Na dvoch úsekoch tratí by mohli električky jazdiť aj rýchlosťou vyššou ako 50 km/h. Ak to kompetentní odobria.
Atraktivitu a konkurencieschopnosť električkovej dopravy ako nosného dopravného systému v Bratislave by okrem nových vozidiel a modernizácie tratí mohla zvýšiť aj vyššia premávková rýchlosť na úsekoch, kde to situácia dovoľuje. Tejto téme sme sa venovali ešte v roku 2016. Vo svojom predvolebnom Pláne Bratislava spomínal možné zrýchlenie električiek aj súčasný primátor hlavného mesta Matúš Vallo. Hoci sa odvtedy komplexne zmodernizovala Karlovesko-dúbravská radiála a aktualizovaná vykonávacia vyhláška zákona o dráhach zvýšila najvyššiu rýchlosť na električkových tratiach bez zabezpečovacieho zariadenia zo 60 na 65 km/h, ani v roku 2022 nie je v Bratislave žiadny úsek električkovej trate, na ktorom by bola povolená vyššia premávková rýchlosť ako 50 km/h.
Magistrátu hlavného mesta aj bratislavského dopravného podniku sme sa preto opýtali, či sa otázkou zrýchlenia električiek v súčasnosti zaoberajú.
„Myšlienkou zvýšenia rýchlostí električiek sa Dopravný podnik Bratislava (DPB) zaoberá, a to pilotne na dvoch úsekoch modernizovaných, resp. novovybudovaných tratí Obratisko Kútiky – Záluhy a Šafárikovo námestie – Farského. Aktuálne DPB posudzuje s príslušnými úradmi projektovú dokumentáciu spomenutých úsekov, aby mal potvrdené, že trate boli na túto rýchlosť projektované so všetkými aspektmi koľajovej aj trakčnej časti, alebo v opačnom prípade, čo je nevyhnutné vykonať, aby toto zvýšenie rýchlosti bolo oficiálne možné," píše sa v spoločnom stanovisku, ktoré nám poskytol hovorca DPB Martin Chlebovec.
Oba spomenuté úseky sú v prevádzke už dlhší čas (Petržalka od 2016, Karlova Ves - Dúbravka od 2020), je preto namieste otázka, či za nezvyšovaním rýchlosti nie je aj odmietavý postoj niektorých kompetentných k takejto zmene. Trate s vyššou rýchlosťou by si istotne vyžadovali aj náležitú údržbu. V Karlovej Vsi prišlo v marci 2020 krátko po sprevádzkovaní zmodernizovanej radiály k zníženiu rýchlosti električiek z 50 na 40 km/h v nočných hodinách v úseku od Jurigovho námestia po zastávku Kútiky obojsmerne. Dôvodom malo byť zníženie hlučnosti električiek na zmodernizovanej trati do vyriešenia problému s "dunením" električiek. Po ukončení celej modernizácie na jeseň 2020 primátor mesta médiá informoval, že problém s hlučnosťou sa vyriešil. No obmedzenie rýchlosti zostalo doteraz. Magistrát Bratislavy, na pokyn ktorého bolo toto obmedzenie rýchlosti zavedené, nám na otázku, či ide už o trvalé obmedzenie, alebo sa ešte hľadá spôsob, ako toto obmedzenie odstrániť, neodpovedal. Zatiaľ teda na najnovších tratiach namiesto zvyšovania rýchlosti električiek prichádza k jej znižovaniu.
Valec
(Horné) Krčace - Záluhy
Most SNP - Riviéra (vrátane tunela)
Šafko - Farského
Depo Krasňany - Hečkova
Kuchajda - Zlaté piesky
Všetko sú to úseky, kde sa dá v bežnej premávke jazdiť 50+, ak to teda stav trate dovoľuje. Navyše, tá 60tka nie je prikázaná rýchlosť, takže ak tam niekto bude jazdiť len 54, svet sa nezrúti. Je to rovnaké, ako keď dnes jazdí ide 45.
A hlavne nezabúdaj na sadzbu za ušetrenú sekundu, takže ak sa z toho na každom spoji ušetrí len zlomok, v ročnom vyúčtovaní to bude pekná kôpka €.