Električky v Petržalke zatiaľ premávajú spoľahlivo, počiatočné problémy s plynulosťou premávky boli eliminované.
Bratislavský samosprávny kraj (BSK) oznámil začatie stavebného konania o zmene stavby pred dokončením pre projekt „NS MHD, prevádzkový úsek Janíkov dvor – Šafárikovo námestie, 2. časť Bosákova ul. – Janíkov dvor“, známy tiež ako „Petržalská električka". Dôvodom je požiadavka hlavného mesta na zmenu podmienky stavebného povolenia týkajúcej sa lehoty na dokončenie objektov električkovej dráhy, ktorá bola v pôvodnom stavebnom povolení z konca roka 2020 určená na 3 roky od začatia prác. Uvedená lehota už bola raz rozhodnutím BSK z januára 2025 predĺžená do 15. augusta 2025, čo bol zároveň termín, do ktorého mala byť celá stavba ukončená aj podľa dodatku k zmluve o dielo so zhotoviteľom projektu z marca 2024.
Aktuálne hlavné mesto požiadalo o zmenu termínu úplného dokončenia objektov, ktoré sú súčasťou električkovej dráhy (električková trať, zastávky, meniarne, hala depa a pod.), do 30. júna 2026. Medzi dôvodmi na predĺženie tejto lehoty mesto opäť uvádza časovú náročnosť prípravy uskutočňovania stavby, potrebu nepredvídaného zosúlaďovania prebiehajúcich stavebných prác na súvisiacich stavebných objektoch tejto stavby a prípravy iných stavieb v území.
Nový dodatok k zmluve, ktorým by sa upravili harmonogram prác a lehota výstavby na základe časových nárokov zhotoviteľa, ešte zverejnený nebol. Zatiaľ posledný (30.) dodatok k zmluve o dielo zverejnený 20. augusta 2025 rieši úpravu zmluvnej ceny z dôvodu naviac prác, napríklad z kvôli zmene použitých prístreškov, úpravám svetelnej signalizácie, či montáži rozširujúcich kompozitných profilov na nástupištiach zastávok. Aktuálna zmluvná cena projektu je na úrovni 94,8 mil. € bez DPH (pôvodná zmluvná cena bola 74,6 mil. €). Zmenou použitých zastávkových prístreškov zároveň mohol nastať nárok zhotoviteľa na úpravu harmonogramu výstavby, keďže zmenové výkresy pre prístrešky boli zhotoviteľovi poskytované s oneskorením, čo spôsobilo problémy s cenovými ponukami, uzatvorením zmlúv so subdodávateľmi a prípravou výrobno-technickej dokumentácie.
Samotná električková trať do Janíkovho dvora je v prevádzke od 27. júla 2025 na základe povolenia na predčasné užívanie stavby s tým, že súčasne pokračuje dokončovanie súvisiacich objektov, ako je napríklad vybavenie zastávok, pri ktorých bol termín dokončenia stanovený najneskôr do konca roka 2025. Podľa posledných vyjadrení mesta, by mali byť prístrešky na zastávkach dokončené na začiatku nového školského roka. Objekty stavby, ktoré priamo nesúvisia s električkovou dráhou, ako napr. cestné mosty na Kutlíkovej ulici, by sa mali dokončovať ešte rádovo mesiace.
Počas prvých týždňov prevádzky električiek do Janíkovho dvora sa podarilo odstrániť väčšiu časť problémov s nefungujúcou preferenciou električiek. Električky tak už na väčšine križovatiek spravidla prechádzajú bez zbytočného zdržania a cestujúcim ponúkajú naozaj rýchle spojenie juhu Petržalky s centrom mesta. Rovnako bola preverená aj infraštruktúra trate pri hustejšej premávke električiek v rannej špičke, ktorá bude zavedená od začiatku školského roka. Premávka električiek na novom úseku trate je zatiaľ bez väčších komplikácií, známa nám je len jedna menšia kolízia medzi električkou a automobilom na jednom z priecestí, ktorá spôsobila kratšie prerušenie premávky električiek.
keks
1) Ok, sú to peniaze, ktoré patria Petržalke. Ale keď o ne mesto príde, tak ich inde nezíska. Ak ich inde nezíska, musí škrtať. Ak teda Petržalka dostane o 4,5 milióna viac, malo by sa škrtať tam, aby na to nedoplatili iné mestské časti. Neviem, čo na tom nechápeš. Ja nikde nehovorím, že to nie sú peniaze Petržalky, ale prosto keď ich Petržalka dostane dostane jedným spôsobom, nedostane ich iným.
2) Priznávam, neštudoval som čísla. Ale ak mesto naozaj investovalo za 7 rokov 3 milióny, tak tých 2,7 milióna, ktoré boli ukradnuté (stále vinou MČ - či starostu, kontrolóra alebo kohokoľvek, kto mal vykonať kontrolu a nevykonal) je o to väčším problémom. Ak naozaj niekto len tak ukradne skoro toľko, čo sa rovná 7 ročným investíciám mesta, malo by okolo toho byť väčšie rošambó.
Navyše, isto investovalo mesto len 3 milióny? Aj na výprave MHD do Petržalky? Na výmene prístreškov, dotáciách pre OLO a podobne? Lebo aj na to treba peniaze, nie len na nové veci, za ktoré býva primátor tak často krotizovaný, že si robí PR, ale aj na to bežné fungovanie, na ktoré, zdá sa, zabúdaš. A áno, Petržalka má najviac ľudí, najväčšiu rozlohu, preto napr. to OLO alebo verejné osvetlenie budú stáť najviac.
3) Opäť, počítanie na hlavu je pekné, ale všetci vieme akú hustotu zaľudnenia má Petržalka. Je to hlava na hlave, preto tam na hlavu pripadá menej metrov verejných priestorov a podobne. Rovnako Petržalka prinesie mestu menej na turizme a podobne. Opäť, neštudoval som čísla, ale má taká Rača povedzme 20 fontán a Petržalka rovnako 20, tak investícia do fontán bude v prepočte na hlavu rôzna. Prepočítaj si podobne koľko metrov ciest, chodníkov a aká plocha zelene a námestí pripadá na hlavu a potom to budú naozaj zaujímavé čísla.
4) Ak, tak povedz, že robím druhoradými všetkých obyvateľov Bratislavy okrem centra. Lebo priznávam, prikladám centru mesta väčšiu dôležitosť ako mestským častiam a podobne ich centrám zase vyššiu dôležitosť ako okrajovým oblastiam. Podobne budem prikladať väčšiu dôležitosť diaľnici v Petržalke ako cestičke na konci Vrakune. Ale prosím, netvár sa, že “ubližujem” svojim tvrdením len Petržalke.
5) Väčšia rozloha, ale aj väčšia zastavaná plocha. Je iné investovať povedzme do chodníkov a iné do námestí. Iné do bežných trávnikov medzi domami a iné do parkov. A ešte iné do historických objektov, ktoré sú taktiež sústredené v centre.
6) Možno skús lepšie čítať ty. Ja som nikde nerozporoval, že by si TY nehovoril o rozpočte na hlavu, ani že by som si to nevšimol, neprečítal. Ale ako som písal aj v predchádzajúcom príspevku a aj skôr v tomto, nepovažujem to za smerodajné meranie toho, aký príspevok má tá - ktorá MČ dostať.
Ale popravde, mám pocit, že sa bavím s petežalčanom, ktorý sa len potrebuje hneď zavzdušniť, lebo Petržalka a všetci sú na ňu zlý. Skús sa najprv upokojiť, prečítaj si to všetko ešte raz a potom reaguj. Alebo sa nauč čítať celé príspevky, nie len polovicu.