Mesto opäť požiadalo BSK o posunutie termínu dokončenia Petržalskej električky

Električky v Petržalke zatiaľ premávajú spoľahlivo, počiatočné problémy s plynulosťou premávky boli eliminované.

Bratislavský samosprávny kraj (BSK) oznámil začatie stavebného konania o zmene stavby pred dokončením pre projekt „NS MHD, prevádzkový úsek Janíkov dvor – Šafárikovo námestie, 2. časť Bosákova ul. – Janíkov dvor“, známy tiež ako „Petržalská električka". Dôvodom je požiadavka hlavného mesta na zmenu podmienky stavebného povolenia týkajúcej sa lehoty na dokončenie objektov električkovej dráhy, ktorá bola v pôvodnom stavebnom povolení z konca roka 2020 určená na 3 roky od začatia prác. Uvedená lehota už bola raz rozhodnutím BSK z januára 2025 predĺžená do 15. augusta 2025, čo bol zároveň termín, do ktorého mala byť celá stavba ukončená aj podľa dodatku k zmluve o dielo so zhotoviteľom projektu z marca 2024.

Aktuálne hlavné mesto požiadalo o zmenu termínu úplného dokončenia objektov, ktoré sú súčasťou električkovej dráhy (električková trať, zastávky, meniarne, hala depa a pod.), do 30. júna 2026. Medzi dôvodmi na predĺženie tejto lehoty mesto opäť uvádza časovú náročnosť prípravy uskutočňovania stavby, potrebu nepredvídaného zosúlaďovania prebiehajúcich stavebných prác na súvisiacich stavebných objektoch tejto stavby a prípravy iných stavieb v území.

Nový dodatok k zmluve, ktorým by sa upravili harmonogram prác a lehota výstavby na základe časových nárokov zhotoviteľa, ešte zverejnený nebol. Zatiaľ posledný (30.) dodatok k zmluve o dielo zverejnený 20. augusta 2025 rieši úpravu zmluvnej ceny z dôvodu naviac prác, napríklad z kvôli zmene použitých prístreškov, úpravám svetelnej signalizácie, či montáži rozširujúcich kompozitných profilov na nástupištiach zastávok. Aktuálna zmluvná cena projektu je na úrovni 94,8 mil. € bez DPH (pôvodná zmluvná cena bola 74,6 mil. €). Zmenou použitých zastávkových prístreškov zároveň mohol nastať nárok zhotoviteľa na úpravu harmonogramu výstavby, keďže zmenové výkresy pre prístrešky boli zhotoviteľovi poskytované s oneskorením, čo spôsobilo problémy s cenovými ponukami, uzatvorením zmlúv so subdodávateľmi a prípravou výrobno-technickej dokumentácie.

Samotná električková trať do Janíkovho dvora je v prevádzke od 27. júla 2025 na základe povolenia na predčasné užívanie stavby s tým, že súčasne pokračuje dokončovanie súvisiacich objektov, ako je napríklad vybavenie zastávok, pri ktorých bol termín dokončenia stanovený najneskôr do konca roka 2025. Podľa posledných vyjadrení mesta, by mali byť prístrešky na zastávkach dokončené na začiatku nového školského roka. Objekty stavby, ktoré priamo nesúvisia s električkovou dráhou, ako napr. cestné mosty na Kutlíkovej ulici, by sa mali dokončovať ešte rádovo mesiace.

Počas prvých týždňov prevádzky električiek do Janíkovho dvora sa podarilo odstrániť väčšiu časť problémov s nefungujúcou preferenciou električiek. Električky tak už na väčšine križovatiek spravidla prechádzajú bez zbytočného zdržania a cestujúcim ponúkajú naozaj rýchle spojenie juhu Petržalky s centrom mesta. Rovnako bola preverená aj infraštruktúra trate pri hustejšej premávke električiek v rannej špičke, ktorá bude zavedená od začiatku školského roka. Premávka električiek na novom úseku trate je zatiaľ bez väčších komplikácií, známa nám je len jedna menšia kolízia medzi električkou a automobilom na jednom z priecestí, ktorá spôsobila kratšie prerušenie premávky električiek.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Az september preveri premavku v Petrzalke.
Myslim si, ze September a najblizsie mesiace ukazu, ako sa to dalej vyvinie. Aby sa naozaj nestalo, ze dalsim uzkym hrdlom na trati bude Safko z pohladu plynulosti premavky elin..

Ale vcera som videl Feikovo video z dronu.. To obratisko Juzne Mesto je fakt velke a chvilu som sa pohraval s moznostou, ci by nebolo odveci tam dat konecnu 93ky namiesto Vysehradskej.. Je to celkom blizko seba ale neviem aku realnost by to malo aj s pohladu moznych prestupov elina-bus a podobne..
Napr. z Luky 5 by sa doviezli na konecnu a tam by vedeli prestupit takmer na hrane na elinu.. alebo opacne..

Kazdopadne September ukaze vytazenost elin, ked zas bude polka BA upchata autami🤔
Takže ďalšie kolo výhovoriek?
1/ lampy a trakčné stĺpy atď sa meniť nemohli, lebo už to tak bolo vysúťažené, ale zrazu meniť konštrukcie zastávok a podobne je možné?
2/ podľa tohoto to vyzerá, že mesto úmyselne zmenilo nejaké konštrukcie zastávok, aby umelo našli dôvod na dlhšiu výstavbu


V marci 2024 zhotoviteľ uzavrel zmluvy, že 15. augusta 2025 to bude všetko hotové. To je 18 mesiacov. Pôvodne to malo byť hotové do konca roka 2023, stavenisko si prevzal zhotoviteľ v novembri 2021. Teda to mal postaviť a dokončiť celé za 24-25 mesiacov. Po 29 mesiacoch to predĺžil o ďalších 18 mesiacov a teraz sa to predĺžilo o ďalších 10 mesiacoch na predpokladaných 56 mesiacov. To je predĺženie o 32 mesiacov. To je viac ako sa to malo stavať pôvodne.

Reakcia na: bobitwo #3:
Dodávateľ nemusí platiť pokutu....to sa oplatí.
Mojenervy, takže ešte ďalší takmer rok bude Petržalka staveniskom? Míľniky gde?
Nehovoriac o tom, že cena už presiahla ponuky šiestich ďalších uchádzačov a týmto tempom asi predbehne aj posledného siedmeho... Koľko ďalších dopravných projektov sa z rozdielu dalo zafinancovať!
Toto už by malo byť na vyvodenie politickej zodpovednosti či ešte stále nie ? Za trest dostane menežérka p. Kratochvílová šancu kandidovať na starostku Petržalky ? 🙃 #akožejetotakjednoduchéku*va
neskutocne!!!
takto “progresivne” sme si to pan valo urcite nepredstavovali, ale vdaka za krasnu ukazku toho, ako by veci na slovensku fungovali pod vedenim strany, ku ktorej sa hlasite…
Srdecne pozdravujem privrzencov a obdivovatelov svatej trojice Vallo-Bubla-Kratochvilova. Toto je nechopnost najvyssej urovne a tunel ako svina, za taketo nakladanie s verejnymi zdrojmi by sa malo zatvarat.
Reakcia na: Šantilka #8:
lepšie povedané, nie je to žiadna zmena oproti iným stranám 👎
Takže je stále možnosť, že diaľnica do Košíc bude skôr, než kompletne dokončená električka na koniec Petržalky...
Reakcia na: TheFiftik107 #10:
nieco na tom je, ale asi treba vo vseobecnosti vysunut viac tykadla smerom k zdravemu rozumu ako iba k duhe (proti jej podstate naozaj nic nemam)
Reakcia na: andy27 #4:
Samozrejme, ze ani nebude. Ved vyhuboVallo a vyziapaVallo sa o pokutach len tam, kde ich mali davat ini, ako bolo pri D4/R7. Snad by si nechcel od muzikanta aj nejake realne ciny... PRimatovi stacia len pekne fotky a ked ma k tomu ako bonus servilnych kvazinovinarov, ci si moze zelat viac.
Reakcia na: Šantilka #12:
Jedni su cervenohnedi gauneri a zlodeji, druhi duhovi nie su zlodeji len preto, lebo na to este nemali prilezitost. Lenze chyba ta tretia verzia-niekto slusny a doveryhodny s normalnym programom. A aj keby sa objavil, tak prve dve skupiny ho medialne udusia, lebo aj novinari musia z niecoho zit...
Je popitchy žiadať o predĺženie tak, že lehota už vlastne uplynula. To mali už v predstihu. By som nepredĺžil a pokutoval.
Reakcia na: klobasa #15:
Politicky kseft a slovenska realita - Droba potrebuje podporu progresivcov na VUC volby a vice versa aj valov od SaS na mestske, takze nejake zmeskane lehoty nikoho netrapia.

A samozrejme 31.12.2025 zastavit prevadzku eliny, ak nebudu splnene vsetky podmienky z letneho povolenia. Co pri tychto neschopakoch splnene urcite nebude.
Reakcia na: klobasa #15:
Nebudeme sa tu hrať na nejaký právny štát! Ide len o rozhadzovanie peňazí daňových poplatníkov, a to nikomu nemôže vadiť. A Petržalčania si zaslúžia žiť o tri roky dlhšie na staveisku, lebo volili Hrčku.
Reakcia na: andy27 #17:
Moment, chceš povedať, že za to, že nejakú referent si ulial peniaze a tie peniaze, kým sa mali poslať, tak museli to schváliť 2 priamy nadriadený toho referenta (nerátam Hrčku toho), pochybenie neodhalil ani kontrolór, ani nezávislý audit, že za to môže Hrčka?

Vallo - KV radiála za 60+ miliónov, stále nie je skolaudovaná po 4 rokoch. Petržalská električka, čo mala byť hotová za 24 mesiacov, bude možno hotová vec po 56 mesiacoch (ak si dobre pamätám, tak D4/R7 postavili aj s projektovaním pod 50 mesiacov a to rozsah diela bol bol úplne inde a ešte niekde 2 roky čakali na udelenie stavebných povolení, čo mesto, či mestské časti neboli schopné vydať) a stojí 100 miliónov + DPH, Vajanského za 900 tisíc € a za 2 roky neboli schopný to uviesť do stavu, podľa noriem? Aby som nezabudol, 4,5 milióna, čo mesto dlhuje Petržalke za škôlky a odmieta vyplatiť. "Rekonštrukcia" verejného osvetlenia, kde len odpílili staré sodíky a dali LEDky (aj to zdraviu škodlivé farby, na čo museli upozorňovať samotný obyvatelia) ale stav samotných konštrukcií lámp je taký, že v Petržalke mohlo byť zavesených len 27 vianočných svetiel na posledné Vianoce, keďže mesto nevedelo garantovať, že sa tie stĺpy nezlomia, ale veľké PR, rekonštrukcia prebehla. A takto sa dá ísť ďalej.
Reakcia na: bobitwo #18:
Zabudol si rok ci rok a pol uzavrete Mlynske Nivy (ulicu) v prospech HB Reavis bez poplatku, co podla VZN mali vybrat v nejakej sume na m2.
No ci boha, že 30.6.2026. 😂
Reakcia na: MatejBA #19:
Samozrejme, nájdu sa ďalšie veci, ako napríklad Nové Lido, spôsob akým sa rokovalo a čo sa vyrokovalo + to, že Petržalka bola vyradená z rokovaní, lebo že podľa mesta nemá nárok byť partnerom, pritom to spadá pod Petržalku celá stavba. Samozrejme super dohoda s JTRE tam, že z peňazí za rozvoj, čo musí developer zaplatiť, tak Bratislava mu postaví okolo budov trávniky a lávku cez Dunaj pre peších. Pritom čo má Penta druhú časť Lida, tak tá zeleň buduje vo vlastnej réžii, vlastne všetky projekty, ak chcú predávať, tak budujú vo vlastnej réžii, Skypark, Slnečnice atď. Tak isto môžeme sa baviť, o čom sa nehovorí zatiaľ vo veľkom a to budúca výstavba na mieste bývalého PKO, že sa to mení...

Aby som nehanil len, mesto vyzerá oveľa lepšie ako predtým, aj keď dizajn manuál je evidentne zdrap papiera ale dôležité projekty, hlavne infraštruktúra a budúci rozvoj riadne škrípu.
Reakcia na: triskaidekafobia #20:
Mali sa akože preklepnúť a dať tam 2126. To by tak potom mohlo ostať...
Reakcia na: bobitwo #18:
to sú veľmi škaredé slovíčka.
Reakcia na: bobitwo #18:
Len čisto k tým "4,5 milióna, čo mesto dlhuje Petržalke za škôlky" - to si naozah všetci, čo toto verklíkujú myslia, že mesto z tých peňazí nič neminulo na petržalku?
Akože úprimne, keby to bolo na mne, tak Petržalke s radosťou tých 4,5 milóna dám a potom pekne preškrtám všetky investície, ktoré sa v Petržalke dejú pod vedením mesta tak, aby som tých 4,5 milióna ušetril.

Mimochodom, kontrolór to neodhalil, lebo mal priveľa roboty a Hrčka nechcel míňať na ďalšieho, lebo veď aj tak všetko kontroluje sám.

Ale mimo týchto dvoch vecí súhlasím so všetkým, čo si napísal.
Reakcia na: keks #24:
1/ Petržalka mala dostať 9 miliónov za vytvorenie škôlok, či miest v škôlkach. Je to dotácia zo štátu obci za vytvorenie miest a podľa štátu náležia v plnej výške obci, čo zriadila tie škôlky, teda Petržalke, keďže Petržalka zradila tie škôlky a miesta zo svojho rozpočtu. Nie sú to peniaze z mestského rozpočtu. Petržalka dostala len 50% tých peňazí, zvyšok si nechal magistrát. Teda na tie peniaze magistrát nemá žiaden nárok, neprispel na tie škôlky ani 1 centom.

2/ Petržalka má najnižší rozpočet zo všetkých mestských časti prerátaných na hlavu.

3/ investície mesta do Petržalky? Vieš koľko m2 chodníkov opravilo mesto, čo má v Petržalke vo svojej správe? 0 m2. Vieš koľko ciest sa opravilo odkedy je Vallo primátor v Petržalke (7 rokov) a patria pod správu mesta? 0 m2. Pardon, 700m časť Jiraskovej, aj to preto, že tam vznikla cyklotrasa a mesto na to zobralo 90% eurofondov. A aby som ešte nekrivdil, oprava Wolkrovej pri Slovnaftke, konečne po viac ako 20 rokoch sa obyvatelia dočkali. Vitaj vo svete masívnych investícii do Petržalky, ktoré sú vlastne len oprava po 40+ rokoch používania ciest. Magistrát v Starom Meste za posledných 7 rokov preinvestoval na zlepšenie prostredia, opravy, ktoré mu patrí cez 90 miliónov, v Petržalke minul 3 milióny. Takže áno, Petržalka určite pocíti tie škrty v investíciách , čo robí mesto v Petržalke.

4/ Podvod neodhali 2 priami nadriadený toho človeka, čo to mali skontrolovať, neodhalil to ani kontrolór a ani nezávislý auditor. Hrčka za to nemôže.
"Podľa posledných vyjadrení mesta, by mali byť prístrešky na zastávkach dokončené na začiatku nového školského roka. "

Ani jedna busova zastavka nema pristresok, Farskeho a Lucanka nemaju ani len naznak konstrukcie elektrickoveho. Zastavka Vlastenecke smer most nema este ani len betonovy povrch. A toto chcu stihnut opristreskovat za tyzden do 1.9.? Tomu naozaj este niekto veri?
Reakcia na: bobitwo #25:
Aby sme boli korektní toto nie je pravda. Magistrát "investoval" do Petržalky napr. tým projektom o ktorom je toto vlákno - predĺžením radiály a okolitým (zatiaľ nedorobeným) verejným priestorom. Cesty sa tiež opravovali v určite väčšej miere ako 0m2. Len Jantárová(+ križovatka Technopol,Pajštúnska) ale opravovala sa aj križovatka RusovskáxKopčianska, opravovalo sa v okolí prechodu Stn./Petržalka, teraz sa opravuje nájazd na Panónsku.
Čo je fakt, že chodníky v správe magistrátu sú v zlom stave, tam oproti Hrčkovým negramotom s lopatami výrazne zaostávajú aj keď opravy nemajú dizajnmanuálqualitat, radšej ísť po novom asfalte bez obrubníka ako po 30 ročnom tankodrome.
Reakcia na: bobitwo #25:
Ad 3:
K tým 0 m2 opravených ciest si pripočítaj aj Dolnozemskú, od Prístavného mosta po Gettingovu.
Reakcia na: Maremi #27:
Jantárová sa mala opravovať ako súčasť výstavby električky, ale zrazu sa to niekde stratilo z projektu. Križovatka Rusovská - Kopčianska iba pridali semafory, rozbité cesty a chodníky ostali, pribudlo pár nových chodníkov cez ostrovčeky. Oprava prechodu pri stanici v z Petržalke? 2m mimo prechodu už všetko pôvodné. Vieš čo spravil nedávno na Panónskej? Zastávka Jasovská ako je 91/191. Spravili semafory. V mieste miesta na prechádzanie odfrezovali 2-3cm, tam dali nový povrch. Z toho rozbitého, popraskaného asfaltu, čo sa ho nikto nedotkol okrem pár záplat 40+ rokov. Prečo? Odporúčaná hrúbka asfaltovej vrstvy je 6cm, aby sa to hneď neroztlačilo.
Reakcia na: Valec #28:
Myslíš tých 650m? Ktoré sa mali opravovať v 2018 a oprava mala byť až po ten nadjazd pri Dostihovej dráhe a boli na to vyčlenené peniaze? Vallo opravu stopol a peniaze sa presunili rekonštrukciu kúpeľov Grossling. Tak isto peniaze, čo boli určené na opravu Panónskej od nadjazdu nad električkov po kruháč, mala sa opraviť aj Gettingova, oprava Kutlíkovej od Dolnozemskej po Panónsku , oprava Budatínskej. Na to všetko boli prachy vyčlenené, podpísané zmluvy a Vallo a spol to zrušili. Peniaze boli presunuté na Námestie Slobody rekonštrukciu, a časť skončila v legendárnom MIB.
Reakcia na: bobitwo #30:
Tak 650 m alebo 0 m?
Elektrivčka nebola investícia mesta do Petržalky?
Mimochodom, osobne mám pocit, že nízke investícid sú problémom vo všetkých MČ. Asi preto, že Staré mesto je centrum a chodí tam najviac ludí - aj turistov aj domácich. Popravde radšej oželiem pár metrov nového chodníka v prospech Námestia slobody, kam hlavne v lete chodievam veľmi rád.
Reakcia na: keks #31:
Áno, 0m², lebo opravili len to, na čo boli peniaze alokované v rozpočte na rok 2017 a po voľbách to Vallo a spol zrušili.

Takže cez 160 tisíc ľudí môže naďalej pohybovať po deravých a rozpadajúcich sa chodníkoch a cestách, verejné osvetlenie raz ide, raz nejde, nie sú peniaze na údržbu zelene, upratovanie, čistenie, v zime odhrabávanie snehu, ale Staré mesto, s 46 tisíc obyvateľmi má všetko, rekonštrukcie ciest, chodníkov, verejných priestoroch, údržba zelene, zimná údržba, investície presahujúce 90 miliónov za posledných 7 rokov. Petržalke stačili tie 3 milióny, a pre istotu jej ešte 4,5 milióna zobrali, čo mali dostať za škôlky.

Rozpočet Starého mesta z magistrátu, čo rozdeľuje je 26 miliónov, Petržalka má 51 miliónov.

Ale áno, som rád, že ľudí z Petržalky považuješ za občanov druhej kategórie. Škoda len, že obyvatelia Petržalky prispievajú do mestského rozpočtu cca 36% a naspäť dostanú 14% a obyvatelia Starého mesta prispejú 5% a dostanú 21%.

Som rád, že sa ti páči Námestie Slobody, ktoré bolo postavené z peňazí, ktoré mali ísť na opravu ciest, či z peňazí, ktoré mala Petržalka dostať za škôlky.
pri vsetkych tych opravnenych vycitkach voci Vallovi som naramne zvedavy, kto sa este dvihne a sebavedome vyhlasi ze to bude robit lepsie.
teda nielen mindzovat ale naozaj to ukazat
Reakcia na: bobitwo #32:
A pritom by stačilo, aby 5000 Petržalčanov prišlo na Primacionálne námestie. To by boli potom iné fukoty...tak ale keď na to občania kašlú, tak sa deje presne toto. Komunálni politici sú bez ohľadu na politické tričko strašne slabí.
Reakcia na: bobitwo #32:
“Ale áno, som rád, že ľudí z Petržalky považuješ za občanov druhej kategórie.”
To som napísal kde? Alebo len zase vkladáš ľuďom do úst, čo nepovedali?
Písal som, že nízke investície sú problémom všetkých MČ. Alebo považuješ všetky MČ za Petržalku?
Navyše, iné MČ tiež nedostávali plnú sumu za škôlky, tiež chýbajú investície do mestského majetku a nikto neplače tak, ako Petržalka.
Reakcia na: keks #35:
Napríklad tam, kde hovoríš, že tých 4,5 milióna čo mesto dlhuje Petržalke by si zoškrtal z investícií pre Petržalku? Kde obhajuješ, že je v poriadku minúť cez 90 miliónov v Starom meste a 3 milióny v Petržalke sú v poriadku?

Petržalka má najnižší rozpočet zo všetkých mestských častí v prepočte na obyvateľov, má najmenšie investície z mesta.

Mňa nezaujíma čo iné mestské časti, keďže niektoré ani nezvyšovali miesta v škôlkach, tak sa ich to vôbec netýka.

To že ostatný neplačú je ich problém (či to nebude náhodou tým, že starostovia sú všetci z TeamVallo?). Mesto má svoje povinnosti, ktoré neplní. Tak nech začne.
Reakcia na: bobitwo #36:
Peniaze pre škôlky sú na dieťa, takže je úplne irelevantné, či miesta navyšuješ alebo nie, príspevok na jedno dieťa je rovnaký.
Mesto robí v mestkých častiach nejaké investície, míňa na ne peniaze z rozpočtu mesta, ktorý teda tvoria aj peniaze z tých škôlok.
Takže áno, ak má ktorákoľvek MČ potrebu tie peniaze tak veľmi dostať, tak by som im o to menej dal z toho zvyšku mestského rozpočtu. Pretože peniaze nerastú na stromoch a ak chceš, aby mesto niečo financovalo, tak na to musí mať. A asi mať nebude, keď mu to vezmeš.
Je mi jedno, či je to Petržalka, Dúbravka, Vrakuňa alebo akákoľvek iná časť. Peniaze sú obmedzené, tak proste všetci dostanú nejakú časť z rozpočtu. Ak pôjde na škôlky, nepôjde inam. Podľa mňa jednoduché.
Okrem toho, ak mesto vzalo peniaze na škôlky všetkým MČ, potom by Petržalke jej podiel dalo a pokračovalo v investíciách bez zmeny by znamenalo, že by použili peniaze od iných MČ. To je už v pohode?
Že ťa iné MČ nezaujímajú je, mimochodom, smutné. Sme jedno mesto a bolo by fajn pracovať na tom, aby celé mesto fungovalo, nie si hrabkať na vlastnom piesočku.
Centrum je tá časť, ktorá mesto reprezentuje. Pred turistami aj domácimi, ktorí tiež trávia veľa voľného času v centre. Dáva zmysel, že práve tu sa investuje v prvom rade.
Mimochodom prepočet investície na hlavu je trochu odveci. Skôr by bolo lepšie na km2 verejného priestoru alebo metrov chodníkov alebo podobne.
No a na záver, očividne sa naozaj o iné ako Petržalku a jej neprávostí nezaujímaš, inak by si zachytil trenice Karloveskej starostky s magistrátom.
Reakcia na: keks #37:
1/ Zopakujem ešte raz, lebo evidentne odmietaš chápať. Tých 4,5 milióna, ktoré Petržalka požaduje je dotácia štátu obci, ktorá vytvorila tie miesta a má nárok na 100% tých peňazí. Sú to peniaze zo štátu, nie od magistrátu. Vytvoril magistrát tie miesta? Nie. Teda nemá nárok na tie peniaze. Navyše samotný Vallo a vedenie magistrátu tvrdili, že nebudú okrádať deti v škôlkach a na peniaze škôlok sa siahať nebude.

2/ mesto=magistrát za posledných 7 rokov investoval do Petržalky 3 milióny a 4,5 milióna, na ktoré má nárok jej zhabal. To máme záporné skóre -1,5 milióna.

3/ počet peňazí je obmedzený a preto Petržalka má najnižší rozpočet z celej Bratislavy na hlavu a Staré mesto najvyšší rozpočet. Preto má Staré mesto cez 550€/obyvateľa a Petržalka len 330€/obyvateľa. Za posledných 7 rokov 80% investícií išlo do Starého mesta, Petržalka dostala 3%. Rača (25 tisíc obyvateľov) dostala 5%.

4/ takže znova si pri tom, že tvrdíš, že Petržalka a jej občania sú občania druhej kategórie, lebo centrum, teda Staré mesto reprezentuje a zvyšok sa môže bodnúť. Čo tam po chodníkoch a cestách, či nefunkčnom verejnom osvetlení, hlavne že centrum je pekné.

5/ Staré mesto má rozlohu 9,6km², Petržalka 28,69km². Petržalska má teda viac verejného priestoru, má viac km² chodníkov a ciest, má viac zelene (mimochodom, máme prakticky september a mesto svoje pozemky na území Petržalky kosilo len 1x na väčšine jeho plôch tento rok, kým inde už 3x).

6/ vidím, že nevieš poriadne čítať, keďže hovorím o rozpočte na hlavu, čo prerozdeľuje mesto mestským častiam. Teda Petržalka má 3-5x toľko toho čo Staré mesto, čo musí robiť a má 60% rozpočet na obyvateľa oproti Starému mestu.
Reakcia na: keks #37:
Hneď prvá chyba je, keď "míňa na ne peniaze z rozpočtu mesta, ktorý teda tvoria aj peniaze z tých škôlok". Peniaze od štátu na škôlky nemali čo tvoriť rozpočet, mali sa priamo previesť jednotlivým MŠ. Rovnako ako sa napríklad z dotácie mesta pre DPB neopravujú fontány.
Reakcia na: bobitwo #38:
Ach. Neviem, nakoľko to má zmysel, pretože vidím, že čítanie s porozumením ti moc nejde. Ale aj tak.
1) Ok, sú to peniaze, ktoré patria Petržalke. Ale keď o ne mesto príde, tak ich inde nezíska. Ak ich inde nezíska, musí škrtať. Ak teda Petržalka dostane o 4,5 milióna viac, malo by sa škrtať tam, aby na to nedoplatili iné mestské časti. Neviem, čo na tom nechápeš. Ja nikde nehovorím, že to nie sú peniaze Petržalky, ale prosto keď ich Petržalka dostane dostane jedným spôsobom, nedostane ich iným.
2) Priznávam, neštudoval som čísla. Ale ak mesto naozaj investovalo za 7 rokov 3 milióny, tak tých 2,7 milióna, ktoré boli ukradnuté (stále vinou MČ - či starostu, kontrolóra alebo kohokoľvek, kto mal vykonať kontrolu a nevykonal) je o to väčším problémom. Ak naozaj niekto len tak ukradne skoro toľko, čo sa rovná 7 ročným investíciám mesta, malo by okolo toho byť väčšie rošambó.
Navyše, isto investovalo mesto len 3 milióny? Aj na výprave MHD do Petržalky? Na výmene prístreškov, dotáciách pre OLO a podobne? Lebo aj na to treba peniaze, nie len na nové veci, za ktoré býva primátor tak často krotizovaný, že si robí PR, ale aj na to bežné fungovanie, na ktoré, zdá sa, zabúdaš. A áno, Petržalka má najviac ľudí, najväčšiu rozlohu, preto napr. to OLO alebo verejné osvetlenie budú stáť najviac.
3) Opäť, počítanie na hlavu je pekné, ale všetci vieme akú hustotu zaľudnenia má Petržalka. Je to hlava na hlave, preto tam na hlavu pripadá menej metrov verejných priestorov a podobne. Rovnako Petržalka prinesie mestu menej na turizme a podobne. Opäť, neštudoval som čísla, ale má taká Rača povedzme 20 fontán a Petržalka rovnako 20, tak investícia do fontán bude v prepočte na hlavu rôzna. Prepočítaj si podobne koľko metrov ciest, chodníkov a aká plocha zelene a námestí pripadá na hlavu a potom to budú naozaj zaujímavé čísla.
4) Ak, tak povedz, že robím druhoradými všetkých obyvateľov Bratislavy okrem centra. Lebo priznávam, prikladám centru mesta väčšiu dôležitosť ako mestským častiam a podobne ich centrám zase vyššiu dôležitosť ako okrajovým oblastiam. Podobne budem prikladať väčšiu dôležitosť diaľnici v Petržalke ako cestičke na konci Vrakune. Ale prosím, netvár sa, že “ubližujem” svojim tvrdením len Petržalke.
5) Väčšia rozloha, ale aj väčšia zastavaná plocha. Je iné investovať povedzme do chodníkov a iné do námestí. Iné do bežných trávnikov medzi domami a iné do parkov. A ešte iné do historických objektov, ktoré sú taktiež sústredené v centre.
6) Možno skús lepšie čítať ty. Ja som nikde nerozporoval, že by si TY nehovoril o rozpočte na hlavu, ani že by som si to nevšimol, neprečítal. Ale ako som písal aj v predchádzajúcom príspevku a aj skôr v tomto, nepovažujem to za smerodajné meranie toho, aký príspevok má tá - ktorá MČ dostať.

Ale popravde, mám pocit, že sa bavím s petežalčanom, ktorý sa len potrebuje hneď zavzdušniť, lebo Petržalka a všetci sú na ňu zlý. Skús sa najprv upokojiť, prečítaj si to všetko ešte raz a potom reaguj. Alebo sa nauč čítať celé príspevky, nie len polovicu.
Reakcia na: Viko #39:
No veď ok. Tak nech im tie peniaze dajú, ale potom ten rozpočet proste treba oškrtať. To je to jediné, o čom tu hovorím.
Ale očividne s tým tu má niekto problém, lebo by chcel aj peniaze pre škôlky aj nezmenený rozpočet.
A inak myslím, že keby DPB mal v správe nejakú fontánu, tak by ju financovali z ich rozpočtu.

PS: kto zaručí na čo peniaze minú konkrétne mestské časti a či to naozaj budú škôlky?
Reakcia na: keks #41:
Veď ok, ak mesto nemá peniaze na všetky svoje ciele, nech ciele zredukuje, prípadne nech hľadá úverové zdroje alebo vnútorné rezervy. Nie vyzobávať transfery a nie vydierať mestské časti.
Reakcia na: keks #40:
1/ takže obhajuješ stále krádež 4,5 milióna € zo strany mesta/magistrátu. Skús čítať s porozumením aspoň raz. Petržalka vytvorila miesta v škôlke, za ktoré Petržalke patrí štátna dotácia 9 miliónov €. Nie sú to peniaze, ktoré sú súčasťou peňazí, ktoré štát posiela ako rozpočet mesta. Sú to extra peniaze na MŠ. Keby ich Petržalka nevytvorila, tak tie peniaze štát nepošle. Petržalka tie miesta v škôlkach vytvorila zo svojho rozpočtu, magistrát/mesto rozpočet Petržalky nenavýšil, nedal na to ani 1 cent. Petržalka s tým peniazmi rátala, boli určené na tie škôlky. Teraz kvôli tomu musí Petržalka škrtať výdaje inde.

Takže je to obyčajná krádež, nič viac, nič menej. Magistrát/mesto na tie peniaze nemá žiaden nárok.

2/ čo tu splietaš kraviny? OLO zadarmo nie je, obyvatelia platia za odvoz odpadov a nie málo. Tie isté
autá, čo vozia odpad v Petržalke, vozia aj v Starom Meste, či Rači, alebo Devíne.

Takže krádež 3 miliónov je podľa teba mega problém, ale krádež 4,5 milióna už nič nie je

3/ prestaň vymýšľať výhovorky, to už je tretia varianta, prečo je v poriadku, keď Petržalka dostane menej a ako Staré mesto. Dostáva menej ako Nové mesto, Rača, Karlovka, Dúbravka, dostáva najmenej peňazí zo všetkých mestských častí. a sme doma. Naschvál som si to vyhľadal, za 7 rokov magistrát opravil cesty v Petržalke za 450 tisíc €. A to ich má Petržalka 4x viac ako Staré mesto. V Starom meste minuli na nové cesty 13 miliónov. Ani to nevychádza.

Oháňaš sa turizmon a koľko peňazí prinesie Staré mesto Bratislave? OK, turisti v Starom meste v priemere nechajú ročne cca 2 milióny. Petržalka len na podielových daniach príde o 8 miliónov ročne, ktoré prípadnú Starému Mestu. Minochodom, aby si nepovedal, že som zaujatý, Ružinov na podielových daniach príde ročne o 4 milióny, ktoré končia zase v Starom Meste. Koľko z tých 2 miliónov, čo turisti donesú do BA do Starého mesta magistrát rozdelí iným mestským častiam? 0 centov, všetko ostáva Starému mestu.

4/ som rád, že si to priznal konečne, hlavne nech máme pekné centrum, zvyšok Bratislavy sa môže rozpadnúť hlavná vec, že menej ako 10% obyvateľov bude mať pekné chodníky, domčeky, trávniky, viac ako 90% obyvateľov si to nezaslúži.

Takže zhrnutie čo si napísal, všetci sa skladajme na Staré mesto, kde žije menej ako 10% obyvateľov a tvorí 0,266% rozlohy Bratislavy.
Reakcia na: bobitwo #43:
Dobre, naozaj neviem, či sa oplatí pri tejto úrovni komunikácie pokračovať, keďže podľa tvojho bodu 4) som “konečne” priznal niečo, čo priznávam od začiatku. Ale trvalo ti len 4 príspevky na to, aby si to v mojej šifre odhalil, gratulujem.

Okrem toho očividne nevnímáš ako my všetci, zo všetkých mestských častí chodíme tráviť voľný čas do centra. Či už víkendy alebo večery. Preto napríklad býva centrum večer plné, lebo ho využívame všetci. Viem, Petržalčania by najradšej boli pupok mesta, ale bohužiaľ…

A asi ani nerozumieš prevádzkovým nákladom. Napr. k odpadu - separovaný odpad sa zbiera zadarmo, teda ho mesto dotuje. Zároveň som presvedčený, že vyzbierať odpad z celej Petržalky trvá pre jej veľkosť dlhšie a je ho aj viac ako odinakiaľ, takže to aj viac stojí. Aj keď sa používajú rovnaké autá. Taktiež treba viac elektriny na verejné osvetlenie a viac výkonov MHD, lebo územie nepustí. A rovnako bolo treba platiť električku. Ale to asi podľa teba nie sú peniaze, ktoré by išli do Petržalky.

A na záver, áno. Ja vidím rozdiel medzi tým, keď si niekto vezme peniaze do vlastného vrecka a nikto za to neprevezme zodpovednosť a všetci sa tvária ako to bolo neodhalitelné a medzi tým, keď sa peniaze stále využijú v mojom meste, no na iný účel. Podľa mňa v tom rozdiel je. Ak si Vallo tie 4 milióny vezme do vačku, potom to môžeme porovnávať.

Inak, tu hodlám svoje zapojenie do diskusie ukončiť. Diskutovať s niekým, kto absolútne prekrúca moje odpovede a následne si po 3 prekrúteniach všimne ako som dačo “konečne priznal” ma naozaj nebaví.
Reakcia na: keks #44:
Takže krádež 4,5 milióna € je v poriadku.

Edit: aby som nezabudol, keďže Petržalka nedostala svojích 4,5 milióna na chod škôlok, na ktoré má nárok, tak Petržalka musela zvýšiť poplatky za škôlky pre rodičov. To je taký bočný efekt, keď ukradneš 4,5 milióna.
Reakcia na: keks #44:
Z Petržalky má mesto aj najviac vybraných daní od obyvateľov, keď už tam dávaš vyššie náklady na osvetlenie, mhd..
Inak poplatok za separovanie máš zahrnutý v každom tovare čo si kupuješ. Preto je to akože "zadarmo".
ste odbočili od témy, rozpočty riešte na magistráte a mestskej časti
Reakcia na: bobitwo #45:
Ak chceš stále bliakať o krádeži, ok…
Aj tak je zaujímavé, že preliatie peňazí do rozpočtu mesta, v ktorom žijú aj Petržalčania a užívajú jeho výhody, je obrovský problém, ale doslovná krádež peňazí do vlastného vrecka jeho zamestnancom je niečo, čo nielen, že nie je problémom, je to niečím, za čo by Petržalčan Hrčkovi ruky nohy bozkával.
Reakcia na: keks #48:
Štát posiela cca 500 miliónov ročne do BA ako rozpočet mesta. Podiel Petržalky z tých 500 miliónov je 187 miliónov, čo predstavuje cca 37,4% rozpočtu celej Bratislavy. Staré Mesto prispieva cca 54 miliónmi do rozpočtu, čo dostáva Bratislava, čo predstavuje 10,8% rozpočtu Bratislavy. Staré mesto ako mestská časť dostáva 26 miliónov od mesta, čo predstavuje 48,1% ktoré dostane späť. Petržalka dostáva 51 miliónov, čo predstavuje 27,3%. Napriek tomu má mesto tú drzosť ukradnúť 4,5 milióna € určených pre zriaďovateľov materských škôlok, ktorý zvýšili svoje kapacity.

A dovol, aby som upravil tvoje malé klamstvo. Do 1.1.2025 náklady na prevádzku materských škôlok znášali obce, ktoré boli zriaďovatelia a boli financované z podielových daní (hádaj, kde končia 2/3 podielových daní z Petržalky?). Tých 4,5 milióna bola priama dotácia na novovzniknuté mieta v materských škôlkach a boli určené v 100% výške zriaďovateľovi, teda obci. A nie sú to peniaze, ktoré sú súčasťou peňazí na mestských rozpočet, ale extra peniaze mimo rozpočtu. Jednorazová dotácia.

Výška investícií mesta/magistratu do Petržalky bola 3 milióny za 7 rokov. Mesto ukradlo 4,5 milióna € zo škôlok a necháva si každý rok cca 136 miliónov, ktoré mestu Petržalka prináša.

Takže mi isto nájdeš, čo ako Petržalčan mám za 136 miliónov ročne, čo môžem v meste využívať?
Reakcia na: keks #48:
Myslím, že by ste túto tému mali uzavrieť. Ty stále nechápeš, čo sa ti tu ľudia snažia povedať - na to mesto, ktorého výhody si údajne užívame, sa skladáme rovnako, ako iní obyvatelia. A ako bonus sa skladáme väčším percentom + nám bol ukradnutý aj príspevok na škôlky. Keby sme aspoň od toho mesta dostali niečo späť (aby sme si to mohli užívať, ako píšeš), ale na tých číslach, ktoré ti dal napr. bobitwo je vidieť, že nielenže nedostávame nič späť, dostávame toho najmenej (a ja, ako Petržalčan, to na mestských "majetkoch" vidím tiež).
Reakcia na: shaggy #50:
Nie, nechápem. Aj príspevok Bratislavy do štátneho rozpočtu, ktorý sa následne rozloží iným obciam, je krádežou?
Prečo sa Ružinovčania nesťažujú, že centrum Ružinova je rozbité (Papánkovo námestie, dom kultúry, OD Ružinov), Novomešťania na brownfieldy, Dúbravčania na niekoľko opustených budov a nevinia z toho opravy v centre? Prečo všetci ostatní dokážu pochopiť, že Bratislava je jedno mesto a sme všetci Bratislavčania, len Petržalčania sa vždy musia cítiť ublížení?
Reakcia na: keks #51:
To odkiaľ máš, že sa nesťažujú? Lebo sa sťažujú na to. V Ružinove sa sťažujú na Papankovo námestie, DK aj OD Ružinov, novomešťania sa sťažujú na brownfieldy, ale tie nepatria magistrátu, Dúbravčania sa sťažujú na prázdne domy, ale veľa z nich nepatrí mestu. Takže zase nechápeš.

Petržalka a Ružinov tvoria viac ako 54% rozpočtu Bratislavy, čo dostáva mesto zo štátu. Dostávajú späť ledva ledva 28% a prakticky nulové investície. Zvyšok mestských častí dostáva viac peňazí ako prináša. Takže logicky budú držať hubu. 80% investícií ide do Starého mesta. Hlavné námestie sa za posledných 25 rokov 3x prerábalo, Hviezdoslavovo námestie 2x sa prerábalo, Šancová má za posledných 25 už 3. výmenu vozovky, mesto minulo zatiaľ na Lekáreň u Salvatora 4 milióny € a ďalších cca 6 tam má zahučať. Námestie slobody 4,9 milióna €. Groslingova 7 miliónov, Dunajská ďalšie milióny. A posledných 30 rokov magistrát, či už v Petržalke, Ružinove, Karlovke, Dúbravke atď opravil presne 0 m² ich chodníkov. Za 4 milióny, čo stála Lekáreň u Salvatora doteraz je možné nanovo preasfaltovať všetky chodníky patriace Magistrátu v Petržalke a Ružinove a Podunajských Biskupiciach. Opravené chodníky pre cca 280 tisíc obyvateľov Bratislavy.
Reakcia na: bobitwo #52:
Ja chápem, že tebe sú úplné ukradnuté iné hodnoty ako chodníky a cesty.
Jasné, poďme zrušiť všetky historické inštitúcie o ktoré sa Bratislava stará. Zavrieme lekáreň, nechajme schátraná kúpele, zatvorme aj múzeum mesta Bratislavy a opustíme starú radnicu - alebo lepšie, tá je opravená, tú predajme.
A potom tie peniaze nalejme do chodníkov a ciest. A ideálne len do Petržalky. Mesto síce bude mať nulovú pridanú hodnotu, ale pán bude chodiť po peknom chodníku.
Reakcia na: keks #53:
Vy dvaja sa nezhodnete, tak navrhujem - naivne, samozrejme - aby mesto konečne prestalo Petržalku zdierať (je veľký predpoklad, že súd o peniaze na MŠ prehrá, preto tak kope), a skúsilo prostriedky investovať vyváženejšie. Salvator je niečo, na čo zrejme aj Petržalčan rád "prispeje", lebo je to naozaj krásna história, ktorá bola dlho ukradnutá (doslova), ale odtiaľ potiaľ. Mnohé chodníky sú naozaj v dezolátnom stave; v Petržalke extra-dezolátnom.
Reakcia na: Zberač mínusiek #54:
Som Petržalčan a Salvator je niečo, za čo by mal Vallo skončiť v base. V čase, kedy je mesto silno zadĺžené, je to čistá "krádež". Prečo by na to nemali prispieť tí, ktorí na to chcú prispieť? Dá sa predsa poskladať. Keď bude mesto hospodáriť s prebytkom, potom môže riešiť takéto imidžové hlúposti.
Reakcia na: shaggy #55:
Pamiatky sú tiež v kompetencii obce.
Reakcia na: shaggy #55:
Jednak čo vraví 810 (pričom mesto tu investíciami tvorí hodnoty, to je v zásade dobrý smer, akurát to robí dosť draho), a druhak je kauza Salvator dedičstvo istého Kresánka. Človeka, o ktorom sa povrávalo, že predal (alebo prenajal?) aj vlastnú matku. Je dobré, že Salvator patrí späť mestu.
https://bratislava.sme.sk/c/5430650/byvala-lekaren-salvator-caka-kym-sa-skonci-pat.html
Reakcia na: 810zssk #56:
Ale len tie, ktoré magistrátu patria. Magistrát sa má zo zákona starať o všetok svoj majetok. Okrem Starého mesta veľmi nevidno, že by magistrát mal záujem sa starať aj inde o svoj majetok.
Reakcia na: keks #53:
Obyvatelia majú nejaké základné potrebny, napríklad cestovať do práce či do školy, alebo do tvojho milovaného centra. Na to potrebujú cesty, ktoré ale vyzerajú ako tankodrom a ničia nie len súkromné, ale aj autá MHD. Tak isto potrebujú aj chodníky, ktoré sú dezolátnom stave. Medzi nami žijú aj invalidi, či ľudia s malými deťmi, ktoré treba kočíkovať. Treba aj verejné osvetlenie, ale to je v takom stave, že Petržalka mohla osadiť len 27 vianočných ozdôb, inde bolo zakázané, inak by hrozilo, že sa ten stĺp zlomí. Aj teraz hrozí, že silnejší vietor môže zlomiť tie stĺpy a niekomu to padne na hlavu. Potom tu máme zeleň, ktorú treba kosiť, lebo medzi nami žijú aj jedinci, čo majú alergie. A to je len základ, na ktorý sa sťažujem. Ani slovom sa nezmienil o iných budovách, ktoré patria magistrátu a z výšky na ne kašle, či terasách, ku ktorým sa mesto hlásilo, že sú v jeho správe, ale nabehol tam od nich človek, aby ich pozrel a o týždeň to už nie sú mestské terasy. A pri nich reálne hrozí, že ľudia prídu k úrazu.

Plánované investície a opravy magistrátu na najbližšie roky
1/ legendárne Plató, na ktoré sa minulo 1,5 milióna € za 5 rokov či koľko žiadne výsledok. Samotná stavba bude stáť viac ako 10 miliónov
2/ rekonštrukcia zbytku Lekárne u Salvatora - 10 miliónov cca
3/ kúpele Grossling - mesto síce hovorí 15 miliónoch, realita ale bude 20+ miliónov
4/ rekonštrukcia Námestia SNP - 30 miliónov
5/ rekonštrukcia Kamenného námestia - 5-10 miliónov
6/ rekonštrukcia Krížnej a Amerického námestia - 20-30 miliónov, je to súčasť rekonštrukcie električky do Ružinova
7/ rekonštrukcia Cintorínskej - 2-4 milióny
8/ úprava okolia potri Ružinovkej radiále - 5-6 miliónov
9/ úprava toho nepodarku na Vajanského, to je ďalších cca 100 tisíc €

To sme na cca 114 miliónoch. Ak nerátam opravy v rámci rekonštrukcie Ružinovskej radiály v Ružinove za cca 5-6 miliónov, tak kde sú nejaké investície magistrátu inde?