Na dvoch úsekoch tratí by mohli električky jazdiť aj rýchlosťou vyššou ako 50 km/h. Ak to kompetentní odobria.
Atraktivitu a konkurencieschopnosť električkovej dopravy ako nosného dopravného systému v Bratislave by okrem nových vozidiel a modernizácie tratí mohla zvýšiť aj vyššia premávková rýchlosť na úsekoch, kde to situácia dovoľuje. Tejto téme sme sa venovali ešte v roku 2016. Vo svojom predvolebnom Pláne Bratislava spomínal možné zrýchlenie električiek aj súčasný primátor hlavného mesta Matúš Vallo. Hoci sa odvtedy komplexne zmodernizovala Karlovesko-dúbravská radiála a aktualizovaná vykonávacia vyhláška zákona o dráhach zvýšila najvyššiu rýchlosť na električkových tratiach bez zabezpečovacieho zariadenia zo 60 na 65 km/h, ani v roku 2022 nie je v Bratislave žiadny úsek električkovej trate, na ktorom by bola povolená vyššia premávková rýchlosť ako 50 km/h.
Magistrátu hlavného mesta aj bratislavského dopravného podniku sme sa preto opýtali, či sa otázkou zrýchlenia električiek v súčasnosti zaoberajú.
„Myšlienkou zvýšenia rýchlostí električiek sa Dopravný podnik Bratislava (DPB) zaoberá, a to pilotne na dvoch úsekoch modernizovaných, resp. novovybudovaných tratí Obratisko Kútiky – Záluhy a Šafárikovo námestie – Farského. Aktuálne DPB posudzuje s príslušnými úradmi projektovú dokumentáciu spomenutých úsekov, aby mal potvrdené, že trate boli na túto rýchlosť projektované so všetkými aspektmi koľajovej aj trakčnej časti, alebo v opačnom prípade, čo je nevyhnutné vykonať, aby toto zvýšenie rýchlosti bolo oficiálne možné," píše sa v spoločnom stanovisku, ktoré nám poskytol hovorca DPB Martin Chlebovec.
Oba spomenuté úseky sú v prevádzke už dlhší čas (Petržalka od 2016, Karlova Ves - Dúbravka od 2020), je preto namieste otázka, či za nezvyšovaním rýchlosti nie je aj odmietavý postoj niektorých kompetentných k takejto zmene. Trate s vyššou rýchlosťou by si istotne vyžadovali aj náležitú údržbu. V Karlovej Vsi prišlo v marci 2020 krátko po sprevádzkovaní zmodernizovanej radiály k zníženiu rýchlosti električiek z 50 na 40 km/h v nočných hodinách v úseku od Jurigovho námestia po zastávku Kútiky obojsmerne. Dôvodom malo byť zníženie hlučnosti električiek na zmodernizovanej trati do vyriešenia problému s "dunením" električiek. Po ukončení celej modernizácie na jeseň 2020 primátor mesta médiá informoval, že problém s hlučnosťou sa vyriešil. No obmedzenie rýchlosti zostalo doteraz. Magistrát Bratislavy, na pokyn ktorého bolo toto obmedzenie rýchlosti zavedené, nám na otázku, či ide už o trvalé obmedzenie, alebo sa ešte hľadá spôsob, ako toto obmedzenie odstrániť, neodpovedal. Zatiaľ teda na najnovších tratiach namiesto zvyšovania rýchlosti električiek prichádza k jej znižovaniu.
Kozel
Elektricka na NLS stoji viac ako dve minuty cez vikend, kedze jej minutu zobrali z trasy NLS>Safarikovo.
Tym padom ma 1min z NLS na safko.
Nasledne ak jej nevyjde signal tak odchadza viac ako minutu v meskani z NLS smer safko.
Na vajanskeho je 30ka a do toho ten novy palubny system nema preferenciu na krizovatke so Safkom ak ide ako L1. L4 preferenciu ma. Tym padom elektricka L1 pride na safarikovo v meskani skoro 2min pri najlepsom ak ju neobehne L4 alebo L3 a potom to nema sancu nikde vyrovnat lebo ju obieha L9 z kapucinskej a s odretymi usami pride na hlavnu v meskani 3min. Kcomu je to dobre? Postradam zmysel. Ako ked stojis na 3ke v tyzdni na bielom krizi 1min,depo krasnany 1min, malokrasnanska 30s. Pritom by stacilo dat rovnaky cas depo krasnany a malokrasnansku aby si na malokrasnanskej nestal 30s a mohol tých 30s stat navyse na peknej ceste. Takto v tyzdni smer raca prichadzas po odchode a nemusel by si stat na zastavke skoro kde nikto nechodi zbytocne tak dlho. Namiesto toho aby ludia stihali prestupy tak takto elektricky stoja tam kde nemusia a potom im to chyba tam kde je vela ludi. Ak toto bude aj v 1ke režime tak to potom bude... Ako ked elektricky nemaju v tyzdni preferenciu medzi 7mou a 9tou pri NBSke a stoja tam 4min na to aby prechadzali auta... Keby aspon prechadzali ale oni idu v minimalnej miere ak ten signal je dlhsi a az po cca 2 az 3minutach nejdu auta skoro žiadne lebo od racka vsetko preslo. Najma tam elektricky stoja bez preferencie aj 5minut na prazdno aby nikto nestihol vlak.