Projekt pripravovanej električkovej trate popri novom SND bol doplnený o nové praktické riešenia.
Spracovateľ zámeru novej električkovej trate Pribinova - Košická pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie (Reming Consult) dokončil správu o hodnotení, ktorá bola spracovaná podľa podmienok zo zisťovacieho konania. Pôvodne bol zámer vypracovaný vo dvoch variantoch, ktoré sa líšili umiestnením zastávky pri Trhovisku. Na základe mnohých pripomienok bol počas vypracovania správy navrhnutý aj tretí variant, ktorý pôvodný návrh vylepšil v koncových úsekoch a zároveň neuvažuje so zbytočnou obchádzkovou trasou okolo budovy SND. Porovnaním výhod a nevýhod jednotlivých realizačných variantov vyšiel nový návrh trate ako najvýhodnejší a odporúča sa jeho realizácia.
Novonavrhnutý variant električkovej trate počíta na Šafárikovom námestí okrem obojsmerného napojenia novej trate na Štúrovej ulici (z/do centra) a za Starým mostom (z/do Petržalky) aj s napojením na existujúcu jednokoľajnú trať na Vajanského nábreží. Vďaka tomuto napojeniu bude možná jazda električiek na Pribinovu aj v smere od Karlovej Vsi.
Na opačnom konci bolo preriešené napojenie novej trate na Ružinovskú radiálu, pričom bolo do návrhu doplnené nové obratisko okolo parčíka na rohu ulíc Miletičova a Záhradnícka. Toto obratisko by umožnilo v prípade potreby otáčať električky zo všetkých smerov (z Trnavského mýta späť na Trnavské mýto, z Ružinova späť do Ružinova, z Košickej späť na Košickú). Pôvodne navrhnuté riešenie neumožňovalo pri Trhovisku otáčanie električiek zo žiadneho smeru. Nové riešenie zároveň navrhuje zriadenie novej zastávky pri parčíku pred trhoviskom, ktorá by nahradila súčasnú električkovú zastávku Saleziáni.
Do nového variantu boli okrem modifikácie električkovej trate zapracované aj ďalšie menšie úpravy infraštruktúry na základe vznesených požiadaviek. Odhadované náklady na realizáciu nového variantu trate sú oproti pôvodnému návrhu vyššie o necelých 10 miliónov eur.
Kompletnú správu o hodnotení je možné nájsť na portáli EIA.
Pre zaujímavosť môžeme zo správy uviesť výhľadové linkové vedenie električiek podľa súčasných plánov DPB po výstavbe trate Pribinova - Košická, ako aj ďalších pripravovaných tratí (Bory, Stn. Ružinov, Stn. Vrakuňa):
- Linka 1: Hlavná stanica - Štúrova - Pribinova - Košická - Saleziáni (v špičke až po Stn. Ružinov)
- Linka 2: Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky - Špitálska - Jesenského - Nám. Ľ. Štúra - Štúrova - Špitálska - Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky
- Linka 3: Petržalka - Štúrova - Špitálska – Rača
- Linka 4: Bory - Dúbravka - Karlova Ves - Vajanského nábr./Jesenského - Štúrova – Pribinova - Stn. Vrakuňa
- Linka 9: Karlova Ves - Trnavské mýto - Saleziáni - Ružinov - Stn. Ružinov
To že som tam nenacpal náhodne linky na stanicu aby som všade mal dve?
jednolinkovom
lostrail
2min v Ruzinove nepovazujem za az tak zbytocny. Nie, ked sa dobuduje TIOP Ruzinov a trat k nemu.
L7 je pomerne problematicka linka. Najradsej by som bol, keby sa Blumentalu mohla vyhnut, ale to sa od Race akosi neda. Ci ju tocit cez mesto alebo tahat na stanicu, je samozrejme na sirsiu debatu a nie je to nieco, co musi takto zostat.
Skor som uvazoval nad intervalmi okolo 5 minut (k tej Kosickej), tam by sa to este s 1,5-minutovymi odstupmi dalo zvladnut, aj ked urcite to moze byt predmetom uprav. Napr. taka L8 nemusi mat silny interval. Som si isty, ze by sa to tam dalo upratat. Napokon dnes cez Safko prechadzaju 3 elektrickove linky a este cestna doprava, po novom by pribudla L2, ktora by sa inak v pripade problemu dala tocit aj okolo Jesenskeho (tunel -> NLS -> Jesenskeho -> Centrum). V case konania podujati v Redute by sa vyuzilo Safko, napokon vyluky byvaju mimo spiciek.
K existujucemu smeru elektriciek by pribudla L4 hradiaca L29 a L70, ciastocne L50, signalny plan by sa dal nastavit na "predbiehaciu" preferenciu spolu s pripadnou odbocujucou vlavo na Safko. Z druhej strany smerom na Safko by bola obdobna preferencia pre odbocenie vpravo na Safko.
Safko celkovo vnimam ako mensi problem v porovnani s Blumentalom. Na Racianskej radiale by bolo idealne, keby vznikla nova ET cez Filialku niekde do priestoru Trnavskeho myta (to nemam uplne doriesene). Alternativne by sa po vyluceni IAD dal Blumental rozsirit na 4 kolaje /nastupistia, pricom v smere do mesta by vpravo stala L1+L7, vlavo L3+L9 a v opacnom smere zasa vpravo L1+L9 a vlavo L3+L7. Len to su vsetko uz vzdusne zamky, navyse s velkymi zasahmi do zelene, co by urcite narazilo na odpor. Este zostane otazkou, ako s kapacitou zamavaju dlhe elektricky. Mozno sa ukaze, ze L7 ani nebude potrebna.
Celkovo som minimalne zasiahol do toho, co navrhuje mesto, takze beriem, ze to maju spocitane. Neviem, s akym intervalom L1 pocitaju oni, ale nemyslim, ze 8 minut. Prepokladam, ze pocitali s intervalom L3 2,5 minuty, kedze nenavrhli dalsiu linku do Petrzalky. Tu by v pripade existencie L8 bolo potrebne velmi pozorne nastavit intervaly, ale nebolo by to nemozne. Potreba L7 vyvstala zo znizeneho intervalu L3 (asi ako dnes), co sa zas moze kompenzovat megaelektrickami. Poslednou upravou bolo potiahnutie L1 dalej / dokoncenie okruhu. Vnimam, ze tam to zrejme takto nechceli prave kvoli Blumentalu. Ak by L1 isla napr. po Trnavske myto, zas by bola otazka, ako by to tocila v meste, ak by mala obsluzit aj hlavnu stanicu.