Bezplatné jazdy historických električiek, autobusov a trolejbusov spestria Európsky týždeň mobility v hlavnom meste.
Počas Európskeho týždňa mobility 2025 vypraví DPB do premávky svoje historické vozidlá, čím zároveň pokračuje v oslavách 130. výročia bratislavskej MHD. Historické električky, autobusy a trolejbusy budú premávať od 16. do 22. septembra 2025 vždy v pracovných dňoch v čase od 15:00 do 18:30 v polhodinovom intervale. Cez víkend 20. - 21. septembra premávať nebudú.
Preprava cestujúcich v historických vozidlách bude bezplatná.
Prehľad nasadených vozidiel v jednotlivých dňoch:
Deň | Vozidlá |
16. september | električka Tatra T3, trolejbus Škoda 25 Tr, autobus Solaris Urbino 15 CNG |
17. september | električka Tatra 2xT3, trolejbus Škoda Sanos S 200, autobus Ikarus 280 |
18. september | električka Tatra T2, trolejbus Škoda 14 Tr, autobus Ikarus 415 |
19. september | električka Tatra K2, trolejbus Škoda 15 TrM, autobus Ikarus 435 |
22. september | električka Tatra K2S, trolejbus Škoda 21 Tr AC, autobus SOR B 9.5 |
Trasy historických vozidiel (nástup a výstup možný iba na uvedených zastávkach):
Vozidlo | Trasa |
Električka - linka A | Jesenského (pred historickou budovou SND) – Chatam Sófer – Jesenského |
Trolejbus - linka H | Rajská – Hodžovo námestie – Rajská |
Autobus - linka M | Nové SND (nást. linky 90) – Krasovského (pri Sade Janka Kráľa) – Nové SND |
Rába
Ekonomicky, ani pôžitkársky význam to absolútne nemá, cez týždeň sa 95% cestujúcich potrebuje prepraviť čo najskôr domov v daných časoch a akúrat si tak po práci/škole oddýchnuť.
Samozrejme tu nik nepremýšla takto a len sa práve týmto časom prevádzky HV z toho stanú fotojazdy zadarmo práve pre v prvom odseku zmieňovanú komunitu ľudí, ktorá je skúpa si očividne zaplatiť súkromné jazdy a len, žiaľ, zneužíva svoje postavenie.
Keby ideme na vec racionálne a chceme spropagovať historičákmi ETM 2025, tak sa spraví pekná víkendová akcia a pokojne môžme zaviesť aj tarifu ala DOD 2025. Tie vozidlá inak na seba nezarobia. Jedine že by sme boli odvážlivci a namontovali do všetkého klasický odbavovací systém...
Osobne som však za variantu so sprievodcom a predajom dobových lístkov s povinnosťou označenia sprievodcovskými klieštikmi, alebo odbavovacím systémom pre dané vozidlo, osviežilo by to samotnú kultúru cestovania v historických, ale i pseudohistorických vozidlách.
Len to by to muselo byť v čase, kedy na to aj bežný "vlčák" bude mať čas a vozidlá by na seba zarobili. Potom by prestali vyššie postavení pri historičákoch konečne vyplakávať, že nemajú peniaze na dokončenie Oerlikonu #80, opravu #317, či ich femme fatale – #6617, alebo konečne dopriať vyšší rozsah opráv obom 9 Tr.
Ach jaj, nikdy neprestanem vychádzať z údivu pri týchto šoto aktivitách...