Električky v Petržalke zatiaľ premávajú spoľahlivo, počiatočné problémy s plynulosťou premávky boli eliminované.
Bratislavský samosprávny kraj (BSK) oznámil začatie stavebného konania o zmene stavby pred dokončením pre projekt „NS MHD, prevádzkový úsek Janíkov dvor – Šafárikovo námestie, 2. časť Bosákova ul. – Janíkov dvor“, známy tiež ako „Petržalská električka". Dôvodom je požiadavka hlavného mesta na zmenu podmienky stavebného povolenia týkajúcej sa lehoty na dokončenie objektov električkovej dráhy, ktorá bola v pôvodnom stavebnom povolení z konca roka 2020 určená na 3 roky od začatia prác. Uvedená lehota už bola raz rozhodnutím BSK z januára 2025 predĺžená do 15. augusta 2025, čo bol zároveň termín, do ktorého mala byť celá stavba ukončená aj podľa dodatku k zmluve o dielo so zhotoviteľom projektu z marca 2024.
Aktuálne hlavné mesto požiadalo o zmenu termínu úplného dokončenia objektov, ktoré sú súčasťou električkovej dráhy (električková trať, zastávky, meniarne, hala depa a pod.), do 30. júna 2026. Medzi dôvodmi na predĺženie tejto lehoty mesto opäť uvádza časovú náročnosť prípravy uskutočňovania stavby, potrebu nepredvídaného zosúlaďovania prebiehajúcich stavebných prác na súvisiacich stavebných objektoch tejto stavby a prípravy iných stavieb v území.
Nový dodatok k zmluve, ktorým by sa upravili harmonogram prác a lehota výstavby na základe časových nárokov zhotoviteľa, ešte zverejnený nebol. Zatiaľ posledný (30.) dodatok k zmluve o dielo zverejnený 20. augusta 2025 rieši úpravu zmluvnej ceny z dôvodu naviac prác, napríklad z kvôli zmene použitých prístreškov, úpravám svetelnej signalizácie, či montáži rozširujúcich kompozitných profilov na nástupištiach zastávok. Aktuálna zmluvná cena projektu je na úrovni 94,8 mil. € bez DPH (pôvodná zmluvná cena bola 74,6 mil. €). Zmenou použitých zastávkových prístreškov zároveň mohol nastať nárok zhotoviteľa na úpravu harmonogramu výstavby, keďže zmenové výkresy pre prístrešky boli zhotoviteľovi poskytované s oneskorením, čo spôsobilo problémy s cenovými ponukami, uzatvorením zmlúv so subdodávateľmi a prípravou výrobno-technickej dokumentácie.
Samotná električková trať do Janíkovho dvora je v prevádzke od 27. júla 2025 na základe povolenia na predčasné užívanie stavby s tým, že súčasne pokračuje dokončovanie súvisiacich objektov, ako je napríklad vybavenie zastávok, pri ktorých bol termín dokončenia stanovený najneskôr do konca roka 2025. Podľa posledných vyjadrení mesta, by mali byť prístrešky na zastávkach dokončené na začiatku nového školského roka. Objekty stavby, ktoré priamo nesúvisia s električkovou dráhou, ako napr. cestné mosty na Kutlíkovej ulici, by sa mali dokončovať ešte rádovo mesiace.
Počas prvých týždňov prevádzky električiek do Janíkovho dvora sa podarilo odstrániť väčšiu časť problémov s nefungujúcou preferenciou električiek. Električky tak už na väčšine križovatiek spravidla prechádzajú bez zbytočného zdržania a cestujúcim ponúkajú naozaj rýchle spojenie juhu Petržalky s centrom mesta. Rovnako bola preverená aj infraštruktúra trate pri hustejšej premávke električiek v rannej špičke, ktorá bude zavedená od začiatku školského roka. Premávka električiek na novom úseku trate je zatiaľ bez väčších komplikácií, známa nám je len jedna menšia kolízia medzi električkou a automobilom na jednom z priecestí, ktorá spôsobila kratšie prerušenie premávky električiek.
#akožejetotakjednoduchéku*va
bobitwo
Takže je to obyčajná krádež, nič viac, nič menej. Magistrát/mesto na tie peniaze nemá žiaden nárok.
2/ čo tu splietaš kraviny? OLO zadarmo nie je, obyvatelia platia za odvoz odpadov a nie málo. Tie isté
autá, čo vozia odpad v Petržalke, vozia aj v Starom Meste, či Rači, alebo Devíne.
Takže krádež 3 miliónov je podľa teba mega problém, ale krádež 4,5 milióna už nič nie je
3/ prestaň vymýšľať výhovorky, to už je tretia varianta, prečo je v poriadku, keď Petržalka dostane menej a ako Staré mesto. Dostáva menej ako Nové mesto, Rača, Karlovka, Dúbravka, dostáva najmenej peňazí zo všetkých mestských častí. a sme doma. Naschvál som si to vyhľadal, za 7 rokov magistrát opravil cesty v Petržalke za 450 tisíc €. A to ich má Petržalka 4x viac ako Staré mesto. V Starom meste minuli na nové cesty 13 miliónov. Ani to nevychádza.
Oháňaš sa turizmon a koľko peňazí prinesie Staré mesto Bratislave? OK, turisti v Starom meste v priemere nechajú ročne cca 2 milióny. Petržalka len na podielových daniach príde o 8 miliónov ročne, ktoré prípadnú Starému Mestu. Minochodom, aby si nepovedal, že som zaujatý, Ružinov na podielových daniach príde ročne o 4 milióny, ktoré končia zase v Starom Meste. Koľko z tých 2 miliónov, čo turisti donesú do BA do Starého mesta magistrát rozdelí iným mestským častiam? 0 centov, všetko ostáva Starému mestu.
4/ som rád, že si to priznal konečne, hlavne nech máme pekné centrum, zvyšok Bratislavy sa môže rozpadnúť hlavná vec, že menej ako 10% obyvateľov bude mať pekné chodníky, domčeky, trávniky, viac ako 90% obyvateľov si to nezaslúži.
Takže zhrnutie čo si napísal, všetci sa skladajme na Staré mesto, kde žije menej ako 10% obyvateľov a tvorí 0,266% rozlohy Bratislavy.