Špeciálne vybavený autobus premával na rekreačnej linke 144.
Počas uplynulého víkendu premával na linke 144 autobus vybavený rôznymi snímacími zariadeniami. Ako informoval minister dopravy a výstavby SR, cieľom tohto experimentu bolo zozbierať dáta z reálnej premávky pre výskum a vývoj autonómnych autobusov v rámci Pilotného projektu pre inteligentnú smart mobilitu budúcnosti realizovaného na Slovenskej technickej univerzite a Žilinskej univerzite. Dáta získané z kamier, radarov a lidarov budú ďalej analyzované a použité pri vývoji autonómneho riadenia autobusov. V rámci experimentu neprišlo k žiadnym zásahom elektroniky do samotného riadenia autobusu, snímacie zariadenia iba pasívne zbierali dáta o správaní sa autobusu v reálnej premávke. Snímače boli nainštalované na autobuse Iveco Urbanway 10,5M #2406, ktorý poskytol Dopravný podnik Bratislava ako partner projektu.
"Unikátnym meraním v reálnej premávke získavame dáta, ktoré slúžia pre výskum v oblasti inteligentnej mobility v mestách. Veľká vďaka patrí najmä vedcom a akademikom, ktorých prácu si nesmierne vážim. Práve vďaka ich špičkovému výskumu máme možnosť získať unikátne know how v oblasti smartmobility, ktoré prispeje k tomu, že aj na Slovensku raz budú jazdiť autonómne vozidlá," uviedol minister dopravy a výstavby Andrej Doležal práve v čase, keď na Slovensku prebiehal štrajk vodičov MHD, ktorý mal upozorniť na neochotu vlády SR poskytnúť pomoc dopravným podnikom, ktorých výrazne zasiahli obmedzenia nariadené v súvislosti s pandémiou Covid-19.
pomaranc
Druhá vec je spoľahlivosť techniky, ktorú sám programuje a nastavuje chybujúci človek. Jeden profesor na škole povedal :"Technika urobí iba to, čo jej zadáte a naprogramujete a aj to bude fungovať iba podľa kvality zhotovenia hardwaru, ktorý je nosičom softwaru." Čiže ak nebude hardware spoľahlivý, že nejaký senzor nezachytí prekážku, či zmenu dráhy vozovky, tak čo? Alebo, že software zamrzne, či oneskorene odošle príkaz, prípadne chybne vyhodnotí situáciu (namiesto zmeny smeru jazdy navedie autobus do zrázu, či chodcov na chodníku, alebo namiesto zastavenia pôjde ďalej, atď.) tak čo potom?
Neverím, že akákoľvek technika dokáže byť tak kvalitná ako šofér, že ten sa pozerá niekoľko desiatok metrov pred seba a vie už napríklad vyhodnocovať, že keď vidí rýchlo sa blížiaceho chodcu so zámerom prejsť rýchlo cez cestu, tak už spomaľuje/pribrzdí mierne alebo je prinajmenšom ostražitý a predvída. Prípadne, že by akákoľvek technika mala v sebe niečo ako prirodzené poznanie lokality kadiaľ jazdí a trebars by vedela, že na križovatke tej a onej je špecifikum trebars zbesilej jazdy šoférov z jedného smeru, alebo, že ťažšie vidno chodcov, lebo je tam budova, stĺp, strom, iná prekážka. Ďalej ma zaujíma, že ako by také vozidlo reagovalo na dopravné značky. Snímalo by ich len kamerou, alebo by v značkách upravujúcich rýchlosť boli čipy, ktoré by komunikovali s vozidlom?
A nakoniec je problém civilizačný model. Niekde je posvätné zviera krava, takže prejsť kravu je ťažký zločin, takže ako bude vozidlo rozlišovať ešte typy zvierat? Alebo trebars máme pakultúry kde je prejsť ženu menší zločin ako prejsť muža, takže ako bude vozidlo v Pakistane alebo Londýne, či Paríži rozlišovať pohlavie pri náhlej hrozbe nehody tak, aby nespôsobilo urážku náboženského cítenia mohamedána tým, že nerešpektuje menejcennosť ženy? Prípadne ako rozlíši farbu pleti potencionálnej obete nehody, aby nepochodovali Black Lives Matter, že rasistické autonómne autobusy zabíjajú viac obete jednej farby pleti a podobné radosti a vymoženosti tejto krásnej doby.