Bezplatné jazdy historických električiek, autobusov a trolejbusov spestria Európsky týždeň mobility v hlavnom meste.
Počas Európskeho týždňa mobility 2025 vypraví DPB do premávky svoje historické vozidlá, čím zároveň pokračuje v oslavách 130. výročia bratislavskej MHD. Historické električky, autobusy a trolejbusy budú premávať od 16. do 22. septembra 2025 vždy v pracovných dňoch v čase od 15:00 do 18:30 v polhodinovom intervale. Cez víkend 20. - 21. septembra premávať nebudú.
Preprava cestujúcich v historických vozidlách bude bezplatná.
Prehľad nasadených vozidiel v jednotlivých dňoch:
Deň | Vozidlá |
16. september | električka Tatra T3, trolejbus Škoda 25 Tr, autobus Solaris Urbino 15 CNG |
17. september | električka Tatra 2xT3, trolejbus Škoda Sanos S 200, autobus Ikarus 280 |
18. september | električka Tatra T2, trolejbus Škoda 14 Tr, autobus Ikarus 415 |
19. september | električka Tatra K2, trolejbus Škoda 15 TrM, autobus Ikarus 435 |
22. september | električka Tatra K2S, trolejbus Škoda 21 Tr AC, autobus SOR B 9.5 |
Trasy historických vozidiel (nástup a výstup možný iba na uvedených zastávkach):
Vozidlo | Trasa |
Električka - linka A | Jesenského (pred historickou budovou SND) – Chatam Sófer – Jesenského |
Trolejbus - linka H | Rajská – Hodžovo námestie – Rajská |
Autobus - linka M | Nové SND (nást. linky 90) – Krasovského (pri Sade Janka Kráľa) – Nové SND |
upravovač fotiek
Proste Bratislava nemá na to, čo iní vidia v iných mestách. Ani rozpočet, ani personál, ani zázemie. V Bratislave sa musí bojovať o zachovanie 7610/II, kým v Prahe si dokážu spraviť K2, ktorá im v živote po meste nejazdila. A tie dve T2 sú tiež podobného charakteru. Je dosť možné, že v Bratislave nebudeme mať žiadnu historickú električku, ktorá by reprezentovala 80. roky 20. storočia a niesla typické strešné reklamné panely. Nebudeme mať žiadnu historickú električku s mechanickými označovačmi cestovných lístkov. Pokiaľ viem, 7819+7820 má ostať v stave pri ukončení premávky (s čím súhlasím).
V Bratislave budeme radi, ak do roku 2030 dokončíme Studánku č. 52. Lebo dielne proste nemajú voľných ľudí. Ani poriadne vybavenie na bežnú údržbu. Kde je stroj na prezúvanie Škodoviek? Stavbu druhévo vleku SGP č. 141 môžeme zabudnúť, hoci pojazd stále v DPB je. A keď nie sme schopní v Bratislave spraviť ani ten, ako mám potom hodnotiť možnosť vyrobiť repliku štvorokenného GANZu z roku 1912? Niečo, čo by sa dalo a bolo by žiaduce, aby sme mali historickú električku z čias monarchie, s nápisom PVVV. Lebo replika GANZ č. 104 je zo stavu prvej ČSR z 2. polovice 20. rokov 20. storočia, keď bol pôvodný vlečný vozeň č. 124 motorizovaný a prečíslovaný na č. 104. Súčasná replika je na upravenom ráme päťokeňáku č. 44, ktorý je oproti pôvodným GANZom mohutnejší a má mierne odlišné proporcie čela, čo bolo zohľadnené pri stavbe repliky č. 104.
EIDT:
Kľudne mi dajte aj sto mínusiek, proste píšem pravdu, ako sa veci majú. Bratislava, žiaľ, nemá na viac. Vedenie mesta Bratislava nezdieľa také nadšenie pre históriu MHD ako vedenie mesta Praha. DPB tiež môže manévrovať iba v rámci mantinelov, ktoré má. A je smutné vidieť tú rezignáciu u niektorých pracovníkov v podniku, ktorí niečo pre históriu urobili a snažia sa robiť naďalej. Lebo sú im občas obrazne povedané hádzané polená pod nohy. Aspoň tak to vnímajú, čo určite neprospieva ničomu ani nikomu. Možno je niečo iba slabo vnútorne komunikované. Alebo žeby zámerne nebolo komunikované, lebo to nie je príjemné ani jednej strane? Neviem. Ale viem, že zbytočne vzniká blbá nálada. Aspoň vo vybraných prípadoch. A potom tu čítam príspevky ako napr. #4. To fakt ničomu nepomáha. Ľudia mimo toho celého nevidia ten kazdodenný boj za tým málom, čo je. A smutné je, že často musia proti sebe bojovať aj tí, ktorí by mali spolupracovať.