - 19837518from 1983  
2901965 - 19806051980 - 19837605from 1983  
2911965 - 1979269II1979 - 19837519from 1983  
2921965 - 1978268II1978 - 19837520from 19838435  
2931965 - 1979300II1979 - 19837521from 1983  
2941965 - 19806061981 - 19837606from 1983  
2951965 - 1979298II1979 - 198375221983 - 19928436from 1992 
2961965 - 19806081981 - 19837608from 1983  
2971966 - 1979291II1979 - 19837523from 1983  
2981966 - 1980279II1980 - 19837524from 1983  
2991966 - 19806011980 - 19837601from 1983  
3001966 - 1979297II1979 - 19837525from 1983  
3021966 - 1981301II1981 - 19837526from 1983  
3031966 - 19806041980 - 19837604from 1983  
3041966 - 19806021980 - 19837602from 1983  
3051966 - 1970's81011970's - 19838132from 1983  
3061966 - 19816111981 - 19837611from 1983  
3071966 - 1979293II1979 - 19837527from 1983  
3081966 - 19806031980 - 19837603from 1983  
7171982 - 198377171983 - 20078438from 2007  
7181982 - 19837718from 1983   
7191982 - 19837719from 1983   
7201982 - 19837720from 1983   
7211982 - 19837721from 1983   
7221982 - 19837722from 1983   
7231982 - 19837723from 1983   
7241982 - 19837724from 1983   
7251982 - 19837725from 1983   
7261982 - 198377261983 - 2016   
7271982 - 19837727from 1983   
7281982 - 19837728from 1983   
7291982 - 198377291983 - 20168439from 2016  
7301982 - 19837730from 1983   
7311982 - 19837731from 1983   
7321982 - 19837732from 1983   
7331982 - 19837733from 1983   
7341982 - 19837734from 1983   
7351982 - 19837735from 1983   
7361982 - 19837736from 1983   
77431985 - 19878434from 1987   
77441985 - 19898137from 1989   
77711985 - 19878135from 1988   

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 8 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Sanos #69:
Tak isto aj všetky T6A5 a K2S s výklopnými dverami.
Súprava 7301-02 je od 20.3.2020 do odvolania odstavená z premávky. Dôvodom sú výklopné dvere a ich nemožnosť samostatného ovládania prvých dverí pri použití centrálneho otvárania dverí.
Reply on: 4004 #67:
Zlta je blokovanie kurenia a zelena zapnute kurenie
Nevie niekdo, naco sluzia tie dve kontrolky na pravej strane tejto fotky? (Voz 7841).
Reply on: sonik #65:
Neviem odpoved na tvoje prve dve otazky, ale tato stranka ma technicku dokumentaciu pre T3, a tiez KT8D5:

http://shell.sh.cvut.cz/~oskar/T3SU/
http://shell.sh.cvut.cz/~oskar/KT8D5/
Čaute!

Mal by som otázočky smerované najlepšie na ľudí z praxe:

Keď sa demontuje podvozok, uvoľnuje sa ten čap zo spodu, alebo z vrchu?
Akym sposobom je to teda uchytené?
Máte niekto nejaké výkresy, rsp technickú príručku ku T3ke?


Chcel som sa este spytat, ako funguje ovladanie elektrickeho zberaca na Krasnanskych T3kach? Podla navodu pre T6A5, kazde vozidlo co ma odpojovac v prevazdkovej polohe si nahodi zberac ak stlacis tlacidlo na ovladanie zberaca. Funguje to podobne na T3G a T3M, alebo musi sa to nastavit na kazdom vozidle zvlast?
Reply on: Quakeman #62:
Dakujem ?
Reply on: 4004 #61:
Dá sa ovládať s predného voza kúrenie pretože vozy boli upravené.
Da sa kurenie na vozidlach T3G a T3M ovladat z prveho vozna pre celu supravu, alebo sa to musi nastavit v kazdom voze individualne?
Samozrejme, všetko je otázka peňazí. Mňa to len tak napadlo, pretože občas sú električky riadne plné a ako tomu zamedziť čo najefektívnejšie (finančne aj technicky).
Reply on: durcekpavol #58:
Dá sa všeličo, aj zahustiť interval v sieti, ale kto by to zaplatil?
Ďakujem obom za odpovede

Mňa to len tak raz napadlo lebo pravidelne chodím v jednej dvojsúprave T3 alebo T6, ktorá býva plná do prasknutia 🙂 - a už sa to blížilo k parametru 8 osob/m2 🙂. Ľudia sa nevedia cez ten dav pretlačiť von a málokto zase vie ešte nastúpiť. Na každej zastávke sme stáli tak 60 sekúnd a napokon som do cieľovej zastávky dorazil o nejaké 4 minúty neskor ako to malo byť podľa grafikonu. Preto si viem predstaviť, že viac plochy a viac dverí by zjednodušilo a zrýchlilo vystupovanie/nastupovanie a možno by sa aj o nejakú hlavu odviezlo viac v trojsúprave. Nástupištia na tej moje trase boli dostatočne dlhé, ale viem si predstaviť niektoré križovatky, kde by sme asi zavadzali autám, ak by sme boli taký dlhý. Zároveň si viem predstaviť, že ak by trojsúprava čakala na križovatke na Račianskom mýte v smere do centra, tak by zaberala väčšinu nástupišta a električka za ňou aby vedela zastaviť kým trojsúprava neodíde.

Mám ešte otázku. Ak sa nedá zvýšiť kapacita súprav, resp. by to robilo viac škody ako osohu, aký je najhustejší interval električiek? V centre je to dosť husté - ráno možno aj každú minútu. Dá sa to vôbec ešte zhustiť? Jazdí sa už teraz v plnej maximálnej kapacite a v najhustejšom intervale?
Reply on: durcekpavol #55:
V Košiciach jazdili "trojičky"...
Reply on: durcekpavol #55:
Kedze dlho nikto neodpovedal...

Ano, malo (neviem to na 100%) by sa dat zapojit 3 vozy, nerobi sa to preto, lebo vlak by bol zbytocne dlhy, navyse odber by bol dost o drzku. Na niektorych krizovatkach sa jednoducho nehodi 3 vozovy vlak, mozno by sa aj vosli ale predsalen je to take neprakticke.

Ale urcite ma niekto opravi ak sa mylim.

Viem ale, ze T6 ide spojit do 3 voznov na 100%, uz ale nie na jeden zberac.
Zdravím

Mám otázky.
Je možné zapojiť tri T3 do jednej súpravy/vlaku?
Ak "ÁNO", prečo sa to niekedy nepoužíva na zvýšenie kapacity?
Ak sa nemýlim je zakázané zastavovať dvom súpravám/vlakom na jednom nástupišti a nástupištia máju približne 65 metrov a vošli by tam tri T3. Nie?

Možno sa pýtam hlúpo, ale prosím berte moje otázky ako od úplného laika.

Ďakujem za odpoveď
7301+7302 nejako stichla.... Bola upravovana? Lebo dvakrat som ju za posledny cas stretol v uliciach a ide tichsie ako Skodofky.
Reply on: zlomok #52:
Jj, sorry, tlmiče až od T3/IV (K2 od začiatku).
Reply on: S499.1023 #40:
T3/III nemali od výroby tlmiče. Na rozdiel od T2 mali odlišné domce ložísk (ako všetky neskoršie T3) a atypické sedlovito tvarované gumené prstence dorazov medzi kolískou a polrámom. Na neskorších sériách sa vrátili k štandardnému plochému prevedeniu, aké bolo aj u T2. ČKD asi niečo skúšalo na metrových podvozkoch.

Viď foto: https://imhd.sk/ba/media/gn/00022414/284-pripravena-na-srotovanie.jpg
Tu je to vidno tiež: https://imhd.sk/ba/media/gn/00144710/Jalovy-podvozok-pod-7720.jpg

Podvozky na ktorých sedí historická T3 275 sú 100% podvozky typu T2.

Prvé podvozky s tlmičmi mala až K2 309:

http://vtedy.tasr.sk/zoom/244576/view?page=1&p=separate&view=0,0,1246,1274

Toto sú jediné podvozky o ktorých viem, že kombinujú sedlové dorazy, krátke tiahlo medzi kolískou a polrámom a tlmiče. Ako už na K-Reprote bolo poznamenané, nevieme aký priemer kola na tej K2 309 je. Lebo pôvodné T3/III mali ešte 650 mm, až neskôr vo výrobe prešli, údajne na požiadavku zo Sovietskej zväzu, na 700 mm kolá, niekedy v 2. polovici 1960-tych rokov. Podľa tej fotky K2 309 si netrúfam tipnúť priemer kola.
Reply on: Rubber38 #50:
Áno, bol by to problém:
1) Prevádzky potrebujú aj podvozky (pri pohľade na ich infraštruktúru je jasné, že podvozky potrebujú asi najviac).
2) Predajná cena vozidiel "na ND" by bola nižšia, než cena šrotu.