Na dvoch úsekoch tratí by mohli električky jazdiť aj rýchlosťou vyššou ako 50 km/h. Ak to kompetentní odobria.
Atraktivitu a konkurencieschopnosť električkovej dopravy ako nosného dopravného systému v Bratislave by okrem nových vozidiel a modernizácie tratí mohla zvýšiť aj vyššia premávková rýchlosť na úsekoch, kde to situácia dovoľuje. Tejto téme sme sa venovali ešte v roku 2016. Vo svojom predvolebnom Pláne Bratislava spomínal možné zrýchlenie električiek aj súčasný primátor hlavného mesta Matúš Vallo. Hoci sa odvtedy komplexne zmodernizovala Karlovesko-dúbravská radiála a aktualizovaná vykonávacia vyhláška zákona o dráhach zvýšila najvyššiu rýchlosť na električkových tratiach bez zabezpečovacieho zariadenia zo 60 na 65 km/h, ani v roku 2022 nie je v Bratislave žiadny úsek električkovej trate, na ktorom by bola povolená vyššia premávková rýchlosť ako 50 km/h.
Magistrátu hlavného mesta aj bratislavského dopravného podniku sme sa preto opýtali, či sa otázkou zrýchlenia električiek v súčasnosti zaoberajú.
„Myšlienkou zvýšenia rýchlostí električiek sa Dopravný podnik Bratislava (DPB) zaoberá, a to pilotne na dvoch úsekoch modernizovaných, resp. novovybudovaných tratí Obratisko Kútiky – Záluhy a Šafárikovo námestie – Farského. Aktuálne DPB posudzuje s príslušnými úradmi projektovú dokumentáciu spomenutých úsekov, aby mal potvrdené, že trate boli na túto rýchlosť projektované so všetkými aspektmi koľajovej aj trakčnej časti, alebo v opačnom prípade, čo je nevyhnutné vykonať, aby toto zvýšenie rýchlosti bolo oficiálne možné," píše sa v spoločnom stanovisku, ktoré nám poskytol hovorca DPB Martin Chlebovec.
Oba spomenuté úseky sú v prevádzke už dlhší čas (Petržalka od 2016, Karlova Ves - Dúbravka od 2020), je preto namieste otázka, či za nezvyšovaním rýchlosti nie je aj odmietavý postoj niektorých kompetentných k takejto zmene. Trate s vyššou rýchlosťou by si istotne vyžadovali aj náležitú údržbu. V Karlovej Vsi prišlo v marci 2020 krátko po sprevádzkovaní zmodernizovanej radiály k zníženiu rýchlosti električiek z 50 na 40 km/h v nočných hodinách v úseku od Jurigovho námestia po zastávku Kútiky obojsmerne. Dôvodom malo byť zníženie hlučnosti električiek na zmodernizovanej trati do vyriešenia problému s "dunením" električiek. Po ukončení celej modernizácie na jeseň 2020 primátor mesta médiá informoval, že problém s hlučnosťou sa vyriešil. No obmedzenie rýchlosti zostalo doteraz. Magistrát Bratislavy, na pokyn ktorého bolo toto obmedzenie rýchlosti zavedené, nám na otázku, či ide už o trvalé obmedzenie, alebo sa ešte hľadá spôsob, ako toto obmedzenie odstrániť, neodpovedal. Zatiaľ teda na najnovších tratiach namiesto zvyšovania rýchlosti električiek prichádza k jej znižovaniu.
Ike
Ani náhodou to nebolo v duchu "nikdy sa to tak nerobilo". Ja sa čím ďalej a tým viac snažím opierať o dáta a dosť ma štve, že často narážam na prístup "Dáta nevyšli? Nevadí, ale my to tak (ne)chceme".
Už to bude dva roky a zo 60ky je len článok na imhd. Prečo, to už ja neviem. Nikdy som to nijako nezabrzdil ani nespomalil.
Čo sa nákladov týka, tak musíme rozlišovať dve veci:
- zapracovanie 60ky do grafikonu - teda každý vodič musí ísť 60, by znamenalo zvýšenie nákladov za minimum prínosov. Ako som spomínal, ísť cez zelenú vlnu nastavenú na 50 km/h rýchlosťou 60 km/h, alebo
- nezapracovanie 60ky do grafikonu, ale povolenie jazdy rýchlosťou 60 km/h s cieľom doťahovania meškaní. Tu je problém, že to doťahovanie meškaní by bolo prakticky nepostrehnuteľné, maximálne na exporte z palubného počítača, ale bežný cestujúci na zastávke by si nič nevšimol.
Osobne sa mi pozdáva možnosť dva, teda povoliť 60ku. Ale nazvať to, že sa tým zvyšuje konkurencieschopnosť električkovej dopravy je trocha precenenie dopadu. Znie to potom, ako keby sa to veľmi veľmi chcelo predať (smrdí to "budovateľským" PR), pričom reálny dopad je zanedbateľný.
"Odmietavý" postoj je v článku vykreslený negatívne. Ale ak vlastním zmrzlinový stánok a analýza trhu mi ukáže, že výmena čokoládových kornútkov miesto vanilkových ma bude stáť zvýšené náklady a zároveň mi klesne počet zákazníkov tak odmietanie, alebo minimálne opatrnosť je plne na mieste.