Viaceré dočasné buspruhy na hlavných mestských ťahoch budú zmenené na trvalé.
Magistrát hlavného mesta plánuje v najbližšom období realizáciu ďalších trvalých vyhradených pruhov pre vozidlá verejnej hromadnej dopravy. Pôjde najmä o premenu dočasných buspruhov, resp. vyhradených pruhov, ktoré boli v uplynulých rokoch zriadené počas veľkých stavebných prác v meste (cesta R7, Mlynské nivy). V súčasnosti hľadá zhotoviteľa, ktorý nové dopravné značenie zrealizuje. Okrem vyznačenia buspruhov sa v rámci tejto zákazky na realizáciu dopravného značenia zriadi aj nová zastávka pre linku 35 na moste nad električkovou zastávkou Kútiky, kde bude s využitím nových výťahov jednoduchší prestup medzi autobusom a električkami.
Trvalé buspruhy budú vyznačené na týchto komunikáciách:
- Dolnozemská cesta - pôjde o vyznačenie buspruhu od zastávky Ekonomická univerzita na nájazdovú rampu na Prístavný most až po pripojenie cesty od Einsteinovej.
- Most Apollo - buspruh bude vyznačený v smere do centra mesta od Dolnozemskej cesty až po zastávku Most Apollo.
- Bajkalská - buspruh bude vyznačený v smere k Prístavnému mostu v úsekoch Vajnorská - Prešovská, v okolí križovatky Trenčianska a v podjazde pod Prievozskou. V opačnom smere bude buspruh vyznačený v podjazde pod Prievozskou, okolo križovatky Trenčianska a od Prešovskej po Teslovu.
- Gagarinova - pôjde tu o premenu súčasných vyhradených pruhov, v ktorých je zakázaná jazda osobných vozidiel na bežné buspruhy. Buspruhy budú obojsmerne v úsekoch Mierová/Hraničná - Cintorín Vrakuňa s niekoľkými prerušeniami na križovatkách. V niektorých úsekoch príde aj k reorganizácii jazdných pruhov, kde z doterajších troch zostanú dva pruhy. K zvýšeniu bezpečnosti chodcov príde na priechode pri zastávke Ríbezľová, kde bude uprostred vozovky vytvorený ochranný ostrovček a zároveň sa zníži počet jazdných pruhov.
Jednotlivé projekty organizácie dopravy sú k dispozícii na profile VO (3. a 4. časť zákazky).
Ike
1. Ak robíš akúkoľvek objednávku s fakturáciou (napr. nákup cez e-shop), zadávaš v systéme svoju adresu. Kuriér nemá ako vedieť, kde sa momentálne nachádzaš, resp. kde presne to prevezmeš a preto ide primárne na tvoju adresu uvedenú na faktúre a odtiaľ ti volá, resp. volá ti s vedomím, že tam príde. Ak to spraví jednotlivec, je to v poriadku. Ak to spraví každý druhý zákazník, tak doručovanie môže byť celkom peklo.
2. Nezastávam sa porušovania predpisov, ale chcelo by to infraštruktúru pre kuriérov a taxikárov. Lebo ich význam na riešení klimatickej zmeny a udržateľnej mobilite je naozaj extrémne, ale extrémne podcenený.
- Ak si obstaráš osobný automobil, tak v priemere je tento automobil aktívny 2 % času svojej životnosti. 98 % času je niekde odstavený a z hľadiska spoločenského významu (prečítať Harabinovým hlasom) ZA-VA-DZIA. Alebo inak povedané, súkromný majetok, veľakrát bezplatne, alebo za extrémne symbolickú cenu (vzhľadom na trhovú cenu pozemkov), zaberá verejný priestor. To vytvára dopyt nie len na verejný priestor, ale aj na statickú dopravu a štúdie v zahraničí potvrdili, že v niektorých mestách až 30 % áut v dopravných kolónach v CBD tvoria autá hľadajúc miesto na parkovanie. Taxík, na rozdiel od súkromného osobného auta, je aktívny väčšinu času (jazdí). Na dve parkovacie miesta (jedno v bydlisku vlastníka a druhé stanovište) odvezie podstatne viac osôb ako osobný automobil, ktorý na Slovensku zaberie dve parkovacie miesta (v mieste bydliska užívateľa a v mieste práce užívateľa) a odvezie jedného človeka. Spoločenská bonita taxíku je niekde inde ako osobného auta. Taxi služby by sme teda mali podporovať a nie haniť.
- Kuriér prinesie denne povedzme 100 ľuďom tovar. Keby nebolo kuriéra, týchto 100 ľudí by vysokopravdepodobne išlo do kamenného obchodu. A podľa modal splitu by do kamenného obchodu išlo 77 z nich autom. Radikálnejší proponenti boja proti klimatickej zmene skloňujú, že je potrebné redukovať nevynútenú dopravu. Za zábavou, za nákupom, za relaxom (inak, nie som toho úplne zástancom). Časť z toho má svoje rácio. Ale hádzanie prekážok pod nohy kuriérom je presný opak napĺňania tohto cieľa. Ak povieš ľuďom na Štefánikovej, že sorry, balík Vám doručíme na Hodžovo námestie, tak nabudúce pôjdu do obchodu autom, alebo si zavolajú konkurenciu.
Preto by malo dosť dobrý zmysel, keby mesto vytváralo pick-up a drop-off pointy. Miesta, kde môže zastaviť kuriér a taxík na nevyhnutný čas - legálne.