Projekt pripravovanej električkovej trate popri novom SND bol doplnený o nové praktické riešenia.
Spracovateľ zámeru novej električkovej trate Pribinova - Košická pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie (Reming Consult) dokončil správu o hodnotení, ktorá bola spracovaná podľa podmienok zo zisťovacieho konania. Pôvodne bol zámer vypracovaný vo dvoch variantoch, ktoré sa líšili umiestnením zastávky pri Trhovisku. Na základe mnohých pripomienok bol počas vypracovania správy navrhnutý aj tretí variant, ktorý pôvodný návrh vylepšil v koncových úsekoch a zároveň neuvažuje so zbytočnou obchádzkovou trasou okolo budovy SND. Porovnaním výhod a nevýhod jednotlivých realizačných variantov vyšiel nový návrh trate ako najvýhodnejší a odporúča sa jeho realizácia.
Novonavrhnutý variant električkovej trate počíta na Šafárikovom námestí okrem obojsmerného napojenia novej trate na Štúrovej ulici (z/do centra) a za Starým mostom (z/do Petržalky) aj s napojením na existujúcu jednokoľajnú trať na Vajanského nábreží. Vďaka tomuto napojeniu bude možná jazda električiek na Pribinovu aj v smere od Karlovej Vsi.
Na opačnom konci bolo preriešené napojenie novej trate na Ružinovskú radiálu, pričom bolo do návrhu doplnené nové obratisko okolo parčíka na rohu ulíc Miletičova a Záhradnícka. Toto obratisko by umožnilo v prípade potreby otáčať električky zo všetkých smerov (z Trnavského mýta späť na Trnavské mýto, z Ružinova späť do Ružinova, z Košickej späť na Košickú). Pôvodne navrhnuté riešenie neumožňovalo pri Trhovisku otáčanie električiek zo žiadneho smeru. Nové riešenie zároveň navrhuje zriadenie novej zastávky pri parčíku pred trhoviskom, ktorá by nahradila súčasnú električkovú zastávku Saleziáni.
Do nového variantu boli okrem modifikácie električkovej trate zapracované aj ďalšie menšie úpravy infraštruktúry na základe vznesených požiadaviek. Odhadované náklady na realizáciu nového variantu trate sú oproti pôvodnému návrhu vyššie o necelých 10 miliónov eur.
Kompletnú správu o hodnotení je možné nájsť na portáli EIA.
Pre zaujímavosť môžeme zo správy uviesť výhľadové linkové vedenie električiek podľa súčasných plánov DPB po výstavbe trate Pribinova - Košická, ako aj ďalších pripravovaných tratí (Bory, Stn. Ružinov, Stn. Vrakuňa):
- Linka 1: Hlavná stanica - Štúrova - Pribinova - Košická - Saleziáni (v špičke až po Stn. Ružinov)
- Linka 2: Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky - Špitálska - Jesenského - Nám. Ľ. Štúra - Štúrova - Špitálska - Stn. Nové Mesto/Zlaté piesky
- Linka 3: Petržalka - Štúrova - Špitálska – Rača
- Linka 4: Bory - Dúbravka - Karlova Ves - Vajanského nábr./Jesenského - Štúrova – Pribinova - Stn. Vrakuňa
- Linka 9: Karlova Ves - Trnavské mýto - Saleziáni - Ružinov - Stn. Ružinov
To že som tam nenacpal náhodne linky na stanicu aby som všade mal dve?
jednolinkovom
lostrail
Napr. "Ono je skutočne krásne, ako tu niektorí argumentujú tým, ako máme krásny systém, lebo má pekne prehľadné čiary na nejakom papieri"
Niekto niekde pisal, ze system sa im paci preto, lebo ma krasne ciary na papieri alebo si si tam ten dovod doplnil sam? Pokojne to ber ako recnicku otazku. Mne sa sucasny system paci preto, lebo sa elektricky v meste daju pouzivat ako metro, t.j. prides na zastavku a nemusis riesit, cca. do 5 minut mas spoj. Ja si stav predtym pamatam a aj ked sa mi niektore spoje pacili viac, tak toto som o cestovani elektrickami povedat nemohol.
"...pomáha cestujúcim cestovať ľahko a bez problémov, bez zložitých zmien pri výlukách a neviem čím všetkým ešte. To je pekné na papieri, ale kto myslí na cestujúcich a jednoduchosť ich cestovania pri pravidelnom premenovaní zastávok?"
Ak niekto pise, ze system pomaha cestovat lahko a bez problemov, pricom pocas vyluk nedochadza k zlozitym zmenam, tak asi mysli, ze je to tak v praxi a nie len na papieri. Ten papier si si tam zasa doplnil iba ty sam. No a zabil si to klenotom na styl "A vy zasa bijete cernochov!", ked si do kontextu s fungovanim systemu ako takeho, dal do suvisu premenovavanie zastavok, ktore s tym nema ale ze absolutne nic spolocne. Ale nevadi, kto chce psa bit, palicu si najde. Alebo teda vysvetli, ako premenovavanie zastavok moze za to, ze jednolinkovy system je zly.
"Čím to je, že keď treba, tak ľudia zrazu zmúdrejú, chápu kam majú ísť, aj pri rozbitých a premiestených linkách, ale pri bežnom stave sú zrazu hlúpi a potrebujú jednoduchý, nemenný systém, lebo by sa inak stratili?"
Tejto technike manipulacie sa zasa hovori obratena logika. Celu vec si postavil uplne na hlavu, ako keby niekto vymyslal jednolinkovy system kvoli tomu, ze ludia su blbi (to tym tvrdenim navodzujes), ale nie je to pravda. Pomyslel si niekedy na to, ze ak si takym systemom zjednodusis situacie a linkove vedenie pri vylukach, tak ako prevadzkovatel na tom usetris, lebo nemusis vymyslat tahanie liniek kade-tade po krkahajoch, aby vykryli tri rozne linky na tri smery? Zaroven sa to tvrdenie javi ako naoko inteligentne, ale v pohode si porovnal stav, ked je vo vystavbe cela elektrickova radiala a v jej okoli sa za pochodu meni doslova vsetko a stav niekde inde v meste, kde napr. dojde k nehode. Neviem, ci to dokazes pochopit, ale to NIE JE to iste a preto to nemozes porovnavat. Zaroven tam je aj kusok pravdy (ktoru vzapati negujes), pretoze clovek, ktory je tyzdne masirovany permanentnymi zmenami, ma tendenciu byt flexibilnejsi ako clovek, ktory je naopak zvyknuty na urcity status quo a ani nepomysli na to, ze zmena moze necakane prist. To dokladuju tie fotky s ludmi na elektrickovych zastavkach, ktore su aj preciarknute, aj prekryte ciernym vrecom, aj tam maju vylepeny oznam o nahradnej doprave, no oni cakaju a cakaju... Faktom ale je, ze toto sa deje aj pri jednolinkovom vedeni, preto cely argument je vlastne len dymova clona.
"Navyše sa tu nejako zabúda na to, čo chce cestujúci. On nechce peknú mapu a pár čiarkami. Jeho dokonca tá mapa ani tak nezaujíma, veď spojenie dvoch zastávok a prestupy si ľahšie nájde v mobile ako na mapke. Cestujúcemu je to jedno."
Fuha, tak toto uz pomaly aspiruje na nasho kapitana Danka. Takze najskor sa dozvieme, ze tu ini zabudaju na to, co chce cestujuci. Neviem sice, ci si aj viedol na tuto temu s clenmi fora nejaku odbornu debatu a k zaveru si dospel po dokladnej analyze, ale zabit to tou dalsou vetou chce peknu davku cynizmu. Ciary, ktore tu kreslime, predstavuju linkove vedenie a sposob, akym by elektricky mohli obsluhovat mesto po spusteni novych trati. Nuz, ak si taky lumen, poradze, ako inak by sme v komunikacii mohli odovzdat nejaku myslienku, ako by to mohlo v praxi fungovat? Ci pisat siahodlhe lubozvucne opisy, priam skvosty nasej slovesnosti, aby jeho velicenstvo Keks pochopilo, ze take nieco je vzdy na samom zaciatku a je to nevyhnutne, aby sa cokolvek pretavilo do praxe? Ty si pouzil priklad s projektantmi, ktory sa teraz hodi. Projektant nakresli linkove vedenie a pride mu pripomienka: "Cestujuci nechce mapku s ciarkami!" Ako ma projektant takuto pripomienku zapracovat do projektu? Odovzda len technicku spravu?
Ale tento tvoj bujary odsek samozrejme pokracuje a jeho posledna veta v zasade vsetko, co je v nom napisane, posiela do haja, nakolko sa dozvieme, ze sice vsetci tu zabudaju na to, co chce cestujuci, ale suma sumarum, CESTUJUCEMU JE TO JEDNO. Bravo!
"Cestujúci chce, aby sa ľahko dostal z miesta A do miesta B, ideálne čo najrýchlejšie. Ak ide nosným systémom, u nás električkou, tak by sa mal dostať medzi akýmikoľvek 2 zastávkami na električkovej sieti najlepšie na max. 1 prestup."
OK, tak tu uz sme pri vyrokovej logike a zasa si staci v zasade precitat prvu a poslednu vetu. Tie dve si totiz zasadne protirecia. Niekto niekde sformuloval postulat, ze "lahko a najrychlejsie sa dostat z miesta A do miesta B" = "medzi akymikolvek 2 zastavkami cestovat na max. 1 prestup"?
Tuto rovnost si si vymyslel ty a neviem o tom, ze by slo o nejaku vseobecnu normu, ci pravdivu informaciu. Zaujimalo by ma, ako by si toto dosiahol v takom Londyne (metro, overground), Parizi alebo inom velkom meste. Navyse ten Pariz je naozaj dobry priklad, lebo samotna siet metra je tam sice husta, ale pokryva nieco ako sirsie centrum a ked chces ist dalej, musis prestupit na RER. Alebo teda konecna automatizovanej linky v La Defence teda rozhodne nie je na konci stvrte a tusim, ze tam RER ani nepachne. Tam posielaju cestujucich normalne bez hanby na autobus.
Ked k tomuto este pridam fakt, ze metro, overground, RER, S-bahn a podobne systemy su vacsinou mimourovnove a vyzaduju si pesie prekonavanie prevyseni, to by tamojsi obyvatelia mali doslova zurit a pozadovat okamzite napravu a aspon 4 linky na jednu trasu, inak vyhlasia generalny strajk. Ale ktovie, mozno im to je len jedno, co si uz napisal vyssie.
No a cely ten paradny zoznam akoze pripomienok si zaklincoval dokonalou ceresnickou:
"Nosný systém má byť pre cestujúceho pohodlný a rýchly. Nie, aby sme cestujúceho poslali na autobus. Ani na prestup 5x počas cesty. Nie na to, aby na mape bolo menej čiar… "
Cize zacneme s trochou patosu, ktory ale hned pokazi ten autobus, ktory tu ma posobit ako nieco, co je podradny sposob dopravy a zaroven zasa vytvara mylny dojem, ze autobus nemoze byt pohodlny a rychly. Nuz, tvorcovia systemu BRT, napr. v takej Curitibe (fici od roku 1974, pozri tu: https://en.wikipedia.org/wiki/Rede_Integrada_de_Transporte), by tu mozno uz aj zdvihli obocie. Pokracujeme zlym zlym magistratom, DPB alebo kymkolvek, kto posiela ubohych cestujucich na krizovu cestu s piatimi prestupmi len preto, aby na mape bolo menej ciar...
No tak ak chces vediet, ja po ceste do prace prestupujem 2x, nemam pocit, ze by to boli nejake obrovske galeje, mozem si vybrat, ze namiesto toho neprestupim ani raz, ale este budem musiet 10-15 minut slapat peso, no nepocitujem to ako osobnu krivdu a ani mi nie je jedno, ake je linkove vedenie elektriciek, pricom zaroven jednolinkovy variant povazujem za dobry napad, ktory naozaj sposobil, ze elektricky v meste funguju ako take male pozemne metro. A to mam na Valla tazke srdce za ine veci.
Takze prepac, ak to, co si napisal, povazujem za nekonstruktivnu kritiku a nie, ako tomu ty hovoris, "pripomienky".