Mesto opäť požiadalo BSK o posunutie termínu dokončenia Petržalskej električky

Električky v Petržalke zatiaľ premávajú spoľahlivo, počiatočné problémy s plynulosťou premávky boli eliminované.

Bratislavský samosprávny kraj (BSK) oznámil začatie stavebného konania o zmene stavby pred dokončením pre projekt „NS MHD, prevádzkový úsek Janíkov dvor – Šafárikovo námestie, 2. časť Bosákova ul. – Janíkov dvor“, známy tiež ako „Petržalská električka". Dôvodom je požiadavka hlavného mesta na zmenu podmienky stavebného povolenia týkajúcej sa lehoty na dokončenie objektov električkovej dráhy, ktorá bola v pôvodnom stavebnom povolení z konca roka 2020 určená na 3 roky od začatia prác. Uvedená lehota už bola raz rozhodnutím BSK z januára 2025 predĺžená do 15. augusta 2025, čo bol zároveň termín, do ktorého mala byť celá stavba ukončená aj podľa dodatku k zmluve o dielo so zhotoviteľom projektu z marca 2024.

Aktuálne hlavné mesto požiadalo o zmenu termínu úplného dokončenia objektov, ktoré sú súčasťou električkovej dráhy (električková trať, zastávky, meniarne, hala depa a pod.), do 30. júna 2026. Medzi dôvodmi na predĺženie tejto lehoty mesto opäť uvádza časovú náročnosť prípravy uskutočňovania stavby, potrebu nepredvídaného zosúlaďovania prebiehajúcich stavebných prác na súvisiacich stavebných objektoch tejto stavby a prípravy iných stavieb v území.

Nový dodatok k zmluve, ktorým by sa upravili harmonogram prác a lehota výstavby na základe časových nárokov zhotoviteľa, ešte zverejnený nebol. Zatiaľ posledný (30.) dodatok k zmluve o dielo zverejnený 20. augusta 2025 rieši úpravu zmluvnej ceny z dôvodu naviac prác, napríklad z kvôli zmene použitých prístreškov, úpravám svetelnej signalizácie, či montáži rozširujúcich kompozitných profilov na nástupištiach zastávok. Aktuálna zmluvná cena projektu je na úrovni 94,8 mil. € bez DPH (pôvodná zmluvná cena bola 74,6 mil. €). Zmenou použitých zastávkových prístreškov zároveň mohol nastať nárok zhotoviteľa na úpravu harmonogramu výstavby, keďže zmenové výkresy pre prístrešky boli zhotoviteľovi poskytované s oneskorením, čo spôsobilo problémy s cenovými ponukami, uzatvorením zmlúv so subdodávateľmi a prípravou výrobno-technickej dokumentácie.

Samotná električková trať do Janíkovho dvora je v prevádzke od 27. júla 2025 na základe povolenia na predčasné užívanie stavby s tým, že súčasne pokračuje dokončovanie súvisiacich objektov, ako je napríklad vybavenie zastávok, pri ktorých bol termín dokončenia stanovený najneskôr do konca roka 2025. Podľa posledných vyjadrení mesta, by mali byť prístrešky na zastávkach dokončené na začiatku nového školského roka. Objekty stavby, ktoré priamo nesúvisia s električkovou dráhou, ako napr. cestné mosty na Kutlíkovej ulici, by sa mali dokončovať ešte rádovo mesiace.

Počas prvých týždňov prevádzky električiek do Janíkovho dvora sa podarilo odstrániť väčšiu časť problémov s nefungujúcou preferenciou električiek. Električky tak už na väčšine križovatiek spravidla prechádzajú bez zbytočného zdržania a cestujúcim ponúkajú naozaj rýchle spojenie juhu Petržalky s centrom mesta. Rovnako bola preverená aj infraštruktúra trate pri hustejšej premávke električiek v rannej špičke, ktorá bude zavedená od začiatku školského roka. Premávka električiek na novom úseku trate je zatiaľ bez väčších komplikácií, známa nám je len jedna menšia kolízia medzi električkou a automobilom na jednom z priecestí, ktorá spôsobila kratšie prerušenie premávky električiek.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Az september preveri premavku v Petrzalke.
Myslim si, ze September a najblizsie mesiace ukazu, ako sa to dalej vyvinie. Aby sa naozaj nestalo, ze dalsim uzkym hrdlom na trati bude Safko z pohladu plynulosti premavky elin..

Ale vcera som videl Feikovo video z dronu.. To obratisko Juzne Mesto je fakt velke a chvilu som sa pohraval s moznostou, ci by nebolo odveci tam dat konecnu 93ky namiesto Vysehradskej.. Je to celkom blizko seba ale neviem aku realnost by to malo aj s pohladu moznych prestupov elina-bus a podobne..
Napr. z Luky 5 by sa doviezli na konecnu a tam by vedeli prestupit takmer na hrane na elinu.. alebo opacne..

Kazdopadne September ukaze vytazenost elin, ked zas bude polka BA upchata autami🤔
Takže ďalšie kolo výhovoriek?
1/ lampy a trakčné stĺpy atď sa meniť nemohli, lebo už to tak bolo vysúťažené, ale zrazu meniť konštrukcie zastávok a podobne je možné?
2/ podľa tohoto to vyzerá, že mesto úmyselne zmenilo nejaké konštrukcie zastávok, aby umelo našli dôvod na dlhšiu výstavbu


V marci 2024 zhotoviteľ uzavrel zmluvy, že 15. augusta 2025 to bude všetko hotové. To je 18 mesiacov. Pôvodne to malo byť hotové do konca roka 2023, stavenisko si prevzal zhotoviteľ v novembri 2021. Teda to mal postaviť a dokončiť celé za 24-25 mesiacov. Po 29 mesiacoch to predĺžil o ďalších 18 mesiacov a teraz sa to predĺžilo o ďalších 10 mesiacoch na predpokladaných 56 mesiacov. To je predĺženie o 32 mesiacov. To je viac ako sa to malo stavať pôvodne.

Reakcia na: bobitwo #3:
Dodávateľ nemusí platiť pokutu....to sa oplatí.
Mojenervy, takže ešte ďalší takmer rok bude Petržalka staveniskom? Míľniky gde?
Nehovoriac o tom, že cena už presiahla ponuky šiestich ďalších uchádzačov a týmto tempom asi predbehne aj posledného siedmeho... Koľko ďalších dopravných projektov sa z rozdielu dalo zafinancovať!
Toto už by malo byť na vyvodenie politickej zodpovednosti či ešte stále nie ? Za trest dostane menežérka p. Kratochvílová šancu kandidovať na starostku Petržalky ? 🙃 #akožejetotakjednoduchéku*va
neskutocne!!!
takto “progresivne” sme si to pan valo urcite nepredstavovali, ale vdaka za krasnu ukazku toho, ako by veci na slovensku fungovali pod vedenim strany, ku ktorej sa hlasite…
Srdecne pozdravujem privrzencov a obdivovatelov svatej trojice Vallo-Bubla-Kratochvilova. Toto je nechopnost najvyssej urovne a tunel ako svina, za taketo nakladanie s verejnymi zdrojmi by sa malo zatvarat.
Reakcia na: Šantilka #8:
lepšie povedané, nie je to žiadna zmena oproti iným stranám 👎
Takže je stále možnosť, že diaľnica do Košíc bude skôr, než kompletne dokončená električka na koniec Petržalky...
Reakcia na: TheFiftik107 #10:
nieco na tom je, ale asi treba vo vseobecnosti vysunut viac tykadla smerom k zdravemu rozumu ako iba k duhe (proti jej podstate naozaj nic nemam)
Reakcia na: andy27 #4:
Samozrejme, ze ani nebude. Ved vyhuboVallo a vyziapaVallo sa o pokutach len tam, kde ich mali davat ini, ako bolo pri D4/R7. Snad by si nechcel od muzikanta aj nejake realne ciny... PRimatovi stacia len pekne fotky a ked ma k tomu ako bonus servilnych kvazinovinarov, ci si moze zelat viac.
Reakcia na: Šantilka #12:
Jedni su cervenohnedi gauneri a zlodeji, druhi duhovi nie su zlodeji len preto, lebo na to este nemali prilezitost. Lenze chyba ta tretia verzia-niekto slusny a doveryhodny s normalnym programom. A aj keby sa objavil, tak prve dve skupiny ho medialne udusia, lebo aj novinari musia z niecoho zit...
Je popitchy žiadať o predĺženie tak, že lehota už vlastne uplynula. To mali už v predstihu. By som nepredĺžil a pokutoval.
Reakcia na: klobasa #15:
Politicky kseft a slovenska realita - Droba potrebuje podporu progresivcov na VUC volby a vice versa aj valov od SaS na mestske, takze nejake zmeskane lehoty nikoho netrapia.

A samozrejme 31.12.2025 zastavit prevadzku eliny, ak nebudu splnene vsetky podmienky z letneho povolenia. Co pri tychto neschopakoch splnene urcite nebude.
Reakcia na: klobasa #15:
Nebudeme sa tu hrať na nejaký právny štát! Ide len o rozhadzovanie peňazí daňových poplatníkov, a to nikomu nemôže vadiť. A Petržalčania si zaslúžia žiť o tri roky dlhšie na staveisku, lebo volili Hrčku.
Reakcia na: andy27 #17:
Moment, chceš povedať, že za to, že nejakú referent si ulial peniaze a tie peniaze, kým sa mali poslať, tak museli to schváliť 2 priamy nadriadený toho referenta (nerátam Hrčku toho), pochybenie neodhalil ani kontrolór, ani nezávislý audit, že za to môže Hrčka?

Vallo - KV radiála za 60+ miliónov, stále nie je skolaudovaná po 4 rokoch. Petržalská električka, čo mala byť hotová za 24 mesiacov, bude možno hotová vec po 56 mesiacoch (ak si dobre pamätám, tak D4/R7 postavili aj s projektovaním pod 50 mesiacov a to rozsah diela bol bol úplne inde a ešte niekde 2 roky čakali na udelenie stavebných povolení, čo mesto, či mestské časti neboli schopné vydať) a stojí 100 miliónov + DPH, Vajanského za 900 tisíc € a za 2 roky neboli schopný to uviesť do stavu, podľa noriem? Aby som nezabudol, 4,5 milióna, čo mesto dlhuje Petržalke za škôlky a odmieta vyplatiť. "Rekonštrukcia" verejného osvetlenia, kde len odpílili staré sodíky a dali LEDky (aj to zdraviu škodlivé farby, na čo museli upozorňovať samotný obyvatelia) ale stav samotných konštrukcií lámp je taký, že v Petržalke mohlo byť zavesených len 27 vianočných svetiel na posledné Vianoce, keďže mesto nevedelo garantovať, že sa tie stĺpy nezlomia, ale veľké PR, rekonštrukcia prebehla. A takto sa dá ísť ďalej.
Reakcia na: bobitwo #18:
Zabudol si rok ci rok a pol uzavrete Mlynske Nivy (ulicu) v prospech HB Reavis bez poplatku, co podla VZN mali vybrat v nejakej sume na m2.
No ci boha, že 30.6.2026. 😂
Reakcia na: MatejBA #19:
Samozrejme, nájdu sa ďalšie veci, ako napríklad Nové Lido, spôsob akým sa rokovalo a čo sa vyrokovalo + to, že Petržalka bola vyradená z rokovaní, lebo že podľa mesta nemá nárok byť partnerom, pritom to spadá pod Petržalku celá stavba. Samozrejme super dohoda s JTRE tam, že z peňazí za rozvoj, čo musí developer zaplatiť, tak Bratislava mu postaví okolo budov trávniky a lávku cez Dunaj pre peších. Pritom čo má Penta druhú časť Lida, tak tá zeleň buduje vo vlastnej réžii, vlastne všetky projekty, ak chcú predávať, tak budujú vo vlastnej réžii, Skypark, Slnečnice atď. Tak isto môžeme sa baviť, o čom sa nehovorí zatiaľ vo veľkom a to budúca výstavba na mieste bývalého PKO, že sa to mení...

Aby som nehanil len, mesto vyzerá oveľa lepšie ako predtým, aj keď dizajn manuál je evidentne zdrap papiera ale dôležité projekty, hlavne infraštruktúra a budúci rozvoj riadne škrípu.
Reakcia na: triskaidekafobia #20:
Mali sa akože preklepnúť a dať tam 2126. To by tak potom mohlo ostať...
Reakcia na: bobitwo #18:
to sú veľmi škaredé slovíčka.
Reakcia na: bobitwo #18:
Len čisto k tým "4,5 milióna, čo mesto dlhuje Petržalke za škôlky" - to si naozah všetci, čo toto verklíkujú myslia, že mesto z tých peňazí nič neminulo na petržalku?
Akože úprimne, keby to bolo na mne, tak Petržalke s radosťou tých 4,5 milóna dám a potom pekne preškrtám všetky investície, ktoré sa v Petržalke dejú pod vedením mesta tak, aby som tých 4,5 milióna ušetril.

Mimochodom, kontrolór to neodhalil, lebo mal priveľa roboty a Hrčka nechcel míňať na ďalšieho, lebo veď aj tak všetko kontroluje sám.

Ale mimo týchto dvoch vecí súhlasím so všetkým, čo si napísal.
Reakcia na: keks #24:
1/ Petržalka mala dostať 9 miliónov za vytvorenie škôlok, či miest v škôlkach. Je to dotácia zo štátu obci za vytvorenie miest a podľa štátu náležia v plnej výške obci, čo zriadila tie škôlky, teda Petržalke, keďže Petržalka zradila tie škôlky a miesta zo svojho rozpočtu. Nie sú to peniaze z mestského rozpočtu. Petržalka dostala len 50% tých peňazí, zvyšok si nechal magistrát. Teda na tie peniaze magistrát nemá žiaden nárok, neprispel na tie škôlky ani 1 centom.

2/ Petržalka má najnižší rozpočet zo všetkých mestských časti prerátaných na hlavu.

3/ investície mesta do Petržalky? Vieš koľko m2 chodníkov opravilo mesto, čo má v Petržalke vo svojej správe? 0 m2. Vieš koľko ciest sa opravilo odkedy je Vallo primátor v Petržalke (7 rokov) a patria pod správu mesta? 0 m2. Pardon, 700m časť Jiraskovej, aj to preto, že tam vznikla cyklotrasa a mesto na to zobralo 90% eurofondov. A aby som ešte nekrivdil, oprava Wolkrovej pri Slovnaftke, konečne po viac ako 20 rokoch sa obyvatelia dočkali. Vitaj vo svete masívnych investícii do Petržalky, ktoré sú vlastne len oprava po 40+ rokoch používania ciest. Magistrát v Starom Meste za posledných 7 rokov preinvestoval na zlepšenie prostredia, opravy, ktoré mu patrí cez 90 miliónov, v Petržalke minul 3 milióny. Takže áno, Petržalka určite pocíti tie škrty v investíciách , čo robí mesto v Petržalke.

4/ Podvod neodhali 2 priami nadriadený toho človeka, čo to mali skontrolovať, neodhalil to ani kontrolór a ani nezávislý auditor. Hrčka za to nemôže.
"Podľa posledných vyjadrení mesta, by mali byť prístrešky na zastávkach dokončené na začiatku nového školského roka. "

Ani jedna busova zastavka nema pristresok, Farskeho a Lucanka nemaju ani len naznak konstrukcie elektrickoveho. Zastavka Vlastenecke smer most nema este ani len betonovy povrch. A toto chcu stihnut opristreskovat za tyzden do 1.9.? Tomu naozaj este niekto veri?
Reakcia na: bobitwo #25:
Aby sme boli korektní toto nie je pravda. Magistrát "investoval" do Petržalky napr. tým projektom o ktorom je toto vlákno - predĺžením radiály a okolitým (zatiaľ nedorobeným) verejným priestorom. Cesty sa tiež opravovali v určite väčšej miere ako 0m2. Len Jantárová(+ križovatka Technopol,Pajštúnska) ale opravovala sa aj križovatka RusovskáxKopčianska, opravovalo sa v okolí prechodu Stn./Petržalka, teraz sa opravuje nájazd na Panónsku.
Čo je fakt, že chodníky v správe magistrátu sú v zlom stave, tam oproti Hrčkovým negramotom s lopatami výrazne zaostávajú aj keď opravy nemajú dizajnmanuálqualitat, radšej ísť po novom asfalte bez obrubníka ako po 30 ročnom tankodrome.
Reakcia na: bobitwo #25:
Ad 3:
K tým 0 m2 opravených ciest si pripočítaj aj Dolnozemskú, od Prístavného mosta po Gettingovu.
Reakcia na: Maremi #27:
Jantárová sa mala opravovať ako súčasť výstavby električky, ale zrazu sa to niekde stratilo z projektu. Križovatka Rusovská - Kopčianska iba pridali semafory, rozbité cesty a chodníky ostali, pribudlo pár nových chodníkov cez ostrovčeky. Oprava prechodu pri stanici v z Petržalke? 2m mimo prechodu už všetko pôvodné. Vieš čo spravil nedávno na Panónskej? Zastávka Jasovská ako je 91/191. Spravili semafory. V mieste miesta na prechádzanie odfrezovali 2-3cm, tam dali nový povrch. Z toho rozbitého, popraskaného asfaltu, čo sa ho nikto nedotkol okrem pár záplat 40+ rokov. Prečo? Odporúčaná hrúbka asfaltovej vrstvy je 6cm, aby sa to hneď neroztlačilo.
Reakcia na: Valec #28:
Myslíš tých 650m? Ktoré sa mali opravovať v 2018 a oprava mala byť až po ten nadjazd pri Dostihovej dráhe a boli na to vyčlenené peniaze? Vallo opravu stopol a peniaze sa presunili rekonštrukciu kúpeľov Grossling. Tak isto peniaze, čo boli určené na opravu Panónskej od nadjazdu nad električkov po kruháč, mala sa opraviť aj Gettingova, oprava Kutlíkovej od Dolnozemskej po Panónsku , oprava Budatínskej. Na to všetko boli prachy vyčlenené, podpísané zmluvy a Vallo a spol to zrušili. Peniaze boli presunuté na Námestie Slobody rekonštrukciu, a časť skončila v legendárnom MIB.
Reakcia na: bobitwo #30:
Tak 650 m alebo 0 m?
Elektrivčka nebola investícia mesta do Petržalky?
Mimochodom, osobne mám pocit, že nízke investícid sú problémom vo všetkých MČ. Asi preto, že Staré mesto je centrum a chodí tam najviac ludí - aj turistov aj domácich. Popravde radšej oželiem pár metrov nového chodníka v prospech Námestia slobody, kam hlavne v lete chodievam veľmi rád.