Premávka historických vozidiel počas ETM 2025 (16. – 22.9.2025)

Bezplatné jazdy historických električiek, autobusov a trolejbusov spestria Európsky týždeň mobility v hlavnom meste.

Počas Európskeho týždňa mobility 2025 vypraví DPB do premávky svoje historické vozidlá, čím zároveň pokračuje v oslavách 130. výročia bratislavskej MHD. Historické električky, autobusy a trolejbusy budú premávať od 16. do 22. septembra 2025 vždy v pracovných dňoch v čase od 15:00 do 18:30 v polhodinovom intervale. Cez víkend 20. - 21. septembra premávať nebudú.

Preprava cestujúcich v historických vozidlách bude bezplatná.

Prehľad nasadených vozidiel v jednotlivých dňoch:

Deň Vozidlá
16. september električka Tatra T3, trolejbus Škoda 25 Tr, autobus Solaris Urbino 15 CNG
17. september električka Tatra 2xT3, trolejbus Škoda Sanos S 200, autobus Ikarus 280
18. september električka Tatra T2, trolejbus Škoda 14 Tr, autobus Ikarus 415
19. september električka Tatra K2, trolejbus Škoda 15 TrM, autobus Ikarus 435
22. september električka Tatra K2S, trolejbus Škoda 21 Tr AC, autobus SOR B 9.5

Trasy historických vozidiel (nástup a výstup možný iba na uvedených zastávkach):

Vozidlo Trasa
Električka - linka A Jesenského (pred historickou budovou SND) – Chatam Sófer – Jesenského
Trolejbus - linka H Rajská – Hodžovo námestie – Rajská
Autobus - linka M Nové SND (nást. linky 90) – Krasovského (pri Sade Janka Kráľa) – Nové SND
Trasa linky A
Trasa linky H
Trasa linky M

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Práveže cez ten víkend by to malo väčší význam či je za tým nejaký dôvod???
Uprimne lepšie by to bolo na vikend. Cez tyžden je škola a niektori nemaju čas.
Reakcia na: Ma178rek #1:
CestujuciByToMohliZneuzit
Vedenie DPB očividne stratilo kontakt s realitou. Myslím, že všetci vidia, že zmysel to má akurát tak pre vnútropodnikovú šotokomunitu.

Ekonomicky, ani pôžitkársky význam to absolútne nemá, cez týždeň sa 95% cestujúcich potrebuje prepraviť čo najskôr domov v daných časoch a akúrat si tak po práci/škole oddýchnuť.

Samozrejme tu nik nepremýšla takto a len sa práve týmto časom prevádzky HV z toho stanú fotojazdy zadarmo práve pre v prvom odseku zmieňovanú komunitu ľudí, ktorá je skúpa si očividne zaplatiť súkromné jazdy a len, žiaľ, zneužíva svoje postavenie.

Keby ideme na vec racionálne a chceme spropagovať historičákmi ETM 2025, tak sa spraví pekná víkendová akcia a pokojne môžme zaviesť aj tarifu ala DOD 2025. Tie vozidlá inak na seba nezarobia. Jedine že by sme boli odvážlivci a namontovali do všetkého klasický odbavovací systém...

Osobne som však za variantu so sprievodcom a predajom dobových lístkov s povinnosťou označenia sprievodcovskými klieštikmi, alebo odbavovacím systémom pre dané vozidlo, osviežilo by to samotnú kultúru cestovania v historických, ale i pseudohistorických vozidlách.

Len to by to muselo byť v čase, kedy na to aj bežný "vlčák" bude mať čas a vozidlá by na seba zarobili. Potom by prestali vyššie postavení pri historičákoch konečne vyplakávať, že nemajú peniaze na dokončenie Oerlikonu #80, opravu #317, či ich femme fatale – #6617, alebo konečne dopriať vyšší rozsah opráv obom 9 Tr.

Ach jaj, nikdy neprestanem vychádzať z údivu pri týchto šoto aktivitách...
Som zvedavy, aka bude ucast, kedze je to bohuzial v takom nestastnom case, kedy je dost ludi v praci ci skole. Raba to opisal v prispevku c. 4 nadherne a plne sa s tym stotoznujem.
Reakcia na: Transportholic #5:
Ktorá škola v BA končí o 18:30?
Pridám aj ja svoj názor.

Za mňa pri platenej tarife, by určite neubudlo od záujmu, ba práve naopak - ľudia si myslím že chcú podporiť samotné historické vozidlá a zriadiť v nich dobrovoľnú zbierku, tak určite by sa našiel aj niekto, kto by okrem zaplatenia si cestovného by aj prispel. Čo som tu čítal dávnejšie, niektorým užívateľom by sa týmto krokom splnil sen.

Súhlasím s Rábou, ktorý túto tému veľmi diplomaticky zhrnul. Písať to ja, vzniklo by z toho nepublikovateľné tornádo.
Reakcia na: samkoh #6:
Akože musíte chápať že toto spravili fakt zle. Všetci sú unavený po škole aj po práce, niektoré rodičia ešte musia ísť s deťmi, lebo oni nemôžu ísť sámi. Plus doručovanie a ďalšie veci… Proste veľmi zle to spravili.

Ale ďakujeme aspoň že ste sa rozhodli vypraviť Historické vozidlá až na 4 dni.

Aj ja mám takú otázku:

Prečo sa DPB rozhodol nedávať Historické vozidla cez víkend,je to ťažké akože😢😠?
V Prahe jazdí historická elina celoročne.
Čo?

S nostalgickou linkou číslo 23 se můžete v ulicích Prahy setkávat denně. Linka je plně obsluhována legendárními historickými vozy tramvají řady T, platí na ní standardní jízdné PID a dojedete s ní třeba k Pražskému hradu nebo jiným významným turistickým cílům ve městě.
Pripájam sa k názoru, že to nastavenie je dosť nešťastné. Navyše, nechápem, prečo sa nemôže nastupovať a vystupovať na nácestných zastávkach. Hlavne pri električke a trolejbuse to nedáva zmysel, lebo ak sa pred ne dostane vozidlo na riadnej linke, aj tak budú musieť zastavovať.
Reakcia na: andrejandrej #10:
Nevidim dovod preco by sa taketo nieco nemohlo zaviest aj v Bratislave.
Reakcia na: samkoh #6:
Že by vyučovanie na vysokých školách?
Ja sa prikláňam k názoru že by mali jazdiť aj cez ten jeden víkend plus zastavovať na všetkých zastávkach v trase, to by bolo ok......ten pondelok 22.9.2025 beriem ako náhradu za dnešný sviatok 15.9.2025
Podľa DPB bude kapacita vozidiel obmedzená iba na sedenie. Čiže asi to bude dôvod prečo to nestojí všade.

https://www.instagram.com/p/DOgQTrujEfC/?img_index=2&igsh=MXBmN2h4MzBjNmkzZQ==
Reakcia na: Rába #4:
Musím odpovedať na originálny komentár, nakoľko nerozumiem potrebe tých mínusiek.

Nesúhlasiť je úplne prirodzené a normálne avšak z môjho pohľadu je to len pre spomenutie čísla 6617, či neunesenie vstrebávania holej pravdy a vlastnej hrdosti.

Nakoľko text ako taký neútočí priamo na žiadnu stranu ale zaoberá sa danou problematikou, myslím si že ešte veľmi diplomaticky.
Reakcia na: SGP135 #16:
Bude možné rezervovať si miesta online? Napr. ako to bolo do konvoja.
Reakcia na: upravovač fotiek #18:
Nie
Bude riešená aj nejaká organizácia pri tom nastupovaní ? - hlavne ak bude veľký záujem. Nerád by som čakal niekoľko odchodov len kvôli tomu, že si niekto bude dávať niekoľko jázd po sebe.
Reakcia na: SGP135 #16:
Prečo sa v poslednej dobe začína kapacita historických vozidiel obmedzovať len na miesta na sedenie? Zase nemusia tie vozidlá jazdiť preplnené až po dvere, ale tých miest na sedenie je dosť málo a zbytočne sa tým znižuje ich kapacita. Nejakých 10-15 stojacich ľudí by sa do tých vozidiel v pohode zmestilo.
Tak to sa ani nebudem trepať do mesta, aby som stihol (pred)poslednú jazdu 14Tr, len aby som zistil, že sa do nej nezmestím, alebo že miesto 6309 príde 6278. Ináč to je ďalšia vec, mali uviesť číslo vozňa, aj pri T3, kde môže ísť 275 ale aj 7818+7820.
Reakcia na: upravovač fotiek #22:
dnes 275 a zajtra 7819+7820 dopravni podnik to zverejnil ale len na Instagrame
Reakcia na: pato922 #23:
Pridávam ho aj sem.
Reakcia na: Urbanway 2423 #21:
Ja prave preto nechodim na jazdy HV v kadejake dni ked behaju, ze su to sardinky! (odhliadnuc od toho, ze na niektorych som sam jazdil)
Inak popravde tiez nerozumiem, preco andrejandrej v prispevku #9 dostal tolko minusiek. 😉 Nieze bych tie plusky/minusky nejak riesil, ale nedava mi to zmysel. Resp. vzhladom na vacsinove osadenstvo tohto fora asi aj dava. HV su pravidelne prevadzkovane nielen v Prahe, ale aj v Brne a inych mestach. Potom nie su 2x rocne v tych vozidlach sardinkarne.
Reakcia na: 6503 #25:
Bratislava nie je Praha ani Brno.
Reakcia na: upravovač fotiek #26:
Co tym chces povedat Erik?
Reakcia na: 6503 #27:
Že nemá taký rozpočet ako Praha. Že nemá také dielne ako Brno (kde rekošntruovali historickú K2 pre Prahu alebo kde si sami montujú nové šaliny).

Proste Bratislava nemá na to, čo iní vidia v iných mestách. Ani rozpočet, ani personál, ani zázemie. V Bratislave sa musí bojovať o zachovanie 7610/II, kým v Prahe si dokážu spraviť K2, ktorá im v živote po meste nejazdila. A tie dve T2 sú tiež podobného charakteru. Je dosť možné, že v Bratislave nebudeme mať žiadnu historickú električku, ktorá by reprezentovala 80. roky 20. storočia a niesla typické strešné reklamné panely. Nebudeme mať žiadnu historickú električku s mechanickými označovačmi cestovných lístkov. Pokiaľ viem, 7819+7820 má ostať v stave pri ukončení premávky (s čím súhlasím).

V Bratislave budeme radi, ak do roku 2030 dokončíme Studánku č. 52. Lebo dielne proste nemajú voľných ľudí. Ani poriadne vybavenie na bežnú údržbu. Kde je stroj na prezúvanie Škodoviek? Stavbu druhévo vleku SGP č. 141 môžeme zabudnúť, hoci pojazd stále v DPB je. A keď nie sme schopní v Bratislave spraviť ani ten, ako mám potom hodnotiť možnosť vyrobiť repliku štvorokenného GANZu z roku 1912? Niečo, čo by sa dalo a bolo by žiaduce, aby sme mali historickú električku z čias monarchie, s nápisom PVVV. Lebo replika GANZ č. 104 je zo stavu prvej ČSR z 2. polovice 20. rokov 20. storočia, keď bol pôvodný vlečný vozeň č. 124 motorizovaný a prečíslovaný na č. 104. Súčasná replika je na upravenom ráme päťokeňáku č. 44, ktorý je oproti pôvodným GANZom mohutnejší a má mierne odlišné proporcie čela, čo bolo zohľadnené pri stavbe repliky č. 104.

EIDT:
Kľudne mi dajte aj sto mínusiek, proste píšem pravdu, ako sa veci majú. Bratislava, žiaľ, nemá na viac. Vedenie mesta Bratislava nezdieľa také nadšenie pre históriu MHD ako vedenie mesta Praha. DPB tiež môže manévrovať iba v rámci mantinelov, ktoré má. A je smutné vidieť tú rezignáciu u niektorých pracovníkov v podniku, ktorí niečo pre históriu urobili a snažia sa robiť naďalej. Lebo sú im občas obrazne povedané hádzané polená pod nohy. Aspoň tak to vnímajú, čo určite neprospieva ničomu ani nikomu. Možno je niečo iba slabo vnútorne komunikované. Alebo žeby zámerne nebolo komunikované, lebo to nie je príjemné ani jednej strane? Neviem. Ale viem, že zbytočne vzniká blbá nálada. Aspoň vo vybraných prípadoch. A potom tu čítam príspevky ako napr. #4. To fakt ničomu nepomáha. Ľudia mimo toho celého nevidia ten kazdodenný boj za tým málom, čo je. A smutné je, že často musia proti sebe bojovať aj tí, ktorí by mali spolupracovať.
Reakcia na: upravovač fotiek #28:
Ok, beriem.
Reakcia na: upravovač fotiek #28:
Zareagujem na Váš posledný odsek.

Píšete veľmi zaujímavú vetu so spoluprácou - z dávnych diskusií Vás mám zafixovaného ako reprezentanta druhej strany.

Prečo ste to nevyjadrili už tam ? Verím že aj Vy máte znalosti k tomu ktoré sú potrebné k dôležitým historickým detailom a v tých debatách to padlo len na tom, že jeden je názoru za ten typ vozidla, ďalší za odlišný.

Preto verím, že to čo píšete je niečo, za čím si naozaj stojíte.
Reakcia na: upravovač fotiek #28:
Výborne. Pomenované problémy. Keď o nich prestaneme hovoriť, zmiznú?
Mám trošku blbé obdobie v práci, dvaja kolegovia chorí, tretí na dovolenke, tak sa na mňa valia všetky veci. A keď je chvíľku kľud, tak píšem blbosti, lebo som v nejakom zvláštnom rozpoložení, typu "ja sa môžem na to všetko vys....". Bolo by vhodné nebrať moje príspevky príliš vážne. Je to pohľad skrachovaného človeka, ktorý zlyhal nielen po stránke svojho pôsobenia v DPB. So zdesením sledujem, že to, čo mi v minulosti vadilo, dnes vnímam ako najlepší možný scenár. Žiadna reakcia voči niečomu, čo vypracujem, navrhnem, bola tým čo ma z DPB vyhnalo. A teraz som rád za tú ignoráciu, lebo si môžem naďalej žiť v sladkej nevedomosti, že to, čo som navrhol, nebolo zamietnuté. Táto divná superpozícia v ktorej sa nachádzam, teda že by mi potvrdili že dostali môj materiál, ale naďalej so mnou nesúhlasia a zamietajú ho, ako aj to, že ho dostali, zvážili a urobia kroky, aby mohlo v budúcnosti dôjsť k naplneniu mojej vízie, je asi lepšie ako istota prvého scenára. Lebo nechcem dostať tú prvú menovanú odpoveď.

Neberte ma vážne. Ja nie som na žiadnej strane. Ja som úplne mimo. A zrejme totálne mimo všetkého. Asi by som sa mal opiť, ale takto uprostred týždňa, najmä keď zajtra zasa budú traja kolegovia v práci chýbať, to nie je úplne jednoduché. Na rozdiel od práce v DPB, je tá, ktorú teraz robím, aspoň dobre platená a nejakým zázrakom mi za 8 rokov neprišli na to, že iba predstieram, že pracujem. Je to ako zo surreálnej knihy. To sa nedá opísať, to treba zažiť.
Reakcia na: andrejandrej #31:
Možno prestať hovoriť je dobré. Nie preto, že zmiznú. Možno sa príde na to, že to problémy vôbec neboli. Resp. že to niekto umelo ako problémy vnímal, resp. podporoval, aby niečo bolo vnímané ako problém. To je na dlhšiu debatu, ktorú rozhodne nemienim viesť. A už vôbec nie tu.